VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ? (Arkiv/forskning/litteratur)

av JanneA, Thursday, August 20, 2009, 08:52 (5335 dagar sedan)

Hej alla.

Jag har helt plötsligt blivit väldigt intresserad av historiken bakom den gamla VSBJ-linjen, sedermera MÖJ och SJ.

Bakgrunden är att jag bor i den gamla hållplatsen vid Spärringe
http://web.telia.com/~u18109631/vsbj/linje/sparringe.htm
bild finns här(ganska långt ner på sidan): http://www.historiskt.nu/smalsp/vsbj/vsbj_fakta.html

Jag kan se att huset är identiskt med Ingridsdals stationshus som även det visas med bild i länken ovan.
Även uthus samt jordkällare ser ut på exakt samma sätt i dag (men har en annan placering på tomten...)

(Huset är utbyggt i omgångar så det är sig förstås inte riktigt likt det man kan se på bilden...)


Hursomhelst så vore det väldigt intressant att få reda på mer information om / vem man ska kontakta för mer info kring :

Hur arbetet som banvakt såg ut i början och mitten på 1900-talet, var det vanligt att stationshusen även fungerade som bostad ?

Kan man få tag på ursprungsritningar över stationshusen/hållplatserna som uppfördes av VSBJ kring 1913? Det borde finnas i nåt gammalt arkiv kan man tycka...

All information kring det här vore roligt att få tag på men frågan är alltså var man ska börja leta !
Och som ni förstår så är jag helt novis på området ;)

hälsningar
/Jan A

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ?

av sääf, Åtvidaberg, Thursday, August 20, 2009, 09:30 (5335 dagar sedan) @ JanneA

I boken Från Wadstena till Vadstena finns det några sidor om banan. Finns säkert på "Bibblan" Finns mycket annat intressant också i boken. MVH

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ?

av Morshyttan, Thursday, August 20, 2009, 09:45 (5335 dagar sedan) @ JanneA

Hursomhelst så vore det väldigt intressant att få reda på mer information om / vem man ska kontakta för mer info kring :

Hur arbetet som banvakt såg ut i början och mitten på 1900-talet, var det vanligt att stationshusen även fungerade som bostad ?

Kan man få tag på ursprungsritningar över stationshusen/hållplatserna som uppfördes av VSBJ kring 1913? Det borde finnas i nåt gammalt arkiv kan man tycka...

All information kring det här vore roligt att få tag på men frågan är alltså var man ska börja leta !
Och som ni förstår så är jag helt novis på området ;)

hälsningar
/Jan A

den delen borde väl vara värt ett besök på www.banvakt.se i vad mån det inte besvaras här på forumet:-)

(tror åsså att de har intresse av dina uppgifter om huset och omgivningen)

Bästa lycka hälsas uppefrån horndal i detta ärende, banvakter var en aktad yrkesgrupp i sin tid:-) :-) :-) ;-)

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ?

av JanneA, Friday, August 21, 2009, 09:47 (5334 dagar sedan) @ Morshyttan

Ok tack, ska titta på banvakt.se och se om något intressant finns !


Hittade förövrigt en intressant sida med gamla flygfoton från hela landet
http://flygfotohistoria.mine.nu/ där kunde jag hitta ett par foton där man ser en skymt av VSBJ någonstans mellan Normlösa och Västerlösa
[image]

[image]


Funderar lite på hur Banverket och SJ hanterar sina gamla arkiv, det måste ju finnas material någonstans dit man kan åka och gräva efter information och bilder ( och då menar jag alltså inte på internet ;) För även om mycket finns här så finns ju inte allt... )

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ?

av Granis, Thursday, August 20, 2009, 10:42 (5335 dagar sedan) @ JanneA

VSBJ tillhör mina "favvobanor" också. Åkte längs linjen sommaren 2006, varvid jag och ett par likasinnade bl a kunde besöka det trevliga par som ägde Stagelstorp och som var mycket intresserade av sin station. De hade bl a en fin färgbild på sista YP-tåget uppsatt i fd väntsalen (har jag för mig), tagen av en lokal fotograf och hembygdskännare som skulle ha fler bilder -borde vara ett "spår" att följa upp för Er som bor i området? I ruset efter den trevliga upplevelsen missade vi Normlösa station -trots att vi hade den bakom ryggen när vi stod vid kyrkan och den inte är ombyggd.

