Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild) (JvmV informerar)

av Rolf Sten ⌂, Tuesday, September 01, 2009, 15:30 (5313 dagar sedan)

[image]

R 976 med sliperslastat tåg ljuder över museiområdet. Nytt för i år var att tåget medförde en passagerarvagn så att man kunde digga ljudet på nära håll. Fler bilder HÄR! :-P
Foto: Rolf Sten

Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild)

av Per-Åke Lampemo, Sveriges Järnvägsmuseum/Gävle, Sunday, September 13, 2009, 14:51 (5301 dagar sedan) @ Rolf Sten

[image]

R 976 med sliperslastat tåg ljuder över museiområdet. Nytt för i år var att tåget medförde en passagerarvagn så att man kunde digga ljudet på nära håll. Fler bilder HÄR! :-P
Foto: Rolf Sten

Klart häftig bild!

Det var faktiskt en liten dröm som gick i uppfyllelse när man fick den stora äran att köra SJ R 976 mot Bomansberget med sliperståget i kroken. Två gånger dessutom! Det var en känsla som var utöver det vanliga att starta mitt i motlutet med detta kraftfulla ånglok. Tack för detta förtroende!

Till detta var det kul att dessutom träffa så många glada och trevliga järnvägsentusiaster denna dag. Man hade också god hand med vädergudarna denna gången. Strålande sol nästan hela dagen. (Senare på kvällen kom ett rejält regnväder, men vad gjorde det...)

Slutligen ett stort Tack till alla inom Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle för en bra och lyckad evenemangsdag.

Glada och riktigt nöjda hälsningar: Per-Åke Lampemo

Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild)

av Mats K, Sunday, September 13, 2009, 20:16 (5301 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Och det var extremt kul upplevelse och åka med på tåget!

Skulle du kunna berätta lite mer detaljerat hur det är och köra ett sådant här kraftfullt ånglok jämfört med de mer vanliga B oxh E loken?

Hur mkt "krut" fanns det kvar i maskineret så att säga?


En annan fråga vad är som för detta loket så kraftfullt remnt maskin mässigt tyckte mig inte att kolvarna var värst mycket större eller?

Mkt frågor man nyfiken som man är ;.)

Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild)

av Lå4p, Sunday, September 13, 2009, 22:49 (5300 dagar sedan) @ Mats K

Du får få närmare, cyllarna är klart fetare på R-en.

Järnvägsmuseidagen i Gävle 12 september avslutad (bild)

av Per-Åke Lampemo, Kungliga huvudstaden, Monday, September 14, 2009, 10:38 (5300 dagar sedan) @ Mats K

Och det var extremt kul upplevelse och åka med på tåget!

Skulle du kunna berätta lite mer detaljerat hur det är och köra ett sådant här kraftfullt ånglok jämfört med de mer vanliga B oxh E loken?

Hur mkt "krut" fanns det kvar i maskineret så att säga?


En annan fråga vad är som för detta loket så kraftfullt remnt maskin mässigt tyckte mig inte att kolvarna var värst mycket större eller?

Mkt frågor man nyfiken som man är ;.)

Det fanns mycket kvar att ge kan jag säga. Trots att jag stannade mitt i motlutet var det absolut inga problem att starta och med full fyllning och 6-7 kg (regulatorn ungefär till hälften öppen) på slidskåpet så bara tåget accelerade iväg.
Med ett B-lok så hade igångsättningen med samma tåg varit något svårare. Främst beronde på risken för slirning. Men det visst hade man även med ett B-lok fixat detta. (Ni minns väl SJ B 1027 1350 ton i kroken med timmertåg utanför Sveriges Järnvägsmuseum år 1991?)

mvh P-Å Lampemo

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Jack Åkerlund, Sunday, September 13, 2009, 18:44 (5301 dagar sedan) @ Rolf Sten

Hur ser planeringen ut för nästa år, har det kommit några förslag till nytt tema? Kanske lite tidigt att fråga... :-)

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av HP, Sunday, September 13, 2009, 21:14 (5300 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Hur ser planeringen ut för nästa år, har det kommit några förslag till nytt tema? Kanske lite tidigt att fråga... :-)

Något önskemål?

