Farfarsfar var en stilig karl (Järnvägspersonal)

av Anders Ljung, Sunday, March 09, 2008, 14:40 (5885 dagar sedan)

Jag hittade den här i ett gammalt fotoalbum.
[img]http://ulj.mine.nu/albums/album39/farfarfar_001.sized.jpg[/img]
Bilden visar min farfarsfar Carl August Ljung i stilig uniform. En prägling på kopian säger 1905 vilket verkar stämma med uniformen.

Vad å var?

av Rasmus Axelsson, Sunday, March 09, 2008, 17:19 (5885 dagar sedan) @ Anders Ljung

Bilden visar min farfarsfar Carl August Ljung i stilig uniform. En prägling på kopian säger 1905 vilket verkar stämma med uniformen.

Jodå, vad var hans titel och var? Jag försökte hitta honom via [link=http://www.svar.ra.se/winder.asp?uidObjectGUID={6587EEF0-3E98-4BE3-A404-E1938D3AEA68}&strType=&uidRedirectGUID=0E57B729-F15A-4492-92CF-E5DE555D2D89]Folkräkningen 1900 (som är öppen gratis till 29 mars)[/link] men utan resultat!

Vad å var?

av Anders Ljung, Sunday, March 09, 2008, 18:13 (5885 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vid pension var han Tågmästare (mycket viktigt med titeln ;-) ) men verkade vid Järnvägsstyrelsen vid slutet.
Vill du leta i folkbokföringen underlättar det att veta att han föddes den 30 mars 1865, var nånstans borde jag veta... Dock född Eriksson, (betjente fick byta namn :-( ).

Fotot från 1905 är taget i Uppsala, detta tidigare (?) kort
[image]
är taget i Sundsvall (vågar sig någon på en datering?). Senare vid JVS och fram till pension bosatt i Häggvik.

mvh Anders som tyvärr inte har dessa eleganta lockar på mustaschen.

Vem och när?

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, March 09, 2008, 18:25 (5885 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

När kan en så stiligt skäggprydd herre ha sett dagens ljus då?
Om det skedde 1865 kan det kanske också ha varit i By (Kopparbergs län, Dalarna), för där och då säger folkräkningen att en Carl August Ljung Eriksson föddes. Anno 1900 var han emellertid stationskarl troligen på bostadsorten Uppsala. I hans hushåll fann man förutom hustrun Ida Maria Nilsdotter född 1866, även den egna sonen Carl Georg Angar, född 1896. Dessutom bodde där ännu en ung man, Axel Gustaf Julius Floren Eriksson med titeln lokomotiveldare.

Inget garanterar naturligtvis att denne Carl August Ljung Eriksson är identisk med den avfotograferade järnvägstjänstemannen men ...

Vem och när?

av Sune Nylén @, Sunday, March 09, 2008, 19:05 (5885 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Av uniformeringen att döma av den tidigare bilden är han då stationskarlsförman .Han har betjäningsmärke med nummer i mössan och en bredare silverträns runt mössan .Tyvärr går det inte att se om det är samma nummer som på det kortet där han är iförd syrtut och det är svårt att på rak hand avgöra tränsens bredd , så det hela får bli en ren gissning.. Av det senare kortet drar jag slutsatsen att han har blivit befordrad till konduktör, då syrtuten är försedd med vita passpoiler:-) Sune

Helt rätt + bonus

av Anders Ljung, Sunday, March 09, 2008, 19:07 (5885 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Nu skrev vi visst om varandra men du har prickat fullständigt rätt (förutom att farfars mellannamn stavas Angur). Huruvida lokomotiveldare Floren-Eriksson är släkt har jag ingen aning om.
Som en mindre bonus appropå frk Ida Maria Nilsdotter. Någon av bilderna i albumet föreställer säkerligen henne men de är inte märkta med namn. Ni får hålla tillgodo med denna tingest ur hennes smyckeskrin:
[image]
En så kallad fästmögåva om jag inte har helt fel.

mvh Anders

Helt rätt + bonus

av Sune Nylén @, Sunday, March 09, 2008, 19:14 (5885 dagar sedan) @ Anders Ljung

Detta är ett typiskt smycke som Sporrongs, och kanske andra också, tillverkade och sålde till jvg tjm för utsmyckning av deras käraste.Lägg märke till att lokomotivet är vänt åt höger.senare blev det vänstervänt.Undrar just om det är knappar med slät baksida? De äldsta bestod bara av en enkelplåt,men som smycke var det väl slätt på baksidan förmodar jag. Sune

