E 1327 del 1 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Saturday, March 08, 2008, 18:40 (5865 dagar sedan)

1972 var jag uppe i Jörn i samband med att loket provkördes under dåvarande lokstationschef Löfgren (från Gävle) och 2 lokala ångloksreparatörer. Jag kom dit just som man avslutat körningen av E 1327. Man han hade även B 1379 och E 1218 att provköra. B 1379 som hade en ny tubsats fungerade utmärkt medans 1218 fick tubläck av flertal tuber och slopades.
2005 avyttrades loket till museum i Helgum.
Någon som besökt muséet där och sett hur man man tagit hand om loket. Kanske foto finns?
Här följer en del sammanställd data från olika källor. P.g.a av att detta forum bara godkänner 5000 tecken får jag dela upp inlägget i tre delar:

SJ Ånglok
1327 E (OKB E 5)Motala V 602 1917

1917
Inköpspris (medel) 91.670:-
1925
Såld till OKB (OKB litt E nr 5)
1933
Åter SJ vid förstatligandet
1947
Vedeldning nedtagen
1950-01-01 VI Distriktet. Loket utrustat med ångbroms, apparater för knorrbroms, kombinerad förenklad och standard AGA gas belysning, hastighetsmätare och sluten hytt.
1952-1953
I trafik Falköping
1953-05-01
I drift vid 25 Ms
1957-08-03
Ur min farbrors (A Eriksson) annotationsbok:tåg 8692 fr Umgransele rätt tid, 34 axlar,vagnvikt 349 ton, lok E 1327;t Storuman rätt tid.Järnvägshistoriskt forum 2007-08-03 / Staffan Eriksson
1957-08-29
Tåg banavdelningen; fr Storuman 7.00, lok E 1327;t Vojmån 8.15;t Storuman 13.00 (+8 min)Järnvägshistoriskt forum 2007-08-29 / Staffan Eriksson
1957-09-14
tåg 8692, fr Umgransele 10.35, 44 axlar, 478 ton, lok E 1327;Kattisavan 10.50-11.06, 42 axlar, 462 ton;Björnberget 11.50-11.59, 40 axlar, 450 ton;t Storuman;växling i Storuman 14.00-17.15, E 1327.Järnvägshistoriskt forum 2007-09-14 / Staffan Eriksson
1957-10-09
tåg 8692, fr Umgransele, 60 axlar, 519 ton, lok: E 1327;Blåviksjön, 54 axlar, 469 ton;fr Åskilje 11.45, 52 axlar, 457 ton;Björnberget 12.05-12.10, 46 axlar, 388 ton;Barsele 13.18, 46 axlar, 380 ton;Stensele 14.29;t Storuman 1.03 sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-10-09 / Staffan Eriksson
1957-10-10
tåg 8691, fr Storuman 6.25, 24 axlar, 157 ton, knr: Espling, biträde: Åhdén, lok: E 1327;Barsele 7.34, 28 axlar, 179 ton;Umgransele, tågbyte;Järnvägshistoriskt forum 2007-10-10 / Staffan Eriksson
1957-10-14
pass Storuman-Granberget med 2945 (jmf den 12 okt när han åker med 323 t Dorotea) tåg 8662, Granberget, 32 axlar, 291 ton, lok E 1327;Meselefors, 30 axlar, 273 ton;Vilhelmina, 8 axlar, 53 ton;t Storuman rätt tid. Järnvägshistoriskt forum 2007-10-14 / Staffan Eriksson
1957-10-16
tåg 8691, fr Storuman 6.30, 34 axlar, 261 ton, bitr: Norman, knr: Lundmark, lok E 1327;Stensele 7.00, 38 axlar, 281 ton;Långselberget 7.05-7.15, 40 axlar, 292 ton;Gunnarn 8.00-8.35, 42 axlar, 302 ton;Björnberget 8.40-9.09, 46 axlar, 324 ton;Åskilje 9.24-9.50, 54 axlar, 360 ton;t Umgransele 10.44, tågbyte;Järnvägshistoriskt forum 2007-10-16 / Staffan Eriksson
1957-10-17
tåg 8692, fr Umgransele 10.50, 41 axlar, 397 ton, lok E 1327;Björnberget 12.30, 38 axlar, 346 ton;Barsele 13.50, 34 axlar, 324 ton;t Storuman 14.29, 50 min sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-10-17 / Staffan Eriksson
1957-12-10
tåg 8692, fr Blåviksjön 11.30, 28 axlar, 222 ton, lok E 1327;Gunnarn 12.18-12.25, 26 axlar, 206 ton;Barsele 13.00-13.17, 28 axlar, 219 ton;Stensele 13.33-14.23, 24 axlar, 194 ton, (50 min!);t Storuman, 51 min sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-12-10 / Staffan Eriksson
1957-12-12
växling i Storuman två pass i rätt tid, lok E 1327. Järnvägshistoriskt forum 2007-12-12 / Staffan Eriksson

