Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 00:47 (5396 dagar sedan)

Häromdagen visade jag en bild från montering av vägbommar vid infarten till Helsingborg F

När jag fortsatte genomplöjningen av bilderna från Sveriges Järnvägsmuseum hittar jag nu ytterligare bilder från samma tillfälle. Och det är inte omöjligt att mannen på stegen var i färd med att fästa en varningsportal över vägen!

[image]
Bensinpump av för 1950-talet modern typ till vänster

[image]
En av bommarna tycks vara extra lång, förmodligen för att det på den sidan av banan fanns plats för bomstativ endast på gatans ena sida. Lastbilen från SJ:s dotterbolag Svenska Lastbils AB är kanske i färd med att leverera utrustning för vägskyddsanläggningen?

[image]
Kuren till vänster är sannolikt den gamla vägvaktskuren. Tidigare hade Bäckabrogatan mekaniska bommar manövrerade av lokal vägvakt. 1955 skrev chefen för SJ:s tredje distrikt till Kungl Järnvägsstyrelsens elektrotekniska byrå och begärde att få dessa bommar utbytta mot elektriska bommar manövrerade från bomkuren vid Roskildegatan. Denna nya anläggning beräknades kosta 26 tkr, och skulle medföra en årlig minskad driftkostnad på 11 tkr eftersom den lokala bevakningen kunde dragas in. En mer omfattande ändring av de signaltekniska installationerna vid färjestationen vågade man sig inte på, eftersom Hbf var ett provisorium som kanske skulle ersättas av en ny bangård - vilket ju också skedde några decennier senare... [SJ III distrikt, dnr B 241/53]

Som synes är det helt nya elektriska bommar med enhetsdriv som installeras. Antagligen var den gamla anläggningen så utsliten, att man inte bedömde det vara lönsamt att elektrifiera de befintliga bommarna.

[image]
Kontaktledningsbryggan tycks vara fastsatt i siloanläggningen. Mannen med stegen står fortfarande och arbetar med något i väggen intill den långa bommen.

Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen

av Rolf Johansson ⌂ @, Huddinge, Sunday, July 12, 2009, 10:46 (5395 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fascinerande att se alla dessa bilder inklusive arbetande personal. Det måste väl varit någon med fotointresse utöver det vanliga vid malmödistriktet som ägnade sig åt denna fotodokumentation. Finns det någon ledtråd till vem som tagit bilderna? Och har du någon teori om varföpr de är tagna?

Tack för att du tar dig tid och visa upp dem här på detta forum!

Rolf J

Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 11:39 (5395 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fascinerande att se alla dessa bilder inklusive arbetande personal. Det måste väl varit någon med fotointresse utöver det vanliga vid malmödistriktet som ägnade sig åt denna fotodokumentation. Finns det någon ledtråd till vem som tagit bilderna? Och har du någon teori om varföpr de är tagna?

Det kan mycket väl tänkas vara en fotointresserad signalingenjör vid distriktet som tagit bilderna, detta med tanke på att de omfattar platser spridda över en stor del av dåvarande SJ III distrikt. Signalmästare och signalreparatörer arbetade däremot bara inom ett mer begränsat område. Vid den tiden bilderna togs startade SJ en vägsignalskola (baserad i Revingehed eller Harlösa tror jag), vars deltagare installerade en del anläggningar, men jag får inget intryck av att det är vägsignalskoleelever som är i farten på bilderna.

Det finns ett fåtal liknande bilder även från andra distrikt. Ibland fotograferade man vägkorsningar för att dokumentera siktförhållanden mm, detta som ett underlag för beslut om förstärkt skydd eller andra ändringar av säkerhetsanordningarna. Och ibland togs fotografier på nya typer av signaler, bomstativ och liknande.

I de tre fotopärmarna jag hittade på Sveriges Järnvägsmuseum finns även en del bilder på signalställverk, T-semaforer, rälskontakter mm, och dessa bilder har antagligen tillkommit mest därför att någon på distriktet har tyckt det vara angeläget att dokumentera verksamheten vad gäller installation, underhåll och ombyggnad/slopande av signalsäkerhetsanläggningar.

Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen

av mamma Ulla, Åmotfors, Sunday, July 12, 2009, 15:40 (5395 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Denna nya anläggning beräknades kosta 26 tkr, och skulle medföra en årlig minskad driftkostnad på 11 tkr eftersom den lokala bevakningen kunde dragas in.

Fascinerande billigt. 26 000 kr är i dagens penningvärde 336 000 kr.

Att bygga motsvarande bomanläggning idag skulle enligt BV kosta ungefär det femdubbla.

Billiga vägskydd - Tylehög

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 17:43 (5395 dagar sedan) @ mamma Ulla

Fascinerande billigt. 26 000 kr är i dagens penningvärde 336 000 kr.

Att bygga motsvarande bomanläggning idag skulle enligt BV kosta ungefär det femdubbla.

Ett annat exempel: 1947 beslutade SJ att dra in vägbevakningen vid Tylehög på linjen Malmö - Sjöbo - Tomelilla. Grindarna hade skötts av sträckvaktens hustru, men banvaktstugan var i dåligt skick och orimligt liten (1 rok). Istället skulle man bygga en automatisk ljus- och ljudanläggning. Det skulle då krävas särskild "starkströmsledning" till vägkorsningen (banvaktstugan var uppenbarligen inte ansluten till elnätet). Vägskyddsanläggning inkl strömförsörjning beräknades kosta 9 500 kr. Vägvaktens lön samt underhåll av grindarna kostade 1800 kr per år. Alltså en låg kostnad jämfört med i Helsingborg, där man väl hade manliga vägvakter i tjänst hela dygnet.

Den automatiska anläggnigen vid Tylehög togs i bruk 1949, efter att man lyckats få del av en leverans av interlockingreläer från USA. Banvaktstugan revs enligt
banvakt.se 1951. Sträckvakten och hans hustru flyttade antagligen - med bibehållen bevakningssträcka - till Tomelilla, närmare bestämt till en trerumslägenhet i gamla banmästarbostaden. Så var i varje fall planen 1947. [SJ tredje signalsektion, dnr 10/50]

Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen

av Patrik E, Thursday, July 16, 2009, 00:27 (5392 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Den här plankorsningen var av liten betydelse eftersom man använde spåret närmast silona för uppstälning av vagnar som skulle skeppas över till Helsingör. Jag minns att bommarna var nere mest hela tiden och vägtrafiken var hänvisad till de två närliggande övergångarna.