Göteborg Bs och Lilla bommen (Fotografier/bildfrågor)
Vykort
Här syns Göteborg Bergslagarnas station men det måstre vara efter 1930 då det bara är godsstation.
En kanalbåt och TYRA ligger vid kaj.
/tell
av Thomas Tell, Wednesday, June 17, 2009, 23:52 (5424 dagar sedan)
Vykort
Här syns Göteborg Bergslagarnas station men det måstre vara efter 1930 då det bara är godsstation.
En kanalbåt och TYRA ligger vid kaj.
/tell
av Sune Nylén , Thursday, June 18, 2009, 00:40 (5424 dagar sedan) @ Thomas Tell
Ja-Någon gång emellan 34 och 36.Om vi ser upp till höger ser vi de två gasklockorna. Den vänstra,stora, stod färdig 1933.Man kan se,eller rättare sagt ana, att spåren till VGJ stn nyss har tagits bort.Flytten skedde ju 32. Man har dock ännu inte vidtagit några arbeten på Göta Älvbron klar 1939,T.ex börjat fylla igen inre delen av Lilla Bommens hamn för att fixa brouppfarten från Lilla Bommen.Spåren från SJ och BJ lades då i en kurva på en grusbank som nästen tangerade VGJ gamla stn i hitre ändan.Det var 3 a 4 m mellan väggen och spåren .Längst till vänster,i övre kanten ses bron som gick mellan Bs Gbg och Gubbero.Den nya bron mellan Olskroken och Gubbero stod klar 35.Det är lite vagnar på Bs så det finns nog anledning anta att trafiken Sävenäs Gubbero då gick nya vägen.Kanske vi då landar på 36.:-) Sune
av Granis, Thursday, June 18, 2009, 08:28 (5423 dagar sedan) @ Sune Nylén
Vilken funktion har/ hade de tre (normal)spåren som går ut som utdragsspår på "torget" bakom Västgötabanans gamla station?
/ L G
av Sune Nylén , Thursday, June 18, 2009, 10:28 (5423 dagar sedan) @ Granis
Ja Du. En ganska så säker gissning är väl att de två spåren som slutar vid stoppbockarna är frilastspår för varor till och från kanalbåtarna.Man lastade en hästdragen kärra vid båten och drog den hit för att lasta i vagnarna eller vice versa.BJ hade ju annars frilastspår som syns ovan till höger snett ovanför stn huset.Hit var det ju dock ganska långt om man inte hade lastbil.Det tredje spåret fortsätter vidare till Packhusplatsen Masthuggskajen Fiskhamnen och ut till Klippan där det slutade ungefär vid St Birgittas kapell Sockerbruket och Carnegie Porterbruk.Där det första spåret svänger ut gick det spår jag talade om igår, och där träddungen är till höger kom spåret från Skansbangården och Centralstn.Om du tittar på Hitta ,kan du ana Skansbgn liggande mellan Gbg C och BJ stn hus.Den sträckte sig upp mot Skansen Lejonet,därav namnet.En del spår kan man ana + en stor kran som sträcker sig över.Spåret korsade ungefär rondellen som syns som en rund ring,gick under bron och gjorde sällskap med BJ spåret i den sväng mot VGJ stn hus jag talade om igår. ut mot hamnen.Omläggningen borde skett 37/38 ungefär när brouppfarten från Lilla Bommen byggdes.Där var mest N lok som skötte hamnbaneväxlingen, medan BJ hade hand om spåren på Gullbergskajen vid älven på Lärje och industrierna på Marieholm.När fartygen flyttade ut till Skandiahamnen miste såväl Skansbgn. som hamnspåren sitt berättigande och togs bort bit för bit.:-) Sune
av Sune Nylén , Thursday, June 18, 2009, 10:32 (5423 dagar sedan) @ Sune Nylén
Tilläggas kan att Skansbangården användes flitigt 1962 när den stora utställningen Tåg 62 hölls här. Här var alla lok och vagnar uppställda ungefär i höjd med BJ stn hus.:-) Sune
av Leif B, Friday, June 19, 2009, 12:20 (5422 dagar sedan) @ Sune Nylén
Jag skulle påstå att Skansbangården används flitigt än idag - som kombiterminal av CargoNet.
/Leif
som passar på att tacka Thomas för alla bilder och Sune m fl för alla göteborgsnostalgiska kommentarer! Mycket intressant för en stockholmare som ägnar en hel del av sin arbetstid åt framtiden för Göteborsg hamnspår och bangårdar.
av Sune Nylén , Thursday, June 18, 2009, 00:45 (5424 dagar sedan) @ Thomas Tell
Jag kan väl tillägga att NBJs Otterbäcksbåtar brukade ligga förtöjda här i Lilla Bommens hamn.:-) Sune
av Ola Almquist, Thursday, June 18, 2009, 08:54 (5423 dagar sedan) @ Thomas Tell
av Ola Almquist, Sunday, June 21, 2009, 23:14 (5420 dagar sedan) @ Ola Almquist