Skånska vägskydd: Valjevägen (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 02, 2009, 23:17 (5351 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:

Vid Valjevägen fanns det i april 1957 svängbommar.

[image]

Lyktor på svängbommarna, däremot inga kryssmärkeslyktor. Samma gällde vid många fällbomsanläggningar. Lykta på bommen bedömdes förmodligen vara mer synlig än en lykta på kryssmärkesstolpen. Bortanför och till vänster om vägen tycks det finnas en vridlykta och skärm för signalering mot banan. Till vänster i förgrunden syns ett spår för småfordon.

[image]

Det är förmodligen signalreparatörernas buss som parkerats till höger, så man kan gissa att svängbommarna är på väg att ersättas med modernare anordningar. Stugan är med största sannolikhet en banvaktstuga, och kanske är det vägvakten (sträckvaktens hustru??) som syns utanför stugan på övre bilden?

Valje ligger nära Bromölla, på gränsen mot Blekinge.

Tidtabellsboken del A från 1959 visar ett par plankorsningar i Valjetrakten. Banvakt.se har uppgift om en tänkbar banvaktstuga. Kanske någon med kunskap om orten kan nog koppla ihop stugan och kilometertalet

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Anders Johansson, Monday, August 03, 2009, 09:03 (5351 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant att man inte uppdaterade vägskydden i samband med breddningen...

Breddning från 1067 mm. Sena svängbommar

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2009, 09:39 (5351 dagar sedan) @ Anders Johansson

Intressant att man inte uppdaterade vägskydden i samband med breddningen...

ja, breddningen skedde tydligen inom en snäv budgetram. Därav de omfattande arbeten som blev nödvändiga vid elektrifieringen häromåret. Stationernas säkerhetsanläggningar blev dock i många fall utbytta i samband med breddningen, men troligen inte på Kristianstad - Sölvesborg, som breddades 1954. Manuella svängbommar var för övrigt inte någon uråldrig teknik 1954, nya sådana anläggningar tillkom ännu i början av 1950-talet, i samband med att SJ ålades att ordna skydd vid tidigare obevakade vägar. Den sista (?) nya svängboms- eller grindanläggningen vid SJ kom väl till på Åtvidaberg - Västervik någon gång under 1960-talet; vägvakten vid en närbelägen övergång fick som extrajobb att sköta även de nya grindarna, vilket förstås gav långa avspärrningstider för vägtrafiken.

Breddning från 1067 mm. Sena svängbommar

av Jöran Johansson, Monday, August 03, 2009, 10:49 (5351 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Förmodligen är det inte breddat 1067 mm utan original 1435, nämligen vägkorsningen vid SOEJ bvst nr 1 Valje. Det stämmer med kartan nedan. Stugan ligger vid vägen mellan Sölvesborg och Valje så vägövergången bör ju benämnas Valjevägen ur ett Sölvesborgsperspektiv.

Stugan finns inte kvar på ekonomiska kartan från 1972.

[image]

/Jöran

Svarta Led? Ytterligare en gammal buss

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2009, 22:16 (5351 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Förmodligen är det inte breddat 1067 mm utan original 1435, nämligen vägkorsningen vid SOEJ bvst nr 1 Valje.

Det verkar inte omöjligt. Tidtabellsboken del A 1959 anger att vägkorsningen på den plats som framgår av banvakt.se heter Svarta Led.

Bland bilderna på Sveriges Järnvägsmusem finns några som tagits just vid Svarta Led, samma månad som bilderna från Valjevägen:

[image]

[image]

Bussen på den här bilden gissar jag är en SJ-buss som tagits över av signalväsendet för att användas vid installationsarbeten

[image]

Kilometerstolpen har talet 70, vilket inte riktigt stämmer med km-angivelsen för vägövergången Svarta Led enligt tidtabellsboken del A, så kanske vägen har flyttats några hundra meter samtidigt som de automatiska ljus- och ljudsignalerna installerades.

