Nyfiken.. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Saturday, March 15, 2008, 22:17 (5877 dagar sedan)

.. kom det fram något intressant under dagens seminarium i Gävle?

Undrar AÖ som är däckad av en förkylning med ihållande feber och därför föga social...(å andre man som skulle upp från NJM fick ej ledigt).

Nyfiken.. Jodå

av Jonas Hjelm, Saturday, March 15, 2008, 23:30 (5877 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Hej

Visst gjorde det det. Bland annat fick chefen SJVM, MRO ordf samt JHRF ordf i uppdrag att finna ett lämpligt datum för Järnvägsmuseernas dag 2009.
Ett gemensamt arrangemang så tillvida att alla genomför det samtidigt, men på sina respektive hemmaplaner. Allt i syfte att marknadsföra oss gemensamt och visa vad vi gör när vi inte kör tåg. Vilket inte är syftet med dagen.

I övrigt redogjordes för SJVM:s nya föreskrifter (SJVM, HP), kommande lagändringar och annat som påverkar oss i de avseenden som rör trafiksäkerheten (JHRF, AMI), Kreosotfrågan MRO, Thomas Lange), Problem och möjligheter kring järnvägsmuseiföreningarnas framtid (JHRF, undertecknad) samt en föredragning om hur ULJ/SRJMF löst sin personalrekrytering (SRJmf, Svante Lindsjö, Ruth McKei)

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Kurt Möller, Sunday, March 16, 2008, 00:42 (5877 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

...fyller bl a ÖSLJ 50 år. Borde samordnas, väl?? Det är visst sista dagarna i maj månad som är aktuella för stort tjohej i Mariefred - vilket m fördel koordineras med annan extratågskörning på bredare spårvidd...

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 00:51 (5877 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jodå det finns i medvetandet...
Ha rideer för i år med men avvaktar hur det går för BV och mötesspårsbyggandet på banan och hurvida det begränsar något i Grundbro.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Jonas Hjelm @, Sunday, March 16, 2008, 07:55 (5877 dagar sedan) @ Kurt Möller

...fyller bl a ÖSLJ 50 år. Borde samordnas, väl?? Det är visst sista dagarna i maj månad som är aktuella för stort tjohej i Mariefred - vilket m fördel koordineras med annan extratågskörning på bredare spårvidd...

Samordning är bra. Personligen kan jag tycka att det kanske inte är så bra att ha dessa två engagemang samma dag.

- Dels är tanken med järnvägsmuseernas dag att visa vad vi gör när vi inte kör tåg.
- Antalet besökande från museiföreningar som vill besöka dessa två tillställningar bör kanske slippa våndan av att välja mellan besök hos ÖSLJ eller att hjälpa till på egen planhalva.

Helt klart är att detta bör ske på våren, helst innan alla trafiksäsonger drar igång. Vi vill ju att de som kommer på öppet hus/järnvägsmuseernas dag även kommer tillbaka när tågen rullar.

Det ovan skrivna är min personliga åsikter blandat med gårdagens diskussioner i stort forum, öga mot öga i Gävle. Det finaste i kråksången är att det är ett föreningsgemensamt arrangemang men på egen hemmaplan och där varje förening får bestämma själv vad man skall hitta på, utifrån vissa givna riktlinjer.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 10:57 (5877 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Samordning är bra. Personligen kan jag tycka att det kanske inte är så bra att ha dessa två engagemang samma dag.

Håller med, elst en "tågfri" dag eller helg.. ;o))

- Dels är tanken med järnvägsmuseernas dag att visa vad vi gör när vi inte kör tåg.
- Antalet besökande från museiföreningar som vill besöka dessa två tillställningar bör kanske slippa våndan av att välja mellan besök hos ÖSLJ eller att hjälpa till på egen planhalva.

Helt klart är att detta bör ske på våren, helst innan alla trafiksäsonger drar igång. Vi vill ju att de som kommer på öppet hus/järnvägsmuseernas dag även kommer tillbaka när tågen rullar.

Tips, öppte hus finns ju redan hos flera föreningar och är väl inkört (iaf hos oss) så Järnvägsmuseernas dag är nog bättre som markering på något nytt/annat.

Det ovan skrivna är min personliga åsikter blandat med gårdagens diskussioner i stort forum, öga mot öga i Gävle. Det finaste i kråksången är att det är ett föreningsgemensamt arrangemang men på egen hemmaplan och där varje förening får bestämma själv vad man skall hitta på, utifrån vissa givna riktlinjer.

Låter iaf intressant. Frakom något matnyttigt om medlemsvärvning o/e föryngring?
(näe inte nån dundermirakel kur utan fler ungdomar ;o)
Att ordna någon form av ungdomsläger har ju ventilerats förut, där ungdomarna kan få prova på olika sidor i branchen, umgås över föreningsgränserna mm. KOm det upp?
Detta verkar ju inte genomförbart i Gävle medsina problem med logi men hos flera museiföreningar å en del BV-föreningar borde det vara möjligt. WFJs internationella(ungdoms?)läger förra året och troligen i år, är väl en ide åt det hållet.
I min fantasi har det flummat runt tankar om en vecka - långhelg fylld med tågarbete blandat med utbildning och kul saker. Som tex;
Utbildning:
- Utb/rep-u. Vistelse i spår och elsäkerhet.
- TRI´ns hemligheter, mer en information om vad TRI innehåller, innebär, signalering tex mm
- Fordons kunskap, tex; ånglokets delar, diesellokets uppbyggnad, bromssystem
- Brandsläckningsövning
Praktisk arbete:
- Delta ut påeldandet av ånglok-utsmörjning.
- Pröva på elsvets/mig, svarv, smedja, snickeri mm
- Spårunderhåll
Kul grejer:
- Känna på att köra ånglok, lokomotor o T21
- Hyttåkning på linjen.
- Grillkväll längs linjen.
- Filmkväll

Att inte glömma bort !! Tåg i datorn, däremot vet jag inte hur det ska läggas upp.
(påfyllt) Även andra aktiviteter av mer social el. ungdomlig karaktär. I Nynäs fins ett vandrarhem på gångavstånd vid en badplats med vattenrutchkanor och golfbana tex

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Sunday, March 16, 2008, 16:09 (5877 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Riktlinjer. Vad innebär det? Vilka synergier är det tänkt ska uppstå?

(=Varför är det bättre för en enskild förening att samordna och "riktlinja" sitt öppet hus jämfört med att köra eget race, om viljan finns? Arrangemang "inom vissa ramar" måste rimligen betyda någon form av annars ouppnåeliga fördelar.)

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Johan Vinberg, Sunday, March 16, 2008, 19:05 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Riktlinjer. Vad innebär det? Vilka synergier är det tänkt ska uppstå?

Gemenam marknadsföring (även med SVJM) via hemsida, folder, press-relaser, - på samma sätt som RAÄs "kulturhusens dag".

(=Varför är det bättre för en enskild förening att samordna och "riktlinja" sitt öppet hus jämfört med att köra eget race, om viljan finns?

Samordningen ligger i markandsföringen - i övrig är det "eget race" som gäller.

Så varje museum/museijärnväg kan ha olika uppslag. NJM kan låta sina besökare provköra ett diesellok och gå på snistlad frågesport tur bi lokstallet, medan BJs låter hämta sina besökare för visningar i Bergslags Lärje i en Y6:a från Gbg C och visar gamla VGJ-filmer i en mörklagd personvagn.
Kanske MUMA väljer att låta sina besökare provköra HRRJ-loket och bjuder på kaffe medan ÖSJmf har en live-steam uppvisning och utskänking av Österlen must medan regionsmusiken underhåller i museihallen!
Alla arangemang efter egna resurser, möjligheter och kreativitet!


Arrangemang "inom vissa ramar" måste rimligen betyda någon form av annars ouppnåeliga fördelar.

Det är mer okomplicerat än vad du tror. "Vissa ramar" är att vi har det på samma datum och startar alla samma klockslag och slutar samma klockslag. Dvs ÖSlJ börjar inte 12.00 och stäönger 17.00 medan Djurgårdslinjen öppna 10.00 och stänger 15.00.

Allt för att markandsförningen ska vara enkel och okomplicerad att genomföra för alla deltagare.

Hilsen
Johan

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 20:48 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Det lät ju som rimliga samordningsövningar.

Att fråga hur annonseringen ska gå till är väl lite tidigt men inte får väl alla berörda föreningar mm plats i en annons/ pressrelease?

Men vi tar hem iden till kaffebordet (där alal viktiga beslut grundas).

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Jonas Hjelm @, Sunday, March 16, 2008, 21:49 (5876 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det lät ju som rimliga samordningsövningar.

Att fråga hur annonseringen ska gå till är väl lite tidigt men inte får väl alla berörda föreningar mm plats i en annons/ pressrelease?

Nej, men en (flera) annons(er) som sedan pekar på lämplig hemsida, där det finns plats för hur detaljerad information som helst kan vara en variant.

Men vi tar hem iden till kaffebordet (där alal viktiga beslut grundas).

Just så! Kom ihåg att det är ert eget engagemang i ert arrangemang som tillsammans med andra blir ett stort arrangemang.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Sunday, March 16, 2008, 22:00 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Tack! Ekonomi? (=folder)

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Jonas Hjelm @, Sunday, March 16, 2008, 22:06 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack! Ekonomi? (=folder)

Kreativa lösningar välkomnas ;-), men är det alldeles orimligt att tycka att var och en för bidra med ett liiiiiiiiitet bidrag i alla fall?

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Kurt Möller, Sunday, March 16, 2008, 22:20 (5876 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Tack, alla... Tjaaa...

Ska vi försöka begränsa oss - något lite?

- Vad vill vi helst H A U T av nånting i den här stilen ???

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 22:53 (5876 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tanken är väl inte så svår att komma åt?
Många besökare som kan ha en potential som blivande medlemmar och helst aktiva ;o)
Men även bara information till vår omgivning Vad vi är för ena kufar som håller på med svarta rykande bestar..och vad vi gör där inne i mörkret.

Visst kan man väl tänka sig ett litetbidrag, men vad är det som ska kosta?
Alla facktidningar som TÅG, AoH, Nostalgi är väl sådana som kan kosta, vad mer?
Folder? annons i tågsommar? (om den hinner komma ut) men den pyntar vi föreningar väl redan huvuddelen av?
Lokalpress genom egen försorg men med hjälp av pressrelease från Jvm?

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Sunday, March 16, 2008, 23:11 (5876 dagar sedan) @ Kurt Möller

Exakt så.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av nicke, Sunday, March 16, 2008, 23:07 (5876 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Jag är bl a med i Stockholms Ånglokssällskap, SÅS. Jag var även med på seminariet i Gävle, som jag tycker gav väldigt mycket. Det var en öppen positiv och kreativ stämning med stor framtidstro. (För att tydliggjöra min relation till SÅS för övriga här, så sitter jag inte i styrelsen, men är aktiv medlem.)

