"Dragningslista", vem drog vinstlott ? (Fordon: allmänt)

av morrgan, Tuesday, March 11, 2008, 17:28 (5888 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/SJVM-lista.jpg[/img]

Här är hela listan på fördelningen som gjordes i fredags i Gävle.
morrgan

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Mattias Jansson @, Tuesday, March 11, 2008, 18:15 (5888 dagar sedan) @ morrgan

För klarhets skull, är det alltså på det viset att alla dessa fordon kommer att säljas för en i sammanhanget symbolisk summa (1000 kr talades det väl om) MEN att SvJvm har förtursrätt till återköp för samma belopp för det fall att någon förening exempelvis skulle komma på obestånd?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Jonas Hjelm @, Tuesday, March 11, 2008, 19:32 (5888 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja, det är korrekt uppfattat. Det är också möjligt, som jag tolkat det, att sälja fordonet vidare för samma summa [b]under förutsättning att den nye köparen accepterar samma villkor och godkänns av SJVM[/b]

"Dragningslista", vem drog vinstlott ? LJM

av NDJ @, Helsingborg, Wednesday, March 12, 2008, 19:51 (5887 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Ja, det är korrekt uppfattat. Det är också möjligt, som jag tolkat det, att sälja fordonet vidare för samma summa [b]under förutsättning att den nye köparen accepterar samma villkor och godkänns av SJVM[/b]--------------

----------------------------------------------

Får gratulera LJM till förvärvet av B1312, en panna i betydligt bättre
skick än B1369:s.

NDJ

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 11, 2008, 18:45 (5888 dagar sedan) @ morrgan

Oj vad du gav ut den snabbt. Enligt valförättarna skulle den inte få publiceras förrän imorgon när alla inblandade säkert fått resultatet i brevlådan.

Noterar att tex GDJ vunnit två lottdragningar. Hur stämmer det med prioritets beskrivningen? Jag fattar texten som att har man fått ett förstahandsval så kan man inte komma som första prioritet igen...eller ska det bara gälla vid lottdragning?

- Då det kan finnas flera intressenter för flera fordon måste vi ha in en eventuell prioriteringsordning om det finns intresse för flera objekt.
- Om det finns två eller flera intressenter med samma prioritering för ett fordon kommer lottning att tillgripas.
- Om det finns ytterligare två eller flera intressenter med samma prioritering för ett annat fordon kommer tidigare vinnare att utelämnas från lottningen.

Varför är det x på en del av de fordon som föreningarna erbjudits direkt och 1 på en del andra, som Okbvs Hg kontra MBVs N-tank?

Vad betyder siffrorna inom parantes?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke Carlsson, Tuesday, March 11, 2008, 19:55 (5888 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det undrar jag också. Av resultatet att döma så har x-fordon undanhållits priolistan. Varför bara vissa eller varför några alls?

Prioförfarandet 1,2,3 osv har ju underminerat hela fördelningen om jag förstår förfarandet rätt utifrån resultatet. Om man redan erhållit ett önskat fordon skulle man ju ligga sämre till på "nästa" önskade fordon, om det gick till lottning. Men så har det ju inte gått till, såvitt inte krysset betyder undantag från den förutsättningen? Den regeln kommer jag inte ihåg från informationen om utdelningsförfarandet? Varför var det bara vissa som fick ett kryss isåfall?

Om ingen annan tjingar på ett fordon så fick man det. Då har man fått ett fordon och då åker man ner en siffra på sina övriga önskemål, right? Sedan lottning om det därefter var flera som låg på samma topp-prio för ett fordon.

Men här har man ju fått behålla sin prio igenom hela lottningsproceduren oavsett vad man redan fått?

Åsså har man tagit bort allt från hemsidan om detta, (jag hittar det iaf inte) så det är svårt att kolla upp saken...


Fel låt vann?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av PN, Tuesday, March 11, 2008, 20:06 (5888 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Här hittar du sidan den ligger fortfarande kvar.
[link=http://www.banverket.se/pages/7786/Lista080108.pdf]Avyttrings listan[/link]
//Peter

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke Carlsson, Tuesday, March 11, 2008, 20:49 (5888 dagar sedan) @ PN

Tack!

OK, så om man "vunnit" ett fordon som ingen annan velat ha, eller om man "vunnit" ett fordon som man redan haft förtur till, då räknas man inte som [i]vinnare[/i] och påverkas inte negativt i en kommande lottning, om jag läser ut förutsättningarna i förhållande till resultatet rätt.