[image]

Ett problem är att det inte syns någon banvaktstuga. Dessutom har blanktrådslinjen på dessa bilder betydligt mer oansenliga dimensioner än på de bilder som uppges vara tagna vid Valjevägen. Kanske har man vid tredje signalsektionen helt enkelt råkat förväxla de två platserna när filmrullen väl hade framkallats och bilderna skulle klistras in?

Svarta Led? Ytterligare en gammal buss

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, August 04, 2009, 08:46 (5350 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är inte frågan om samma korsning. Svarta Led ligger söder om vägkorsningen Valjevägen. Denna väg heter för övrigt Blekingevägen idag. Namnet Valjevägen finns kvar men endast för den delen av gatan som ligger inne i stadsbebyggelsen. Stadsplaneändringar och vägombyggnader har gjort att Valjevägen har stympats. Vägen från Valje, sedemera E22, veddes om så att den gick norr om Sölvesborgs centrum. Plankorsningen, vid den plats där fotografierna i ursprungsinlägget togs, fanns dock kvar ända till banans upprivning på 80-talet, även om banvaktsstugan försvann innan dess.

Svarta Led och Valjevägen

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 04, 2009, 20:19 (5350 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det är inte frågan om samma korsning. Svarta Led ligger söder om vägkorsningen Valjevägen. Denna väg heter för övrigt Blekingevägen idag. Namnet Valjevägen finns kvar men endast för den delen av gatan som ligger inne i stadsbebyggelsen.

Båda korsningarna fanns alltså vid sträckan Älmhult - Sölvesborg, men korsningen med Valjevägen hade antagligen en annan benämning, eftersom just Valjevägen inte finns med i tidtabellsboken del A 1959 ?

Svarta Led och Valjevägen

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, August 05, 2009, 08:58 (5349 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är inte frågan om samma korsning. Svarta Led ligger söder om vägkorsningen Valjevägen. Denna väg heter för övrigt Blekingevägen idag. Namnet Valjevägen finns kvar men endast för den delen av gatan som ligger inne i stadsbebyggelsen.


Båda korsningarna fanns alltså vid sträckan Älmhult - Sölvesborg, men korsningen med Valjevägen hade antagligen en annan benämning, eftersom just Valjevägen inte finns med i tidtabellsboken del A 1959 ?

De första bilderna från "Valjevägen" måste vara identiska med vägkorsningen "Svarta Led" i linjeboken. Kilometertalet 69,3 i linjeboken stämmer ju också med uppgiften i banvakt.nu. Utan att ha kontrollmätt på någon karta, vågar jag påstå att det är frågan om korsningen med blivande E22, platsen som är utpekad på kartan nedan.

Bilderna från "Svarta Led" verkar inte ha någon motsvarighet i linjeboken. På en av bilderna kan man tydligt se kilometerstolpe 70 omedelbart i närheten av vägen. Någon vägkorsning med detta kilometertal finns inte med i linjeboken. Dessutom tycks linjeboken vara kliniskt ren på ägovägar. Endast vägkorsningar med bommar finns medtagna. Bilderna från denna korsning är med till visshet gränsande sannolikhet tagen från den punkt där stigen korsar järnvägen, strax söder om den markerade korsningen med Blekingevägen:

[image]

Svarta Led och Valjevägen

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 06, 2009, 00:00 (5348 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Då var alltså nedanstående bild tagen vid den korsning mellan SOEJ och Valjevägen som, liksom banvaktstugan, hette Svarta Led:
[image]

Bilden nedan däremot tagen ungefär 700 meter närmare Sölvesborg, antagligen vid en vägövergång som aldrig fick bommar eller automatiska signaler:
[image]
Huvuddelen av telefonledningarna grenades uppenbarligen av vid banvaktstugan, och följde förmodligen Valjevägen in till Sölvesborg. Norr om banvaktstugan var det säkert en gemensam telelinje för järnvägen och televerket.

