Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, June 30, 2009, 23:29 (5413 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:

[image]

Gassignaler med långa strutar, ringklockor av äldre typ

[image]

Signalavdelningen har skaffat en Volvo Duett

[image]

Undrar vad den vingmutterförsedda skivan i skåpets tak har för funktion?

[image]

Tidtabellsboken del A från 1959 visar att det säkerligen handlar om en vägkorsning på sträckan Åstorp - Kattarp

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av Erik Andersson, Södervidinge, Wednesday, July 01, 2009, 07:12 (5412 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:
Undrar vad den vingmutterförsedda skivan i skåpets tak har för funktion?

[image]

Jag tycker att det ser ut som två skyltar; förslagsvis "Signalerna ur bruk"

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av mamma Ulla, Åmotfors, Wednesday, July 01, 2009, 10:03 (5412 dagar sedan) @ Erik Andersson

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:
Undrar vad den vingmutterförsedda skivan i skåpets tak har för funktion?

[image]


Jag tycker att det ser ut som två skyltar; förslagsvis "Signalerna ur bruk"

Absolut. Dessutom har den här anläggningen sodabatterier. Kul att se.

Nu är jag lite för sommarslö för att kolla upp, men sodabatterierna borde ha försvunnit när man byggde om alla spårledningar enligt 1944 år spårledningskommittés anvisningar. Dvs att man äntligen lyckades lösa säkerhetsproblemet med jordmagnetiska strömmar. Kommittén kom med sitt resultat 1956.

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, July 01, 2009, 15:32 (5412 dagar sedan) @ mamma Ulla

Vissrligen är jag tekniker men i dag är det solkurva i hjärnkontoret,

Vad är sodabatterier? Är det ett annat namn på nife- (nickel-ferrum) batterier vilka hade en lut som elektrolyt?

rnd

Primärelement

av Gunnar Ekeving, Wednesday, July 01, 2009, 18:13 (5412 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Vissrligen är jag tekniker men i dag är det solkurva i hjärnkontoret,

Vad är sodabatterier? Är det ett annat namn på nife- (nickel-ferrum) batterier vilka hade en lut som elektrolyt?

rnd

Här handlar det nog om primärelement. Det syns på bilderna inte någon transformator för att försörja vägskyddsanläggningen från banans hjälpkraftledning. Detta behövdes sannolikt inte heller, eftersom ljussignalerna var gasdrivna. Elektricitet nyttjades bara för ringklockor, spårledningar och reläautomatik.

[image]

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, July 01, 2009, 23:15 (5412 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Sodabatteri det måste vara något som hör groggvirket till.Soda är ju annars benämningen på natriumkarbonat.Användes ju mycket i tvättmedel förr innan det kom en massa miljöförstörande kemikalier i dessa.Nife ackumulatorn har ju kaliumhydroxid som elektrolyt.Bra fläckborttagningsmedel det också. Man tar lite på fläcken - och vips är den borta- och tyget också.:-D Sune

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av Anders Sandgren, Thursday, July 02, 2009, 01:20 (5412 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det fanns ju en gång batterier med koppar- och zink-elektroder nedstoppade i någon lämplig saltlösning. Voltas stapel bygger på sama princip fast med saltlösningsindränkta tygbitar mellan elektroder.
Lär fungera med bit saltgurka mellan en koppar- och en zink-plåt. 1-1.5V per cell så ett par i serie behövs för en lysdiod.

Skånska vägskydd: Gassignaler och gamla reläer i Bosarp (Åstorp - Kattarp)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, July 02, 2009, 08:52 (5411 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ja det fanns många olika typer av elektriska element.De flesta hade den nackdelen att ena polen bestod av en zinkplåt nedsänkt i svavelsyra lösning.Även om inte batteriet användes så frättes plåten upp.Inom järnvägen när det gällde telegrafi användes nog vanligen Daniells element.Det bestod av en zinkplåt nedsänkt i zinksulfatlösning och en kopparplåt i kopparsulfatlösning med ett lerkärlsmembran emellan där strömmen kunde passera men ej lösningarna blandas med varandra.Det förbrukades i huvudsak bara när det var i bruk.så att säga.För den intresserade ,se på Daniells element på nätet,eller galvaniska element.Nife är ju inget batteri i den bemärkelsen utan en ackumulator som måste laddas.Uppfunnen av svensken Jungner 1899.Plattorna var Järn Fe och nickel Ni,därav namnet,NiFe.Läs vidare på nätet Ackumulatorer.:-) Sune

Ackumulatorer istället för sodabatterier

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 26, 2009, 00:10 (5388 dagar sedan) @ mamma Ulla

Nu är jag lite för sommarslö för att kolla upp, men sodabatterierna borde ha försvunnit när man byggde om alla spårledningar enligt 1944 år spårledningskommittés anvisningar. Dvs att man äntligen lyckades lösa säkerhetsproblemet med jordmagnetiska strömmar. Kommittén kom med sitt resultat 1956.

...och en del anläggningar byggdes förstås om redan tidigare. T ex hittade jag i tredje signalsektionens handlingar (dnr 41/52) uppgifter om Skrapstads ringverk mellan Bodafors och Sävsjö. Signalreparatören i Sävsjö skrev i augusti 1952 till signalingenjören i Malmö att det pga lågt ballastmotstånd vid vissa tider var svårt att få batterierna att hålla. Det visade sig att signalingenjören redan 1949 begärt hos elektroingenjören i Nässjö att få stolptransformatorer uppsatta i två lämpliga kontaktledningsstolpar i anslutning till vägkorsningen. I slutet av 1952 tycks dessa transformatorer ha kommit upp, och signalreparatören fick då order att byta ut sodacellerna mot nifebatterier. Batteribrunnen vid spårledning SII skulle bytas mot batteriskåp och placeras vid spårledningens ändpunkt. För SI fanns redan batteriskåp, som skulle flyttas ut. Jag tolkar detta som att man förlängde spårledningarna samtidigt som matning från hjälpkraftledningen infördes