Dessutom gick vi "totalbet" på Appuna; ortsbor i fyrtioårsåldern vi tillfrågade visste inte ens att det hade funnits järnväg på orten (men så blev det ju "vut-bana" utan persontrafik av den sträckan redan på 30-talet)! Även där lär det ha funnits en lokal historiker som var värd att besöka.

Ett fint stationshus som vi tyvärr inte kunde betrakta mer än på håll p g a tidsbrist och annalkande åskväder var Bjälbo -verkar åtminstone exteriört vara en av de bäst bevarade längs banan med sin karaktäristiska "väntsalsveranda"?

/ L G

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info? YP?

av Leif B, Friday, August 21, 2009, 17:48 (5334 dagar sedan) @ Granis

---

De hade bl a en fin färgbild på sista YP-tåget uppsatt i fd väntsalen (har jag för mig), tagen av en lokal fotograf och hembygdskännare som skulle ha fler bilder -borde vara ett "spår" att följa upp för Er som bor i området?

---

Har det gått YP(YCo5p) på VSBJ? Fanns persontrafiken kvar så länge?

/undrar
Leif

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info? YP?

av sääf, Friday, August 21, 2009, 18:07 (5334 dagar sedan) @ Leif B

Skänninge- Bränninge hade kvar persontrafik till 1.9.1959. Där gick Ybo5p

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info? YP? Tack för svar!

av Leif B, Saturday, August 22, 2009, 13:31 (5333 dagar sedan) @ sääf

Aha!

/Leif

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info? YP?

av Granis, Friday, August 28, 2009, 13:40 (5327 dagar sedan) @ sääf

Just det. Bilden i Stagelstorp tror jag dessutom var en avfotografering; fick man möjlighet att låna negativet/ originalet skulle man säkert kunna se vilken YBo5p-buss det var (vill minnas att det var en ensam motorvagn). Dessutom så lär ju fotografen haft ytterligare bilder, kanske inte "bara" från detta tillfälle? Således finnes det här möjlighet för någon flitig östgöte att göra en insats= leta fram bilder som skulle utgöra ett Stort Järnvägshistoriskt Fynd.

/ L G :-)

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info? YP?

av Daniel N, Friday, August 28, 2009, 14:28 (5327 dagar sedan) @ Granis

Just det. Bilden i Stagelstorp tror jag dessutom var en avfotografering; fick man möjlighet att låna negativet/ originalet skulle man säkert kunna se vilken YBo5p-buss det var (vill minnas att det var en ensam motorvagn). Dessutom så lär ju fotografen haft ytterligare bilder, kanske inte "bara" från detta tillfälle? Således finnes det här möjlighet för någon flitig östgöte att göra en insats= leta fram bilder som skulle utgöra ett Stort Järnvägshistoriskt Fynd.

/ L G :-)

Är redan gjort för drygt 10 år sedan... En riktig fotoskatt.;-)

/D

VSBJ: Stagelstorp

av Christer A, E-län, Monday, September 07, 2009, 12:58 (5317 dagar sedan) @ Granis

[ varvid jag och ett par likasinnade bl a kunde besöka det trevliga par som ägde Stagelstorp och som var mycket intresserade av sin station. >
/ L G

Min färd över slätten längs det gamla VSBJ fortsätter.

Spärringe hpl
[image][image]
Normlösa station
[image][image]

Och så når jag Stagelstorp, som verkligen såg ut som ett stationshus. Stagelstorp känns för övrigt som ett ställe där tiden stått still länge, speciellt vid bron över Svartån.
[image][image]
[image]
Så här tar man sig fram bäst om man skall leta efter gamla järnvägsminnen.[image]

VSBJ: Stagelstorp

av Granis, Monday, September 07, 2009, 13:26 (5317 dagar sedan) @ Christer A

Normlösa station

Då är det bara att konstatera att det hus invid kyrkan som vi trodde varit stationen -men ändå var så pass osäkra att vi undvek att påstå det- inte var det.

