Böcker om MÖJ (Järnväg allmänt)

av sääf, Tuesday, March 18, 2008, 10:15 (5854 dagar sedan)

Hej. Jag tycker mej ha läst här ang Vadstenaföreningens problem att någon har efterlyst litteratur om MÖJ. För tillfället finns det 2 böcker som rör sig kring Vadstena utlagda på Tradera Den ena är " från Wadstena till Vadstena" och den andra heter"Slutet på en smalspårig epok". De finns under "järnväg o spårväg. Eftersom jag har båda 2 vill jag rekommendera dom om man är intresserad av både privatbanetiden o SJ tiden.

Böcker om MÖJ

av Christer Andersson, Tuesday, March 18, 2008, 16:08 (5854 dagar sedan) @ sääf

Hej. Jag tycker mej ha läst här ang Vadstenaföreningens problem att någon har efterlyst litteratur om MÖJ. För tillfället finns det 2 böcker som rör sig kring Vadstena utlagda på Tradera Den ena är " från Wadstena till Vadstena" och den andra heter"Slutet på en smalspårig epok". De finns under "järnväg o spårväg. Eftersom jag har båda 2 vill jag rekommendera dom om man är intresserad av både privatbanetiden o SJ tiden.


Boken "Från Vadstena till Vadstena" är synnerligen läsvärd, en populärhistorisk bok som speglar livet på WFJ, FWÖJ och MÖJ samt SJ-tiden och den tidiga VÖJF-tiden. Det bjuds på många intressanta berättelser, bilder och teckningar. Boken betingar ett beg. pris på ca 150-250kr. Finns också att låna på de flesta östgötabibliotek.

"Slutet på en smalspårig epok" är väl inte nån bok, utan snarare ett häfte skrivet av WFJ-medlemmen Jan-Olof Svensson. Har själv inte läst häftet.

Böcker om MÖJ

av sääf, Tuesday, March 18, 2008, 16:55 (5854 dagar sedan) @ Christer Andersson

Oavsett om det är en bok eller häfte så borde den vara intressant för de som vill ha lite fakta om järnvägarna vid Vadstena.

Böcker om MÖJ

av Ante Svensson, Wednesday, March 19, 2008, 00:42 (5854 dagar sedan) @ Christer Andersson

"Slutet på en smalspårig epok" är klart en bok om än lite tunn till sidantalet sett. Däremot är det en välmatad beskrivning av Ödeshögsbanan under SJ-tiden med bilder på stationer och hållplatser, spårplaner och en fyllig text om banans sista tid. Bland annat innehåller den en hel del om betkampanjerna i Östergötland och trafiken under dessa. Jag tycker att den utgör ett bra komplement till "Från Wadstena..." med tanke på att beskrivingen av SJ-tiden i DEN boken är rätt kortfattad och lite väl onyanserad. Tillsammans ger de två skrifterna en bra bild av smalspåren kring Vadstena.

Böcker om MÖJ

av Christer Andersson, Saturday, March 22, 2008, 13:54 (5850 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Film om NÖJ & MÖJ på www.svt.se/oppetarkiv

finns redan en tråd om den filmen, tyngdpunkten ligger på NÖJ, de sista 5-10 min. ägnas åt MÖJ, man får se infarten till Vadstena. Tyckte det var intressant att se.

Böcker om MÖJ

av Kjell Andersson, Saturday, March 22, 2008, 14:23 (5850 dagar sedan) @ Christer Andersson

Det stämmer nog det var nog jag som tipsade om filmen i samband med diskutionen om Vadstena.K.A.