GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli (JvmV informerar)

av Rolf Sten ⌂, Friday, June 26, 2009, 16:39 (5380 dagar sedan)

Extrapris för medlemmar i Järnvägsmusei Vänner, 130 kr per person. Boka biljett enligt anvisning i annonsen.
Ta chansen att åka ståndsmässigt till jubileumsfestligheterna i Falun!

[image]
Läs mer om jubileet här!

GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli

av Jack Åkerlund, Friday, June 26, 2009, 19:15 (5380 dagar sedan) @ Rolf Sten

Vilket lok drar, blir det Ra 846 ?

GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli

av Rolf Sten ⌂, Friday, June 26, 2009, 20:02 (5379 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Ja, det blir Ra:n med årgångståget

GDJ 150 år, även tåg Stockholm - Falun ToR 11-12 juli

av Anders Svensson, SKÅJ @, Saturday, June 27, 2009, 11:54 (5379 dagar sedan) @ Rolf Sten

SKÅJ kör också tåg till festligheterna i Falun. Dock blir dragkraften Hg2 787 och inte (dubbla) Du2, som tidigare meddelats. Se länk:
SKÅJ Allmänresor

GDJ 150 år, även tåg Stockholm - Falun ToR 11-12 juli

av HP, Monday, June 29, 2009, 22:05 (5376 dagar sedan) @ Anders Svensson, SKÅJ

SKÅJ kör också tåg till festligheterna i Falun. Dock blir dragkraften Hg2 787 och inte (dubbla) Du2, som tidigare meddelats. Se länk:
SKÅJ Allmänresor

Vad trevligt (Hg2) och vad tråkigt (Du2 mult). Vadan denna ändring?

Mvh Henrik R

GDJ 150 år, även tåg Stockholm - Falun ToR 11-12 juli

av Anders Svensson, SKÅJ @, Tuesday, June 30, 2009, 06:35 (5376 dagar sedan) @ HP

...

Vad trevligt (Hg2) och vad tråkigt (Du2 mult). Vadan denna ändring?

Mvh Henrik R

Underkänd huvudluftbehållare på Du2 581. Ska åtgärdas, men det tar sin lilla tid... //Anders

GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli

av Niklas Bygdestam, Tuesday, June 30, 2009, 00:41 (5376 dagar sedan) @ Rolf Sten

Det som jag tycker är intressant är att Gävle hade en förbindelse med Dalarna långt före det att man öppnade förbindelsen till Uppsala

GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Friday, July 03, 2009, 14:18 (5373 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Ja,fast egentligen var det så att säga tvärtom, ty det var ägaren av Forsbacka järnbruk som ville ha en lättare trp väg än de foror som transporterade järnet till Gävle för export- Ägaren till Hofors hängde på och Bergmästarna i Falun likaså.Man beräknade att man från Falun till Gävle skulle transportera 250000 skålpund mot 100000 motsatt väg och 40000 resenärer årligen. Beräkningen avsåg då 1850. GDJ 1908 ger mycken upplysning om de olika kalkylerna och resonemangen kring detta.Där finns också utförliga tabeller över hur mycket gods man räknade med från de olika socknarna ända bort till laggkärlstillverkningen i Älvdalen om jag minns rätt.:-) Sune

GDJ 150 år, Jubileumståg Gävle - Falun - Gävle 11 juli

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Saturday, July 04, 2009, 00:09 (5372 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja det här med gamla vikter är en källa till förtret om man inte ser upp-och tänker efter. Här användes också gamla beteckningar Skpund.dvs pund angavs med det gamla tecknet.Finns förmodligen i min dator ,men det får gå ändå.Nåväl skålpund är ju omtrent ett halv kilo.Här rörde det sig om Skeppund naturligtvis,som i den gamla boken om mått och vikt,anges till 170 kg viktualievikt.Så det blir ju lite skillnad då.I stället för 125000 kg blir det 250000 x 170 kg,som beräknades att fraktas Falun Gävle.:-) Sune