/ L G

VSBJ: Stagelstorp

av S-O Strand, Monday, September 07, 2009, 18:16 (5317 dagar sedan) @ Granis

Normlösa station


Då är det bara att konstatera att det hus invid kyrkan som vi trodde varit stationen -men ändå var så pass osäkra att vi undvek att påstå det- inte var det.

/ L G

Stationshuset ligger ett par hundra meter söder om kyrkan alldeles där samhället tar slut. Huset är nästan identiskt med Västerlösa men låg på motsatt sida om spåret.

[image]

St

VSBJ

av Christer A, E-län, Thursday, August 20, 2009, 12:09 (5335 dagar sedan) @ JanneA

Jag har kört flera gånger längs VSBJ Bränninge-Västerlösa, det enda jag hittat av intresse är stationen i Bränninge.

Nästa gång, så ska jag ta en stor turistkarta över Östergötland och med hjälp av S Lundins sida rita i exakt linjesträckning på VSBJ, endast då kommer det bli möjligt att lägga märke till rester av banvallen.

VSBJ

av Granis, Thursday, August 20, 2009, 12:12 (5335 dagar sedan) @ Christer A

Nästa gång, så ska jag ta en stor turistkarta över Östergötland och med hjälp av S Lundins sida rita i exakt linjesträckning på VSBJ, endast då kommer det bli möjligt att lägga märke till rester av banvallen.

Även det blir svårt. Om jag inte missminner mig är banvallen bortplöjd på långa sträckor. Så det är nog lika bra att försöka koncentrera sig på trafikplatserna -vilket alltså inte är så enkelt det heller; säges på förekommen anledning :-P

/ L G

VSBJ

av tuff-tuff, Linköping, Thursday, August 20, 2009, 14:05 (5335 dagar sedan) @ Granis

När jag härom veckan promenerade mellan Ledberg och Bränninge såg jag ett par räler som tycktes vara av den typ som användes på 891-banorna ligga tillsammans med annat bråte under ett plåttak vid något industriaktigt på södra sidan vägen. Är det någon som vet eller vill gissa om de kommer från VSBJ, eller kanske från MÖJ?

VSBJ

av Gunnar Lilienberg, Thursday, August 20, 2009, 14:22 (5335 dagar sedan) @ tuff-tuff

När jag härom veckan promenerade mellan Ledberg och Bränninge såg jag ett par räler som tycktes vara av den typ som användes på 891-banorna ligga tillsammans med annat bråte under ett plåttak vid något industriaktigt på södra sidan vägen. Är det någon som vet eller vill gissa om de kommer från VSBJ, eller kanske från MÖJ?

Jag har inte sett rälerna så de kan ju komma från vilken bana som helst. Du såg inte om det fanns någon uppgift om bansignatur, årtal samt tillverkare invalsad i rälslivet?

VSBJ

av tuff-tuff, Linköping, Thursday, August 20, 2009, 19:52 (5335 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nej, det såg jag inte, men det ska jag försöka kika efter nästa gång jag går förbi platsen.

VSBJ

av AndersO, Thursday, August 20, 2009, 20:36 (5335 dagar sedan) @ Christer A

Ett bra sätt att se gamla järnvägar är att söka på Lantmäteriets hemsida; http://www.lantmateriet.com/epidefault.aspx?id=55 . Där väljer man till höger "historiska kartor". Då kommer en ny sida upp där man får välja Län, sedan Kommun , och sedan ort. Det öppnas en karta som man sen får zooma ner, och sedan söka. Jag zoomade på Bjälbo. En bra karta är den ekonomiska kartan, som i detta fallet är från 1948. Där finns järnvägen med!! Lätt att föra över till dagens kartor..

VSBJ

av JanneA, Friday, August 21, 2009, 09:26 (5334 dagar sedan) @ AndersO

utmärkt ! Tack för tipset...

VSBJ - Väderstad

av Gunnar Lilienberg, Friday, August 21, 2009, 11:41 (5334 dagar sedan) @ AndersO

Det är intressant att notera att på kartan från 1948 så är järnvägen uppriven de sista 100 metrarna fram till stationen i Väderstad. Är det någon som vet om det stämmer med verkligheten och när det i så fall gjordes? Var det redan i samband med att persontrafiken lades ner?

