Bevarade SJ ånglok typ S1 (Fordon: lok)

av WS, Wednesday, August 19, 2009, 15:44 (5357 dagar sedan)

I skrift har S1-loket sällan fått riktigt bra omdömme.
Jag tycker dock hursom att loket har en yttre skönhet
och tilltalande linjer. Vilka lok finns idag bevarade och
vem är ägare till dessa? De jag hittat själv är följande:

S1 1923, upprustat i fint skick. Ägare; SVJM?
http:/www.ojs.nu/Bilder/JVM2004/2315.JPG

S1 1921, tidigare i bra skick, nu som objekt? Ägare; SÅS?
http:anglok.se/images/SAS_F16.JPG

S1 1914, Ägare; SKJ?

(Får ej länkar att fungera.WS)

Bevarade SJ ånglok typ S1

av Mattias Jansson @, Wednesday, August 19, 2009, 16:07 (5357 dagar sedan) @ WS

I skrift har S1-loket sällan fått riktigt bra omdömme.
Jag tycker dock hursom att loket har en yttre skönhet
och tilltalande linjer. Vilka lok finns idag bevarade och
vem är ägare till dessa? De jag hittat själv är följande:

S1 1923, upprustat i fint skick. Ägare; SVJM?
http:/www.ojs.nu/Bilder/JVM2004/2315.JPG

S1 1921, tidigare i bra skick, nu som objekt? Ägare; SÅS?
http:anglok.se/images/SAS_F16.JPG

S1 1914, Ägare; SKJ?

(Får ej länkar att fungera.WS)

1914 SkJ (frågetecken bort således)
1916 tills för några år sedan Angelnbahn i Kappeln nära Flensburg i´norra Tyskland, vet ej vart den tagit vägen sedan...
1921 SÅS (även detta frågetecken kan du ta väck m a o :-) )
1923 JvM (tidigare i Sveg, veterligen i Gävle nuförtiden)
1928 tidigare Nene Valley Railway i England, numera är enligt uppgift en privatperson i Kent i sö England ägare till loket.

Summa fem kvar alltså.

Bevarade SJ ånglok typ S1

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, August 19, 2009, 16:17 (5357 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Varför var S1 ej omtyckt?
Brister i konstruktion eller
brister i injustering eller
annorlunda handhavande?

rnd

Bevarade SJ ånglok typ S1

av Per Ljungberg, Wednesday, August 19, 2009, 17:31 (5357 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Om jag minns rätt hade de lätt att slira och sedan var det väl dålig kvalitet på plåten. Hoppas att någon annan vet bättre besked.
PLj

Bevarade SJ ånglok typ S1

av korvtiger, Wednesday, August 19, 2009, 17:35 (5357 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

När den kom 1952-3 var så omodern om man jämförde med el och disellok som började ta över på den tiden och sedan försvann dom väl ganska snabbt. Man tog alla lyckade lösningar från olika lok och slog ihop det. Resultatet blev S1. Men lokförarna tyckte inte om loket, pannan var underdimensionerad och dom tyckte att lok som S2 var bättre även om dom var en 40 år gamla. Även en del maskinfel gav upphov till att dom tyckte illa om loktypen.


Man planerade även en S1p tiill 891mm spåren i Östergötland och Småland, men man köpte in disellok litt Tp av MaK i Tyskland.

Bevarade SJ ånglok typ S1

av Anders Nordebring, Wednesday, August 19, 2009, 17:49 (5357 dagar sedan) @ Mattias Jansson

1916 tills för några år sedan Angelnbahn i Kappeln nära Flensburg i´norra Tyskland, vet ej vart den tagit vägen sedan...

1916 finns väl kvar i Kappel hos Freunde des Schienenverkehrs Flensburg (Angelner Dampfeisenbahn).

Bevarade SJ ånglok typ S1

av WS, Wednesday, August 19, 2009, 21:04 (5357 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I skrift har S1-loket sällan fått riktigt bra omdömme.
Jag tycker dock hursom att loket har en yttre skönhet
och tilltalande linjer. Vilka lok finns idag bevarade och
vem är ägare till dessa? De jag hittat själv är följande:

S1 1923, upprustat i fint skick. Ägare; SVJM?
http:/www.ojs.nu/Bilder/JVM2004/2315.JPG

S1 1921, tidigare i bra skick, nu som objekt? Ägare; SÅS?
http:anglok.se/images/SAS_F16.JPG

S1 1914, Ägare; SKJ?

(Får ej länkar att fungera.WS)


1914 SkJ (frågetecken bort således)
1916 tills för några år sedan Angelnbahn i Kappeln nära Flensburg i´norra Tyskland, vet ej vart den tagit vägen sedan...
1921 SÅS (även detta frågetecken kan du ta väck m a o :-) )
1923 JvM (tidigare i Sveg, veterligen i Gävle nuförtiden)
1928 tidigare Nene Valley Railway i England, numera är enligt uppgift en privatperson i Kent i sö England ägare till loket.

Summa fem kvar alltså.

Tackar för den infon. WS.

Bevarade SJ ånglok typ S1

av Conny Sernfalk, Wednesday, August 19, 2009, 21:27 (5357 dagar sedan) @ Mattias Jansson

S1 1914 Ägare SkJ. Avställd i Brösarp sedan 2002

1916 tills för några år sedan Angelnbahn i Kappeln nära Flensburg i´norra Tyskland, vet ej vart den tagit vägen sedan...

Kvar på Angelnbahn i Kappeln . Se
http://www.angelner-dampfeisenbahn.de/index.php

1921 Ägare SÅS Avställd p.g.a tubläckage sedan 1991. Befinner sig i Grängesberg.

1923 Driftlok vid Sveriges Järnvägsmuseum

1928 tidigare Nene Valley Railway i England, numera är enligt uppgift en privatperson i Kent i sö England ägare till loket.

Såldes eller deponerades vidare till Spa Valley Railway någongång mellan 1999-2005. Ett foto från 2005 visar att upprustning påbörjats. 2006 fanns loket upptaget på järnvägens hemsida. År 2007 var det borttaget. Var har loket funnits de senaste åren?

Under förutsättning att S1 1928 finns kvar i livet blir det alltså 5 bevarade.

Jag har under åren hört varierande omdömen om S1 loken. En större ombyggnad skedde t.ex med forstärkningar av yttre eldstadens framgavelplåts radiedel mot rundpannan som var för dåligt stagad med sprickor som följd.
Kanske någon initierad (Bengt D, Dag B eller annan kunnig) kan utveckla om S1 lokens brister o förtjänster på ett nyanserat sätt.

Trots allt så har flera individer haft en avsevärt längre tids tjänstgöring som museilok jämfört med den korta tid SJ hade dem som driftlok (i snitt 10-15 år)så erfarenheter bör finnas.
För SkJ som hade både S1 och S2 lok var väl S2 loket inte något lämpligt eller omtyckt lok på banan till skillnad från J och S1? SkJ har väl haft en del bekýmmer med 1914 med sprickbildning i ytterfyrboxen samt punktfrätor i rundpannan. Därutöver har man väl bytt takstag. SÅS S1 1921 kan sägas varit slitvarg på många korta och längre resor under 15 års tid innan loket ställdes av och behhöver tubas om. Några större arbeten utöver normalt underhåll behövdes inte göras vad jag minns . Skulle möjligen var det läckande ångröret till injektorn som fick ledas om (Var väl samma sak på J 1237 och B 1037?)CEO kan säkert komplettera om 1921.