Den viadukt som omnämns i tidtabellsboken del A borde ligga ca 300 meter söder om den obevakade korsningen. Var det den viadukten som förde SOEJ över BKB fram tills man 1972 istället byggde en förgreningsväxel??

Svarta Led och Valjevägen

av Gunnar Lilienberg, Thursday, August 06, 2009, 09:06 (5348 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

(...)
Den viadukt som omnämns i tidtabellsboken del A borde ligga ca 300 meter söder om den obevakade korsningen. Var det den viadukten som förde SOEJ över BKB fram tills man 1972 istället byggde en förgreningsväxel??

Nja, jag får det till att viadukten låg 1,4 km söder om den obevakade övergången som låg vid km 70. Viadukten låg ju vid km 71,385. Men det stämmer att det måste vara frågan om viadukten över f.d. BKB.

Svarta Led? Ytterligare en gammal buss

av Gunnar Lilienberg, Saturday, August 08, 2009, 13:59 (5346 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

(...)
Ett problem är att det inte syns någon banvaktstuga. Dessutom har blanktrådslinjen på dessa bilder betydligt mer oansenliga dimensioner än på de bilder som uppges vara tagna vid Valjevägen. Kanske har man vid tredje signalsektionen helt enkelt råkat förväxla de två platserna när filmrullen väl hade framkallats och bilderna skulle klistras in?

Jag läste nog detta inlägg lite slarvigt och jag missade ovanstående text. Ja, jag tror faktiskt att det kan vara så som du skriver. Den vägen som korsar järnvägen vid kilometer 70 fortsatte ju till Valje herrgård. Jag kommer att åka ut och ta bilder på dessa platser idag och lägga ut dem så ni kan se hur det ser ut nu. Jag återkommer med ett nytt inlägg senare.

Bättre sent än aldrig!

av Gunnar Lilienberg, Sunday, March 13, 2011, 01:05 (4764 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

(...) Jag kommer att åka ut och ta bilder på dessa platser idag och lägga ut dem så ni kan se hur det ser ut nu. Jag återkommer med ett nytt inlägg senare.

Bättre sent än aldrig. Bilderna togs men kom inte på plats, förrän nu. De finns nu på min webbsida, här: Gunnars järnvägssidor - Bilder från nu och då längs med SOEJ i Sölvesborg

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Johan, Monday, August 03, 2009, 10:52 (5351 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Det är förmodligen signalreparatörernas buss som parkerats till höger, så man kan gissa att svängbommarna är på väg att ersättas med modernare anordningar.

Alltid lika intressant!
Det hade varit roligt att veta vilka färger bussen var målad i. Grönt och gult kanske?
Noterar också den hyfsat moderna gatubelysningen.

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Ola Almquist, Monday, August 03, 2009, 12:44 (5351 dagar sedan) @ Johan

[image]

Det är förmodligen signalreparatörernas buss som parkerats till höger, så man kan gissa att svängbommarna är på väg att ersättas med modernare anordningar.


Alltid lika intressant!
Det hade varit roligt att veta vilka färger bussen var målad i. Grönt och gult kanske?
Noterar också den hyfsat moderna gatubelysningen.

Det är uppenbarligen en Austin K8. Den ser mer ut som en varubuss än ett SJ-fordon. Tillhörande någon leverantör?

M.v.h.
Ola

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Stefan olsson, Monday, August 03, 2009, 19:28 (5351 dagar sedan) @ Ola Almquist

Undrar om inte personbilen är en Ifa. tycker mej känna igen randningen över bagagerummet från en gammal femtiotalare i familjens ägo. Någon som kan komma med en säkrare utsago? Eller hamnar vi här i ett resonemang ala Sjövall Wahlöö, den skrattande polisen?.

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Jöran Johansson, Monday, August 03, 2009, 19:46 (5351 dagar sedan) @ Stefan olsson

Visst är det en Ifa F9. Och lastbilen en Scania-Vabis, kanske en Regent?

