X5 218 (?) (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Saturday, June 13, 2009, 20:46 (5402 dagar sedan)

I 125-årskavalkaden i Värtan 1981 ingick en X5 (nr 218 ?)som rörde sig för egen maskin, såvitt jag förstått. Hur länge fanns X5 och/eller X8 kvar i drift? vad hände sedan med den X5 som deltog i kavalkaden?

X5 218 (?)

av Lennart Skoogh, Saturday, June 13, 2009, 22:55 (5402 dagar sedan) @ Bobo L

Det kan nog vara riktigt
1981 var väl X5 218 omdöpt till X15 218 och användes i korglutningsproven och slopades slutligen 1990.
De övriga X5:orna utom 219 slopades efter 1981 så om det var 218, eller någon av de andra, som användes vid 125-årsjubileet så är det högst trolig att de gick för egen maskin

X5 218 (?)

av HJP, Monday, June 15, 2009, 17:05 (5400 dagar sedan) @ Bobo L

I 125-årskavalkaden i Värtan 1981 ingick en X5 (nr 218 ?)som rörde sig för egen maskin, såvitt jag förstått. Hur länge fanns X5 och/eller X8 kvar i drift? vad hände sedan med den X5 som deltog i kavalkaden?

****
Det var X15 som deltog i 125-årskavalkaden. Den demonstrerade korglutning.
X15 var en ombyggd X5, som fungerade som "provbänk" inför X2. Proven fortsatte några år till, efter kavalkaden 1981. Vad som hände med den, efter att proven slutförts, vet jag inte.

[image]

Här en bild på X15-4, som den kom att kallas, efter det att en fjärde vagn kopplats in. En prototyp av en X2-mellanvagn.
Bilden tog jag i Södertälje C, på 1980-talet, där tågsättet var uppställt.

HJP

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 1)

av Niklas Bygdestam, Monday, June 15, 2009, 18:23 (5400 dagar sedan) @ HJP

I 125-årskavalkaden i Värtan 1981 ingick en X5 (nr 218 ?)som rörde sig för egen maskin, såvitt jag förstått. Hur länge fanns X5 och/eller X8 kvar i drift? vad hände sedan med den X5 som deltog i kavalkaden?

****
Det var X15 som deltog i 125-årskavalkaden. Den demonstrerade korglutning.
X15 var en ombyggd X5, som fungerade som "provbänk" inför X2. Proven fortsatte några år till, efter kavalkaden 1981. Vad som hände med den, efter att proven slutförts, vet jag inte.

[image]

Här en bild på X15-4, som den kom att kallas, efter det att en fjärde vagn kopplats in. En prototyp av en X2-mellanvagn.
Bilden tog jag i Södertälje C, på 1980-talet, där tågsättet var uppställt.

HJP

För en tid sedan skrev jag ett längre inlägg i Postvagnen om just prototypmellanvagnen till X2. Eftersom den vagnen är historisk idag och dessutom tillhörde X15 tänkte jag återge det inlägget här fast kompletterat med lite mer info om X15 och lite uppdaterat

X15 var SJ:s provbänk för de kommande X2-tågen. X15 ställdes i ordning redan 1975. Litteravalet på X15 var faktiskt att man ville ha en kombination av X1 och X5 enligt rykten. Tåget var ju egentligen ett X5-tåg men man hade satt in X1-teknik i detta som då 1975 var det modernaste som fanns när det gällde motorvagnar. Att tåget visades upp i SJ:s parad vid 125-års jubileet är inte så konstigt. Även i SJ:s jubileumsbok från 1981 finns tåget med. SJ var lite stolta över detta och ville visa att det var något som skulle leda till de då efterlängtade snabbtågen. Medan proven pågick modifierades tåget. Bland annat ändrades tekniken för korglutning till olika versioner på tåget. Det var en av anledningarna till att tåget hette X15-2 och sedan X15-3 osv. man kom upp till X15-4. Mellanvagnen (den gamla X5-mellanvagnen) fick också boggierna utbytta mot X10-boggier. De sista åren levererades en prototypmellanvagn av X2-typ som sattes in i tåget och som syns på HJP:s bild