"Tidigare vinnare utelämnas från lottningen" gäller inte om "tidigare vinnare" erhållit sitt tidigare fordon utan konkurrens... Det är iaf så man uppenbarligen gjort.

Jag uppfattade det så att ju fler fordon man tog hem desto sämre förutsättningar skulle man ha att ta hem "full pott". Var det bara jag som missade att detta endast skulle gälla de fordon som det fanns konkurrens om?

Varför fanns då förtingade fordon alls med på listan? Fördelningen av dem kan ju aldrig varit en fråga isåfall, om de inte belastade en ev. lottning?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Mattias Jansson @, Tuesday, March 11, 2008, 21:06 (5888 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Varför fanns då förtingade fordon alls med på listan? Fördelningen av dem kan ju aldrig varit en fråga isåfall, om de inte belastade en ev. lottning?

Jag vet ju inte hur det legat till i varje enskilt fall, men det KAN ju faktiskt tänkas att en förening som iofs haft ett fordon deponerat detta till trots INTE varit intresserade av ett köp, tex om man haft fler fordon som man bedömt som angelägnare.

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke Carlsson, Tuesday, March 11, 2008, 21:13 (5888 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men då vore ju fordonet "fritt", inte "förtingat"?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke, Tuesday, March 11, 2008, 21:10 (5888 dagar sedan) @ morrgan

Hej

Denna var väl hemlig tills på Onsdag eller,
Mvh
Micke

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke, Tuesday, March 11, 2008, 21:17 (5888 dagar sedan) @ morrgan

Hej

Dom sa att på Onsdag skulle det bli ofentligt vad som gick vart.
Varför kann man inte hålla på dom reglerna ????????

Micke

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Jonas Hjelm @, Tuesday, March 11, 2008, 21:26 (5888 dagar sedan) @ Micke

Med offentligt i det här fallet menas att ett pressmeddelande kommer att gå ut i morgon.
Samtliga inblandade föreningar skall idag ha fått besked per post.

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 11, 2008, 21:27 (5888 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

NJa, samtliga inblandade i lottningsprocessen hade tydligt klart för sig att listan skulle bli offentlig först imorgon...nu spelar det väl mindre roll bara alla föreningar verkligen fått listan idag.

Spelar det nån roll?

av Erik Samuelsson, Tuesday, March 11, 2008, 22:26 (5888 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Spelar det nån roll? Vad är det som är känsligt om det "läcker" ut en dag för tidigt?

Erik S

Spelar det nån roll?

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 11, 2008, 22:31 (5888 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Nej det är förståss skit det samma för mig..MEN har JVM sagt att onsdag gäller så är det väl så? Eller sitter du å morrrgan över JVM?

Sen skrev jag ju faktiskt att det spelade mindre roll OM nu alla fått beskedet idag, läste du inte så långt?

Spelar det nån roll?

av Erik Samuelsson, Wednesday, March 12, 2008, 12:59 (5887 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nej det är förståss skit det samma för mig..MEN har JVM sagt att onsdag gäller så är det väl så? Eller sitter du å morrrgan över JVM?

Sen skrev jag ju faktiskt att det spelade mindre roll OM nu alla fått beskedet idag, läste du inte så långt?

Förlåt mig men det var inte riktat till dig personligen! Ta det lugnt.

Jag har inte släppt nån lista och sitter inte över JVM och har inget med Morrgan att göra i denna fråga.

Bara frågade eftersom vissa tyckte det var känsligt och jag fattade inte varför...

Erik S

Spelar det nån roll?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 12, 2008, 13:55 (5887 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Ok klart jag förlåter ;o))))

Var väl fortfarande lite sur igår...och tyckte att Morrgan, som mycket väl visste att det skulle publiceras idag, skyndade lite för mycket för visa hur mycket han vet...
Men för mig hade man gärna fått publicerat listan redan i fredags.

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ?

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Wednesday, March 12, 2008, 16:27 (5887 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Är det så att Morrgan har SvJvm´s uppdrag att informera kring avyttringen av fordonen?

Undrar Per-Åke Lampemo

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av morrgan, Wednesday, March 12, 2008, 17:53 (5887 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är det så att Morrgan har SvJvm´s uppdrag att informera kring avyttringen av fordonen?