Själv tände jag direkt på den här ide´n med en JVMF-dag då vi alla visar upp själva föreningslivet i första hand. SÅS verksamhet är som jag ser det lite annorlunda mot flertalet andra föreningars; Vi har ingen stationsmiljö att visa upp. Inget lokstall, verkstäder eller överhuvudtaget något musealt utöver själva tågsätten. Med dessa förutsättningar så vore det bra att få lite kreativa uppslag på vad en sådan dag kan innehålla för SÅS och hur den skulle kunna utformas. Ska vi kanske visa upp oss i lokstallet i Katrineholm istället? Men då tappar vi den geografiska närheten och ett av grundsyftena riskerar att förfelas: att värva nya medlemmar och kontakter lokalt.

Jag vill även passa på här och meddela, på förekommen anledning av kommentarer om SÅS påstådda statiska verksamhet som framfördes från flera håll på seminariet... att en bygglovsansökan ligger inne för ett mobstall på 130 m. Stallet i plåt finns demonterat i lager och väntar nu bara på bygglovet.

Friska kreativa ideer om JVMF-dagen får gärna luftas här!

nicke, SÅS

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 23:25 (5876 dagar sedan) @ nicke


Själv tände jag direkt på den här ide´n med en JVMF-dag då vi alla visar upp själva föreningslivet i första hand. SÅS verksamhet är som jag ser det lite annorlunda mot flertalet andra föreningars; Vi har ingen stationsmiljö att visa upp. Inget lokstall, verkstäder eller överhuvudtaget något musealt utöver själva tågsätten. Med dessa förutsättningar så vore det bra att få lite kreativa uppslag på vad en sådan dag kan innehålla för SÅS och hur den skulle kunna utformas. Ska vi kanske visa upp oss i lokstallet i Katrineholm istället? Men då tappar vi den geografiska närheten och ett av grundsyftena riskerar att förfelas: att värva nya medlemmar och kontakter lokalt.

-Ja iden är god..
Om SÅS ska visa upp Västberga eller K-stallet vet jag inte men om JAG skulle hitta på nått så skulle jag göra det i Västberga, där är ju kärnan, iaf än så länge, och närheten till folket..
Ideer ja, några kanske;
- Slå upp portarna mot gatan så man ser in och lätt kan ta sig in (grinden via Wasa kan ju vara öppen ändå för de som är vana den vägen).
- Dra fram några fordon som syns från "gatan"...
- Lokal körning med lokomotor eller T21 på bangården (om det nu går)
- Visning av arbetsobjekt, kanske modell "arbetslivs museum" låt några hålla på med olika saker på ett par objekt som folk kan prata med (mer snack än jobb alltså) och arbete som tillåter besökare, ingen svetsning eller slipning ;o).
- Visning av fordon som inte syns så ofta, tex SSnJ 7 å K4, SSnJ 11 å andra vagnar..
- Å absolut, fika å korv !!
- Filmvisning i konf-vagnen kan ju vara en grej..
Det måste nog hända nått iaf så det inte står still när folk kommer..
(dax att skaka fram geten kanske?)
Lycka te..


Jag vill även passa på här och meddela, på förekommen anledning av kommentarer om SÅS påstådda statiska verksamhet som framfördes från flera håll på seminariet... att en bygglovsansökan ligger inne för ett mobstall på 130 m. Stallet i plåt finns demonterat i lager och väntar nu bara på bygglovet.

-Det var kul å höra, har ju ältats länge nu med grannar å kommun (håller tummarna). Är det ett skjul eller båda?

Friska kreativa ideer om JVMF-dagen får gärna luftas här!

_ Gjort // AÖ

nicke, SÅS

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Sunday, March 16, 2008, 23:45 (5876 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kan ju visa den filmen som spelades in på Slakthuset i en av finkorna.:-D

T21 och E2 som ryker ikapp vore fräckt. Man kunde ju hämta folk vid dvärgen i Marievik med lokomotor och ÖKJ 20. Inte långt från spårvagnen och rätt så framkomligt till fots, väl?

Körde man den svängen 1 gång/timmen så får man lite omsättning på folket, hinner möta upp med de flesta, kostar bara lite diesel. SÅS lär nog intressera många nog för att det kan bli trångt och villervalligt om folk får droppa in på egen hand. Bättre att styra dem till att komma och gå med en åktur, så tror jag det ger mest. Fler kan fångas upp & pratas med.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Jonas Hjelm @, Monday, March 17, 2008, 21:14 (5875 dagar sedan) @ nicke

Jag vill även passa på här och meddela, på förekommen anledning av kommentarer om SÅS påstådda statiska verksamhet som framfördes från flera håll på seminariet... att en bygglovsansökan ligger inne för ett mobstall på 130 m. Stallet i plåt finns demonterat i lager och väntar nu bara på bygglovet.

Friska kreativa ideer om JVMF-dagen får gärna luftas här!

nicke, SÅS

Nicke

Då jag drog din förening som exempel på seminariet vill jag bara säga att jag inte menar något illa med det jag sa. Det var bara exempel på hur det ser ut på rätt många håll medlemsmässigt, alltså rätt många som hänger kvar i många år utan att alltför många nya dyker upp.

Det är fantastiskt att dessa (Lasse N, CEO m.fl) orkat hänga kvar så länge och kämpa med tanke på vilka verkstadsmöjligheter ni har och vilka fina renoveringar m.m. som ni ändå lyckats med. Det är kämpaanda a la ultra formidable.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Sunday, March 16, 2008, 23:32 (5876 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Jag tänker: Min förening har redan en folder som inbjuder till att delta i verksamheten. Ska vi trycka en till folder med samma budskap? Och i så fall, vad ger det som vi inte redan har och inte redan kan fixa när som helst?

Någon del av idén fattas, vad är den där extra fjongen i att göra något samma dag som alla andra? Det finns säkert något men jag har inte fattat än, därav mina frågor.

ULJ har framgångsrikt gjort detta, och det hade knappast vunnit eller förlorat på att någon annan förening gjort samma sak samma dag.

Kulturhusens Dag är ett av RAÄ:s sätt att visa vad skattemedlen går till. Vi deltar för att det också gynnar oss själva om utgifterna framställs som samhällsnyttiga. RAÄ tillhandahåller trycksakerna och vi låser upp grinden.

Om inte annat får man ett mått på hur pass populär ens verksamhet är, den med flest deltagare på den utsatta dagen har störst chans att värva flest nya medlemmar. Och vice versa. Men det är väl knappast idén? Så vad är det önskade resultatet av en samordnad öppet hus/aktivvärvardag?

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 23:44 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Utan att ha deltagit Gävle kan jag tänka mig att det är just det samordnade arrangemanget, just denna dag gör alla föreningar med tåg samma sak i hela sverige.
Vinsten är nog att det är lättare att marknadsföra det hela..lokalt som regionalt.

Att trycka upp nån enskild folder för just detta verkar väl föga kostnads effektivt däremot annonser i all fackpress.
Men vad är poängen med att betala en slant för nått jag kan ordna själv (å redan gör iform av öppethus sista helgen i aug).. vad vinner vi på den pengen och vad ska den i realiteten gå till?

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 00:00 (5876 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Föreningarna har nog rätt så olika upptagningsområden. Hur många värvar t ex regionalt och är betjänta av sådan annonsering? Fackpress? Skojar ni, det finns ingen sådan utom möjligen föreningarnas medlemstidningar. Hur många reser till Knäckebröskoga p g a en blänkare i TÅG? Desto fler lär nog komma om det skrivs i den lokala Hårdbröda Nyheter. Må dä, säger nog Knäckebröingarna om de därtill får veta att det är frågan om en samordnad aktion i såväl Tjockhult, Ankeborg och Knäckebröskoga.

(Kritik och ifrågasättande, om det kan besvaras, gagnar alltid den som hamnat på grillen. En bra idé som överlever skärselden är dessutom perfekt. En bra idé som inte kan försvaras är kanske inte så bra trots allt. Vad vi hittills fått veta är att det finns en idé som innebär utgifter och arbete. Vad finns i andra ändan?)

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av nicke, Monday, March 17, 2008, 00:14 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vissa föreningar ligger väldigt nära varandra geografiskt, och då underförstått så menar du att dessa föreningar konkurrerar ut varandra under en gemensam öppethus dag? Då kan man se på det så här: antalet besökare är ett kvitto på hur väl en förening nått ut till allmänheten. Det är väl bra om Knäckebröhult JVMF drar fullt hus, men det är väl även intressant om de inte gör det utan grannföreningen Dillnässpåret drar mer? Detta kan då ge utryme för nyttig självrannsakan. Vox Populi. Folkets röst är alltid allenarådande. Förhoppningsvis stämmer den med vår självbild. I annat fall finns det lite att arbeta med.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 22:20 (5875 dagar sedan) @ nicke

Ja, det är en sida av det hela. Vad har t ex SSS, ÖSlJ, ULJ, SKÅJ, SÅS och NJM gemensamt? Idéell verksamhet, järnvägs/spårvägssektorn, upptagningsområdet. Min fråga och kvirrande tanke: Kan en folder eller annons med nyckelorden idéell och järnväg/spårväg riktad till ABCD län tjäna syftet eller får var och en mest ut av att tydligare profilera sin egen nisch? Vari ligger vinsten i samordnad aktion? Hur kan var och ens styrkor och lockelser visas upp utan att de ställs mot varann? Budskapet "Vill du leka tåg" och sedan lyfta fram ytterligheter som t ex ÖSlJ och SKÅJ okommenterat, nej det känns inte som bra marknadsföring.
Eller har jag fel? "Vill du vara med på vår mysiga lilla bana eller fara fram som ett jehu, det finns något för alla" kanske är mycket slagkraftigt?

Hur är fördelningen på de som vill ha mysigt och de som vill fara som jehun? Tror nog att de flesta potentiella offer placerar sig i myssektorn. Ska vi ha kostnadsdifferentiering på folderkostnaden eller ska jehuerna subventionera mysbanornas värvarhelg? Små sura tankar i natten...

Nyfiken.. Jodå - 2009 - jehu etc

av Kurt Möller, Tuesday, March 18, 2008, 14:45 (5875 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Micke, om det inte var så snurrigt så skulle ja säja GENIALISKT, huvet på spiken! Definitionen alltså.

Eller genialiskt. Fast kanske snurrigt ändå.

Visst ska vi skaffa oss en egen profil. Om vi bara kan.

