Takstagbult (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av morrgan, Friday, February 29, 2008, 22:34 (5899 dagar sedan)

BJs håller på att projektera lite ångloksarbete. Det vi inte gjort förut är byte av stagbult i taket på fyrboxen, koppar, till rundpannan, stål, på grund av midjor på stagen som är av Marténstål.
Bytet kan nog ske på lite olika sätt och vill inte uppfinna "hjulet" utan tar gärna emot lite råd hur man kan göra.
1. River man ut alla gamla stag innan man börjar montera nya eller ta man det i etapper.
2. Borrar man från bägge håll när man skall ta bort gamla stag.
3. Vad är att tänka på när man rensar gängerna, (11 gänger per tum) så att de inte skadas.
4. Kan man svetsa tätt istället för att nita bulten på utsidan mot rundpannan.
5. Att få det tätt mor fyrboxtaket fixar vi med hästskit, det har vi gjort förut.

Vad finns det mer att tänka på det är över 200 takstag att byta.

morrgan

Takstagbult

av Anders Ö/NJM, Saturday, March 01, 2008, 01:22 (5899 dagar sedan) @ morrgan

Här finns nog de som kan svara bättre än mig. Men när vi tog ur dem ur MaWJ 1´an så borrade vi ur dem med en knapp mån till gängorna, ca 1 mm. Sen mejslade vi av dem innan för pannplåten och purrrade ihop kragen och "vek" in dem försiktigt genom hålet, med varsam hand så går det bra, det var väldigt få gängor som skadades. Knepigast var nog att få borrmaskinen i lod på den böjda ytan. Sen har det inte hänt så mycket mer med den pannan.

GHJ har bilkder från Dalhems renovering. De har nitat sina takstag.
Atar att de har dragit upp gängorna något, det är väl lätt koniska hål? (våra stagbults o nog även takstags gängtapparna verkar vara lätt koniska)

Efter nitning så ska skallen diktas mot plåten. Sen kanske hästskiten kommer till pass ;o))

Takstagbult

av nicke, Saturday, March 01, 2008, 09:20 (5899 dagar sedan) @ morrgan

Takstagsbultarna på loket Dalhem monterades 2005 av Ewe Jansson och Lars-Åke Johansson "Ucca".
Ucca arbetar f n heltid med Dalhem och ni kan ringa till GHJ i Dalhem vardagar på 0498-380 43, så kan ni prata med honom. Jag har för mig att hålen borrades upp någon millimeter och gängades och att det initialt var problem med stålkvaliteten på de nya takstagsbultarna. vi fick rätt kvalitet så småningom. Tillverkare var Hellberg Sekrom Fabriks AB, Visby.

Lycka till!
nicke

Takstagbult

av Niklas Jörby, Saturday, March 01, 2008, 10:49 (5899 dagar sedan) @ nicke

Lämpligt material för takstag kan man köpa hos Livallco 030215010. Mjukt klassat tryckkärlsstål kvalité C22.8. Vi har fyra längder till ROJ 3 liggandes i Anten.
ROJ 3´s takstag demonterades med universalverktyget, skärbrännare. Detta är speciellt enkelt i kopparfyrboxen då stålet smälter ur långt innan kpparn tar skada. Kommer du på AGJ´s årsmöte så kan vi titta närmare på det då. Niklas

Takstagbult

av Per Wirback, Saturday, March 01, 2008, 22:18 (5898 dagar sedan) @ Niklas Jörby

På ULJ:s Thor plockades alla takstag ur för ca 15 år sen efter en torrkokning. Demonteringe gjorde undertecknad med skärbrännare, vilket enligt mitt förmenade är det absolut bästa verktyget. I vattenrummet skär man av takstagen jäms med plåten på ytter och innerfyrboxen. I innerfyrboxen (om den är av koppar) kan man sen skära sig ett starthål genomom stumpen så att skärsprutet har ngonstans att ta vägen och därefter läggar man tre snitt, ca 3-5 mm breda från hålet ända ut till gängorna. Skärningen får inte ske för fjösigt och långsamt, då hinner kopparplåten smälta i hålkanten, även om den inte kan skäras bort. De tre bitarna av staget kan sen knackas ur med hammare och dorn. I ytterfyrboxen som är av stål måste man borra starthålet (6mm) för skärbrännaren, risken är för stor för "snedtändning" om man försöker skära sig genom stumpen här eftersom skärningen kan fortplanta sig ut i själva fyrboxen. För att få ut stumpen ur ytterfyrboxen förfares lika som med stumparna i innerfyrboxen, dvs skära tre snitt ut mot sidorna, men här gäller det att verkligen skära med kirurgisk precition. Det går att skära ur stag mot stålbox, men man måste hitta den optimala avvägningen mellan tempratur, gastryck på syret och skärhastighet. Ofta finns det ett tunt rostlager mellan gängan i hålet och skruven som gör att värmeavledningen är tillräckligt låg för att stålet i hålet inte skall tända. Det blir mer jobb med hammare och dorn i denna del eftersom skärningen många gånger inte har skurit igenom alla gängdelar. Ofta får man knacka loss de tre delarna från hålet och sen gå på med brännaren en gång till för att dela på dem så att det är möjligt att få bort delarna.
Skicket på skärbrännaren och gastrycket är väldigt kitsligt, det enda som gäller är ett abslout nytt oanvänt munstycke, avpassat för de godstjocklekar som gäller (25-30 mm)och gastrycket injusterat enligt tillverkarens rekomendationer. På ett så stort jobb som 200 takstag bör det gå åt 2-3 munstycken. Det kan även rekomenderas att tänka på arbetarnas klädsel, att ligga inne i vattenrummet och skära av stag genererar en hel del slaggsprut som har en otrolig förmåga att stutsa tillbaka på operatören...