VSBJ - Väderstad

av Christer Fredriksson @, Friday, August 21, 2009, 13:45 (5334 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja, straxt efter det att persontrafiken nedlades och spåret därefter endast skulle
användas för betor och melass.

VSBJ - Väderstad

av Stig Lundin, Saturday, August 22, 2009, 09:42 (5333 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur länge fanns det smalspåriga lokstallet med vändskiva kvar i Väderstad?

[image]

VSBJ - Väderstad

av Christer Fredriksson @, Friday, August 28, 2009, 15:25 (5327 dagar sedan) @ Stig Lundin

Jag hade min morfar i Väderstad och var där ett flertal gånger per år från det
jag föddes 1945. Jag var mycket järnvägsintresserad redan som liten parvel och
speciellt smalspårsbanor intresserade mig. MÖJ-nätet åkte jag mycket på under
1950 och 1960-talen. Jag sprang ofta på den gamla VSBJ bangården samt den gamla
huvudlinjen ut till det magasin som fanns efter korsningen med landsvägen Väderstad -
Vadstena. Vid detta magasin slutade banan och där fanns ett rundspår på vilket
ofta en gammal Gshp stod utanför magasinsdörren.
Något lokstall har jag aldrig sett i Väderstad, men däremot vändskivskransen
och kanterna efter kolgården och grundstenarna till lokstallet.
På hela bangården och efter huvudlinjen ut till magasinet efter vägkorsningen,
kunde man följa märkena i marken efter sleepersen.
Det troliga är att alla anläggningar tillhörande VSBJ togs bort mycket snart
efter det att den allmänna trafiken lagts ned mellan Skänninge och Väderstad.
Med åren försvann spåren efter VSBJ allt hastigare genom bl.a. att marken
började användas för andra ändamål, dock ej området vid lokstallet och
vändskivan, så dessa rester fanns kvar mycket länge.

VSBJ - Väderstad

av Christer A, E-län, Friday, August 28, 2009, 18:27 (5327 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag hade min morfar i Väderstad och var där ett flertal gånger per år från det
jag föddes 1945. Jag var mycket järnvägsintresserad redan som liten parvel och
speciellt smalspårsbanor intresserade mig. MÖJ-nätet åkte jag mycket på under
1950 och 1960-talen. Jag sprang ofta på den gamla VSBJ bangården samt den gamla
huvudlinjen ut till det magasin som fanns efter korsningen med landsvägen Väderstad -
Vadstena.

Själv är jag född för sent :-( nämligen 6 år efter att det sista tåget gått på VSBJ


S. Lundins sida berättar att godstrafiken på sträckan Väderstad-Skänninge lades ner 1942, utom vissa bettransporter. När gick då den sista bettransporten? när revs den sträckan helt ? Var det innan 1959 ?

Hur såg en trafikdag ut på VSBJ i slutet av 1950-talet ?

Fanns det Z4p som dragkraft till godstågen eller var ånglok vanligast?
Förekom överföringsvagnar ?
Hur såg vagnssammansättningen för persontrafiken ut ? Innebar 1950-talet enbart rälsbussar ?

VSBJ - Väderstad

av Christer Fredriksson @, Friday, August 28, 2009, 18:33 (5327 dagar sedan) @ Christer A

De bettåg jag såg mellan Skänninge och Väderstad, det var sällan de gick, men
de framfördes av ånglok, vilka vet jag dock ej.
Persontågen mellan Skänninge och Linköping var alla rällsbusståg, som regel
en ensam buss, YBo5p, dock gick ett släp med i någon morgontur från Lp och
sattes i södra änden av bangården för att återgå i någon kvällstur.

VSBJ - Väderstad

av Ola Almquist, Friday, August 28, 2009, 18:47 (5327 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De bettåg jag såg mellan Skänninge och Väderstad, det var sällan de gick, men
de framfördes av ånglok, vilka vet jag dock ej.

Sockerbruket i Linköping nedlades 1955 vilket kan läsas bl.a. här.

Undrar om det inte var Np-loken som gick mest i bettågen, d.v.s. 3156 - 3158, eventuellt 3051. N7p 3165 kan också ha använts. Återkommer...