E 1327 del 2

av Conny Sernfalk, Saturday, March 08, 2008, 18:46 (5865 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här kommer fortsättningen på tidigare inlägg. Komplettera gärna med ytterligare uppgifter eller foton om lokets öde:

1958-02-04
tåg 8692Umgransele, 22 axlar, 167 ton, lok E 1327;Björnberget, 20 axlar, 156 ton;-StorumanJärnvägshistoriskt forum 2008-02-06 / Staffan Eriksson
1958-02-06
växling Storuman, 8.10-11, 13.30-17, lok E 1327.Järnvägshistoriskt forum 2008-02-06 / Staffan Eriksson
1958-02-10
växling Storuman 6-25-11.05 inkl tur till Långselberget, 13.40-17.45, bitr Nikander, lok E 1327.Järnvägshistoriskt forum 2008-02-12 / Staffan Eriksson
1958-02-19
tåg 8692Kattisavan 10.45, 40 axlar, 393 ton, bitr Norman, knr Åström, lok E 1327,Björnberget, 34 axlar, 310 ton;-Storuman.Järnvägshistoriskt forum 2008-02-12 / Staffan Eriksson
1958-02-22
tåg 8691Storuman 6.47, 20 axlar, 127 ton, bitr Åhdén, knr Åström, lok E 1327;Stensele 7.15, 24 axlar, 165 ton;Barsele 7.45-7.56, 20 axlar, 145 ton;Gunnarn 8.14-8.30, 24 axlar, 195 ton;-UmgranseleJärnvägshistoriskt forum 2008-02-24 / Staffan Eriksson
1958-02-26
tåg 8691Storuman 6.25, 34 axlar, 250 ton, bitr Persson, knr Otto J, lok E2 1128, koppl E 1327;Barsele 7.38, 38 axlar, 332 ton,Gunnarn, 30 axlar, 279 ton,Åskilje, end uppehåll,-Umgransele.Järnvägshistoriskt forum 2008-02-24 / Staffan Eriksson
1959-04-10-1959-05-22
Revision kl. VBb. Loket tillhör 21 Ms
1962-01-01+1963-01-01
Upptagen i Str 420 med samma tekniska utrustning som 1950-01-01
1964-01-01
Driftlok
1964-04
Beredskapsrevision
1971-07-06
Uppställd i Granbäck lokhus (Västanfors huset)
1972-07-26
Uppställd i Jörns lokstall
1972-08-09
Provkörd i Jörn. Därefter avställd utomhus i Jörn
1972-08-19
Observerad utomhus i Jörn
1972-08
Torrluftkonservering verkställd i Granbäck
1973-06
Uppställd i Granbäck lokhus
1981-10-14
Provkörd Jörn-Arvidsjaur. Provkörningen skulle ske Jörn-Arvidsjaur-Jörn. Varmgång i ett vevlager gjorde att provkörningen fick avslutas i Arvidsjaur.
1988-08-06
Uppställd i Granbäck lokhus torrluftkonserverad
1991
Slopad i samband med avvecklingen av kvarvarande beredskapsånglok
?
Anmärkning innan 1991: Överhettningselementens fästplattor läcker något.
1991
Övertagen av Järnvägsmuseum och deponerad till OKBv
1991-08
Till OKBv
2004
Avställt i Svartviks vagnhall (OKBv)
2005
Loket lämnat Svartvik för transport till ny ägare i Helgum (Museum)Källa: Skenbladet 1 2006
2005-11-08
Foto av Peter Sandström i transport mot Helgum vid Sundsvall C