Undrar Per-Åke Lampemo

Jag har inget särskilt uppdrag från SJVM kring denna avveckling på något sätt, utan min "aktion" är som BJs:are och som "medmänniska" nu har alla som vill ta del av beslutet tillgång till detta utan krångel.
Då det är så att många har visat ett stort intresse att få reda på hur det gick så förstår jag inte varför vissa tycker att man skall undanhålla information i en offentlig handling.
Jag har inte begått någon "bedrift" utan jag följer spåret att information skall vara tillgänglig för de som är intresserade, de andra kan ju undvika att "titta".
morrgan

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av nicke, Wednesday, March 12, 2008, 20:00 (5887 dagar sedan) @ morrgan

Du ska nog inte ta åt dig personligen. Jag har märkt av en ökad irritation över lag på forumet. Det finns andra trådar som belyser detta mer konkret... .
Det är väl vår i luften? :-P

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 12, 2008, 20:42 (5887 dagar sedan) @ nicke

Ävadådå.. det tål han...:-D

Grejen är att Jvm gått ut och sagt att listan skulle publiceras onsdag och att INGEN annan fick sprida den innan. Jag frågade JHRFs folk som var med om de kunde maila den till mig men de hade fått klara order på att inte sprida resultatet innan med hänvisning till att alla berörda skulle få listan innan den publicerades.

Så jag ville ha den i förväg, ja. Och därför tyckte jag det var konstigt att M fick publicera den men inte de som var med...svårare var det inte.

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Thursday, March 13, 2008, 08:04 (5886 dagar sedan) @ morrgan

Nu är vi där igen. Det är svårt att veta många gånger vem Morrgan företräder och vad han vill med sitt agerande. Speciellt då SvJvm hade sagt att all info om avecklingen skulle skulle offentligöras på onsdag 12/3.

Det känns som Morrgan hela tiden gör lite som han vill utan att ta hänsyn till vad som är sagt och uppgjort med SvJvm.

// Per-Åke Lampemo

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av nicke, Thursday, March 13, 2008, 08:58 (5886 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Alltså, Morrgan har förklarat sitt agerande här flera gånger. Berörda ansvariga har kommenterat ärendet och det har varit bra med det. Vart vill du komma? Skulle Morrgan ha uppträtt på ett felaktigt sätt så hade han väl fått en åthutning av dessa prominenta? Så har mig veterligen inte skett. Personligen anser jag det inte vara en stor sak då det viktigaste, själva lottningen, har gått korrekt till. Och man får gilla läget. Att resultatet skulle släppas samtidigt var väl mer för att förhindra ryktesspridning på detta kackelforum...

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av Anders Ö/NJM, Thursday, March 13, 2008, 09:21 (5886 dagar sedan) @ nicke

Alltså, Morrgan har förklarat sitt agerande här flera gånger.

- Näe bara en gång och syftet var ju i sig vällovligt...

Berörda ansvariga har kommenterat ärendet och det har varit bra med det.
- Nej ingen berörd ansvarig har kommenterat. Jonas som JHRF ordf har kommenterat men har var inte direkt berörd då han avböjde att delta i lottningsförfarandet pga jäv.

Vart vill du komma? Skulle Morrgan ha uppträtt på ett felaktigt sätt så hade han väl fått en åthutning av dessa prominenta? Så har mig veterligen inte skett.
- Det skulle man ha trott ja ;o)) med tanke på svaren jag fick uppifrån när jag ville få besked per lur eller mail pga sjukdom och då var onsdagen en helig dag...;o))

Personligen anser jag det inte vara en stor sak då det viktigaste, själva lottningen, har gått korrekt till.
- Det är rätt å därom inga tvivel..

Och man får gilla läget.
- Om lottningsresultatet ja.

Att resultatet skulle släppas samtidigt var väl mer för att förhindra ryktesspridning på detta kackelforum...
- Just det !! Det är dit vi ville komma.. M hade inget uppsåt med informationen utom att få ut så snabbt som möjligt. Men det var fortfarande en dag innan Jvm skulle offentliggöra uppgifterna vilket M visste, ville han vara före Jvm? eller??;o)) Hade det spelat roll om han väntade en dag till? Nej knappast, var det till skada? nej knappast, så dåså allt klart...tråden kan avslutas...

Morrgan har kanske ett uppdrag att informera från SvJvm ? NEJ !!!

av Robban, Thursday, March 13, 2008, 17:24 (5886 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Nu är vi där igen. Det är svårt att veta många gånger vem Morrgan företräder och vad han vill med sitt agerande. Speciellt då SvJvm hade sagt att all info om avecklingen skulle skulle offentligöras på onsdag 12/3.

Det känns som Morrgan hela tiden gör lite som han vill utan att ta hänsyn till vad som är sagt och uppgjort med SvJvm.