När första X2-tåget började rulla på prov 1989 slutade man använda X15. Tåget behövdes inte längre eftersom man nu hade ett äkta X2-tåg att provköra istället. X15 ställdes då av och mätutrustningen invändigt plockades ut. Även prototypmellanvagnen kopplades ur. Jag trodde på den tiden att prototypmellanvagnen skulle byggas om till en standardmellanvagn. Sista gången jag såg X15 var sensommaren 1990. Tåget stod uppställt i Tillberga och jag tillsammans med en annan kille tog oss in i X15 olovligt. Förhoppningsvis är väl detta preskriberat idag ;-)
Tåget var i alla fall då helt plundrat invändigt. Kort därefter fick jag höra att X15 gått till skroten. Prototypmellanvagnen till X2 fanns däremot kvar för den var ju rätt ny då

Fortsättning följer...

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av Niklas Bygdestam, Monday, June 15, 2009, 18:25 (5400 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[image]

Här kommer fortsättningen. Fick dela upp inlägget i två delar då det tyvärr inte tillåts över 5000 tecken på detta forum

Prototypvagnen var två år äldre än de första riktiga X2-enheterna. Meningen när den levererades var att den skulle i alla fall i sin uppbyggnad vara identisk med serieleveranserna. Vagnskorgen borde alltså stämma med en riktig X2-mellanvagn

När vagnen levererades hade den alldeles i början en färgsättning där fönsterraden gick i blått och grönt och dörrarna var gröna, vilket syns på bilden ovan. När vagnen såg ut så sa SJ själva att den färgsättningen aldrig var tänkt att vara permanent utan bara var målad för att vagnen skulle ha någon färgsättning i alla fall i väntan på den riktiga målningen. Koppel och bälgar minns jag såg något egendomliga ut när vagnen var ny. Det var givetvis inte av riktig X2-standard utan var anpassat efter X15 eftersom vagnen skulle gå i X15. Efter något år minns jag att vagnen målades om i ny färgsättning. Efter ommålning stämde färgsättningen bättre överens med det som skulle bli standard på X2-tågen. Vagnen var alltså blå då och inte röd som den har varit nu i slutet

Inredning stämde inte med serieleveranserna. I början vet jag att den faktiskt hade B7-stolar. Jag tror att B7-stolarna byttes ut senare och ersattes med riktiga X2-stolar för att prova dessa. I övrigt var vagnen ett laboratorium invändigt

Vid leverans hade vagnen ett par boggier som i alla fall till sitt utseende såg ut precis som de riktiga boggier som finns på serieleveranserna. Det är möjligt att något tekniskt kan ha skilt sig eller någon liten detalj kan ha avvikit även till sitt utseende men för mig som amatör så kunde jag inte se någon skillnad på den här vagnens originalboggier och serieleveranserna. Däremot hade vagnen ett par fönster med lister som såg lite annorlunda ut och var väl ett alternativ som provades som kunde användas istället för de fönster som till slut användes
Jag minns att jag blev förvånad över att vagnen inte sattes i trafik i riktiga X2-tåg. Jag hade hört av SJ-anställda som var inblandade i utvecklingen av X2-tåg att det var meningen att vagnen skulle standardiseras och användas som normal X2-mellanvagn. Så blev det alltså inte och kanske hade de jag pratade med fel

Mellanvagnen stod sedan i ett antal år i Västerås och blev med tiden klottrad. Minns att jag såg vagnen i mitten på 1990-talet och började undra redan då om den faktiskt skulle skrotas

Något år senare, också i mitten på 1990-talet hade vagnen plötsligt ställts iordning. Plötsligt hade vagnen åter blivit riktigt fräsch igen. Den hade fått litt US2 och användes som mätvagn av något slag. Boggierna var utbytta mot en helt ny sort som inte alls liknade X2-boggier. Det var visst tänka boggier för utveckling av nya norska tåg, men jag misstänker att det också var prototypboggier för det som skulle bli Regina och Öresundståg. Vagnen verkade renoverad. Nu hade man målat om vagnen med bland annat röda ränder, en smal, röd rand under fönstren likt X2-2 hade på den tiden och den bredare röda randen ovanför fönstren var också röd istället för blå. För första gången användes nu vagnen i riktiga X2-tåg. Antagligen var alltså koppel och bälgar helt i X2-standard nu. Har för mig att även de fönster som tidigare avvek nu hade standardiserats. Då trodde jag vagnen sedan skulle användas lite mer flitigt. Men istället blev det tydligen bara lite prov och sedan ställdes den av igen

