T43 (Fordon: lok)

av id, Tuesday, March 18, 2008, 16:03 (5882 dagar sedan)

Hej!

Söker skrotningsår samt plats för en del T43-lok.
Detta är de lok jag har upptagna som skrotade:

210 Februari 2003 i Örebro.
211 Månad?? 2004 i ??
217 Augusti 2002 i Nykroppa.
227 Månad?? 2006 i ??
236 Månad?? 1999 i Kristianstad.
245 Månad?? 2004 i Nykroppa.
249 Januari 2003 i Nykroppa.

Är det några fler lok skrotade nu?

Mvh/Sid

T43

av Mattias Jansson @, Wednesday, March 19, 2008, 18:23 (5880 dagar sedan) @ id

Hej!

Söker skrotningsår samt plats för en del T43-lok.
Detta är de lok jag har upptagna som skrotade:

210 Februari 2003 i Örebro.
211 Månad?? 2004 i ??
217 Augusti 2002 i Nykroppa.
227 Månad?? 2006 i ??
236 Månad?? 1999 i Kristianstad.
245 Månad?? 2004 i Nykroppa.
249 Januari 2003 i Nykroppa.

Är det några fler lok skrotade nu?

Mvh/Sid

Jag har 236 angiven som skrotad redan 1998, men det kanske är fel...

T43

av PN, Wednesday, March 19, 2008, 18:47 (5880 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Här kommer en bild på 227 som hon såg ut i Kristinehamn 9 juli 2005.
[img]http://kbwj.se/modules/coppermine/albums/userpics/LOK/Diesellok/T-Lok/227-t43.jpg[/img]
//Peter

T43

av Sid, Wednesday, March 19, 2008, 19:43 (5880 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hej!

Söker skrotningsår samt plats för en del T43-lok.
Detta är de lok jag har upptagna som skrotade:

210 Februari 2003 i Örebro.
211 Månad?? 2004 i ??
217 Augusti 2002 i Nykroppa.
227 Månad?? 2006 i ??
236 Månad?? 1999 i Kristianstad.
245 Månad?? 2004 i Nykroppa.
249 Januari 2003 i Nykroppa.

Är det några fler lok skrotade nu?

Mvh/Sid


Jag har 236 angiven som skrotad redan 1998, men det kanske är fel...

236 slutskrotades först under 1999!
Mvh/Sid

När är ett fordon skrotat?

av PN, Wednesday, March 19, 2008, 20:19 (5880 dagar sedan) @ Sid

Sitter och funderar på när är ett fordon är skrotat är det när beslutet tas om skrotningen eller är det när den sista biten plockas bort från fordonet?
//Peter

Definitioner och diskussioner

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 20, 2008, 06:16 (5880 dagar sedan) @ PN

Sitter och funderar på när är ett fordon är skrotat är det när beslutet tas om skrotningen eller är det när den sista biten plockas bort från fordonet?

Själv är jag för den senare definitionen, även om den är svårare att precisera. I järnvägshobbyn finns ju fixeringen vid siffror å då kanske det känns svårt att vara säker.

Sen kan man ju fråga sig om ett visst fordon är skrotat om man återanvänder väsentliga delar i ett annat fordon...

Definitioner och diskussioner

av PN, Thursday, March 20, 2008, 07:36 (5880 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om man tar en bit från ett fordon och en annan bit från ett annat fordon. Låt säga att man tar 50/50 vilket nummer ska då detta fordon ha?
Tar man 25/75 då blir det fordonet med den största procentdelen som får sätta dit sitt nr eller?
Detta tror jag att man kan diskutera hur mycket som helst.

Jag anser att så fort ett fordon har blivit ifråntaget sina vesäntligaste delar så det inte går att återskapa det då är fordonet skrotat. Må så sen vara hur mycket som helst kvar på det.
//Peter

Definitioner och diskussioner

av morrgan, Thursday, March 20, 2008, 08:24 (5880 dagar sedan) @ PN

Om man tar en bit från ett fordon och en annan bit från ett annat fordon. Låt säga att man tar 50/50 vilket nummer ska då detta fordon ha?
Tar man 25/75 då blir det fordonet med den största procentdelen som får sätta dit sitt nr eller?
Detta tror jag att man kan diskutera hur mycket som helst.