Jöran

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Morshyttan, Monday, August 03, 2009, 23:19 (5350 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Visst är det en Ifa F9.

javisst, en 1955 års modell.
(på bakaxeln om man förstprar ser man att den fått teleskopdämpare mot tidigare inbyggda torosion-dito vilket kom 54. fö sistaårsmodellen innan det blev wartburg)

Och lastbilen en Scania-Vabis, kanske en Regent?

full poäng igen:-) 1954 års modell då den inte har 1955 års luftintag vid grillen, alternativet scania 135 hade inte den bakaxeln som man kan se vid förstoring, (regenten hade en inre lagerboxförstärkning vid diffrentialen
vilket aldrig 135 hann få)

Jöran

svammlar stafffan g iväg om bilar från horndal :-| :-) :-D :-D

Skånska vägskydd: Valjevägen

av Bobo L, Monday, August 03, 2009, 23:59 (5350 dagar sedan) @ Morshyttan

Visst är det en Ifa F9.

javisst, en 1955 års modell.
(på bakaxeln om man förstprar ser man att den fått teleskopdämpare mot tidigare inbyggda torosion-dito vilket kom 54. fö sistaårsmodellen innan det blev wartburg)

Nej nej nej! Se på hornen på främre stötfångaren! De kom ju först -55..! ;-)

Och lastbilen en Scania-Vabis, kanske en Regent?

full poäng igen:-) 1954 års modell då den inte har 1955 års luftintag vid grillen, alternativet scania 135 hade inte den bakaxeln som man kan se vid förstoring, (regenten hade en inre lagerboxförstärkning vid diffrentialen
vilket aldrig 135 hann få)

Nä, det kan ju inte vara en -54. 12-hålade fälgar (12 fälgskruvar) kom ju inte förrän på 56-orna. Den här har ju bara de gamla 10-hålade fälgarna på bakaxeln! :-D

Jöran


svammlar stafffan g iväg om bilar från horndal :-| :-) :-D :-D

svamlar Bobo L ännu mer! Klockan är midnatt, akta så jag inte spökar för er! ;-)

Skånska vägskydd: väjmelse

av Morshyttan, Tuesday, August 04, 2009, 00:18 (5350 dagar sedan) @ Bobo L

Visst är det en Ifa F9.

javisst, en 1955 års modell.
(på bakaxeln om man förstprar ser man att den fått teleskopdämpare mot tidigare inbyggda torosion-dito vilket kom 54. fö sistaårsmodellen innan det blev wartburg)


Nej nej nej! Se på hornen på främre stötfångaren! De kom ju först -55..! ;-)

vadå!? hornen är ju tydligt spetsiga, 55;an hade ju parallelltrapetsoida med knorr uppåt;-)
f.ö syns det ju tydligt att handskfacket har lås, antingen är det en väldigt udda specialbeställning eller så är det en -58 (således måste det vara en prototyp om kortet är från -57 :-P ;-)

Och lastbilen en Scania-Vabis, kanske en Regent?

full poäng igen:-) 1954 års modell då den inte har 1955 års luftintag vid grillen, alternativet scania 135 hade inte den bakaxeln som man kan se vid förstoring, (regenten hade en inre lagerboxförstärkning vid diffrentialen
vilket aldrig 135 hann få)


Nä, det kan ju inte vara en -54. 12-hålade fälgar (12 fälgskruvar) kom ju inte förrän på 56-orna. Den här har ju bara de gamla 10-hålade fälgarna på bakaxeln! :-D

med vänstergäng!? nä nu ser du väl fel för det syns ju tydligt att det är höger på dem :-D
eftersom det är tiobultade kunde det i.o.f det vara däck från en volvo fladdernos -55 som kunde passa med lite våld alt. skärbrännare.
men dom hade ventilen till höger, här sitter det till vänster! :-P ;-) :-D

Jöran


svammlar stafffan g iväg om bilar från horndal :-| :-) :-D :-D


svamlar Bobo L ännu mer! Klockan är midnatt, akta så jag inte spökar för er! ;-)

nu har staffan flipprat ut helt på sitt ämbete denna natt i horndal, håller inte någon med inom 10minuter blir det svart ner till upplands-väsby:-P ;-)

(tro honom inte ....eller!?

