En Oms- med långt axelavstånd (Fordon: vagnar)

av Christer Andersson @, Gamleby, Saturday, March 08, 2008, 15:46 (5885 dagar sedan)

Vid rampning i Västervik av trådlastade vagnar från Domnarvet till Verkebäck 1970, hände det en olycka med en SJ litt Oms 21 74 371 2 309-4. När vagnen, som kördes upp först på överföringsvagnarna, kom längst bak i tågsättet, så åkte den av med ena hjulparet ner i gruset och på stångkopplet till Z4p-lokomotorn. Det visades sig att denna vagn hade ett betydligt längre axelavstånd än 7,5 m som var vanligt för Oms-vagnar, kanske 9-9,5 meter. Detta långa axelavstånd uppmärksammades inte av växlingspersonalen. Vagnen fick helt enkelt inte rum på en Q37p utan fick senare gå på två mullor till Verkebäck.
Min fråga är, hur många av den här typen av Oms (f.d. Oe-vagnar) fanns det, vilka nummer hade de och finns någon bevarad kvar idag? Har någon bilder på denna vagn?

En Oms- med långt axelavstånd

av Jesper, Sunday, March 09, 2008, 22:40 (5884 dagar sedan) @ Christer Andersson

Låter ju lite skumt, det långa axelavståndet skulle ju innebära att de yttre fjädernävarna skulle sitta så gott som direkt innanför buffertbalken. DET skulle se konstigt ut och synas väl.
Vad kan man hittat på mer? Förlängt vagnen a la Os-w utan att märka om den till det nya litterat?? Vagnen finns kvar länge som Oms och skrotas 1988 och ska den som Os-w gått märkt Oms till -88??? Nja... Det är bara att räkna stolpar, 13 par för Oms och 15 för Os-w.
Ett eller ett par foton skulle nog kunna berätta en hel del.

En Oms- med långt axelavstånd

av Kjell Friberg, Tuesday, March 11, 2008, 08:47 (5883 dagar sedan) @ Jesper

Märkligt med det långa axelsvståndet. Vagnen var ju en tidig Oe och bör därför inte ha varit byggd med annan hjulbas än 7.5 m. Det fanns visserligen en Oms som var provvagn (troligen nybyggd) vagnar litt Ore->Kbs/Os men den hade knappast längre hjulbas än en standard-G eller 8.1 m och redan denna skillnad borde synas tydligt. För övrigt var dessa G-vagnar inte omtyckta av rampningspersonalen då "vingelmånen" var i minsta laget för att ställa vagnen på en Q37p.

En Oms- med långt axelavstånd

av Christer Andersson @, Gamleby, Tuesday, March 11, 2008, 20:49 (5882 dagar sedan) @ Jesper

Frågan är från min kompis (som inte har dator eller internet) som personligen såg händelsen i Västervik. Han tog t.o.m. några bilder på "olyckan" och ska försöka scanna in fotot senare för visning. Vagnen hade i alla fall 13 par stolpar och axeln satt mellan 1:a och 2.a paret, alltså långt axelavstånd.
Liknande olycka har enligt min kompis skett på andra smalspårsbanor med Oms-vagnar, kanske samma vagn, man rampat upp en Oms-vagn som inte fått rum på en överföringsvagn som åkt av den.
Hoppas att kunna visa bild senare och kanske få klarhet i fallet.

En Oms- med långt axelavstånd

av Johan W, Thursday, April 10, 2008, 21:34 (5852 dagar sedan) @ Christer Andersson

Hej!

Hur gick det med bilden? Kan du skanna den och visa?

VH

/Johan

En Oms- med långt axelavstånd

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Wednesday, March 12, 2008, 00:00 (5882 dagar sedan) @ Christer Andersson

Lite säregna bör de ha varit med ett axelavstånd på 8,9 meter. Eftersom vagnslängden ö.b. fortfarande bara var 12,24 m bör man kanppast ha kunnat missa de exceptionella proportionerna. Vagnarnas övriga mått och bärighetsegenskaper var dessutom helt lika en vanlig Oms typ 570, så att det skulle röra sig om riktiga Os-w som "glömts" kvar som Oms finner jag högst osannolikt. Hur många som fanns kan jag inte säkert säga men utöver den tidigare omtalade fanns åtminstone tre till. Nummermässigt är de alla väl utspridda bland ordinära Oms vilket väl tyder på att de i alla fall inte levererats i detta skick. Snarare förefaller det vara en ombyggnad för test- eller specialändamål i ett skede efter UIC-nummerreformen och med urvalet styrt av t ex intagning för ordinarie underhåll som kombinerats med ombyggnad under en kort tidsperiod. Tre av de fyra kända bör säkert vara skrotade redan 1988-91 medan en verkar ha fått en andra chans som Lnps.

Kända individer är dels den omfrågade (ex 84452) och dessutom

2174 3712150-2 (ex 84263)
2174 3712073-6 (ex 84167)
2174 3711973-8 (ex 84034, som skall ha blivit 4129285)

En Oms- med långt axelavstånd

av Johan v O, Wednesday, March 12, 2008, 00:30 (5882 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Jag vet att samma sak hände i Deje när vagnen vid rampning gick av tralla.Då sas det att det skulle finnas 10 st Oms som hade längre axelavstånd detta var i slutet på 80-talet.