Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC? (Fordon: vagnar)

av stefanohn @, UMEÅ, Saturday, March 01, 2008, 12:39 (5899 dagar sedan)

Både på och utanför nätet har jag sett uppgifter om att Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Umeå 1967 skulle ha byggt några malmvagnar för Åmmebergs järnväg. Detta sägs ha varit de sista järnvägsfordonen som tillverkades.
Jag har pratat med arbetare, en förman och en person från ledningen av företaget vid den tiden och ingen kan erinra sig denna ovanliga leverans.
Är det någon som sett uppgifterna bekräftade eller är det ett rykte som ’blivit sanning’?

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av Bertil Bengtsson, Saturday, March 01, 2008, 17:43 (5899 dagar sedan) @ stefanohn

Jodå, så är det nog. Jag erinrar mig en artikel för länge sen, med foton, i TÅG, och där sades också om jag inte missminner mig att det var den sista järnvägsleveransen från HC.
Berra

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av Kjell Friberg, Saturday, March 01, 2008, 21:43 (5899 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag kan bekräfta att de sista järnvägsfordonen från Hilding Carlsson var malmvagnarna till Åmmebergs Järnväg. Jag har ett antal bilder på dessa vagnar och besökte ÅJ på sin allra sista trafikdag. Tyvärr fick jag inte se det sista malmtåget på linjen utan bara när malmen lossades då Z65-ans kraftöverföring havererade den näst sista dagen banan trafikerades och reservfordonen kunde inte användas tillsammans med de moderna lastnings- och lossningsutrustningarna. Sista tåget blev därför ett i hast utrustat "persontåg" mellan Åmmeberg och Katolska Kyrkogården där de resande fick prova på komforten i de uråldriga malmvagnar som utgjorde reservsättet. Dragkraft var det gamla Deutz-loket.

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av stefanohn @, UMEÅ, Sunday, March 02, 2008, 07:04 (5898 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hur går det att få bekräftelse på att dessa kom just från HC? Det vore intressant att få se något dokument?
Jag tycker att det är lite konstigt att ingen av de jag pratat med, bl a platschefen, lagerchefen eller ett par arbetare från den tiden kan komma ihåg denna för HC ovanliga produkt. Vidare har jag på något forum sett uppgifter om att det sent under 60-talet även byggdes låglastande vagnar vid dåvarande HC Mekaniska Verkstad. Inte heller denna uppgift har jag fått bekräftad av någon vid fabriken. Det enda dom kommer ihåg efter paprikatågen är några MDR och MTR. Dessutom reparerades fordon och man tillverkade reservdelar. Kan det vara så att bara kopplen tillverkades av HC medan någon annan byggde malmvagnarna? Jag tror att jag får ta en titt i HC-arkivet.

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av GE, Sunday, March 02, 2008, 11:04 (5898 dagar sedan) @ stefanohn

Det var väl t o m så att det fanns en liten artikel med bild i tidningen TÅG i samband med att vagnarna levererades. I alla fall bilden finns kvar i minnet.

GE

Här är artikeln

av Jöran Johanson ⌂ @, Sunday, March 02, 2008, 11:07 (5898 dagar sedan) @ GE

Från TÅG 1967 nr 4.

[image]

/Jöran

Här är artikeln

av stefanohn @, UMEÅ, Sunday, March 02, 2008, 11:29 (5898 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Jättemycket tack. Jag ska ta med artikeln till mina informatörer och visa.
Det var ju en rörig och turbulent period i företaget efter att HC avlidit och man diskuterade och testade lite olika produkter för att på nytt få lönsamhet, främst då på lastbilssidan. I det läget kanske inte dessa stod i fokus.

Här är artikeln

av Anders Johansson, Sunday, March 02, 2008, 23:32 (5898 dagar sedan) @ stefanohn

Ritningarna finns i HC-arkivet. (Landsarkvivet)
Men en annan fråga; byggdes de i Umeå eller i Holmsund?

Här är artikeln

av stefanohn @, UMEÅ, Monday, March 03, 2008, 04:25 (5897 dagar sedan) @ Anders Johansson

Holmsundsfabriken! Dels med tanke på tidpunkten. 1965 flyttades all verksamhet i Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad AB från Umeå till Lövön i Holmsund. Pilgatan,"nedre verkstan", stängdes och såldes och på Västerslätt, "övre verkstan", blev bara snickeriet kvar. Artikeln skrevs 1967 och då förefaller vagnarna vara helt nybyggda. Dessutom, på Ulf Diehls foto i artikeln, känner man igen väggen i bakgrunden som den i monteringshallen i Holmsund. Jag har jämfört med bilder jag har från invigningen 1965.

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av Ulf Diehl, Sunday, March 02, 2008, 19:20 (5898 dagar sedan) @ stefanohn

Jag har fotograferat vagnarna i HC.s verkstadshall - se artikel i TÅG.

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av henrik ⌂, Sunday, March 02, 2008, 11:32 (5898 dagar sedan) @ Kjell Friberg

hej kjell

du har inga bilder?
skulle vara roligt att se lite från sista trafikdagen
mvh henrik

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av Kjell Friberg, Monday, March 03, 2008, 08:11 (5897 dagar sedan) @ henrik

Jo, jag har bilder men du får vänta tills jag hunnit scanna in dem vilket tyvärr inte kan ske förrän tidigast framåt sommaren.

Malmvagnar till Åmmebergs järnväg. Från HC?

av Christina Lindström @, Åmmeberg, Thursday, March 20, 2008, 21:33 (5880 dagar sedan) @ stefanohn

Min pappa körde malmtåget mellan Åmmeberg och Zinkgruvan mellan 1960-1975 då järnvägen lades ner.har tom kort här hemma om visar lok plus dessa vagnar.Mvh