// Per-Åke Lampemo


Morrgan har iprincip hela tiden agerat på eget bevåg, ända sen han satt på SJ stab väst har han nästan bara handlat på bästa möjliga sätt för BJ:s räkning. Flera av dom som känner till han kan nog intyga detta.

"Dragningslista", beslut

av morrgan, Wednesday, March 12, 2008, 14:27 (5887 dagar sedan) @ morrgan

Här kan de läsa som inte har direkt tillgång till "beslutet" om fördelningen om fordon från SJVM.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/SJVM-lotteribslut.jpg[/img]

morrgan

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Göran Sohlberg, Wednesday, March 12, 2008, 14:48 (5887 dagar sedan) @ morrgan

[b]En liten undran ?[/b] Hur kommer det sig att SKÅJ erhåller ett Hg-lok som redan har flera ellok, varav 3 inte rullar...?

/Göran S

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Privatpersonen Jonas Hjelm @, Wednesday, March 12, 2008, 21:02 (5887 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Jag vill inledningsvis poängtera att jag skriver nedanstående i egenskap av privatperson och [i]inte[/i] i egenskap av JHRF:s ordförande. Jag hoppas att alla kan separera dessa två roller, vilket inte torde vara något problem.

SKÅJ vann lottningen av Hg 787 mot NJM, som bara hade detta enda fordon som önskemål. Detta är beklagligt, även om jag inte har några synpunkter på själva lottningen inför vilken SJVM gjort stora ansträngningar för att ingen kritik mot förfarandet skulle bli aktuellt genom oberoende (Torsten och Ami) observatörer.

Personligen anser jag att loket passar bättre i Nynäshamn istället för Sala, Hagalund, Krylbo eller vad det nu kan bli... Mängden fordon är rimligare i NJM än i SKÅJ, som enligt uppgift förfogar över ca 96 fordon, utan att mängden aktiva i SKÅJ är så oerhört mycket större än någon annan stans.
Dessutom är en stor andel av NJM:s fordon i gott skick och i rimlig proportion till antalet aktiva.
Hg-loken har dessutom en historisk anknytning till Nynäsbanan vilket är ytterligare ett argument för att loket borde hamna i Nynäshamn.

Nu har lotten fallit på SKÅJ och det jag vill argumentera för är att SKÅJ tar sig en rejäl funderare på om detta verkligen är lämpligt.

/Jonas

"Dragningslista", vem drog vinstlott ? Inte vi

av Anders Ö/NJM, Wednesday, March 12, 2008, 21:25 (5887 dagar sedan) @ Privatpersonen Jonas Hjelm

Å jag tackar å bugar....
Visst kändes det surt i måndags. Vi saknar en Hg för att kunna sätta ihop alla generationer av tåg som gått på Nynäsbanan fram till X1-epoken, undantaget motorvagnarna. Dvs ånglok med trävagnar (nja vi har tvenne SNJ men det är ju en stund till innan de rullar ;o) Ånga med blandat stål+trä (SNJ hade två egna B6-ej bevarade), även ett kort-kort tankvagnståg får v ihop. Diesel, tåg som ovan med ÄF från SNJ-tiden och T21 från SJ-tiden men sen saknas då ellok för tiden fram till X1. Du eller Hg var de förhärskande loktyperna och Du har ju varit "slut" på marknaden länge... Hg´n var sista chansen.

Så SKÅJ, dörren är öppen för en dialog ;o))
/Även Du skulle väl duga men Hg´n passar vår fordonsflotta bättre med mest 80-vagnar/

[i]Om nu nån börjar gråta ber jag om ursäkt för det sentimentala svamlet.[/i]

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Lars-Henrik Eriksson, Thursday, March 13, 2008, 17:07 (5886 dagar sedan) @ morrgan

....
Här är hela listan på fördelningen som gjordes i fredags i Gävle.
morrgan

Ett oherrans liv blev det.

Varför är detta så otroligt känsligt?

"Dragningslista", vem drog vinstlott ?

av Micke Carlsson, Friday, March 14, 2008, 13:35 (5885 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Bra fråga. I botten ligger väl det att man (SJVM) ville att närmst berörda först skulle hinna läsa sitt brev med resultatet, innan de kunde läsa det i något "skvallerforum". Rätt så normalt förfarande. Sedan valde man en väldigt långsam metod för att underrätta de närmst berörda, och då uppstår givetvis en hel del statisk elektricitet så att säga.
"Hur gick det?
-Vänta på brevbärarn..."

Eftersom andras försök till förhandsinfo misslyckats, kan man inte annat än beundra morrgans förmåga att lokalisera och vidga eventuella informationsläckor.