Jag guidar själv rätt mycket o ofta runt anläggningen i Mariefred o får alla upptänkliga kommentarer, positiva/negativa, utifrån alla möjliga OCH omöjliga synvinklar. Klart är i v f att en hel del besökare har alldeles bestämda preferenser - mysig contra stor o flott, till exempel. (Rätt många har redan åkt nån gåg m Årgångståget eller Nynäsarna eller SKÅJ eller SÅS eller BJs eller Kalmargänget eller Nässjöiterna o har därmed lite att jämföra med...)

- Jernvägs-Caféet i Mfd är en HÖJDARE - utställningen GANSKA intressant (vi jobbar m den!) - resan trevlig, jodå, fast ungarna blev livrädda för ångvisslan, å konduktören berättade lite om vagen vi satt i, men det kunde gott hända nånting i Läggesta oxå...!!!!!!!!!!!!!!

Ja, ack ja, vad göra? När man inte har fem miljoner att smälla på ett Faktorimuseet/Skansens glashytta/Sommarland att installeras DÄR...?

Nyfiken.. Jodå - 2009 - jehu etc

av Kurt Möller, Tuesday, March 18, 2008, 15:01 (5875 dagar sedan) @ Kurt Möller

Skulle kanske nämnt (apropå vad Johan sa förut om Ångans Dag) att Ö SL J faktiskt tänker köra både 50-årsjubel och Å D, åtminstone preliminärt.

Nyfiken.. Jodå - 2009 - jehu etc

av Micke Carlsson, Tuesday, March 18, 2008, 16:21 (5875 dagar sedan) @ Kurt Möller


Ja, ack ja, vad göra? När man inte har fem miljoner att smälla på ett Faktorimuseet/Skansens glashytta/Sommarland att installeras DÄR...?


Hitta någon som har 5 miljoner att smälla iväg?

Hur mycket mark har ni alt kan koppla greppet på kring stationsområdet? Huvudsaken är att all den mark ni kan klå åt er inhägnas, och att entrén är via en Edmonsonsk biljett inköpt i Mariefred...

ÖSlJ själva skulle t ex kunna så fröet(!) till ett slags Bressingham Gardens. Eller bjud in krukmakare, spiritister och andra hantverkare och bodknoddar till att bygga upp en Hollywood-hedenhösa byggnadskultur i en slags kolonilottsinramning.

ÖSlJ kan på sin mark sälja eller uthyra lotter i ett slags bostadsrättssystem. ÖSlJ påverkar vad som byggs och vilka näringar som bedrivs. Den som byggt kan sälja sin "borätt" vidare till en av ÖSlJ godkänd köpare.

Målsättningen kan vara en stadsplan t ex Mfd på "stenåldern", alltså profitera på stans historia och återskapa något förgånget, men helt utan rena antikvariska intressen, det är populärkultur som gäller. Resan till Läggesta sker i syfte att besöka "Gamla Maja" som består av en nice trädgård vari utspritt finns pörten i bättre Friggebodklass, där man kan bli spådd, få ena krämpa botad för en riksdaler, köpa en Södertälje-kringla eller General Custers äkta sadelfilt. Tar det sig så utvecklas det kanske till ett stort besöksmål i stil med "Skansen möter Astrid Lindgrens värld", och ÖSlJ äger dörren... Finansieringen sköter kringelnasarna eller vilka som nappat på etableringserbjudandet genom att arrendera sin jordlott och bebygga den med något besöksattraktivt. Viss administration och kanske infra ombesörjs av ÖSlJ, som väl är helt kompetenta på området, kostnadstäckt genom arrendeintäkten och kanske ett tionde på överlåtelsegälden vid ägarbyten?
Ju högre omsättningen på tomterna blir, desto mer pengar har ÖSlJ för att förbättra området och locka arrendatorerna att stanna kvar...

Det är väl vad man kan åstadkomma utan feta kulturbidrag och ändå ha någon slags acceptabel kringaktivitet till museijärnvägen. Gungor, karuseller och kommers utan att belasta kulturgärningen med järnvägen. Kulturprägeln kan ju drivas längre än så, men ju högre DEN kvaliteten drivs desto längre bort från ekonomisk balans kommer man om ingen utifrån väljer att driva saken själv inom sitt arrende.

Ja, det finns mycket att säga och spåna om men det börjar ganska enkelt, ett bygglovsärende och en stadsplaneläggning, ett staket, lite markarbeten och en första hyresgäst med byggiver...

Tänk att gå omkring i Tanto som turist, och i varje koja finns en karamellbod eller kaffestuga som vill sysselsätta din köprusiga semestrande familj.

Ni lär få bygga dubbelspår och fjb. :-)

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av nicke, Sunday, March 16, 2008, 23:50 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

De ekonomiska synergieffekterna är nog måttliga om ens någon. Men en samordnad dag, med järnvägsmuseet i spetsen får medial uppmärksamhet. lokaltv kanske även rikstv?), ex sydnytt, mittnytt m fl kommer då troligen att göra inslag. Radio och tidningar likaså. Och där media är, där är våra politiker. Vi ska inte göra reklam för tuff-tufftåget primärt här, utan själva föreningslivet. Värvning av nya medlemmar är en viktig fortgående process. Likaså att synas för makthavare och företag. Vi vill väl inte ha fler Vadstena-kommuner? Detta kan göra att våra relationer med omvärlden utökas och vi synligörs i ett positivt sammanhang.

Man skulle kunna se det här som en mässa. Men istället för att vi är i Älvsjö i små bås med blå heltäckningsmatta, så hålls den på föreningarnas område.

Nyfiken.. Jodå - 2009 så...

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 00:08 (5876 dagar sedan) @ nicke

Ja men vitsen med en mässa är väl att man kan se "allt" på samma gång. Detta arrangemang är ju omöjligt att delta i som besökare på mer än högst 2-3 platser, om man ligger i.

TV förutsätter minst 1-1½ års förplanering. Lokalnyheter OK, men vi får hoppas det inte är någon cykelstöld eller att någon fått tvillingkalvar den dagen, för då åker det ut. Nej, publiciteten får man nog ordna själv. Frimärkssamling är en större och mer etablerad hobby än denna, och nu går vi in i vinkeln fritidssysselsättning. Då blir det därefter, inslag typ "kolla vilka fjantar som leker med tåg".

Däremot är en regelrätt mässa ingen dum idé, fast den finns ju redan... (Hjulmarknaden)

Tillbaks till ritbordet: Vad får vi ut av detta i samordnad form?

Lite mera

av Johan Vinberg, Monday, March 17, 2008, 00:40 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson


Tillbaks till ritbordet: Vad får vi ut av detta i samordnad form?

Tillbaks till tidgare svar:
- Gemensam markandsföring,
- gemensamt datum,
- gemensamma klockslag,
- gemensam "manifestation" för järnvägsmuseerna i Sverige.

Räcker inte dessa "enda" gemensamma nämnare???
Eller rättare sagt - tycker du det behövs fler gemensamma nämnare för att en dylik dag ska bli lyckad/intressant - i så fall, har du några bra idéer?

En liten detalj är att vi denna gång hoppar över tågkörandet på museibana/banverksspår och iställer fokuserar på vår vardagliga verksamhet och visar upp våra "hemliga utrymmen" för allmänheten.
Som Nicke skriver är det ett sätt (av givetvis flera) att intressera sin omgiving över vad man sysslar med och kanske t.o.m. kan locka nya aktiva.

Idén att locka lokala potentater är ju inte dum Tänk er själva se Göteborgs Göran Johansson provköra en T21 i Bergslags Lärje eller landhövding Per Unkel bromsandes en B-maskin i Västberga!

Hilsen
Johan

Ännu lite mera

av Johan Vinberg, Monday, March 17, 2008, 00:45 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Jag skrev nyss

Eller rättare sagt - tycker du det behövs fler gemensamma nämnare för att en dylik dag ska bli lyckad/intressant - i så fall, har du några bra idéer?

...coh då menade jag det i krativt positiva ordalag. eftersom idén presenterades igår finns det en hel del tid att förbättra och utveckla grundtanken. Så min mening var att bjuda in till och uppmuntra till en fortsatt kreativ dialog om en gemensam manifestationsdag för Sveriges Järnvägsmuseer.

Förresten hopas vi att spårvägsmuseerna i t.ex. Malmköping, Norrköping, Göteborg, Malmö, Stockholm även hänger på den här dagen.

Hilsen
Johan

Ännu lite mera

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 07:01 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Jag är inte negativt inställd, hur det än verkar. En fråga hänger dock i luften och det är kring den jag rör mig: Varför gör vi det här?

Är det en samhörighetskänslebyggande åtgärd föreningar emellan?

Är det något som kommer att ge oss fler nya aktiva jämfört med om vi värvar var för sig?

Är det något som syftar till att höja medvetenheten allmänt om vår verksamhet?


För: Inga mål = inga resultat. Hur då förklara i efterhand vad vi lade pengar och arbete på? Särskilt pengar?

Målet kan ju inte vara att en gång i livet få se Pär Nuder drunsa en godsvagn. Eller?

Ännu lite mera

av morrgan, Monday, March 17, 2008, 07:58 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Huvudmålet är att skaffa med aktiva, och det behövs säkert överallt.

morrgan

Ännu lite mera

av Johan Vinberg, Monday, March 17, 2008, 10:02 (5876 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Hej Micke!

Jag är inte negativt inställd, hur det än verkar. En fråga hänger dock i luften och det är kring den jag rör mig: Varför gör vi det här?

Jag tror inte du är negativt inställd. Men du "kvirrar" en del och jag blir konfunderad över varför. Nu äntligen preciserar du dig.
Men trots att du nu är mer konkret och inte alls negativ - vad är det i upplägget som bekymrar dig? Ty varför ställer du denna fråga i olika skepnader, trots att vi gång på gång svarar på den?

Är det en samhörighetskänslebyggande åtgärd föreningar emellan?

Ja om man så vill - men det var inte grundtanken.

Är det något som kommer att ge oss fler nya aktiva jämfört med om vi värvar var för sig?

Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

Är det något som syftar till att höja medvetenheten allmänt om vår verksamhet?

Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

För: Inga mål = inga resultat. Hur då förklara i efterhand vad vi lade pengar och arbete på? Särskilt pengar?

Målen är som vi sagt tidigare att "visa upp för omvärlden vad vi håller på med mellan tågkörningarna och trafiksäsongerna". Informera, uppmuntra, stimulera den lokala omgivningen !!!
OM du och andra föreningar tycker det är ett för "slappt" och lågt ställt mål, inte värt att lägga ner (om ändå ganska liten) summa pengar på och likaså arbetstid så är det ju bara att avstå. Ingen kommer tvingas vara med i denna "gemenskap".:-)
Vill Hultafors Industrbaneklubb avstå att delta - så OK. Ingen blir sur för det.
Vi lever tack och lov inte längre i 1970-talets "alla måste ställa upp".:-)

Målet kan ju inte vara att en gång i livet få se Pär Nuder drunsa en godsvagn.