I september 2008 skickades slutligen vagnen till skrot. Man hade en brandövning i Nykroppa där man bland annat skar upp väggarna på vagnen. Senare lär den ha skrotats ned helt. En historisk vagn fick alltså se sitt slut på detta lite ovärdiga sätt. Jag förstår att man idag inte har kunnat hitta något vettigt användningsområde för vagnen och att det inte kanske har lönat sig att bygga om den till standardvagn. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det är lite synd att det blivit så här

Hoppas att någon orkade läsa detta

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av WS, Monday, June 15, 2009, 19:49 (5400 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jodå, läst både del 1 och del 2.

Och det va intressant läsning. WS.

Bild på prototypmellanvagnen till X2

av Gunnar Lindkvist, Uppsala, Monday, June 15, 2009, 23:02 (5400 dagar sedan) @ WS

Hagalund 1989, märkt SJ 0154 UB2.
[image]

X15 och prototypmellanvagnen till X2 - Fem bilder till

av HJP, Tuesday, June 16, 2009, 22:46 (5399 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

****
Jag vill minnas, från ditt PV-inlägg, att någon skrev att prototypvagnen avvek från serievagnarna. Eller var det så, att ASEA (ABB?) inte kunde sälja en "begagnad" vagn?
Vill också påpeka, att X15 var ett intimt samarbete mellen ASEA/ABB och SJ, och att den allra första provbänken var X1 3015, som var först med lutande vagnskorg. Någon som har bilder på den?
Här bidrar jag med ytterligare fem bilder. Två från Södertälje C, tagna vid samma tillfälle som min bild ovan, och prototypvagnen, med de nya boggierna, som du Niklas, nämner i ditt inlägg. Du känner nog igen bilderna, som tidigare lagts ut i Postvagnen.
Vill även påpeka, att littera X2-2 aldrig funnits, det är en missuppfattning. X2, X2K, och X2KN finns, och alla vagnars egna littera.

[image]

[image]

Mellanvagnen, lackerad så som Niklas Bygdestam beskrev i sitt inlägg. Vagnen är omärkt. Originalboggier.

[image]

[image]

[image]

Vagnen har nu fått littera US2-P 2700, tillskillnad från UB2 0154 på Gunnar Lindkvists bild. De nya boggierna syns tydligt. Någon som vet mer om dessa?

HJP

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av Fredrik Lundström, Wednesday, June 17, 2009, 00:09 (5399 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Mycket intressant läsning Nicklas. Har klippt ur och sparat.

Vill bara i all upplysning påpeka att X2-2 aldrig var ett littera eller underlittera. Det var bara konceptet som kallades så, och ett antal vagnar som ingick i detta fick de röda ränderna, men vagnarna fick aldrig ändrat littera.

Ett "inofficiellt" littera har tillkommit på två X2-maskiner. Dessa littreras X2-T för att markera ett prov med utökat tillsynsintervall på två maskiner. Dock märks de inte om på bufferbalken utan endast i berörda datasystem.

För övrigt intressant att vi numera diskuterar X2-historia i JVMV-forumet. :-)

Mvh

//Fredrik Lundström

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av HJP, Wednesday, June 17, 2009, 08:24 (5398 dagar sedan) @ Fredrik Lundström


För övrigt intressant att vi numera diskuterar X2-historia i JVMV-forumet. :-)

Mvh

//Fredrik Lundström

****
Hmmm. Har också tänkt på det. Historien går snabbt nuförtiden :-|

HJP

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av Björn Fura @, Nacka, Thursday, June 18, 2009, 01:42 (5398 dagar sedan) @ HJP

Tack för intressant läsning om "X15-4"!