Skånska vägskydd: väjmelse

av Bobo L, Thursday, August 06, 2009, 09:33 (5348 dagar sedan) @ Morshyttan

*garvar* Meddela när nästa match i ämnet startar! :-D

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2009, 21:50 (5351 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är uppenbarligen en Austin K8. Den ser mer ut som en varubuss än ett SJ-fordon. Tillhörande någon leverantör?

kanske någon leverans till banvaktstugan?? Däremot hade tredje signalsektionen en hel del andra relativt små bussar, som byggts om från Volvo- eller (i några fall) Scania-bussar. 1962 hade man exempelvis i Kristianstad en Scania Vabis-buss från 1941, denna hade rullat 478 tusen kilometer "+ obekant antal km vid Ölands Motortrafik". 1964 var det dags att skaffa "nya" bussar, dessa skulle nyttjas som verkstadsbussar främst vid montage av vägskyddsanläggningar på linjen, där det inte var lämpligt med rälsgående verkstadsvagnar. Bussarna användes för personal- och materieltransport, verkstadsarbeten, förvaring av elektrisk materiel, ritningar och verktyg, samt som manskapsrum. "Kylskåp är nödvändigt, kök för kaffekokning och uppvärmning av matsäck likaså". Kök inklusive gasflaska skulle dock före användning placeras utanför bussen. Svetsning skulle också ske på utsidan. På insidan skulle finnas arbetsbänk, "en fast mindre borrmaskin" och en slipmaskin. Detta enligt skrivelse från signalingenjören till centrala banavdelningen den 11 november 1964.

[image]
Fordonet på den odaterade bilden ovan har antagligen också tillhört tredje signalsektionen [Sveriges Järnvägsmuseum]

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, August 03, 2009, 21:53 (5351 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

PV 60 med specialkaross?

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2009, 22:03 (5351 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

PV 60 med specialkaross?

Nu är jag inte så hemma på Volvos modellbeteckningar, men på en lista från tredje signalsektionen daterad 1962 dominerar Volvo PV 445 Duett. En del P 21134, någon PV 834, ett par lastbilar samt Volvo B10 och B20 fanns också. Därtill en Volkswagen Kombi från 1962 och en Scania Vabis-buss.

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Anders Jansson, Göteborg, Monday, August 03, 2009, 22:36 (5351 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

PV 60 med specialkaross?


Nu är jag inte så hemma på Volvos modellbeteckningar, men på en lista från tredje signalsektionen daterad 1962 dominerar Volvo PV 445 Duett. En del P 21134, någon PV 834, ett par lastbilar samt Volvo B10 och B20 fanns också. Därtill en Volkswagen Kombi från 1962 och en Scania Vabis-buss.

Ser ut att kunna vara en Volvo PV 61 (chassivariant av PV 60).

Volvo P 21134 var en sentida Duett. Volvo PV 834 var en chassivaiant av den välkända "Suggan".

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Tomber, Monday, August 03, 2009, 23:01 (5350 dagar sedan) @ Anders Jansson

PV 60 med specialkaross?


Nu är jag inte så hemma på Volvos modellbeteckningar, men på en lista från tredje signalsektionen daterad 1962 dominerar Volvo PV 445 Duett. En del P 21134, någon PV 834, ett par lastbilar samt Volvo B10 och B20 fanns också. Därtill en Volkswagen Kombi från 1962 och en Scania Vabis-buss.


Ser ut att kunna vara en Volvo PV 61 (chassivariant av PV 60).

