Småländska vägskydd och signalställverk: Blädinge (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, June 08, 2009, 21:37 (5408 dagar sedan)

[image]

Blädinge på sträckan Alvesta - Vislanda fick dubbelspår 1952. Bilden ovan visar bommarna vid övergång V1.

[image]
Det fanns även en vägövergång V2, som - när bilderna togs i december 1955 - endast hade kryssmärken.

[image]
Det mekaniska ställverket. Infartssignalerna tycks vara ljussignaler. Till vänster finns ett fällbomsvindspel, antagligen för att manövrera bommarna vid V1. Bakom vindspelet syns en gräsklippare och baksidan av en röd bansignaltavla.

[image]
Bilden ovan togs i april 1957. Ställverkets front har tagits bort så att förreglingsregistret blivit synligt. Till vänster om ställverket skymtar vad som kan vara manöverknappar för fällbommar, så antagligen har bommarna elektrifierats. Någon gång mellan 1957 och 1959 tycks så bommarna ha automatiserats och stationen gjorts om till lastplats.

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Småländska vägskydd och signalställverk: Blädinge

av Jan Frelin, Tuesday, June 09, 2009, 20:05 (5407 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Det mekaniska ställverket. Infartssignalerna tycks vara ljussignaler. Till vänster finns ett fällbomsvindspel, antagligen för att manövrera bommarna vid V1. Bakom vindspelet syns en gräsklippare och baksidan av en röd bansignaltavla.

Hur manövrerades ljussignaler med mekaniska ställverk?

Småländska vägskydd och signalställverk: Blädinge

av Daniel, Tuesday, June 09, 2009, 20:12 (5407 dagar sedan) @ Jan Frelin

[image]
Det mekaniska ställverket. Infartssignalerna tycks vara ljussignaler. Till vänster finns ett fällbomsvindspel, antagligen för att manövrera bommarna vid V1. Bakom vindspelet syns en gräsklippare och baksidan av en röd bansignaltavla.


Hur manövrerades ljussignaler med mekaniska ställverk?

Med elektriska kontakter i K15-låsen.

/Daniel