Några små kompletteringar:

Det har funnits flera olika förklaringar till X2-2.
Den första var att X2-2 var den andra varianten av X2. De hade drivenhet och tre löpvagnar och levererades 1994-1995.
Några år senare (1996-1997)kom de sista "hela" X2-tågsätten. De bestod av drivenhet och fyra löpvagnar och kallades X2-1.
Den eleganta förklaringen var att det skulle läsas som "X2 minus 1" respektive "X2 minus 2". Betänk att "X2 original" hade fem löpvagnar så stämmer det!

US-P 2700 har jag haft med i provtåg, men har inte tillgång till datumen här. Kan ha varit omkring mitten av 1990-talet.
Det rörde sig om ett nytt korglutningssystem och bromsskivor av aluminium (tror jag) och som synes på HJP:s bilder från Hagalund nya boggier. Korglutningssystemet kom sedan till användning på norska BM73. Vagnen hade några sittplatser invändigt, 8 i första klass och 12 i andra.

Björn Fura

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av HJP, Thursday, June 18, 2009, 09:11 (5397 dagar sedan) @ Björn Fura

Tack för intressant läsning om "X15-4"!

Några små kompletteringar:

Det har funnits flera olika förklaringar till X2-2.
Den första var att X2-2 var den andra varianten av X2. De hade drivenhet och tre löpvagnar och levererades 1994-1995.
Några år senare (1996-1997)kom de sista "hela" X2-tågsätten. De bestod av drivenhet och fyra löpvagnar och kallades X2-1.
Den eleganta förklaringen var att det skulle läsas som "X2 minus 1" respektive "X2 minus 2". Betänk att "X2 original" hade fem löpvagnar så stämmer det!

US-P 2700 har jag haft med i provtåg, men har inte tillgång till datumen här. Kan ha varit omkring mitten av 1990-talet.
Det rörde sig om ett nytt korglutningssystem och bromsskivor av aluminium (tror jag) och som synes på HJP:s bilder från Hagalund nya boggier. Korglutningssystemet kom sedan till användning på norska BM73. Vagnen hade några sittplatser invändigt, 8 i första klass och 12 i andra.

Björn Fura

****
Hej Björn! Trevligt att råkas här :-) men vi är väl nästan historiska, både du och jag ;-)

Det stämmer, att det finns flera olika förklaringar till "X2-2". En är att det var ett internt "fikonspråk" hos ABB i Västerås, som läckt ut och fått fäste. Men officiellt var uttrycket aldrig, och det var definitivt ingen littera. Tyvärr användes det som littera i Svenska lok och motorvagnar (SLM), och många tog det tryckta ordet för sanning. Dessvärre, använde även SJ uttrycket i en broschyr till allmänheten, som jag hittade i väntsalen i Västerås, för många år sedan.
Jag brukar likna detta vid att ett Rc2 med sex vagnar, förblir ett Rc2, också när det drar fem vagnar. Om det fanns behov av ett uttryck som anger antalet vagnar, så skulle X2-5, X2-6 etc. vara betydligt bättre. Då skulle "-5" och "-6" ange att tågsättet bestod av fem, respektive sex vagnar. Enkelt!

Intressant information om US-P 2700. Hur såg vagnen ut invändigt? Varför hade man 1:a och 2:a klass? Vad var det i det övriga utrymmet? Mätutrustning?

HJP

X15 och prototypmellanvagnen till X2 (del 2)

av Bernt Talbrant, Wednesday, June 24, 2009, 15:37 (5391 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

I september 2008 skickades slutligen vagnen till skrot. Man hade en brandövning i Nykroppa där man bland annat skar upp väggarna på vagnen. Senare lär den ha skrotats ned helt. En historisk vagn fick alltså se sitt slut på detta lite ovärdiga sätt. Jag förstår att man idag inte har kunnat hitta något vettigt användningsområde för vagnen och att det inte kanske har lönat sig att bygga om den till standardvagn. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det är lite synd att det blivit så här

Hoppas att någon orkade läsa detta

Prototypvagnen 2700 är inte skrotad utan ska numera finnas vid Räddningsskolan i Revinge dit den transporterades via landsväg efter övningen i Nykroppa.