Mvh Henrik

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Jack Åkerlund, Sunday, September 13, 2009, 21:24 (5300 dagar sedan) @ HP

Hur ser planeringen ut för nästa år, har det kommit några förslag till nytt tema? Kanske lite tidigt att fråga... :-)


Något önskemål?

Mvh Henrik

Ja du, har ni haft en dag med bara rälsbussar och motorvagnar? Skulle ju vara roligt... Lite blandat med bussar ifrån SMoK, ÖJS mfl. Och mycket fotokörningar såklart :-D

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Ludde, Sunday, September 13, 2009, 22:02 (5300 dagar sedan) @ HP

Gods?

Mvh Ludvig

Ja!

av Jack Åkerlund, Sunday, September 13, 2009, 22:09 (5300 dagar sedan) @ Ludde

Gods?

Mvh Ludvig

Ja! Det är ju faktiskt en bättre idé. Det blir ungefär samma koncept som TÅG 150. Det mesta under dom fyra dagarna var ju fokuserat på godståg, fotokörningar... Kanske till och med det blir ett tvådagars evenemang :-)

BJs med sitt historiska godståg skulle ju kunna ställa upp.

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Micke Carlsson., Sunday, September 13, 2009, 22:46 (5300 dagar sedan) @ HP

Specialtransporter och arbetsfordon!

Kranar, trallor, tungtransport, bärgning, tjänstevagnar, mätvagnar, kan vi få se E10 dra dendär transformatorvagnen GC har som brukar tippa i kurvorna? Ub 255 på Uaai som lossas och lastas igen med 2 ångkranar? (orkar de förresten?) Bra läge att ge lite cred till banan och maxkapaciteten i sb med bildandet av Trafikverket..? Hur många vet eller minns vad järnvägen kan/kunde förutom att flytta fläsk, timmer och styckegods?

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Kalle, Monday, September 14, 2009, 10:23 (5300 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Ta bara vad som helst förutom ånga? Hur många gånger har det inte varit ånga som tema sedan museidagarna startade?

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Peter-N, Monday, September 14, 2009, 12:40 (5300 dagar sedan) @ Kalle

Varför inte ånga. Det måste väl finnas andra maskiner än de som har visats upp nu under ett par år eller är de bara dessa som är funktionsdugliga E10, R, B, S1. F1200 är denne driftduglig?
Varför inte dra ner ett antal overksammalok till museet ifrån nynäs El, Disel, Ånglok mm.
Det är inte alla som har tid och ork att ta bussen ut till Nynäs.
Bjud in andra föreningar.
Rällsbuss temat som någon föreslog verkar intresant!

//Peter

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Tobias B., Monday, September 14, 2009, 13:32 (5300 dagar sedan) @ Peter-N

Varför inte ånga. Det måste väl finnas andra maskiner än de som har visats upp nu under ett par år eller är de bara dessa som är funktionsdugliga E10, R, B, S1. F1200 är denne driftduglig?
Varför inte dra ner ett antal overksammalok till museet ifrån nynäs El, Disel, Ånglok mm.
Det är inte alla som har tid och ork att ta bussen ut till Nynäs.
Bjud in andra föreningar.
Rällsbuss temat som någon föreslog verkar intresant!