Detta är inte huvudmålet, utan bara en positiv extra bonus i sammanhanget. Inget annat.

Hilsen
Johan
Johan

Ännu lite mera

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 12:13 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).

Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?

Eller är det bara en ide än så länge?

Ännu lite mera

av nicke, Monday, March 17, 2008, 12:37 (5876 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

"Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).
Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.
Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?
Eller är det bara en ide än så länge?"

Hela ide´n är ju i sin linda och inget är väl skrivet i sten?
Jag tycker det är bra att den här diskussionen förs. Som jag ser det så är den största fördelen att det uppmärksammas medialt och vi på så sätt når den "breda massan" på ett helt annat sätt. Nu reagerar en del på en diffus kostnad och det är iofs bra att det förs upp i ljuset. Nu behöver det väl kanske inte bli någon egentlig kostnad. JVM står bakom det här och det är möjligt att vi andra föreningar kan "surfa" på deras marknadsföring? De har en professionell stab. Jag tycker vi tillsvidare ska hålla isär frågeställningarna ide´ och ekonomi tills vi ser något mer konkret. Eventuell kostnad är en konsekvens av ide´n och ingen förutsättning.

Annars är risken att vi bara ser problem och det var väl inte tanken?

Ännu lite mera

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 13:09 (5876 dagar sedan) @ nicke

Jo det låter vettigt...
Utlösande faktor är nog Jonas "liiiiten kostnad" som ju dock betonat just liten, men ändock kostnad, något som vi iaf är mycket försiktiga med just nu. Dvs att en kostnad ska ge en tydlig nytta.

Men jag ser gärna ett sånt jippo under gemensamt namn och form (dag/tid).
Ett "race" på våren för att väcka ev aktiva är ingen dum ide...

Apropå, fråga kopplat till ungdomsverksamhet - ÖSJ har ju i många år kört hårt med skolvisningsveckan, har den genererat några ungdomar?

Ännu lite mera - igen!

av Johan Vinberg, Monday, March 17, 2008, 12:50 (5876 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).

Jaså...jaha! OK.
Som jag just nu ser det så blir de gemensamma kostnaderna minimala (som t.ex. medverkan i Tågsommar gissningvis), men något som förbunden och SVJM får fudnera över. Ska det gå via medlemsavgiften elller per avgift som t.ex. Tågsommar.

En motfråga är fall - vad har NJMs öppna hus gett NMJ? Kul att få veta och en viktig erfarenhet att få ta del av för de personer inom JHRF, MRO och SVJM som nu ska fundera på upplägget.:-)
Hur mycket kostar Öppet Hus för NJM per år och hur många dagsverken går det åt - ungefär?

Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.

Aha - vore kul att få ta del av en utvärdering av dessa aktiviteter - just för planeringes skull och för att inte JHRF/MRO ska behöva "uppfinna hjulet" på nytt. NJM borde egentligen adjungeras med tanke på de erfarenheter ni har.:-)

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?

Njaeaaaee - den kanske inte ska skilja sig från de andra två NJM arrangemangen. Istället kanske NJM ska fundera på "ska vi flytta vårt Öppna Hus till den dag som förbunden och SVJM föreslår...eller fortsätta som förut (och avstå ett deltagande i "rikskampanjen"). Som sagt, ingen blir sur om ni skulle föredra att köra ett eget race - ni har ju en traditionskultur att peka på som orsak.

Eller är det bara en ide än så länge?

Det är en idé - men med måletsä'ttningen att sjösättas 2009. Troligtvis ett datum under andra kvartalet av året.

Hilsen
Johan

Ännu lite mera - igen!

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 13:16 (5876 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).


Jaså...jaha! OK.
Som jag just nu ser det så blir de gemensamma kostnaderna minimala (som t.ex. medverkan i Tågsommar gissningvis), men något som förbunden och SVJM får fudnera över. Ska det gå via medlemsavgiften elller per avgift som t.ex. Tågsommar.

-OK vi avvaktar då.. reagerar bara när jag hör ordet "kostar" innan man vet vad ;o))


En motfråga är fall - vad har NJMs öppna hus gett NMJ? Kul att få veta och en viktig erfarenhet att få ta del av för de personer inom JHRF, MRO och SVJM som nu ska fundera på upplägget.:-)
Hur mycket kostar Öppet Hus för NJM per år och hur många dagsverken går det åt - ungefär?

Svårt att uttala sig oom eftersom vi har det i samband med Skärgådsdagen då vi samtidigt kör många hundra till Nynäshamn. Visst har det gett medlemmar men hur många som kommer från ÖH resp info på tåget vet vi inte.
Dagsverken, tja det går ju åt iaf 6-7 personer bara i Ngd utom trafiken.

Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.


Aha - vore kul att få ta del av en utvärdering av dessa aktiviteter - just för planeringes skull och för att inte JHRF/MRO ska behöva "uppfinna hjulet" på nytt. NJM borde egentligen adjungeras med tanke på de erfarenheter ni har.:-)

Du kan väl fråga några av dina MRO-kollegor, de har ju öppet då med... resp har egna Öppet Hus, vi har inte funnit att det är någon större tillströmning av vare sig nya medlemmar eller aktiva jmf med vanligt öppet och våra resor.

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?


Njaeaaaee - den kanske inte ska skilja sig från de andra två NJM arrangemangen. Istället kanske NJM ska fundera på "ska vi flytta vårt Öppna Hus till den dag som förbunden och SVJM föreslår...eller fortsätta som förut (och avstå ett deltagande i "rikskampanjen"). Som sagt, ingen blir sur om ni skulle föredra att köra ett eget race - ni har ju en traditionskultur att peka på som orsak.

Nej det kanske den inte ska, jag frågar för att få svar på tankegångarna o väcka ideer..å nä vi flyttar inte de inkörda datumen vi har idag men utesluter inte heller något nytt.

Vi ville helt enkelt beta vad som var så bra med det nya å vad som skulle kosta men änsålänge bara ideer således..
OK för mig, bra början är det iaf.

Eller är det bara en ide än så länge?


Det är en idé - men med måletsä'ttningen att sjösättas 2009. Troligtvis ett datum under andra kvartalet av året.

Hilsen
Johan

Ännu lite mera

av Jonas Hjelm @, Monday, March 17, 2008, 21:24 (5875 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).

Ånä! Det antyds inte alls. Det frågas, men det var uppenbarligen en het potatis. Lustigt det där.


Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.

Och då är det fel att göra det ytterligare en gång? Och dessutom kanske i ett strålkastarljus som inte använts tidigt med gemensam marknadsföring m.m.?

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?

Eller är det bara en ide än så länge?

Ja, det är en idé, som blir så bra som vi gör den till.
(Jag är inte arg, bara trött...)

Ännu lite mera

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 22:09 (5875 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Ja du är nog trött :-D för du läser inte vad jag skriver (iaf försöker)

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).


Ånä! Det antyds inte alls. Det frågas, men det var uppenbarligen en het potatis. Lustigt det där.

- Nej ingen het potatis utan bara en undran för jag antar att du inte slänger ut pengar på nått du inte vet vad du får igen av? Svårare är det liasom inte...
Pratar man pengar/kostnad måste man ju ha en tanke på vad det är som kostar och att det i så fall är värt det. Eftersom varken jag eller MC (eller nån annan NJMare)tyvärr var i Gävle så vet vi inte heller bakgrundssnacket som för er säkert känns självklart.

Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.


Och då är det fel att göra det ytterligare en gång? Och dessutom kanske i ett strålkastarljus som inte använts tidigt med gemensam marknadsföring m.m.?

- Jag har INTE skrivit att det är fel utan tvärtom sagt att iden är god.. men sporra mig med VARFÖR den är så bra - åter igen, vi har ju inte hört snacket bakom ideen. Och visst, finns det ingen klar ide utan det bara är en tanke som är fritt att utveckla, så köper jag det, bara jag vet..

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?

Eller är det bara en ide än så länge?


Ja, det är en idé, som blir så bra som vi gör den till.
(Jag är inte arg, bara trött...)

- Och då fick jag ett svar ju ;o)). Då vet vi, vi spinner på...som jag redan gjort varvat bland alla frågor, om nu nån missat det och bara fastnat för det som kan tolkas som kritik (fast bara är undringar)...

Ännu lite mera

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 22:24 (5875 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Så fort vi pratar pengar och effekt är det här saker man vill ha en någorlunda bild av.

Om vi kan säga att om vi slår oss ihop så får vi råd med mycket fetare annonser än om vi köpte själva för lika mycket pengar som vi satsar. Vi når då kanske ut i en sådan omfattning att det överflyglar det faktum att vi måste dela evenemangsdagen med de övriga. OK, då har vi en summa större än de enskilda insatserna var för sig. Då är det kanske plötsligt värt det. Är detta den bärande tanken?

Ännu lite mera

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 20:24 (5875 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Hej Micke!

Jag tror inte du är negativt inställd. Men du "kvirrar" en del och jag blir konfunderad över varför. Nu äntligen preciserar du dig.

Knappt..! :-) Nu kan vi äntligen gå vidare med min inledande fråga. För den som inte var på mötet känns det nämligen helt diffust. "Vi kom på att vi ska göra på följande vis, och det kommer att kosta lite pengar." Trigger för mig, Varför ska vi göra så och Vad ska det utmynna i? Kanske det stod solklart för den som var på mötet... Men jag frågar återigen, nu när vi vet att syftet är att värva nya medlemmar: Hur var tanken att en samordnad insats ska gynna startfältet? Eftersom det kostar något, så måste det väl också förväntas ge något som inte annars uppnås?

Eller är det så här: Det finns inget mål (t ex 25 nya aktiva i branschen varav minst 1 snickare), men det finns en tanke om en metod, och i experimentsyfte vill man prova metoden för att kunna utvärdera resultatet och lära något av detta? Det vore ju något som gick att ta ställning till, ett exempel på det slags svar jag söker.

Men trots att du nu är mer konkret och inte alls negativ - vad är det i upplägget som bekymrar dig? Ty varför ställer du denna fråga i olika skepnader, trots att vi gång på gång svarar på den?


Jag gnags av att inte förstå varför detta görs bäst i grupp. Dessutom förenat med en ytterligare kostnad. Jag kvirrar inte (tycker jag) utan försöker ställa frågor vars svar kan förklara detta för mig. Jag ser inte effekten av marknadsföringen om den som tänkt ordnas samlat med en branschfasad istället för enskilt av den förening som bestämt sig för att dra igång en värvningskampanj. Kan någon förklara och utveckla den tankeslingan? Jo, jag fick svar, men jag söker resonemanget bakom dessa svar. (se f/s nedan)
"Tror gör man i kyrkan" sa en elak farbror. Men jag tror(!) att ni tänkt mera än så. Vad ligger bakom förhoppningen?

