Skånska vägskydd: Det andra Bonnarp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, July 06, 2009, 11:20 (5402 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg såg vi bilder som troligen var tagna vid det Bonnarp som ligger mellan Veinge och Laholm.

Här kommer två odaterade Bonnarpsbilder från Sveriges Järnvägsmuseum, och jag gissar att de visar det sydligare Bonnarp, mellan Ängelholm och Åstorp:

[image]

[image]

Tidtabellsboken del A från 1959 visar att vägövergången låg strax norr om Spannarps station, så den gasförsignal som syns på ena bilden är sannolikt försignalen till Spannarps norra infartssignal.

Skånska vägskydd: Det andra Bonnarp - AGA-klockor

av John Thoweman, Monday, July 06, 2009, 15:27 (5401 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Här kommer två odaterade Bonnarpsbilder från Sveriges Järnvägsmuseum, och jag gissar att de visar det sydligare Bonnarp, mellan Ängelholm och Åstorp:

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Bonnarp_II_vasterut.jpg[/img]

Korsningen ser ut att vara utrustad med AGA-klockor. Dessas kyrkklock-liknande klang har blivit mindre gångbar med tiden i det alltmer lättstörda Sverige, verkar det som. Har man hört AGA-klockorna kan man förvisso har en viss förståelse i det fallet...

Men hur vanliga var egentligen dessa klockor? Jag har fått intrycket att de generellt över tid har varit undantag i de svenska vägskyddens historia?

Skånska vägskydd: Det andra Bonnarp - AGA-klockor

av Per Ljungberg, Friday, July 10, 2009, 10:42 (5398 dagar sedan) @ John Thoweman

Jag noterar att den hitre signalen sitter på höger sida av vägen. Der var förmodligen av kostnadsskäl man drog kablarna kortaste vägen. Därför blev det bara rakt under spåret.
PLj

AGA-klockor - ljudklipp?

av Anders_W, Monday, April 28, 2014, 13:15 (3644 dagar sedan) @ John Thoweman

Finns det någon på forumet som har tillgång till ett ljudklipp med AGA-klockor? (En googling gav intet resultat.)

Skånska vägskydd: Det andra Bonnarp - AGA-klockor

av Nicke nyfiken, Monday, April 28, 2014, 15:46 (3644 dagar sedan) @ John Thoweman

TGOJ använde sig av dessa AGA-klockor, bl.a i Torpaslätt.