//Peter

Om man gör en snabb sammanställning över vad som presenterats i drift på SJVM under fem år i mitten på detta årtionde så är det en fantastisk uppvisning.
Jag summerar snabbt och glömmer säkert något

2003
Repliken av Novelty, gästande replik av Rocket , Elvkarleö Bruk 1, gästande Gamle Ole (fra Danmark), gästande Caroline, OFWJ 8, A 75 Göta,

2004
A6 1793, W 1229, B 1312, Cc 404, gästande repliken av Förstlingen, S1 1923, G10 1846

2005
Motordag, ovanligt nog inga ånglok igång alls

2006
Tåg 150 (fortfarande är en del snuviga...)
B 3 Prins August, A 75 Göta, gästande Caroline, Cc 404, R 976, E 1189, F 1200, B 1038, B 1312, gästande B 1135, gästande B3 130, gästande H 24, gästande J 1338, S1 1923, E10 1742, N3 62, gästande Emsfors, gästande Korsån, gästande repliken av Förstlingen

2007
E10 1746, B 1312, R 976, S1 1923

Ibland glömmer man bort att vara imponerad, jag tror det kommer ta lång tid att slå dessa fem år i variation!

/ Tobias

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Anders Sandgren, Monday, September 14, 2009, 14:10 (5300 dagar sedan) @ Tobias B.

Stort & smått, ånga & diesel har det varit.
Kanske nu då verkvagnar, av alla sorter, rallaråg, grusvagnar dragna av något trevligt K-lok (KA 692? + någon K4 samt andra trevliga lok i samma storlek).
Hade varit hemskt trevligt med Thor under ånga.
Förstlingen 2 passar också in.
BYCF-tåg med små O&K-lok (eller motsv) på decauvillespår, även motorloksdraget byggtåg kan ju gå.
Elrev-tåg & Öd.
Ång- och dieselkranar.
Rallarstugor där kolbullar o dyl serveras.

Fordonsfritt!

av Rasmus Axelsson, Monday, September 14, 2009, 11:02 (5300 dagar sedan) @ HP

Något önskemål?

Vågar man sticka ut: fordonsfritt! Bara fasta installationer och byggnader! Frågan är bara hur det skulle kunna locka några besökare eller medhjälpare?

Tjänstevagnar!

av Johan S, Monday, September 14, 2009, 12:46 (5300 dagar sedan) @ HP

Japp, ett sorgligt förbisett kapitel.

Tänk att få leta gamla fd tjänstevagnar på museibanorna och återställa en del av dessa till tjänstevagnsskick!

/Johan

Kan vi stå till tjänst?

av Jan Långström, SbÖN km 1143, Monday, September 14, 2009, 14:39 (5300 dagar sedan) @ Johan S

Om nu inte Henrik köper din idé så har Norrbottens Järnvägsmuseum 31 st fordon som tjänstevagnar, mest till eldriften och snöröjning (dressiner och renoveringsobjekt ej inkluderade).

Tjänstefordon

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Granis, Monday, September 14, 2009, 13:29 (5300 dagar sedan) @ HP

Något önskemål?

Själv har jag bara ett ytterst modest sådant; att få i gång L2t 4013 och CFt 302 (vagnarna i Kristianstad behöver inte renoveras och lånas upp denna gång) och några kilometer 1067-spår att köra på. Kanske gamla UGJ-sträckan förbi Järvsta om man flyttar på cykelbanan? Jag nöjer mig med så lite så... ;-)

/ L G

Järnvägsmuseidagen, nästa år?

av Nils- Erc Sääf @, Monday, September 14, 2009, 14:26 (5300 dagar sedan) @ HP

Inte för att jag skulle må dåligt av en svältkur men vi som åkt från kl.06,00 och inte kommer hem förrän framåt midnatt tycker nog att det finnas något mera ätbart. Tidigare har det funnits bättre utbud. Var inte "mackorna" slut var korven slut eller också hamburgarna. Jag själv stod i kö 4 ggr för att när jag kom fram så var det mesta slut. Detta är mitt önskemål inför nästa år. Att döma av längden på köerna så var det inte bara jag var hungrig

Banarbete förr och nu.

av Dan Berglund, Monday, September 14, 2009, 17:40 (5300 dagar sedan) @ HP

Jag föreslår en museidag inriktad helt på spåret. Historiska och moderna fordon och arbetsmetoder för spårunderhåll visas "in action"

Här är några exempel att välja och vraka ibland.

*Slipersbyte för hand. Besökarna kan procva själva!
*Slipersbyte med grävmaskin.