Helt rätt + bonus

av Anders Ljung, Sunday, March 09, 2008, 19:32 (5885 dagar sedan) @ Sune Nylén

Baksidan på de fyra rundlarna är helt släta, kronan och stjärnan är enkel plåt. Intressant att den är "serie"-tillverkad, knapparna sitter aningen snett i förhållande till varandra. De är helt klart ihoplödda och inte präglade i ett stycke.

Numren i mössorna är inte desamma. På syrtut-bilden är numret 115, på den andra gissar jag på 921 (eller 931, 927 resp 937).

Helt rätt + bonus

av Sune Nylén @, Sunday, March 09, 2008, 20:47 (5885 dagar sedan) @ Anders Ljung

Hej! Ja du vet de där med lokomotiv på är uniformsknappar som löddes samman.De större är till kavaj och de mindre till väst.De fanns i alla möjliga upplagor . Kronan (på verket s.a.s) är samma typ som din farfarsfar, svårt att stava rätt, hade i mössan.Före 1909 skiljde man på guld och silver vid SJ - tjänstemän och betjänte- 1921 följde EJ efter.På "smycken" till EJ anställda hade man banans monogram i st f kronanJag lägger just ut ett armband på Tradera bestående av 12 "förgyllda"??? västknappar av den typ som fanns på EJ från 1921.Sådana såldes - med god förtjänst förmodar jag ,för att smycka stinsfruar m fl.Den där lilla stjärnan känner jag igen sedan jag spelade sjökapten i en pjäs för några år sedan. Den satt i slingan på rockärmstränsarna,och gör så än idag på sjökaptener.De små kedjorna har tillkommet för att det skulle bli ett litet dingelidång.:-) hälsningar Sune

Helt rätt + bonus

av Kurt Möller, Sunday, March 09, 2008, 20:44 (5885 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta är ett typiskt smycke som Sporrongs, och kanske andra också, tillverkade och sålde till jvg tjm för utsmyckning av deras käraste.Lägg märke till att lokomotivet är vänt åt höger.senare blev det vänstervänt.Undrar just om det är knappar med slät baksida? De äldsta bestod bara av en enkelplåt,men som smycke var det väl slätt på baksidan förmodar jag. Sune

Nej, Sune - inte Sporrongs. Dom visade aldrig Spinnrockarna fr höger sida, bara vänster!!

Dessa (f ö betydligt finare gravyrer än Sporrongs) kom i stället från Axel Pettersons konkurrerande metallfabrik, urspr. Uppsala, vill jag minnas, sen Sthlm, o småningom uppköpt av S & Co.

Garnityret som sådant (med olika varianter av lokknappar; både gamla B-maskinen (= Prins A.) och Spinnrockarna, senare även dom olika vinghjulsknapparna) är inte direkt ovanligt - däremot är just Pettersons variant, enl bilden här, närmast unikt!!!

Helt rätt + bonus - PS!!

av Kurt Möller, Sunday, March 09, 2008, 20:48 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller

Detta garnityr kan vara så gammalt som ca 1890 - minns inte när P-son startade...

Helt rätt + bonus - PS!!

av Sune Nylén @, Sunday, March 09, 2008, 20:52 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hej Kurt ! Trevligt att höra av dig.Tyvärr behärskar jag inte helt konsten att lägga ut bilder på detta forum.Men om du sänder ett e post till sune.nylen@telia.com med din epost adress så skall jag visa dig åtminstone ett praktexempel Soliga hälsningar Sune

Helt rätt + bonus - PS!!

av Anders Ljung, Sunday, March 09, 2008, 21:12 (5885 dagar sedan) @ Kurt Möller

Farfar föddes 1896 så man får väl hoppas att fästmögåvan tillverkades en bit innan dess... ;-)

Farfarsfar var en stilig karl

av Camilla ⌂, Thursday, March 27, 2008, 22:00 (5867 dagar sedan) @ Anders Ljung

Hehe, letade runt efter vår egen [link=http://www.farfarsfar.se]www.farfarsfar.se[/link] o hamnade här :-D