Nästan alla fordon har ramstans på en väsentlig del, jag tycker att det är ramstansen som bestämmer vilket fordon det är fråga om om det är sammansatt av delar från flera fordon.
morrgan

Definitioner och diskussioner

av Christoffer Frostensson, Friday, March 21, 2008, 19:26 (5878 dagar sedan) @ morrgan

Och när ramverket är skrotat har det väl genom tiderna ansetts att då är fordonet skrotat, låt vara att en hytt eller långhuv el dyl kanske finns kvar för vidare-användning.

Apropå T43 236 så var det den som kolliderade utanför Eksjö (-96?) och blev sned i ramverket. Olyckan berodde på olika uppfattningar om rörelseformen var en "vanlig" vut eller "vut efter tåg"¨. Vuten som T43an framförde brakade in i ett godståg som fått stanna pga lövhalka om jag minns rätt.

MVH
Christoffer Frostensson

Definitioner och diskussioner

av Anders Ö/NJM, Friday, March 21, 2008, 20:57 (5878 dagar sedan) @ morrgan

Om man tar en bit från ett fordon och en annan bit från ett annat fordon. Låt säga att man tar 50/50 vilket nummer ska då detta fordon ha?
Tar man 25/75 då blir det fordonet med den största procentdelen som får sätta dit sitt nr eller?
Detta tror jag att man kan diskutera hur mycket som helst.

Nästan alla fordon har ramstans på en väsentlig del, jag tycker att det är ramstansen som bestämmer vilket fordon det är fråga om om det är sammansatt av delar från flera fordon.
morrgan

Hur är det med ånglok? Finns ramstans med bolagsnumret på dem med?
Jag har aldrig sett en ramstans vad jag kan minnas - däremot är ju nästan allt stansat med tillv.nr.

T43

av Ramse, Wednesday, June 25, 2008, 17:16 (5783 dagar sedan) @ id

Hej!

Är det ngn som vet ifall det finns en förening/intresse-organisation om svenska diesel-lok, t,ex T43;an?
Dessa lok har ett enormt nostalgivärde för mej, det känns lite sorgligt att det kanske inom några år inte kommer att finnas ett enda lok bevarat.
Har en dröm sedan flera år att försöka köpa ett eller två lok från t,ex BV,BK,TGOJ,IBAB eller någon annan, renovera dem och måla dessa i dels den ursprungliga "tricolour'en" och dels i den klassiska orange. Ledsen att behöva låta som en riktig ärke-nörd, men jag har alltid gillat denna loktyp, och dess karakteristiska motorljud.
Vore mkt tråkigt om alla skulle förpassas till skroten.

mvh
Ramse

T43

av Jan Frelin, Wednesday, June 25, 2008, 20:00 (5782 dagar sedan) @ Ramse

Hej!

Är det ngn som vet ifall det finns en förening/intresse-organisation om svenska diesel-lok, t,ex T43;an?

Jag har sett en bevarad T43 på JVM.

T43

av Niklas Biedermann, Thursday, June 26, 2008, 09:06 (5782 dagar sedan) @ Ramse

Hej!

Är det ngn som vet ifall det finns en förening/intresse-organisation om svenska diesel-lok, t,ex T43;an?
Dessa lok har ett enormt nostalgivärde för mej, det känns lite sorgligt att det kanske inom några år inte kommer att finnas ett enda lok bevarat.
Har en dröm sedan flera år att försöka köpa ett eller två lok från t,ex BV,BK,TGOJ,IBAB eller någon annan, renovera dem och måla dessa i dels den ursprungliga "tricolour'en" och dels i den klassiska orange. Ledsen att behöva låta som en riktig ärke-nörd, men jag har alltid gillat denna loktyp, och dess karakteristiska motorljud.
Vore mkt tråkigt om alla skulle förpassas till skroten.

mvh
Ramse

Nej, det finns det inte, men järnvägsmuseet äger (minst) en T43.
Om du vill ha en T43 i dagsläget får du nog hosta upp någon/några miljoner eftersom de används för fullt och under 10 är skrotade - efter att ha fått släppa till dyra reservdelar. Det finns ju också en T43 återmålad i ursprungliga färgsättningen samt ett gäng oranga.

Med tanke på att linjediesellok är tämligen praktiska också för föreningar är det nog ingen större risk att inte några kommer att bevaras den dag de tjänat ut. Då är det bättre att engagera sig för mindre praktiska fordon, t.ex. X1. ;-)