Är det något som kommer att ge oss fler nya aktiva jämfört med om vi värvar var för sig?


Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

Är det något som syftar till att höja medvetenheten allmänt om vår verksamhet?


Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

.....

OM du och andra föreningar tycker det är ett för "slappt" och lågt ställt mål, inte värt att lägga ner (om ändå ganska liten) summa pengar på och likaså arbetstid så är det ju bara att avstå. Ingen kommer tvingas vara med i denna "gemenskap".:-)

Nejdå, inte alls. Jag försöker som sagt bara fasa in i era resonemang här. Jag är absolut för olika sorters samverkan. Men det måste ju finnas en bärande tanke bakom. Den var från början helt fördold. Hur tar man ställning till om man vill medverka i det läget?

"Det här är en jäkla bra bil, och du ska få den för ett skäligt pris".

Varför är det en bra bil?
Om jag tar den här bilen, varför vore det ett bättre köp än om jag tar en annan bil?

"Det här är en bra kampanj tror vi, och foldern kostar inte så mycket"

Varför är det en bra kampanj?
Är den här kampanjen bättre än en annan kampanj?

Rimliga frågor eller kverulans? :-P

Ännu lite mera

av nicke, Monday, March 17, 2008, 22:00 (5875 dagar sedan) @ Micke Carlsson

"Nejdå, inte alls. Jag försöker som sagt bara fasa in i era resonemang här. Jag är absolut för olika sorters samverkan. Men det måste ju finnas en bärande tanke bakom. Den var från början helt fördold. Hur tar man ställning till om man vill medverka i det läget?

"Det här är en bra kampanj tror vi, och foldern kostar inte så mycket"
Varför är det en bra kampanj?
Är den här kampanjen bättre än en annan kampanj?
Rimliga frågor eller kverulans?"

Jag tycker att hela din frågeställning om kostnader är märklig.

Jag satt med vid bordet i Gävle som en av två representanter för SÅS.
Alla hade möjlighet att säga vad de tyckte om förslaget. Ingen som helst kritik om det principiella i att införa en nationell JVM-dag framkom. Det är där vi står. JVM-sverige har inte hunnit till en genomförandefas.

På mötet diskuterades inga som helst kostnader för evenemanget. Varför den här diskussionen om kostnader förs i detta skede förstår jag inte. Vi har fått ett förslag om att införa en JVM-dag med start 2009. Inget datum är satt. Det är allt.

Nu kommer förhoppningsvis styrelserna i respektive JVM-förening att diskutera detta internt. Det finns inget beslut taget i Gävle på att ALLA föreningar obligatoriskt måste vara med på detta. Detta är helt frivilligt. Johan Vinberg har framfört tydliga sakskäl på varför han anser det här vara en bra ide´ att samlas runt. JVM var positivt inställd. Nu är det upp till varje förening att besluta om sitt förhållningssätt. Ett sådant här evenemang ska inte gå ut på att tjäna pengar i första hand utan att föra ut kunskap om våra föreningar och skapa kontakter. I detta ingår då även att värva medlemmar. Detta är min syn på det här.

Ännu lite mera

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 22:12 (5875 dagar sedan) @ nicke

Snackat om kostnad kommer från Jonas inlägg, där "liiiitet" faktiskt kan tolkas som ironi..men vet ingen ATT det blir en kostnad så är det ju inget att diskutera just nu,men DET svaret har varken jag eller MC fått förr än ikväll.
Svårare var det inte, vi är nyfikna å undrande och besitter inte bakgrundinformation om vad som sas i Gävle under dena diskussion, därav frågorna..

Ännu lite mera

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 23:06 (5875 dagar sedan) @ nicke


Jag tycker att hela din frågeställning om kostnader är märklig.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=3701

Detta arrangemang kommer uppenbarligen att kosta något, utöver tid.
Varje förening syr ihop sitt eget engagemang.
En slags centralkommitté(?) ställs resurser till förfogande för marknadsföring av föreningarnas respektive arrangemang i gemensam klump.

Min fråga: Vad är då vunnet för den enskilda föreningen genom att överlämna vissa ekonomiska resurser till centralkommitténs förfogande i enlighet med "vissa riktlinjer" som den som betalar har att följa? Jag tvivlar inte ett ögonblick på att ni som var på mötet sitter inne med svaret på den frågan, vilken jag ställt ett antal gånger men ännu inte fått svar på. I min desperation har jag lagt svaret i mun på "er" så att ni bara behöver säga antingen "just det" eller "nä, genom X vinner vi Y".


Jag satt med vid bordet i Gävle som en av två representanter för SÅS.
Alla hade möjlighet att säga vad de tyckte om förslaget. Ingen som helst kritik om det principiella i att införa en nationell JVM-dag framkom. Det är där vi står. JVM-sverige har inte hunnit till en genomförandefas.

Nu förstår jag inte. Alla på mötet tyckte det var en bra idé och därför är det en bra idé? Varför är det en bra idé? Om motiveringen saknas, hur vet ni som var där att det är en bra idé? Men det finns det en motivering, om jag förstår er rätt. Hur lyder den? Eller är det en magkänsla?


På mötet diskuterades inga som helst kostnader för evenemanget. Varför den här diskussionen om kostnader förs i detta skede förstår jag inte. Vi har fått ett förslag om att införa en JVM-dag med start 2009. Inget datum är satt. Det är allt.

Jag trodde det fanns ett innehåll också, det har ju Johan och Jonas berättat lite om. Kostnader är alltid med från ruta ett, vad är det för mening att diskutera annars? Det har ju Jonas också påpekat att kostnader blir det, och även om inga summor nämnts så har jag, tycker jag, fått veta ungefär och tillräckligt för stunden. Min fråga gäller syftet med kostnaden = återigen varför är det värt pengarna?


Nu kommer förhoppningsvis styrelserna i respektive JVM-förening att diskutera detta internt.

OK, så det går ut en inbjudan eller liknande?

Det finns inget beslut taget i Gävle på att ALLA föreningar obligatoriskt måste vara med på detta.

Ja det får man ju hoppas.:-P Härligt ändå att tanken ens förespeglades...

Johan Vinberg har framfört tydliga sakskäl på varför han anser det här vara en bra ide´ att samlas runt.

OK. Jag vet att ULJ haft bra resultat av sådana kampanjer. Men jag hajar inte än hur vi lyfter det till branschnivå och får bättre resultat än genom enskild insats (Jag förutsätter att vi förväntar oss ett bättre resultat). Den som förstår får gärna berätta, jag är ärligt intresserad.

JVM var positivt inställd.

Vad är deras del i det här?

Nu är det upp till varje förening att besluta om sitt förhållningssätt.

Knappast, det var ju ett förslag, inte ett beslutsunderlag. Vi vet ju inte ens prislappen!

Ett sådant här evenemang ska inte gå ut på att tjäna pengar i första hand utan att föra ut kunskap om våra föreningar och skapa kontakter. I detta ingår då även att värva medlemmar. Detta är min syn på det här.

DET var en målbeskrivning! Mötesdeltagarna upplever alltså att vi är alltför okända, har dåliga förbindelser och för få aktiva. Denna JVM-dag skulle vara ett sätt att höja dessa värden. Tja, varför inte?

Vem är målgrupp? :-D (Nä nu får jag ge mig!:-P )

Ännu lite mera

av morrgan, Monday, March 17, 2008, 23:27 (5875 dagar sedan) @ Micke Carlsson

DET var en målbeskrivning! Mötesdeltagarna upplever alltså att vi är alltför okända, har dåliga förbindelser och för få aktiva. Denna JVM-dag skulle vara ett sätt att höja dessa värden. Tja, varför inte?

Vem är målgrupp? :-D (Nä nu får jag ge mig!:-P )

Nytänket i idéen är att inte åka ut och köra tåg, för gör man detta blir ingen hemma och visar anläggningen utan alla "måste" vara på tåget. Man skall öppna upp och visa vad man har och vad man pysslar med "hemma". Den gemensamma dagen så öppnar och stänger alla som vill vara med på samma tid, sedan hittar man på och visar sånt som kan vara av intresse för att "lura" in nya medlemmar föreningens verksamhet, att kanske få dem till och med att bli aktiva. Att det finns många föreningar i en storstadsregion gör väl inget för där finns det många människor också, det gäller bara att vara så intressant så att folk kommer.
Man får eller skall också göra lokal propaganda för sitt eget arrangemang så att man säkert får några besökare.
Det viktiga är att den egna anläggningen skall vara väl bemannad så att man kan ta hand om alla besökare.

Det var i alla fall detta jag tände på.

morrgan

För BJs räkning kan jag tänka mig att vi hämtar besökare på Centralen med vår X16 och sedan har lokkörning på vår bangård eller på det tredje spåret i Lärje, förutom servering och visningar och olika arbeten innanför staketet.

Ännu lite mera

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 23:42 (5875 dagar sedan) @ morrgan

OK, i princip som kulturhusens dag då men kanske mer focus på Vad vi gör i stallet ;o))
Det artar sig mer o mer...

Till Johan kan jag ju lägga till att för oss är Kulturhusens dag främst en visning av fastigheten med inneboende jvg-museum, men en dag då det normalt inte förekommer trafik utan alla fordon och förhoppningsvis medlemmar är "hemma" å visr upp sig.
Öppethus sammanfaller alltid när vi kör till skärgårdsdan så då är få fordon hemma lixom lite medlemmar eftersom de flesta är på tåget. Dock kommer alltid loket upp till Ngd för kolning, vattentagning å vändning - lite action ;o).

Så detta kan passa oss brasom ett komplement med focus mer åt VAD vi gör i stallets mörka vrår och på en tid på året innan de andra arrangemangen.

Ännu lite mera

av Micke Carlsson, Tuesday, March 18, 2008, 16:36 (5875 dagar sedan) @ morrgan

Jo, det är helt klart en bra idé och dokumenterat framgångsrik.

Varför kommer idén upp som ett samarrangemang på en gemensam dag?

OK att riksförbud lägger fram ett idéprogram och servar medlemsorganisationerna med råd och kanske rentav lite dåd.

Men vari ligger behållningen att köra på gemensamt datum? Tänk om alla redan åkt X16 och tar veteranbuss till Anten denna dag?

Är det inte isåfall klyftigare med ett gemensamt program (=stödet från riksförbundet) men på olika dagar så att alla offerlamm faktiskt hinner och kan se all verksamhet i sin region, jämföra och välja vad som verkar passa dem bäst?

Sov på saken några dagar eller veckor.

av Johan Vinberg, Tuesday, March 18, 2008, 00:24 (5875 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Micke!

