Inlandsbanans järnvägsklubb och Föreningen Bana för framtiden (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, March 04, 2008, 20:23 (5868 dagar sedan)

Vi i mfÖrSJ har fått gamla Föreningen Svartåbanans vänners arkiv i gåva och jag håller just på att gå igenom handlingarna.

Denna förening fick 1985 brev från »Inlandsbanans järnvägsklubb« med tips om »Föreningen Bana för framtiden« som anges jobba för sträckorna Falköping-Landeryd och Borås-Ulricehamn. Vet någon mer om dessa två föreningar? Fanns det fler »kamporganisationer« för de banor som hotades av nedläggning på 1980-talet?

Jag fann en föreningen som arbetade för Smalspåret i Småland... de hade enligt uppgift 3000 medlemmar medan Föreningen Svartåbanans vänner tycks ha haft som mest 330 medlemmar!

Inlandsbanans järnvägsklubb och Föreningen Bana för framtiden

av Anders Svensson @, Tuesday, March 04, 2008, 21:51 (5868 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vi i mfÖrSJ har fått gamla Föreningen Svartåbanans vänners arkiv i gåva och jag håller just på att gå igenom handlingarna.

Denna förening fick 1985 brev från »Inlandsbanans järnvägsklubb« med tips om »Föreningen Bana för framtiden« som anges jobba för sträckorna Falköping-Landeryd och Borås-Ulricehamn. Vet någon mer om dessa två föreningar? Fanns det fler »kamporganisationer« för de banor som hotades av nedläggning på 1980-talet?

Jag fann en föreningen som arbetade för Smalspåret i Småland... de hade enligt uppgift 3000 medlemmar medan Föreningen Svartåbanans vänner tycks ha haft som mest 330 medlemmar!

Inlandsbanans Järnvägsklubb var rätt aktiva på 1980-talet - bl a deltog den i några Hjulmarknader, vill jag minnas - och hade dessutom en utbyggd organisation med lokalföreningar på olika platser i landet. De senaste "spår" jag har av den "slutar"(?) i Falu-trakten - mejla mig om du vill veta mer.

"Föreningen Bana för framtiden" lär ha ombildats till mj-klubb...

Föreningen "Rädda Smalspåret", som jag antar att du syftar på, finns fortfarande kvar, men sedan länge med namnet Föreningen Smalspåret Växjö - Västervik, se http://www.smalsparet.nu //Anders

Inlandsbanans järnvägsklubb och Föreningen Bana för framtiden

av Niklas Henriksson @, Falun, Sunday, July 06, 2008, 20:42 (5744 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag var ordförande i Inlandsbanans Järnvägsklubb på den tiden, vi bytte några år senare namn till Inlandsbanans Framtid, men upplöstes fördrygt tio år sedan.

Brevet du skriver om kan nog vara skrivet av Krister Bohlund som jag tror bor i Kinnarp nu, men jag vet inte mer om den andra föreningen.