Volvo P 21134 var en sentida Duett. Volvo PV 834 var en chassivaiant av den välkända "Suggan".

Det är en PV 833-834 hälsn Tommy.

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Morshyttan, Monday, August 03, 2009, 23:29 (5350 dagar sedan) @ Tomber

PV 60 med specialkaross?


Nu är jag inte så hemma på Volvos modellbeteckningar, men på en lista från tredje signalsektionen daterad 1962 dominerar Volvo PV 445 Duett. En del P 21134, någon PV 834, ett par lastbilar samt Volvo B10 och B20 fanns också. Därtill en Volkswagen Kombi från 1962 och en Scania Vabis-buss.


Ser ut att kunna vara en Volvo PV 61 (chassivariant av PV 60).

Volvo P 21134 var en sentida Duett. Volvo PV 834 var en chassivaiant av den välkända "Suggan".


Det är en PV 833-834 hälsn Tommy.

javisst, håller på 834 (förstärkt ram) med en kaross från JiGe :-)

kan inte staffan g låtabli att flika in från morshyttan :-| :-) :-D

Signaltjänstens landsvägsfordon

av Anders Jansson, Göteborg, Tuesday, August 04, 2009, 10:48 (5350 dagar sedan) @ Morshyttan

PV 60 med specialkaross?


Nu är jag inte så hemma på Volvos modellbeteckningar, men på en lista från tredje signalsektionen daterad 1962 dominerar Volvo PV 445 Duett. En del P 21134, någon PV 834, ett par lastbilar samt Volvo B10 och B20 fanns också. Därtill en Volkswagen Kombi från 1962 och en Scania Vabis-buss.


Ser ut att kunna vara en Volvo PV 61 (chassivariant av PV 60).

Volvo P 21134 var en sentida Duett. Volvo PV 834 var en chassivaiant av den välkända "Suggan".


Det är en PV 833-834 hälsn Tommy.


javisst, håller på 834 (förstärkt ram) med en kaross från JiGe :-)

kan inte staffan g låtabli att flika in från morshyttan :-| :-) :-D

Inga invändningar. Ögonen måste ha varit väldigt trötta när jag tittade på bilden under gårdagskvällen.

landsvägsfordon

av Morshyttan, Thursday, August 06, 2009, 21:26 (5348 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag ställde en fråga i ämnet i Busshistoriskt forum och skapade en tråd där. Det har kommit fram en del matnyttigt hittills.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26844.0

M.v.h.
Ola

verkar vara ett trevligt forum jag missat, får man vara med eller är det bara börja å skriva:-) upp från horndals utmarker :-| :-) :-D

landsvägsfordon

av Ola Almquist, Friday, August 07, 2009, 14:19 (5347 dagar sedan) @ Morshyttan

verkar vara ett trevligt forum jag missat, får man vara med eller är det bara börja å skriva:-) upp från horndals utmarker :-| :-) :-D

Det ska nog gå bra, men du måste vara registrerad som medlem. Se http://www.omnibuss.se/forum/index.php. Det finns fler avdelningar men själv håller jag mig i stort sett till busshistoria.

M.v.h.
Ola

S-tjänstens landsvägsfordon - vad dumma...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, August 06, 2009, 23:32 (5347 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...vi är; det är ju bara att slå upp denna Volvo i särtryck 77!! BIL 5300!!!

Har just kollat i 1951 års årgång, den nyaste vi har i bibblan i Mfd - där slutar listan på 526... nånting. Alltså:

Slå upp bilen i årg. 1952, någon! Och rabbla upp alla data. Tack!!

S-tjänstens landsvägsfordon - vad dumma...

av Jöran Johansson, Friday, August 07, 2009, 08:27 (5347 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Det är gjort och gissa vilket nummer som är det sista? 5299!

/Jöran

S-tjänstens landsvägsfordon - vad dumma...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, August 07, 2009, 10:28 (5347 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Aj då - vicken osis. Är bilarna borttagna ur årg. 1953...??