M.v.h.
Ola

VSBJ: Väderstad-Skänninge

av Christer A, E-län, Friday, August 28, 2009, 21:58 (5327 dagar sedan) @ Ola Almquist

De bettåg jag såg mellan Skänninge och Väderstad, det var sällan de gick, men
de framfördes av ånglok, vilka vet jag dock ej.


Sockerbruket i Linköping nedlades 1955 vilket kan läsas bl.a. här.

Undrar om det inte var Np-loken som gick mest i bettågen, d.v.s. 3156 - 3158, eventuellt 3051. N7p 3165 kan också ha använts. Återkommer...

M.v.h.
Ola

Nu när jag bläddrade i boken Från Wadstena till Vadstena stod det att linjen Väderstad-Skänninge hängde med till 1954.

Sockerbruken verkar ha varit den viktigaste inkomstkällan för smalspårsbanorna. Sen av någon anledning försvann plötsligt sockerbruken (orkar inte läsa hela pdf-filen) det gav förståss minskade inkomster åt smalspåren. Men ändå är det väl inget konstigt med att nästan alla trefotabanor i Östergötland försvann just i skarven 1950/60-tal. Även om SJ själva konkurrerade ut dem med bussar, så hade de knappast klarat sig ändå. Då massbilismen slog igenom på allvar, var det ingen som brydde sig om att vänta på nåt tåg.

Att VSBJ revs 4 år innan MÖJ borde väl tyda på att MÖJ var en framgångsrikare bana med större trafikunderlag.

VSBJ: Väderstad-Skänninge

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, August 29, 2009, 02:00 (5326 dagar sedan) @ Christer A

En föga sakkunnig kommentar, bara, från en av deltagarna i SJK-resan i maj 1958:

Då vi passerade Väderstad med rbs-tåget på MHJ syntes inga spår av smalspåret där. Tidigare på dagen hade dock en YBo5p stått i Bränninge o väntat på avgång, skyltad Skänninge...

VSBJ - Väderstad

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, August 29, 2009, 02:12 (5326 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lok 3075 - f d Gotland...? Bilder från tjg i Lp med omnejd finns...

VSBJ - Väderstad

av Ola Almquist, Saturday, August 29, 2009, 04:49 (5326 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Lok 3075 - f d Gotland...? Bilder från tjg i Lp med omnejd finns...

Inte omöjligt. Det slopades dock så tidigt att kortet med revisions- och km-uppgifterna gallrats ut. :-(

M.v.h.
Ola

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ? Journalfilmer

av Johan P, Friday, August 21, 2009, 18:24 (5334 dagar sedan) @ JanneA

Du har välkikat på SJ journalfilmer på svt.se? Det finns en film om TÖJ (MÖJs efterträdare) Jag tror de tar en tur till Skänninge där.

VSBJ - banvallen Kränge-Ledberg

av Christer A, E-län, Friday, August 28, 2009, 12:56 (5327 dagar sedan) @ JanneA

Hej alla.

Jag har helt plötsligt blivit väldigt intresserad av historiken bakom den gamla VSBJ-linjen, sedermera MÖJ och SJ.

Har varit i Kränge/Ledberg. Hittade en stump av banvallen :-)

[image]

För att hitta den här banvallen bör du ta dig hit först:[image]

VSBJ - Kränge

av Christer A, E-län, Friday, August 28, 2009, 15:10 (5327 dagar sedan) @ Christer A

Här gick spåret från Ledberg i riktning Bränninge.

[image][image]

Fd järnvägsövergång i Kränge, fanns det signalanläggning här ?

[image][image]

VSBJ - Kränge

av Ola Almquist, Friday, August 28, 2009, 18:33 (5327 dagar sedan) @ Christer A

Hållplatsbyggnaden från Kränge fanns kvar för några år sedan, flyttat till ett sommarstugeområde i närheten. Attans vad tiden går, det är nog omkring 20 år sedan jag var där när jag tänker efter...

