FVJ information (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan, Friday, January 04, 2008, 17:41 (5949 dagar sedan)

FVJ hemsida

Nu har FVJs andra halva reagerat

Låst
2966 visningar

Sanningskommision?

av Rasmus Axelsson, Friday, January 04, 2008, 18:43 (5949 dagar sedan) @ morrgan

Jag har ingen direkt insyn i något av lägren, men finns det någon instans som kan medla i denna konflikt? Det handlar ju om vuxna människor, och alla vet att vuxna människor...... ja, de krigar och mördar...

Låst
2669 visningar

Sanningskommision?

av Mick Rofohn, Sunday, January 06, 2008, 10:14 (5947 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Där har du något. Det finns ju konflikter och stridigheter i de flesta föreningar. Alla kan inte vara helt överens om vilka fordon som ska sparas. Hur museet ska se ut. Om det ska vara glykol eller kaffe i just den där gamla kannan osv.

AGJ har ju hängts ut genom åren i diverse forum. BJS liksaå. KLippan är ju högaktuellt nu, men det pyr ju i fler föreningar. Vi har ju t.ex Katrineholmsföreningen och JÅÅJ.

Att saker kommer upp till ytan är kanske inte bara av ondo som en del tycker. Ibland behövs det röras om och kanske offras en eller ett par för att få allt på fötter igen. Man kan inte ha olika nyckelpersoner som tar egna beslut och lever med egna villkor och regler i en i alla fall på pappret demokratisk förening.

Låst
2259 visningar

FVJ desinformation

av Stefan Nilsson, Friday, January 04, 2008, 21:45 (5949 dagar sedan) @ morrgan

FVJ hemsida

Nu har FVJs andra halva reagerat


Jadu morrgan... Varför skriver du "andra halva"? Tycker det ser ut som samma person som haft hemsidan i sina händer sen i höstas. Alla offentligt namngivna personer och material tyder inte precis på nåt annat heller.

Den nya hemsida som övriga styrelsen fått göra verkar ju finnas här:
www.veteranjarnvagen.se

Jag försöker bestämma mig för om det tristaste är personer som måste driva korståg mot den egna verksamheten inom en förening, eller utomstående personer som måste driva korståg mot andra föreningar... :-(

Låst
2588 visningar

FVJ synpunkter

av morrgan, Saturday, January 05, 2008, 10:18 (5948 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jag hade inte tänkt fördjupa mig i debatten i cybervärlden men jag är medlem i FVJ.
FVJ har haft över 5 svåra år utan trafiktillstånd och styrelsen har inte kunnat åstadkomma några framsteg till detta.
FVJ styrelse tror på att det är en framgångsstrategi att fortsätta projekt "förskingringen" fastän polis och åklagare inte har funnit att något brottsligt har förekommit. En styrelse som har detta på sin agenda enligt styrelseprotokoll 2007 bör bytas ut, detta är en födkrok för jurister.

tycker morrgan

Låst
2511 visningar

FVJ synpunkter

av Fredrik Lundström, Saturday, January 05, 2008, 11:14 (5948 dagar sedan) @ morrgan

Jag hade inte tänkt fördjupa mig i debatten i cybervärlden men jag är medlem i FVJ.
FVJ har haft över 5 svåra år utan trafiktillstånd och styrelsen har inte kunnat åstadkomma några framsteg till detta.
FVJ styrelse tror på att det är en framgångsstrategi att fortsätta projekt "förskingringen" fastän polis och åklagare inte har funnit att något brottsligt har förekommit. En styrelse som har detta på sin agenda enligt styrelseprotokoll 2007 bör bytas ut, detta är en födkrok för jurister.

tycker morrgan


Fast om man kikar i styrelseprotokollen så pågår ju annat också, BLHJ-loket verkar ju vara på gång att bli färdigt efter många arbetstimmar, sen verkar det ju vara nåt på gång med Ängelholmsmuseéts 10-årsjubileum, så helt overksamt verkar det ju inte vara.

Trafiktillstånd kan ju ta sin rundliga tid att få till, speciellt om man som lekman måste börja från scratch och att ta sig ur en förskingring kan ju ta musten ur vem som helst..