E 1327 del 3

av Conny Sernfalk, Saturday, March 08, 2008, 18:51 (5865 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här följer så data om panna/tender:

Panndata

1917-07-1925-06
Lev med panna SJ 1437 Motala V 602 1917 SL
1925-06-1948-02
Panna SJ 1440 V & M Falun 239 1917 ilagd. Uttagen 1948-02 SL
1948-02--
Panna E 1107 Nohab 940 1910 ilagd vid Ör. Pannan kvarligger i loket AFB05/SJ/RW

SJ Original ångpanna

SJ 1437 Motala V 602 1917

1917-07
Lev i lok E 1327
1925-06
Uttagen SL
1926-03
Ilagd lok E 986
1938-07
Uttagen SL
1938-12
Ilagd lok 1102
1953-12
Uttagen SL
1954-04--
Ilagd lok 1193
1993
Skrotad med lok 1193 i Grängesberg SL/JEH

Pannrevisioner panna 1107

1922-09-14
Kl. II Cv CS
1929-03-
Kl. Ös CS
1933-06-09
Kl. II Ör CS
1936-11-17
Kl. III Ös CS
1940-10-15
Kl. III Ör CS
1944-08-22
Kl. III Ös CS
1948-01-10
Kl. II Ör CS
1952-02-26
Kl. III Bs CS
1957-01-11
Kl. III Ös CS

Tenderdata

1950-01-01
Originaltender L 1327 tillkopplad. Samma uppgift 1991 Str 77/ SJ/RW

E 1327 del 4

av Thomas Tell, Monday, March 10, 2008, 13:02 (5863 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Loket levererat till V distriktet.
Hade vid leverans: stålfyrbox, ångbroms på loket och vakummbromsapparat samt hastighetsmätare system Penta.
1920.11 sattes fångjärn för vevstakarna, str 164,3:5A, upp i Notviken
1921 fick loket förenklad AGA-belysning
1923 uppsattes apparater för Knorrbroms
1925.06 ersattes stålfyrboxen med kopparfyrbox (ny panna?) vid Notviken enligt str 164 5:2C.
1925 överlämnades loket till OKB
Under OKB-tiden fick loket kombinerad standard/förenklad AGA-belysning
1933 åter till SJ men nu på IV D
1933.09 inbeordrad från 15ms för klass IIIAa i Gävle
1935.06-09 inbeordrad från 15ms för klass IIAa eventuellt Bb i Örebro
1938.10 inbeordrad från 15ms för klass B på 15ms
1940 flyttat till V D
1940.07-08 inbeordrad från 21ms för klass IIIAa i Östersund
1941.05 ombyggt till vedeldning på 21 ms enligt skrivelse 1940.08.06
1942.02 inbeordrad från 21ms för klass rep på 21ms
1942.03 inbeordrad från 21ms för klass VBb på 21ms
1942.04 inbeordrad från 21ms för klass rep på 21ms
1943.07 inbeordrad från 21ms för klass Aa i Östersund pannan undersökes
1943.08 inbeordrad från 21ms för klass Aa i Östersund
1943.09-11 inbeordrad från 21ms för klass IIIAa i Östersund
1947.06 ombyggt för koleldning på 21 ms enligt skrivelse 1945.12.11
1948 flyttat till VI D
1952-53 i Falköping enligt WS

Fr.o.m. 1955 säger str 77 inget om distriktstillhörigheten men 1954 tillhörde loket VI D.

/tell