Den finns på bild i ett nummer av Tåg och Spår, under transporten från Borggård. Undrar om det kan vara i detta nummer:

1987 78
1 Det brinner på Kättinge, foto av Harry Harrysson.
2 Föreningsfakta Tåg och Spår.
3 Ångstöten. Smått och gått för föreningen.
4 Det brinner på Kättinge, artikel av Yngve Schönberg.
5 Ånglok på Island? Ja, det finns två, artikel av Sune Lantz.
6 Grenadjäränka till häst.
6 Stationshuset spårade ur.
6 Vagn från MÖJ såldes till USA, notis av Sune Lantz.
7 Ornament från Söderköping.
10 Pessimism - optimism, utdrag av Rolf Edberg. Ur Signalen 43/1948.
11 Penningbidrag.
12 Arbete pågår.
13 Far varligt över jorden.
13 Då gick det undan.
13 Tage Welander berättar.
13 De vaktade spåren.
14 Järnvägarnas Museiförening erbjuder.
15 Ståndshögfärd.
16 Annons: Sparbanken Alfa, Linköping.

Uppgifter från Tåg och Spår-registret.

M.v.h.
Ola

VSBJ - Kränge

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, August 28, 2009, 19:49 (5327 dagar sedan) @ Christer A

Fd järnvägsövergång i Kränge, fanns det signalanläggning här ?

Med allra största sannolikhet INTE, nej! Kränge var ju dessutom bara hpl. Avstånd fr Bränninge 3 km; bara bonnaväg, väl?

VSBJ - Kränge

av Stig Lundin, Friday, August 28, 2009, 23:03 (5326 dagar sedan) @ Christer A

Det fanns inte någon signalanläggning vid vägövergången vid Kränge. Kränge hållplats fick plattform 1942 och hållplatskur med påstigningssignal 1948. Hållplatskuren flyttades dit från annat håll.

Utmed VSBJ fanns fällbommar redan från starten 1913 på följande platser: Ledbergskulle, Spärringe, Normlösa, Lindsäter och Skänninge. Björkeberg fick fällbommar 1938.

VSBJ - Kränge

av Bo Skoglund @, Friday, August 12, 2011, 21:38 (4613 dagar sedan) @ Christer A

På andra bilden låg hållplatsen t.h. bortom banvallen. Det var ett litet rött hus, tudelat i expedition och väntrum. Huset försvann när järnvägen lades ner så det blir 40 år sedan. Visst fanns det både ljus- och ljudsignal vid korsningen, det klingade så länge i förväg att man tills slut började undra om inte tåget skulle komma någon gång. Innan moderniseringen var det fru Samuelsson i det gula rappade huset som stängde av vägen med träbommar. Det fanns också ett stickspår i Kränge men jag kan bara komma ihåg att det stod en öppet godsvagn där en enda gång.
En gång tyckte jag att det skulle vara nytt att åka i släpvagnen till Hilding-rälsbussen. Problemet var att ringsignalen inte fungerade, så vi fick följa med till Ledbergskulle, där en stationskarl skjutsade tillbaka oss till Kränge med dressin.

VSBJ - MÖJ Var hittar jag info ?

av Kjell Andersson, Friday, August 28, 2009, 22:33 (5327 dagar sedan) @ JanneA

Tips: svt.se/oppetarkiv/östergotlands smalspåriga järnvägar

VSBJ - Banvallen Kränge-Bränninge

av Christer.Andersson, E-län, Saturday, August 29, 2009, 22:23 (5326 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Efter att ha promenerat sträckan Ledberg-Kränge har jag fortsatt min vandring Kränge-Bränninge.

Det är lite svårare att se banvallen på den här sträckan.

Jag tror att banvallen är den igenväxta marken markerat med rött, men det kan lika gärna vara den gulmarkerade stigen. Iaf gick jag på stigen.
[image]
Här tror jag järnvägen gick genom en skärning i skogen.
[image]
Stigen fortsatte nån km innan det blev svårframkomligt...
[image]
...så jag fick gå parallellt med banvallen tills jag kom fram till ett ställe där den grävts av.
[image]
Det märks att växtligheten tagit över banvallen på 50 år.
[image]
Här tar banvallen slut, åkermarken tar över
[image]
[image]

VSBJ - Banvallen Kränge-Bränninge

av Bo Skoglund @, Friday, August 12, 2011, 21:17 (4613 dagar sedan) @ Christer.Andersson

På de två första bilderna följer stigen den gamla banvallen från Kränge och genom Kränge grusgrop, som användes vid anläggandet av järnvägen. Därefter var det uppförsbacke från Bränninge och på var sida finns rester av två träskodda brunnar. Det fanns också oljefat med vatten och eneruskor. En gång i veckan kom ett godståg draget med ånglok som avgav gnistor i uppförsbacken och då hände det att personalen fick släcka bränder på banvallen.
I grusgropen fanns en raststuga som min pappa köpte för att få virke till sin sommarstuga. Den är helt ombyggd men det finns några saker kvar från raststugan.