*Spårstoppning för hand eller med gammal vibrospade.
*Spårriktare i arbete.
*Ballastplog i arbete.

*Växelbyggnation

*Termitsvetsning.

*Gammalt gruståg med ånglok av äldre modell och massa gubbar som handlossar grus.
*Dubbla Tb-lok med dubbelt Qbx-tågsätt mot Bomansberget/Furuvik. Dräggel....

*Liftmotorvagn/Lifträlsbil för kontaktledningsarbete.

Banarbete förr och nu.

av Wilma, Monday, September 14, 2009, 18:44 (5300 dagar sedan) @ Dan Berglund

Termitsvetsning är en häftig grej
Fler häftiga grejor:
Sprängning med krut
Sprängning med dynamit
Körning med storkärra.
Resning av semafor.
Bärgning av urspårad vagn.

Banarbete förr och nu.

av Jack Åkerlund, Monday, September 14, 2009, 19:48 (5300 dagar sedan) @ Dan Berglund

Jag föreslår en museidag inriktad helt på spåret. Historiska och moderna fordon och arbetsmetoder för spårunderhåll visas "in action"

Här är några exempel att välja och vraka ibland.

*Slipersbyte för hand. Besökarna kan procva själva!
*Slipersbyte med grävmaskin.

*Spårstoppning för hand eller med gammal vibrospade.
*Spårriktare i arbete.
*Ballastplog i arbete.

*Växelbyggnation

*Termitsvetsning.

*Gammalt gruståg med ånglok av äldre modell och massa gubbar som handlossar grus.
*Dubbla Tb-lok med dubbelt Qbx-tågsätt mot Bomansberget/Furuvik. Dräggel....

*Liftmotorvagn/Lifträlsbil för kontaktledningsarbete.

Det är nästan så att det vattnas i munnen då du snackar om mult med Tb-lok mot Bomansberget. Då får man verkligen se diesellok jobba på i uppförsbacke :-)

Banarbete förr och nu.

av HP, Monday, September 14, 2009, 21:44 (5299 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

*Dubbla Tb-lok med dubbelt Qbx-tågsätt mot Bomansberget/Furuvik. Dräggel....

*Liftmotorvagn/Lifträlsbil för kontaktledningsarbete.


Det är nästan så att det vattnas i munnen då du snackar om mult med Tb-lok mot Bomansberget. Då får man verkligen se diesellok jobba på i uppförsbacke :-)

Det kommer ni få nog av i Ängelholm maj 2010.. Två Tb + dubbla maklok är redan bokat. ;-)

Mvh Henrik R

Fordonsparaden

av Jack Åkerlund, Monday, September 14, 2009, 20:02 (5300 dagar sedan) @ HP

Kanske någonting liknande med firandet av Sveriges Järnvägsmuseum dubbeljubileum 1995, 80 år som museum och 25 år i Gävle (Länk). Det firades på Järnvägsmuseidagen med den största fordonsparaden sedan SJ:s 125 års jubileum 1981.

Föreningar ifrån hela landet ställer upp med olika person- och godståg som representerar olika epoker ur den svenska järnvägshistorien...

... det är ett förslag i alla fall :-)

Järnvägsmuseidagen, nästa år...tankloksdag

av Torbjörn G, Monday, September 14, 2009, 13:19 (5300 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Varför bara stora ånglok litt R, B, E, E2 och E10? Jag föreslår en Jvm-dag med bara tanklok! Tänk om man kunde låna in de små rara skapelserna som max kommer ut en gång om året på sina ordinarie trafik-/museibanor. Vilken skön syn det skulle vara med tanklok från Klippan, Nora, Nynäs, m fl samt JVM´s egna små pärlor! Låt då detta evenemang vara helt i avsaknad av de stora bjässarna. OK, de behöver inte flytta från området utan kan beskådas i sina stallar av de stackare som har fått klaustrofobi och mindervärdeskomplex av de små raringarna!:-D

MVH

Torbjörn G