Jag, Jonas, Morrgan, Nicke m.fl är kanske usla pedagoger. ;-)
Du får i så fall ursäkta. Å andra sidan så känns ditt kvirrande vid en första genomläsning onekligen så pass irriterande och näst intill provocerande att jag skönjer en avsikt att locka fram mer fakt - ty du nöjder dig inte med svaret att "alla gillade idén och ville gå vidare med den".
Du vill veta mer om vilka tankar som var bakom.:-)

Ditt förfaringsätt att locka fram mer fakta är onekligen orginellt men ingalunda fel. Ett kul grepp!

När jag och Jonas spånade fram idén visste vi att det redan förekom ett antal dylkika evenemang runt om i Sverige - alla lyhckade sådana. Men ingalunda hos alla.

Vår tanke var att ge alla de föreningfar som inte haft tiden/krativeteten/insprationen att komma igång med Öppna hus och börja exponera sig mer mot sin omgiving. Till villorna 100 meter från verkstaden eller till hyreshusen 2 km långre bort.

Genom att göra dett till en gemesam dag som markandsförs med gemensamma krafter och uppbackat av SJVM i Gävle och Ängelholm tänkte Jonas och jag att det skulle bli en kick för alla iblandade parter. Det är möjligt att ÖSlJ med sitt "Ångans dag" tycker det hela blir en upprepning eller att JTJ föredrar sina midsommar-evenemang för Ockelbos och Jädraås befolkning.
Men som jag sa förut så är det inget tvång på att vara med.

Jag underströk att ett dylikt evenamng inte skulle ske under en trafikdag för då är de flesta aktiva upoptagna med att köra tåg och man lämnar samboar/fruar och barn kvar att sälja kaffe och korv medan verkstaden står mtom.
Genom att inte köra tåg så blir hela gänget kvar och kan vara duktiga guider och visrae av samlingar, man kan visa hur man slipar teak, hur man svetsar ett uderrede, hur man målar ett plattformstak. De föreningar som har ban- och signalverksamhet kan byta några slipers och smörja semaforer.
Det vitkig ívår tanke var att fokus skulle vara på den dagliga verksamheten och inte på utflyktståg.

Om nu någon förening inte tyckler detta är mödan värt för att men redan har ett lyckat eget koncept på eget datum och/eller tycker att det blir kostandsmässigt för dyrt att delta...så OK. Då är det väl så för dem. Jag har inga synpunkter på det.

Däremot kan jag ärligt säga att jag inte vet om detta blir bättre om vi lyfter det till branscnivån ty jag har aldrigt tämnkt i dessa banor. Min och troligen Jonas tanke att lyfta det till branschnivån var helt och hållet att ge drag- och inspirationshjälp till den majoritet av järnvägsmuseer som idag inte har "Öppet HUs".
mer komplicerat är det inte.

Sedan kan man naturligtvis älta i timmar om detta är värt mödan, risken och pengarna...visst.
Men medan andra gör det tänker jag verka för att detta riksevemenag genomförs och först därefter ha en åsikt om det var bra eller ej.
Jag tror givetvis att det ska bli bra - annars skulle jag inte ge mig in i det.

Om nu några föreningar och/eller privatpersoner är skeptiska och på gränsen till nervösa sammanbrott för att det kan kosta några hundtralappar i gemensam marknadsföring (men även inköp av kokkorv för försäljning på resp. ort och ställe), så tänker jag inte ägna någon mer tid på att försöka övertyga dem om prjketets möjligheter. Jag har varken tid eller lust med det. :-)
De får självklart ha sin skepsis, ha sina åsikter, tvivla på att en rikskampanj egentligen är till någon nytta och jag respekterar deras ängslan till 100% men jag förstår den egentligen inte alls.....
Det ska dock inte hindra oss övriga - vi som vågar ta risken (om det nu är en risk överhuvudtaget) och genomföra detta evenemang - att gå vidare och fortsätta planera. :-|

Jag minns att det fanns exakt samma skepis inför Hjulmarkanden när den startade 1978. De föreningar som skrek högts om arrangemangets omöjighet var de som hörde av sig först och boka plats när det var dags för den andra hjulmarkanden 1979. Men sådan är människan. Och varför ska man inte få ha rätt att ändra sig!:-D

Till slut
Micke skriver: Men det finns det en motivering, om jag förstår er rätt. Hur lyder den? Eller är det en magkänsla?

Mitt svar är: Ja det är 90% magkänsla i detta fall och 10% fingertyoppskänsla att deta är bra för brnaschen som sådan. Inget annat.
Mer komplicerat är det inte.

För min del är därmed diskussionen om denna tänkbara gemensamma evenamngsdag avslutad för den här gången. Ty jag har inget mer att säga!:-)
Hilsen
Johan

Sov på saken några dagar eller veckor.

av Granis, Tuesday, March 18, 2008, 09:54 (5875 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Även jag har emellanåt lite svårt att se alla problem. Om det vore tvärtom; d v s att det gick ut ett förslag om att alla museiföreningar skulle köra sjutton tåg i tjugofyra timmar och tillhandahålla trerätters middagar på sina samtidigt öppna restauranger/ caféer hade det varit en annan sak. Men nu handlar det ju om -i princip- tvärtom. Fast det kanske är det som är lite av problemet: Kör man (många) tåg får man ju -trots jobbet- inkomster, och måhända bedöms det som lättare och tacksammare att få medlemmar att ställa upp som lokförare och konduktörer i stället för som guider och korvförsäljare (typ)?

Men vad det handlar om är -precis som Johan skriver- förslag till ett gemensamt evenemang där föreningarna visar upp sig "bakom kulisserna" för att kanske inte i första hand locka fler resenärer/ besökare utan fler helst aktiva medlemmar. Och det är väl inte det sämsta? Självklart gör ju även detta upplägg att en del tåg körs, icke minst på sådana banor som ULJ vilka har mycket av sin "huvudverksamhet" i andra ändan av banan varför det rimligen borde gå i varje fall ett tågpar så intresserade kan ta sig dit. Till Faringe i detta fall. Nåja. Nu ska jag inte gå händelserna i förväg. Och sova tänker jag också göra tills dess :-)

/ L G

Sov på saken några dagar eller veckor.

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 18, 2008, 16:36 (5875 dagar sedan) @ Granis

kanske för att det inte fanns något egentligt problem utan bara frågor om vad som sagts i Gävle, hur långt hade diskussionerna gått? kostnader nämndes tidigt, vilka kostnader då? Vad får vi för pengarna vi skickar in?
Inga problem bara vettiga frågor från dem som inte var på plats..
Ska jag hoppa är det för att det finns en bra anledning, inte för att nån tycker så ;o)))
Både jag å MC har flera gånger skrivit att tanken är bra..men vi ville ha mer kött på benen. Nu har vi (iaf jag) fått klart för mig att det just en tanke än så länge med en enkel målsättning om att visa folket vad vi gör mellan tågen för att locka aktiva. Kostnader kan det uppstå om/vid smannonsering men mer än så vet ingen idag.
Är det rätt uppfattat så? Om, så kan vi ju gå vidare i diskussionen om HUR vi skulle kunna göra detta....

Sov på saken några dagar eller veckor.

av Micke Carlsson, Tuesday, March 18, 2008, 16:45 (5875 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Trot eller ej men jag är helt nöjd med svaret. Denna bakgrund till förslaget är helt vad jag efterfrågade. Får väl öva på min pedagogik i frågeställningen... och inte vika ut i kringresonemang utan bita fast vid fråga 1 som en grävling, d v s tills något ger sig...:-P

Nu är det något som går att fatta beslut om, äska medel för etc. Tummen upp! Bra förslag föresten!;-)

Nyfiken.. Jodå

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 00:54 (5877 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Hej

Visst gjorde det det. Bland annat fick chefen SJVM, MRO ordf samt JHRF ordf i uppdrag att finna ett lämpligt datum för Järnvägsmuseernas dag 2009.
Ett gemensamt arrangemang så tillvida att alla genomför det samtidigt, men på sina respektive hemmaplaner. Allt i syfte att marknadsföra oss gemensamt och visa vad vi gör när vi inte kör tåg. Vilket inte är syftet med dagen.

I övrigt redogjordes för SJVM:s nya föreskrifter (SJVM, HP), kommande lagändringar och annat som påverkar oss i de avseenden som rör trafiksäkerheten (JHRF, AMI), Kreosotfrågan MRO, Thomas Lange), Problem och möjligheter kring järnvägsmuseiföreningarnas framtid (JHRF, undertecknad) samt en föredragning om hur ULJ/SRJMF löst sin personalrekrytering (SRJmf, Svante Lindsjö, Ruth McKei)

Lysande sammanfattat, tackar.
Kan ju vara intressant med en gemensam dag, god ide. För många finns ju redan kulturhusens dag men den sammanfaller ju tyvärr med Jvm-dagen.
Det gör, tycker jag, att man nog bör hålla till på vårkanten med den dagen, annars blir det två på hösten.
Kan ju vara bra att lyssna av med alla föreningar innan man sätter det på pränt bara...

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av Hans Wicklund, Tuesday, March 18, 2008, 16:53 (5875 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Bland annat fick chefen SJVM, MRO ordf samt JHRF ordf i uppdrag att finna ett lämpligt datum för Järnvägsmuseernas dag 2009.
Ett gemensamt arrangemang så tillvida att alla genomför det samtidigt, men på sina respektive hemmaplaner. Allt i syfte att marknadsföra oss gemensamt och visa vad vi gör när vi inte kör tåg. Vilket inte är syftet med dagen.

Denna jättetråd känns rätt urspårad. Av vad jag orkat se i den genom några få stickprov är det egentligen inte nämnt vad vi i ÖSlJ styrelse fann särskilt intressant med idén: Nämligen att marknadsföra vad vi gör bakom kulisserna för våra grannar ortsborna. Detta har vi redan diskuterat flera gånger utan att komma till en riktig konkret handling. Tanken att göra det en dag med bara sparsam trafik (ÖSlJ har trafik alla helger under besöksvänlig säsong) är jättebra så att vi kan ha många som guidar.
Målet skulle då primärt vara att öka förståelsen, acceptansen och kanske t.o.m. uppskattningen för/av vår verksamhet. Detta är oerhört viktigt i dessa dagar då våra verksamheter runt om i landet ifrågasättas av miljöskäl, markexploateringsskäl mm. Även mot ÖSlJ har det använts "hobbyverksamhet" som slagträ i debatten. Jag har själv otaliga gånger, då man tagit in en kringströvande familj från orten i verkstaden på guidning, upplevt den fantastiska "aha-upplevelse" som de får när de får se det arbete som ligger bakom sommarens trafik.
Skulle vi sedan vinna några nya aktiva medlemmar är det en mycket positiv bieffekt. Men primärt skulle målet vara att grundmura ett så gott rykte om vår kulturella och turistiska gärning bland ortsbefolkningen att det sedan blir omöjligt att argumentera mot vår verksamhet i någon form.
Marknadsför vi sedan detta gemensamt är det bara ännu bättre, det blir då tydligt att det finns fler i branchen och att det gäller att besöka och värna om "sin" bana eller förening.