Turbulensen kring detta lär väl gälla det att morrgan, genom att lägga ut listan, lägger krokben för SJVM:s försök att upprätta någon slags informationsflödesordning. Samtidigt är det ju bäddat för det när informationen färdas "den rätta vägen" så långsamt att den får ett sådant nyhetsvärde som den nu hade. Man kan förhindra att en hink läcker genom att vända upp och ned på den, om jämförelsen tåls...

Andra fordonsfördelningar

av Johan Vinberg, Friday, March 14, 2008, 17:03 (5885 dagar sedan) @ Micke Carlsson

OK Micke!

Men ändå så är detta lite av en annan planet för den som är verksam på en MRO-bana likt mig och Lars-Henrik.

Jag är mycket glad och stolt över att 891-banornas kartell inom MRO (som jag ledde med vännen Christian Guldberg) smärtfritt och utan ovan nämnda skådespel och intrigspekulationer mellan 1990 till 1995 fördelade:

- RBs personvagnar med träkorg
- NKlJs vagnpark (det blev så många vagnar över att mycket gick till skrot)
- RBs personvagnar med stålkorg

Lottning var helt onödigt, intriger förekom inte alls och känslomässiga utfall likaså.

Men så var vi ju färre aktörer - i och för sig!

Hilsen
Johan

Andra fordonsfördelningar

av Anders Ö/NJM, Friday, March 14, 2008, 17:42 (5885 dagar sedan) @ Johan Vinberg


Lottning var helt onödigt, intriger förekom inte alls och känslomässiga utfall likaså.

Om inga intriger förekom (vilket det inte gjort nu heller vad jag vet iaf - kanman övertala en lott att bli dragen?) så blev väl alla nöjda och de enda känslomässiga yttranden som kom var väl av glädje?

Men så var vi ju färre aktörer - i och för sig!

En inte helt betydelselös faktor i sammanhanget.

Och så gjorde ni det själva...

Var det bara vagnar? (inga udda lok eller motsv.)

Hur många föreningar fick vara med å dela?

Blev någon utan?

Andra fordonsfördelningar

av Johan Vinberg, Saturday, March 15, 2008, 19:50 (5884 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Om inga intriger förekom (vilket det inte gjort nu heller vad jag vet iaf - kanman övertala en lott att bli dragen?)

ehhh???


Var det bara vagnar? (inga udda lok eller motsv.)

Bara vagnareftersom elmotorvagnar och ellok var av föga intresse. Kvarvarande material som flakvagnar och finkor deklareraded Miö Nänzén att de skulle sparas som Ba-fordon och inte var till salu.

Hur många föreningar fick vara med å dela?

1:a omgången på RB
AGJ
GHJ
JTJ
SkLJ
ULJ
TjF
WFJ
(dåvarande VHVJ inbjöds att delta men avstod av ideologiska (!) skäl).

NKlJ -fördelningen
AGJ
GHJ
JTJ
SkLJ
ULJ
WFJ
samt Hagfors Järnvägsmuseum
(dåvarande VHVJ inbjöds på nytt att delta men avstod på nytt av ideologiska skäl).

2:a omgången på RB
AGJ
JTJ
ULJ
WFJ
RBv (som just bildats och hoppades kunna spara en 3-4 boiggievagnar)

GHJ och SkLJ bjöds in till förhandling men avböjde då de ansåg sig välförsedda sedan tidigare fördelning.
TjF och VHVJ - som vid denna tid var hårt sammanlänkade - inbjöds inte då VHVJ hade gått i konkurs och det rådde en osäkerhet om banans framtid.
Med facit i hand borde TjF ha inviterats till fördelningsmötet men jag gissar att de vid denna tid kände en viss osäkerhet inför framtiden ty det fanns kopplingar mellan RBv-aktiva och TjF:are och jag tror TjF kände till vad som var i görninmgen.

Nu blev det ju passvagnar ändå till alla...även till VHVJs efterföljkare SMAB...men det är ju en annan historia.

Hilsen
Johan

Andra fordonsfördelningar

av Anders Ö/NJM, Saturday, March 15, 2008, 21:22 (5884 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Om inga intriger förekom (vilket det inte gjort nu heller vad jag vet iaf - kanman övertala en lott att bli dragen?)


ehhh???

Vadå ehhh?
Eller menar du kommentaren om lotten? i så fall,skämt :-D

Andra fordonsfördelningar

av Anders Ö/NJM, Saturday, March 15, 2008, 22:17 (5884 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Skyller flummiga humorutsvävningar på feber:-P