Lämpligen görs jobbet i delar för att inte taket skall röra på sig, alternativt monteras enstaka tillfälliga stag av tex M24 gängstång med dubbla muttrar på var sida om var plåt. Takstagen är ju samgängade mellan båda plåtarna så plåtavståndet får inte förändras. Takstagshål gängas med gängtappar som är ca 1 meter långa och finns för flertalet diamtetrar i mm, alla dock med 11 gängor per tum. Det finns flera museijärnvägar som har sådana gängtappar i sina förråd.
Det borde gå att svetsa de nya stagen vid ytterfyrboxen, men nitning (efter värming med stor gassvets) är en enkel och beprövad metod. Stagen kan med fördel tillverkas med eldsidans utkragning redan från fabrik, och stagen monteras då innifrån. Stag med förgjort huvud bör sticka ut ca 30-40 mm på ytterfyrboxsidan, då detta är enda platsen där man kan komma åt att dra åt dessa med hjälp av rörtång (alt. kan man 4-kant fräsa denna ände och använda hylsa)

/Per

Takstagbult

av Christer Nyqvist, Alingsås, Saturday, March 01, 2008, 22:50 (5898 dagar sedan) @ Per Wirback

Skicket på skärbrännaren och gastrycket är väldigt kitsligt, det enda som gäller är ett abslout nytt oanvänt munstycke, avpassat för de godstjocklekar som gäller (25-30 mm)och gastrycket injusterat enligt tillverkarens rekomendationer. På ett så stort jobb som 200 takstag bör det gå åt 2-3 munstycken.

När skärlågan ser ut som en sopkvast är inte munstycket slut och färdigt för kassering. Fram med rensnålen i syrgashålet och med en mycket fin smärgelduk fräschar man upp blandgashål och övriga delar. Glöm inte att plana hela munstyckets topp med finhuggen fil eller smärgelduk. För det senare måste ett plant underlag finnas. Se till att alla grader är borta från de kanter som gasen strömmar över och skärlågan blir två decimeter lång och knivskarp. Upprepa proceduren så ofta som behövs och helst lite tidigare!

Takstagbult

av Per Wirback, Monday, March 03, 2008, 13:30 (5897 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Skicket på skärbrännaren och gastrycket är väldigt kitsligt, det enda som gäller är ett abslout nytt oanvänt munstycke, avpassat för de godstjocklekar som gäller (25-30 mm)och gastrycket injusterat enligt tillverkarens rekomendationer. På ett så stort jobb som 200 takstag bör det gå åt 2-3 munstycken.


När skärlågan ser ut som en sopkvast är inte munstycket slut och färdigt för kassering. Fram med rensnålen i syrgashålet och med en mycket fin smärgelduk fräschar man upp blandgashål och övriga delar. Glöm inte att plana hela munstyckets topp med finhuggen fil eller smärgelduk. För det senare måste ett plant underlag finnas. Se till att alla grader är borta från de kanter som gasen strömmar över och skärlågan blir två decimeter lång och knivskarp. Upprepa proceduren så ofta som behövs och helst lite tidigare!


Jag håller inte med dig.
För "vanlig" skärning så fungerar rensnål, fil och smärgelduk helt ok och ger bra resultat. För stagbultsskärning mot stålpåt är det inte tillräckligt bra, riskerna för att det tar sig i pannplåten om minsta sticklåga drar iväg är för stora.
Vad kostar ett nytt munstycke? 68.20+moms enligt Ahlsell.


/Per

Takstagbult

av Ove Theliander @, Thursday, April 10, 2008, 22:02 (5858 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Hej du järnvägsexpert!

Är din mejl adress cn891@spray.se ?

Fick ett mejl av Per fogelberg han frågade = Fråga Nykvist om han fått ngn. kort, för annars har det blivit nåt fel, när ja skicka det

Mvh // Ove Theliander
***************************

Tips för urborrning, vänstergående borr för att skona gängor

av BD, Saturday, March 01, 2008, 12:58 (5899 dagar sedan) @ morrgan

Ett tips.
När man borrar ur en skruv i ett gängat hål brukar jag använda en vänstergående borr. Det är en mycket skön känsla när man känner hur skruven lossar och följer med borren och själv gängar upp sig ur hålet.
Det första hålet borras naturligtvis med en vanlig borr och vänsterborren tar de sista millimetrarna. Självklart måste bulten vara lös i andra änden för att det ska fungera.