/HW som nu druckit upp kaffet och därmed slutar här.

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 18, 2008, 17:02 (5875 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Tja kanske en tjatig tråd men den springer ur frågan varför detta jippo..och till slut har det klarnat även för oss som inte var med i Gävle.

Under trådens gång har ju nämnts flera gånger att detta är/bör vara nått för främst grannarna och kanske även mer utsocknes intresserade, som vill veta vad som döljs bakom fönstren. Att det inte skulle vara en givande ide har ingen sagt. Tvärt om är den bra.

Enda haken med den som hitills kommit fram är om nu någon skulle vilja besöka flera föreningar i grannskapet, då hinns det inte med under en och samma dag vilket månne är ett argument för att ha det på spridda dagar men kanske i närhet av varandra, dvs en á två helger.

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av nicke, Tuesday, March 18, 2008, 17:29 (5875 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Tyvärr har en annan person här gjort att jag tröttnat att älta denna fråga som en autist och lägger ner det här definitivt nu då jag finner tråden förstörd. MEN denna fråga vill jag kommentera då den är intressant:

"Enda haken med den som hitills kommit fram är om nu någon skulle vilja besöka flera föreningar i grannskapet, då hinns det inte med under en och samma dag vilket månne är ett argument för att ha det på spridda dagar men kanske i närhet av varandra, dvs en á två helger."

Som jag ser det, så vänder vi oss inte till de redan frälsta; inbitna kalenderbitare, tågmuppar och genuina tågfans med denna föreningsdag. De vet var vi finns och besöker oss vid andra tillfällen oxå. Nä, Vi söker personer och kontakter vi inte förrut haft i första hand.

Familjen Carlsson, som bor i hyreshuset 200 m bort lär inte besöka tre föreningar samma dag. De lär heller inte besöka tre olika föreningar tre dagar i rad. Har vi tur kanske de blir mer intresserade och går med i den lokala föreningen, där de pratat tåg så jovialiskt och käkat korv och upptäckt att det är trevligt folk med sunda intressen.

"Sveriges föreningsliv dog med 70-talet. Två generationer har gått förlorade. Vi har mycket att ta igen!"

Herregud, det vart nästan ett valmanifest!:-D

Vi ska värna om den enskilda föreningen i detta stora sammarbete. Precis som det framkommit i andra inlägg här. Vad man däremot KONKRET ex kan göra, är att även ha ett bord med information och foldrar för ALLA föreningar så om familjen Carlsson ska turista på Öland i sommar så kan de ta med en en liten folder om Bödabanan och risken att de besöker den senare har ökat från nära noll till kanske, eller bättre!:-P

Detta är ETT exempel på det SAMMARBETE vi kan hoppas på.

Vi syns i kolröken i april!

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 18, 2008, 18:27 (5874 dagar sedan) @ nicke

Tyvärr har en annan person här gjort att jag tröttnat att älta denna fråga som en autist och lägger ner det här definitivt nu då jag finner tråden förstörd. MEN denna fråga vill jag kommentera då den är intressant:

Det var ju kul att du tyckte att frågan var intressant, kommer till den här nedan..men först vill jag nog att du tänker till varför MCs frågor är så tröttande.
Om en ide presenteras vill man väl ändå veta tanken bakom, vad är syftet, målet med iden? Ingen hugger på en ide utan att känna att den ger något eller?
MC vill bara ha reda varför en gemensam dag är så bra jmf med om vi var å en har egna dagar..och jag håller med MC, det tog lång tid innan en bild över vad som ventilerades i Gävle klarnade..Visst - hade vi varit på plats hade vi sluppit den här tråden men nu kunde vi nte det av olika skäl. Men nu tror jag vi är på spåret.

"Enda haken med den som hitills kommit fram är om nu någon skulle vilja besöka flera föreningar i grannskapet, då hinns det inte med under en och samma dag vilket månne är ett argument för att ha det på spridda dagar men kanske i närhet av varandra, dvs en á två helger."

Som jag ser det, så vänder vi oss inte till de redan frälsta; inbitna kalenderbitare, tågmuppar och genuina tågfans med denna föreningsdag. De vet var vi finns och besöker oss vid andra tillfällen oxå. Nä, Vi söker personer och kontakter vi inte förrut haft i första hand.

Målet är alltså att främst locka lokalbefolkningen, de icke in-förstådda till vår hobby, ett bra mål..att sen några som redan känner till jvgmuseivärlden slinker med gör ju inget.

Familjen Carlsson, som bor i hyreshuset 200 m bort lär inte besöka tre föreningar samma dag. De lär heller inte besöka tre olika föreningar tre dagar i rad. Har vi tur kanske de blir mer intresserade och går med i den lokala föreningen, där de pratat tåg så jovialiskt och käkat korv och upptäckt att det är trevligt folk med sunda intressen.

Nej helt rätt, då är målgruppen en annan än vad jag från början tänkte mig och problemet med olika besöksmål samma dag faller då platt. Bra det med..nu artar det sig..frågan hur närmar sig med stormsteg men vi har ju gått om tid ännu.

"Sveriges föreningsliv dog med 70-talet. Två generationer har gått förlorade. Vi har mycket att ta igen!"

-Nja jag undrar det, jag har ingen statistik att luta mig på men jag är medlem i 9 föreningar varav 4 är järnvägar. Mina barn är med 3 resp 4 föreningar. Flera av mina bekanta är engagerade i minst en förening. Så så illa är det nog inte trots att media tar en hel del av vår tid idag jmf med 70-talet.

Herregud, det vart nästan ett valmanifest!:-D

Vi ska värna om den enskilda föreningen i detta stora sammarbete. Precis som det framkommit i andra inlägg här. Vad man däremot KONKRET ex kan göra, är att även ha ett bord med information och foldrar för ALLA föreningar så om familjen Carlsson ska turista på Öland i sommar så kan de ta med en en liten folder om Bödabanan och risken att de besöker den senare har ökat från nära noll till kanske, eller bättre!:-P

Detta är ETT exempel på det SAMMARBETE vi kan hoppas på.

Det är ett bra exempel på vad vi kan göra för varandra tycker jag.

Ska vi då summera vad vi kommit fram till?
- En gemensam dag på våren med samma öppet tider (likt kulturhusens dag)
- Temat är att visa vår verksamhet på hemma plan, inte körningar (annat än för att transportera folk) och på sätt ha många aktiva på plats för att bevara frågor. Dock skadar väl aldrig ett påeldat ånglok att visas upp ;o).
- Focus på den nära omgivningen, grannar, lokalbefolkning - inte redan jvg-intresserade inom en 10 mila radie (tex)
- Marknadsföring framförallt i egen regi lokalt MEN med stöd från en större nationell annonsering (på något sätt, tex pressrelease från Jvm, annonser i TÅG, AoH, Nostalgia, Tåg-sommar, mfl) Vi kan då kanske lättare påverka lokalblaskor och lokal/regional TV/radio att ta med en blänkare om detta INNAN.
- Även ge information om varandras trafik/vht inför sommaren och givetvis Tågsommar då...

Mer som ska dit?? Nått har jag väl glömt...

Vad kan då detta ge oss...(nu spånar jag)
- Förstående grannar.
- Fler medlemmar.
- Några aktiva till.
- Några bra kontakter till lokala företagare.
- Synas i media, förhoppningsvis både före och efter.
- En förståelse för vår hobbys samhälls-/kulturnytta i vår region (kan användas till att påverka beslutsfattare tex).
- Små bidrag i lilla sparbössen.

Kanske några mål rent av är mätbara?

Vi syns i kolröken i april!

Jupp det bör vi göra ;o))

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av nicke, Tuesday, March 18, 2008, 22:06 (5874 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Klockrent!:-)

Nyfiken.. mot målet...

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 18, 2008, 22:18 (5874 dagar sedan) @ nicke

;-) Äre inte härligt att vara överens :-D
Men då ledde ju tråden framåt till slut...

Låt fantasin flöda i helgen med all inspiration på borden så har vi snart konceptet klart :-P

Nyfiken.. mot målet... Mitt slutliga inlägg...

av Jonas Hjelm @, Tuesday, March 18, 2008, 23:31 (5874 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det känns ju bra att även AÖ och MC nu fattat det fina i kråksången. Jag beklagar att jag inte kunde förklara bättre själv.

Nyfiken.. mot målet... Mitt slutliga inlägg...

av Micke Carlsson, Wednesday, March 19, 2008, 00:19 (5874 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Nja. :-) Innehållet känns bra men formen är jag osäker på. Om jag skulle försöka tillföra något istället för att bara pumpa ut frågor, så vore det att tänka tvärtom. Istället för egna race och gemensam dag så tänker jag gemensamt race på egen vald dag. (Eller rättare sagt, tillfället är oväsentligt)

Grejen är väl att backa upp varann med en gemensam drive. Mer än att hitta ett visst datum tror jag att många behöver stöd med att hitta framgångsrika former för att möta allmänheten på ett "nytt" sätt. De som faktiskt gjort dylikt har mycket erfarenhet att dela med sig av. Risken är stor att man bara upprepar sin vanliga vykorts- och varmkorvsutskänkning, inte minst de av oss som redan har regelbunden visning i våra lokaler.

Vilka organisatoriska åtgärder leder till att man faktiskt lyckas visa upp truliga lokgubbar i arbete och samtidigt möta besökare med något vänligare än "trampa inte på blånorna ungdjävel". Det skulle jag gärna vilja veta, och vad jag förstår så finns det faktiskt svar på det eftersom vissa har lyckats.

Vi kan trycka en folder ändå och göra ett evenemang av det, jag fasar bara för att vi slår nytt riksrekord i sålda vykort på en och samma dag men inget mer. Det stora potentiella stödet till varann är inte ett datum utan snarare delade organisationserfarenheter.

Ska vi nå grannskapet så är "fackpressen" en återvändsgränd. Foldern likaså, om vi nu inte trycker i så stor upplaga att vi kan bomba vardera grannskapets 10.000 brevlådor med den. Det blev dyrt. Annons i rikspressen verkar inte heller särskilt framgångsrikt om vi inte har en sexsiffrig budget. Lokalpressen däremot brukar vi var och en ha kontakter till. Så det sköts ju lämpligen enskilt.