VSBJ - Björkeberg

av Christer A, E-län, Saturday, August 29, 2009, 22:32 (5326 dagar sedan) @ JanneA

Har varit i Björkeberg, är nästan 100% säker på att banvallen här numera heter Sibborpsvägen.

Spikraka grusvägar brukar kunna ha varit banvallar.
[image]
[image]

VSBJ - Ledberg, Björkeberg & Västerlösa

av Christer A, E-län, Friday, September 04, 2009, 13:51 (5320 dagar sedan) @ Christer A

Har varit i Ledberg, Björkeberg och Västerlösa. Är osäker på Ledbergs stn, ganska säker på Björkeberg och 100% säker på Västerlösa stn, som fortfarande 50 år efter rivning utstrålar järnvägsmässig miljö.

Ledberg stn ?
[image][image]

Björkeberg stn[image][image]
Västerlösa stn
[image][image]
[image][image]

...Västerlösa

av Granis, Friday, September 04, 2009, 14:06 (5320 dagar sedan) @ Christer A

...100% säker på Västerlösa stn, som fortfarande 50 år efter rivning utstrålar järnvägsmässig miljö.

Kul att den finns kvar. När vi var förbi där 2006 blev vi f ö insläppta i huset av det företag som använder det (som också skymtar i bakgrunden), eller snarare kanske använde det, eftersom det var rätt "utrymt" vill jag minnas. Och skulle kanske "avvecklas" på nåt sätt? Det var dock ganska moderniserat inuti och det fanns inget "järnvägsmässigt" kvar där, har jag för mig.

/ L G

Trafik m m på VSBJ

av Kjell Aghult @, Saturday, August 13, 2011, 09:25 (4612 dagar sedan) @ Granis

1) Kränge moderniserades 1950: Växeln till grusgropen borttogs och grindbevakningen ersattes av automatiska ljudsignaler. Gammalmodigt, klockklangen hördes inte alltid in i bilarna. Platsen avbemannades ca 1955.

2) VSBJ hade inklämt läge och var trafiksvag: Till 1937 kördes bara två dagliga ordinarie blandtågspar. Därefter insattes ett tredje. De drogs av DEVA-"loken" MÖJ 1 eller 2, slopade strax efter förstatligandet. Regelrätta godståg kördes från 1922 bara under betkampanjerna.

3) Rälsbussdrift insattes 1939 och godståg hela året återkom. I vart fall efter kriget gick de dock bara M, O, F (ånglok). De ersattes 1953-10-01 med behovskörning. Styckegodset överflyttades till rälsbussarna.

4) Överföringsvagnar förekom inte, då bandelsen saknade industri.

5) Tågstorlekarna varierade 1959 från ett till tre fordon. Ett av tågparen medförde en UFo1p för styckegodset.

6) Under TÖJ-tiden förekom ett extra stoppställe för godstågen: I Normlösa
handlande Sundströms magasin vid plankorsningen väster om stationen,

Trafik m m på VSBJ

av Christer Fredriksson, Saturday, August 13, 2011, 10:30 (4612 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag kommer ihåg från ca 1950 och några år framåt vid mina besök hos min moders kusin i Skänninge att med ett av morgontågen från Linköping så kom en UF01p som kopplades av i Skänninge och ställdes upp på spår 2 strax söder om plattformen, dvs mot Väderstad hållet, samt tillkopplades i ett av eftermiddagstågen för återfärd mot Linköping. Detta fordon var det enda fordon jag sett på Skänninge, VSBJ station, förutom rälsbussarna, utom vid ett tillfälle då två st Isp-vagnar stod vid kajen lastade med spannmålssäckar, så vagnslasttrafiken på smalspåret till och från Skänningen var mycket obetydlig, däremot var bettrafiken samt återtransport av melass betydande under de perioder dessa förekom, tågen dragna som regel av Np eller S2p och tämligen långa.