vagnbjörn på Reimersholme? (Järnväg allmänt)

av henrik, Saturday, June 13, 2009, 19:39 (5425 dagar sedan)

hejsan

satt och läste "bilar på räls" och på sidan 109 finns en bild från reimersholme i sthlm? otroligt intresant med sådana transporter mitt i sthlm var skulle transporten ,företaget...mm?
mvh henrik

vagnbjörn på Reimersholme?

av Claes Thure Moberg, Saturday, June 13, 2009, 19:52 (5425 dagar sedan) @ henrik

Det måste på ett eller annat sätt ha att göra med spritfabriken. Har svårt att tro att det funnits någon annnan industri där.

vagnbjörn på Reimersholme!

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 22:11 (5425 dagar sedan) @ Claes Thure Moberg

Det måste på ett eller annat sätt ha att göra med spritfabriken. Har svårt att tro att det funnits någon annnan industri där.

läste det här för ett tag sedan http://www.tydal.nu/postvagnen/229753.htm

det berodde på att i det unga 1980-talet höllt jag på med ett projekt där ute på reimersholme och mindes att det låg en rätt paj vagnbjörn där på en skrotgård.
det var en herre där som berättade om den att man körde mindre partier (bara max 20.000 l:-D ) i tankvagnar (under nogrann kontroll;-) ) från årsta över till reimersholme från ca 1955 fram till nedläggningen -74:-( .
vagnarna var tydligen helt omärkta men lika mjölcentralens för att inte röja sig för mycket:-D .
(fick aldrig något svar av det jag meddelade länken (inte länkarna!)
har inte hittat fotot på vagnbjörnen ännu men återkommer:-)

proklamerar staffan g från morshyttan:-) :-D ;-)

vagnbjörn på Reimersholme!

av henrik, Sunday, June 14, 2009, 13:45 (5424 dagar sedan) @ Morshyttan

hej

vore verkligen spännande se bilder från vin&sprit(vagnbjörnen) hur länge hade dom versamhet där ute på reimersholme? och hur länge pågick transporterna,har det funnits fler industrier i stan som fått transporter via vagnbjörnar?
mvh henrik

vagnbjörn på Reimersholme!

av O. Sundström, Monday, June 15, 2009, 06:44 (5423 dagar sedan) @ henrik

Tyvärr kan jag inte bistå med information om gummihjulsdelen av aggregatet vagnbjörn + spritvagn men för den sistnämnda komponenten kan undertecknad tillhandahålla ritning och foto av ASJ-byggda individer om någon skulle vilja bygga en modell.

Olle S

vagnbjörn till/från Södermalm!

av Lars-Erik Larsson, Tuesday, June 16, 2009, 02:25 (5422 dagar sedan) @ henrik

hej

vore verkligen spännande se bilder från vin&sprit(vagnbjörnen) hur länge hade dom versamhet där ute på reimersholme? och hur länge pågick transporterna, har det funnits fler industrier i stan som fått transporter via vagnbjörnar?> mvh henrik

Det fanns faktiskt andra vagnbjörnstransporter i samma område, d.v.s västra delen av Södermalm. På Långholmsgatans östra sida, nära Hornstull där gatan i dag är bredare och bebyggelsen är nyare än norrut hade Margarinbolaget? en anläggning med spår (gaturäler tror jag) inne på gården. Jag vet inte om det var en fabrik eller bara en distributionscentral för margarin där, men jag tror att det var fabriken som senare flyttade till Lidingö (Gåshaga).
Jag såg ofta vagnbjörnstransporter som kom från Fridhemsplanshållet över Västerbron mot Margarinbolaget. Det var mest G-vagnar som jag såg transporteras den vägen. De måste ha kommit från Norra station antar jag. Vagnarna ställdes upp inne på det korta gårdsspåret, där man kunde se dem genom fabriksgrindarna i muren längs Långholmsgatan. Dessa minnen måste vara från slutet av 1950-talet.

Hälsar
Lars-Erik L

vagnbjörn till/från Södermalm!

av HJP, Thursday, June 18, 2009, 14:59 (5420 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

hej

vore verkligen spännande se bilder från vin&sprit(vagnbjörnen) hur länge hade dom versamhet där ute på reimersholme? och hur länge pågick transporterna, har det funnits fler industrier i stan som fått transporter via vagnbjörnar?> mvh henrik


Det fanns faktiskt andra vagnbjörnstransporter i samma område, d.v.s västra delen av Södermalm. På Långholmsgatans östra sida, nära Hornstull där gatan i dag är bredare och bebyggelsen är nyare än norrut hade Margarinbolaget? en anläggning med spår (gaturäler tror jag) inne på gården. Jag vet inte om det var en fabrik eller bara en distributionscentral för margarin där, men jag tror att det var fabriken som senare flyttade till Lidingö (Gåshaga).
Jag såg ofta vagnbjörnstransporter som kom från Fridhemsplanshållet över Västerbron mot Margarinbolaget. Det var mest G-vagnar som jag såg transporteras den vägen. De måste ha kommit från Norra station antar jag. Vagnarna ställdes upp inne på det korta gårdsspåret, där man kunde se dem genom fabriksgrindarna i muren längs Långholmsgatan. Dessa minnen måste vara från slutet av 1950-talet.

Hälsar
Lars-Erik L

****
Ganska maffigt med sådana transporter inne i innerstan.
Man kan undra varför man inte körde till/från Stockholm södra, som låg mycket närmare än Stockholm Norra. Jag har sett vagnbjörn med G-vagn vid korsningen Hornsgatan/Ringvägen, och vid KF:s tvättmedelsfabrik, vid Telefonplan.

HJP

vagnbjörn på Reimersholme?

av Bo Gyllenberg, Monday, June 15, 2009, 15:58 (5423 dagar sedan) @ henrik

Inte vagnbjörn men Reymersholm.

I början av 1946 fick SJ (Bbr) frågor rörande en ev. färjeförbindelse för järnvägsvagnar till Reymershom från en civ. ing J Sjödin, vilken verkställde preliminära kostnadsberäkningar för en hamnutbyggnad på Reymersholm. Han refererar till underhandlingar 1931 mellan SJ och AB Vin & Spritcentralen om en färjeförbindelse. Han får svar den 9 jan. 1946 från Kungl Järnvägsstyrelsen (ref. Bbr 34/46).