Med andra ord så tror jag inte riktigt på att vi kan få en framgångsrik, "centraliserad" marknadsföring mot den målgruppen. Knäckebröskoga Nyheter lär nog inte gå upp i brygga av ett pressmeddelande från ett statligt museum i Gävle. Alltså är det inte där behållningen finns i en samordnad aktivitet. Eller finns det andra resonemang som jag förbiser?

Hjälp varann att fylla dagen med ett innehåll istället!

Nyfiken.. mot målet... Mitt slutliga inlägg...

av Jonas Hjelm @, Wednesday, March 19, 2008, 19:58 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Nja. :-) Innehållet känns bra men formen är jag osäker på. Om jag skulle försöka tillföra något istället för att bara pumpa ut frågor, så vore det att tänka tvärtom. Istället för egna race och gemensam dag så tänker jag gemensamt race på egen vald dag. (Eller rättare sagt, tillfället är oväsentligt)

Nja, jag vet inte om jag håller med dig och det gör jag inte därför att jag tror (OBS!) att det ger större publicitetseffekt om en hel bransch samtidigt väljer att visa upp sig än om en eller ett par enstaka föreningar gör en pryl gemensamt.
Ingen (inte ens jag ;-) ) kan skåda in i framtiden, men jag hoppas att vi kan göra detta gemensamma försök och skulle vi inte lyckas så lovar jag att säga att jag hade fel i min tro. Men det gör jag först då.

Grejen är väl att backa upp varann med en gemensam drive. Mer än att hitta ett visst datum tror jag att många behöver stöd med att hitta framgångsrika former för att möta allmänheten på ett "nytt" sätt. De som faktiskt gjort dylikt har mycket erfarenhet att dela med sig av. Risken är stor att man bara upprepar sin vanliga vykorts- och varmkorvsutskänkning, inte minst de av oss som redan har regelbunden visning i våra lokaler.


Just så! Det är här jag välkomnar alla de kreativa ideer som jag VET finns ute bland alla föreningar. Det svåra är inte ideerna, det svåra är att få fram dem i ljuset.

Vilka organisatoriska åtgärder leder till att man faktiskt lyckas visa upp truliga lokgubbar i arbete och samtidigt möta besökare med något vänligare än "trampa inte på blånorna ungdjävel". Det skulle jag gärna vilja veta, och vad jag förstår så finns det faktiskt svar på det eftersom vissa har lyckats.

Jag vill också veta, se stycket ovan.

Vi kan trycka en folder ändå och göra ett evenemang av det, jag fasar bara för att vi slår nytt riksrekord i sålda vykort på en och samma dag men inget mer. Det stora potentiella stödet till varann är inte ett datum utan snarare delade organisationserfarenheter.

Ja och nej. Som jag skrev så tror jag att det är bra mycket mer tyngd mot, framförallt media att flera gör samtidigt.
Att stödja varandra är ju inte branschen direkt känd för, vilket det finns otaliga exempel på, så bara där kan det ju finnas en poäng i att försöka få så många som möjligt att haka på det hela.

Ska vi nå grannskapet så är "fackpressen" en återvändsgränd. Foldern likaså, om vi nu inte trycker i så stor upplaga att vi kan bomba vardera grannskapets 10.000 brevlådor med den. Det blev dyrt. Annons i rikspressen verkar inte heller särskilt framgångsrikt om vi inte har en sexsiffrig budget. Lokalpressen däremot brukar vi var och en ha kontakter till. Så det sköts ju lämpligen enskilt.

Ja, så är det. Finansieringen har ju hittills varit en het potatis bara beroende på en enkel fråga... Generellt så är vi dåliga på att få sponsorer i den högre skolan medan såna obskyra saker som fotboll och hockey är duktiga på att få många pesetas. Om det kan vara ett arv från äldre generationer eller bara på det faktum att vi inte aktivt sökt oss in på dessa vägar vet jag inte, men här kan vi bli bättre.

Med andra ord så tror jag inte riktigt på att vi kan få en framgångsrik, "centraliserad" marknadsföring mot den målgruppen. Knäckebröskoga Nyheter lär nog inte gå upp i brygga av ett pressmeddelande från ett statligt museum i Gävle. Alltså är det inte där behållningen finns i en samordnad aktivitet. Eller finns det andra resonemang som jag förbiser?

Hjälp varann att fylla dagen med ett innehåll istället!

Jag hoppas att vi ses i Gävle, det går rykten om det. Då ser jag fram emot ett långt resonemang i frågan över en öl eller så... Plan? Jag är egentligen för dålig på att formulera mina tankar i pränt, nämligen.

Nu ska jag svara på ditt inlägg som innehåller stora bokstäver...

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms

av Micke Carlsson, Tuesday, March 18, 2008, 23:47 (5874 dagar sedan) @ nicke

Hej gubben! Jag ställer mycket enkla frågor. Om de besvarats tidigare hade tråden blivit kortare. Jag har så fan heller förstört någon tråd. Uppenbarligen var det ovant att fundera över varför man gör de saker man gör och gillar de saker man gillar. Jag är ingen vän av impulsstyrda beslutsfattare och organisationer, allra minst riksförbund eller statliga museum. Ni kan gott förklara vad det är ni suttit på ett möte och tyckt var bra. Tills nu har ni som var på mötet och representerat era föreningar gått iland med att visa att ni inte är några nötter, för det fanns en grundtanke även om ni inte förberett er på att presentera den. För vad var det för jävla UFO-möte ni var på om ni inte klarar av att redogöra för vad det är ni tagit med er därifrån? Blev ni hypnotiserade av en TV-präst eller nåt? Det skulle förklara varför ni har minnesbilder och uppfattningar ni inte kan förklara bakgrunden till.

Först trodde jag att ni var Sovjetiska politiker allihop, men efter ett tag kröp det ju fram hur ni tänkt. Att det var så svårt att stå för att man försöker vara lite kreativ? Måste kreativitet döljas bakom en fasad av "så här ska det bli" och låtsas att man vet vad man gör, när hela poängen är att man faktiskt aldrig gjort så förut och man inte vet vart det leder? Är det raka puckar att låtsas att man har allt under kontroll när det inte är så? Tycker du att jag borde ge mig efter två-tre undanglidande svar, alltså innan jag blir tröttsam?
Den som klarar att ifrågasätta sina värderingar och handlingar kommer att fatta betydligt bättre beslut än den som värjer sig, därför ser jag en poäng i att den diskussionen kan få förekomma och jag skiter fullständigt i om dina impulser reagerar i motsatt riktning och jag skiter fullständigt i om jag framstår som en överjäst självgod översittarbesserwisser så länge jag faktiskt har relevanta frågor.

Allvarligt talat, jag är uppriktigt skrämd av detta. Hur ska vi som bransch kunna överleva om vi inte tål att ifrågasättas ens kring småsaker utan att vi bryter ihop? Inte ens när frågorna kommer "inifrån"? Är allt det vi gör så fullständigt ogenomtänkt att vi inte ens kan redogöra för varför vi gör de val vi gör? Vad tänker du när du ser hur lång tråden blev innan frågan "hur tänker ni nu" delvis kunde besvaras? Vad tänker du när en enkel fråga besvaras med attityden "vad menas med att komma här och ifrågasätta allting"? Du säger att du tycker att det är mitt fel att livet är kass och att jag förstört en hel fin tråd som kunde handlat om något positivt. Är det verkligen rätt att jag ska behöva ta den skiten? Menar du att det inte går att lyfta fram det positiva om någon håller på och ställer frågor hela tiden?

INGEN AV ER VET EGENTLIGEN VARFÖR VI SKA GÖRA DET HÄR PÅ SAMMA DAG SOM ALLA ANDRA. Det är inget stort problem precis, men jag är ytterligt fascinerad över att man reagerar med avoghet mot att frågan ställs och ställs om när den inte besvaras istället för att direkt säga att det är en experimentell idé som det är på förslag att prova, och resonemanget bakom ser ut "så här". Det finns en förbannat stor och viktig lärdom att dra här. Lycka till. För det verkar ju skitsmart att förbruka mer resurser än nödvändigt för att uppnå ett visst resultat. NI KAN INTE TILLBAKAVISA DET FÖREGÅENDE PÅSTÅENDET MED SAKLIGA ARGUMENT, ENDA SÄTTET NI HAR ATT SKYDDA ER MOT OBEHAGET JAG TYDLIGEN VÅLLAR MED MINA FRÅGOR ÄR ATT TILL SLUT BE MIG DRA ÅT HELVETE.
INGEN AV ER UTOM FÖRSLAGSSTÄLLAREN SJÄLV VÅGAR STÅ UPP FÖR IDÉN FÖR NI VET INTE VAD DEN INNEBÄR, ÄNDÅ ÄR NI BEREDDA ATT FÖRSVARA DEN MEN INTE ATT ANALYSERA DEN. NI FÖRSVARAR FÖRSLAGSSTÄLLAREN OCH MÖTESFORUMET MOT INBILLADE ANGREPP GENOM ATT FÖRSVARA EN IDÈ NI INTE TÄNKT IGENOM. DET GÖR NI DÄRFÖR ATT FRÅGORNA KANSKE UTGÖR ETT HOT EFTERSOM NI INTE HAR ANALYSERAT IDÉNS HELA INNEBÖRD. Det är ju för fan helt underbart!!! Gör ni likadant när en myndighet kommer och ställer jobbiga frågor? Utgår ni ifrån att om ni blottar er kreativitet så kommer någon att hugga er i just den mjuka punkten? (Så som ni hugger andra?) Hellre kallar ni mig idiot än att säga högt att alla borde satsa pengar på en idé med helt okänt utfall. Jag eller andra har inte någon gång sagt att man inte ska satsa pengar på sådant, men ändå har ni försvarat er mot ett sådant angrepp. Grundidén att öppna upp mot allmänheten och satsa på värvning är ju tydlig, beprövad och i mitt tycke värd att spridas, men hur blir det bättre genom att börja lägga kronor på att samordna insatsen? Göra samma sak och göra samma sak samtidigt är inte samma sak... :-) Men fy, så får jag inte ifrågasätta för då blir ni funktionshandikappade av stress och måste fördöma det onda elementet.

Nyfiken.. men det mest intressanta glöms. Klart att...

av Jonas Hjelm @, Wednesday, March 19, 2008, 20:07 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

... man skall ifrågasätta.

Jag hoppas att jag inte har kallat dig för idiot eller att du fattat det som att det är min åsikt, för det är det inte...

Den känsla jag fick nånstans i början av tråden var liksom mest uppgiven av det enkla skäl att du och AÖ istället för att säga "ok, vi testar" mer beskrev ett antal argument emot det hela.
Senare har det dock stått klart att det inte handlade om det utan en önskan om närmare beskrivning av själva grundtanken.
Jag uppfattar att den har kommit fram nu och vi får väl hoppas att det hela går i lås...