Ta-lok (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Wednesday, June 24, 2009, 21:44 (5441 dagar sedan)

Vykort
[image]
Flen för drygt 100 år sedan. Ett blandat tåg står inne på spår 2. Två ånglok står bredvid varandra där det högra har en rund ljus skylt på sotskåpsluckan. Det bör vara ett Ta-lok.
Mycket banarbeten utförs också och virkeslastning vid lastkajen.
/tell

Ta-lok

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Thursday, June 25, 2009, 00:36 (5441 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kolorerade vykort! Nostalgi!
Vad är det för fordon som står till höger om Ta-loket? Ser ut som det har en stor "topp-lanterna".
//Roffe

Engelsmannen

av NOR, Thursday, June 25, 2009, 01:02 (5441 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[image]
Flen för drygt 100 år sedan. Ett blandat tåg står inne på spår 2. Två ånglok står bredvid varandra där det högra har en rund ljus skylt på sotskåpsluckan. Det bör vara ett Ta-lok.
Mycket banarbeten utförs också och virkeslastning vid lastkajen.
/tell

En bild ljuger ju inte som bekant, men var det normalt att en dubbel korsningsväxel kunde läggas i det här läget förr i tiden ?

Engelsmannen

av Bobo L, Thursday, June 25, 2009, 08:02 (5441 dagar sedan) @ NOR

Vykort
[image]
Flen för drygt 100 år sedan. Ett blandat tåg står inne på spår 2. Två ånglok står bredvid varandra där det högra har en rund ljus skylt på sotskåpsluckan. Det bör vara ett Ta-lok.
Mycket banarbeten utförs också och virkeslastning vid lastkajen.
/tell


En bild ljuger ju inte som bekant, men var det normalt att en dubbel korsningsväxel kunde läggas i det här läget förr i tiden ?

Idag undviker man ju dkv-er av underhållsskäl mm, men vad menar du är udda med den här engelsmannen?

Engelsmannen

av Per Ljungberg, Thursday, June 25, 2009, 08:37 (5441 dagar sedan) @ Bobo L

Den dubbla korsningsväxeln ligger som en dito "Märklin-dkv" dvs antingen i krysskörning eller )(-körning. Det vanliga annars är väl att tungorna går i samma riktning när man lägger om dem? Det översta alternativet kräver lite fler rörliga delar i omläggningssystemet.
PLj

Engelsmannen

av Bobo L, Thursday, June 25, 2009, 09:13 (5441 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja har du sett..! Jag tittade mest på placeringen på bangården och fann inget märkligt i den, men nu håller jag med om frågan. Jag har iofs för mig att jag någonstans har hört (eller läst) att det även i Sverige funnits dkv-er med tungorna anordnade på det här sättet när trafikrörelserna på spåren stämt bäst så på det att antalet omläggningar nödvändiga sålunda reducerats, men det lär ha varit undantagsfall...
/Bobo L