//FL

Låst
2329 visningar

FVJ synpunkter

av Anders Ö/NJM, Saturday, January 05, 2008, 12:02 (5948 dagar sedan) @ morrgan

Jag hade inte tänkt fördjupa mig i debatten i cybervärlden men jag är medlem i FVJ.
FVJ har haft över 5 svåra år utan trafiktillstånd och styrelsen har inte kunnat åstadkomma några framsteg till detta.
FVJ styrelse tror på att det är en framgångsstrategi att fortsätta projekt "förskingringen" fastän polis och åklagare inte har funnit att något brottsligt har förekommit. En styrelse som har detta på sin agenda enligt styrelseprotokoll 2007 bör bytas ut, detta är en födkrok för jurister.

tycker morrgan

Jag instämmer att att den delen av debatten inte bör föras på internet, speciellt inte av oss som inte var inblandade och kan alla turer.

Men att säga att polis o åklagare inte funnit att något brottsligt förekommit är väl inte den sanning jag hört om utan snarare är väl ärendet nedlagt pga preskrebtionstiden för ett sådant mål gått ut.

Låst
2368 visningar

FVJ synpunkter

av Stefan Nilsson, Saturday, January 05, 2008, 21:56 (5948 dagar sedan) @ morrgan

Får börja med att tacka morrgan för den fördjupade informationen du gav mig via telefon. Nu har jag alltså som jag sa då även hört mer om din sida av saken.

Låt mig också beskriva varför jag, som inte har ett skvatt med det hela att göra, skrev mitt förra inlägg, som föranledde dina förtydliganden. Det är helt enkelt för att det är väldigt lätt att tolka dina inlägg som små utlösare till opinion för er sida av saken, snarare än som debattinägg. Du skriver ovan att du inte tänkt fördjupa dig i debatten, men samtidigt väcker du ju just debatt genom dina korta inlägg med hänvisningar till en hemsida fylld av ena partens framställanden.

Och däri finns orsaken till min reaktion: jag tycker inte det är en debatt utan ena partens agerande i en kampanj. Oavsett vad denna sen syftar till och hur rätt eller fel den må vara (detta bedömer inte jag alls), så tycker jag inte den hör hemma i detta forum. Slutsumman är att jag som forumläsare inte är så intresserad av att ta del av en kampanj. Debatt är en sak, eftersom det handlar om järnvägsföreningsverksamhet som flera kan lära av.

Men visst, jag kan ju låta bli att läsa inläggen... Samtidigt har vi ju samma intresse du och jag, att reagera när folk far illa i föreningsverksamheten. Och jag hoppas det löser sig på bästa sätt, för föreningen och för verksamheten, oavsett vilken "falang" inom FVJ som får förtroendet vid extrastämman.

Jag när inga som helst ambitioner av att försöka balansera upp något, eller välja sida i soppan, och därmed ska inte heller jag delta mer i detta - speciellt då jag som sagt inte alls har med det att göra. Och det kan ju också hända att min känsla är helt ute och cyklar...! ;-)

Bästa hälsningar
Stefan Nilsson

Låst
2186 visningar

FVJ information

av Fredrik Lundström, Friday, January 04, 2008, 23:01 (5949 dagar sedan) @ morrgan

Det blir ju onekligen lite spännande när det i dagordningen till extrastämman finns följande punkter:

5. Ogiltigförklaring av styrelsebeslut om uteslutning av Johnny Engström som medlem.

6. Misstroendeförklaring och avsättande av hela den gamla styrelsen. Granskning av den gamla styrelsens arbete görs p den ordinarie stämman april 2008 efter att revision gjorts.

Man kan ju tolka detta som att i punkt 5 så kan Johnny Engström återfå sitt medlemsskap, för att i punkt 6 genast avsättas som kassör, eftersom hela den gamla styrelsen ska avsättas...!?

Vad blir det för konstruktivt av det?

Nu är jag visserligen inte medlem i föreningen och jag vill understryka att jag inte tar ställning åt nåt håll. Att det är infekterat märks ju när en sida bråkar om såna småsummor som 50 spänn hit eller dit, å dessutom hängs det ut på internet.

Snacka om sandlåda....

//FL