Decauvillelok från Kristinehamn? (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal @, Tuesday, March 11, 2008, 14:28 (5888 dagar sedan)

Från våra smalspårskollegor i Norge har jag fått frågan om någon känner till mer om följande:
Nesttun Osbanen utanför Bergen i Norge öppnades 1893. Den byggdes med de Svenska 600 mm banorna (främst KLJ) som direkt förebild. En studiedelegation med experter från NSB besökte Sverige. Spårvidden blev dock 750 mm för NOB
När man skulle köpa in lok så begärdes in offerter från flera håll. Man köpte Decauvilles Malletlokstyp (som anvädes vid de tre första Svenska 600-banorna) men de köptes in direkt från tillverkaren Tubize och var försedda med deras tillverkningsskyltar.
Ur tillgängligt arkivmaterial i Norge framgår att man även hade fått in en offert från Krlstads M.V. Detta var ju samm år som Karlstad till att börja med hyrde Kristinehamns Mek Vst (för att senare ta över helt).
Är det någon av våra kunniga skribenter som har tittat i arkivet i Ängelsberg och har någon uppfattning om vad som ev. kan finnas om detta där?
Hur mycket lokritningar finns bevarat i Ängelsberg?
Hur tillgängligt är arkivet?

Dag B

[link=http://www.museumsnett.no/osbanen/home.htm]NOB - Stend stasjon[/link]

Decauvillelok från Kristinehamn?

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Tuesday, March 11, 2008, 18:55 (5887 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag har gått igenom det som finns om Kristinehamns mekaniska verkstad och i det materialet finns det ingen information om detta (Som jag kan komma ihåg i vart fall), har dock inte hunnit med Karlstad mekaniska verkstad i arkivet men du kan ju ringa Barbro på arkivet, hon har bra koll på det mesta.
Tyvärr är det ju inte allt som bevarats.

Det skulle vara intressant att få veta mera om offerten om den går att få ta del av.

/Håkan

Decauvillelok från Kristinehamn?

av Dag Bonnedal @, Tuesday, March 11, 2008, 23:05 (5887 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Jag har gått igenom det som finns om Kristinehamns mekaniska verkstad och i det materialet finns det ingen information om detta (Som jag kan komma ihåg i vart fall), har dock inte hunnit med Karlstad mekaniska verkstad i arkivet men du kan ju ringa Barbro på arkivet, hon har bra koll på det mesta.
Tyvärr är det ju inte allt som bevarats.

Det skulle vara intressant att få veta mera om offerten om den går att få ta del av.

/Håkan

Tack Håkan!
Vet man om Karlstad hade ambition att slå sig in på lokmarknaden redan innan man började ta över Kristinehamn?

Dag B

Decauvillelok från Kristinehamn?

av Björn Rundqvist @, Tuesday, March 11, 2008, 23:29 (5887 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Fann till min överraskning denna bana vid en tidigare diskussion i vintras, jag tror det var på norska Postvogna. Ser ju väldigt Decaueville ut, även de första personvagnarna ser ut som Decauevillekopior, påminner väldigt om HRRJ7 och AOJ1 på ÖSlJ (Mariefred).

Trevliga bilder på den länkade hemsidan.

rnd

Decauvillelok från Kristinehamn?

av Dag Bonnedal @, Saturday, March 15, 2008, 22:51 (5883 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Det skulle vara intressant att få veta mera om offerten om den går att få ta del av.

/Håkan


Det finns bara noterat i en bok om banan att ingenjörsfirman som projekterade hade fått in offtert. Inga direkta dokument vare sig i Norge eller Engelsberg.

Dag B

Decauvillelok från Kristinehamn?

av Rolf Nordin, Tuesday, April 12, 2011, 14:55 (4761 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Hej,

Vem är arkivbildare till arkivet i Ängeslberg?
Finns det en arkivförteckning och i så fall var?
Och var exakt ligger detta arkiv?

Anledningen till mina många frågor är att i detta arkiv lär det, enligt uppgift, finnas "allt om Nynäsbanan".

Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin
Hässelby

Decauvillelok från Kristinehamn?

av John Thoweman, Tuesday, April 12, 2011, 17:20 (4761 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Hej,

Vem är arkivbildare till arkivet i Ängeslberg?
Finns det en arkivförteckning och i så fall var?
Och var exakt ligger detta arkiv?

Anledningen till mina många frågor är att i detta arkiv lär det, enligt uppgift, finnas "allt om Nynäsbanan".

Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin
Hässelby

Såvitt jag vet så är det Johnson-koncernen och då framför allt Nordstjernan. De har en lång tradition med mycket återhållsam tillgång till arkivet, även om det har varierat lite över tid.

Läs mer [link=http://www.nordstjernan.se/index.php?id=25]här - Nordstjernans sida om bl.a. arkivet med kontaktuppgifter[/link]