Beted precis före Beted (Fotografier/bildfrågor)

av Stefan Nilsson, Wednesday, March 19, 2008, 10:13 (5875 dagar sedan)

Bland bilderna jag nyligen fick från Eda bibliotek finns denna mycket intressanta vy, gissningvis tagen 1926 eller 1927:

[image]

Den är tagen från samma höjd som en bild jag visade i det gamla forumet. Som synes finns utöver ett par skjul ingenting där Beteds lilla stationssamhälle kom att växa fram, inte ens stationshuset. Själva banunderbyggnaden är dock gjord och rälsen är utlagd. På bangården står nåt som ser ut som en eller ett par flakvagnar.

I grenen mellan linjerna till Årjäng resp. Skillingsfors syns ett upplag av något slag. I dess högra kant byggdes sen banvaktstugan. Nära älven i vänster bildkant ligger vad som ser ut som en såg, alltså redan innan stationen kom till. Nedanför detta, precis i bildkant, syns lite av gamla kyrkplatsen. Till höger om nuvarande kyrkan ligger själva byn Beted.

I mina ögon en fantastisk bild i ögonblicket mellan byggnation och användande! :-)

Beted

av Stefan Nilsson, Wednesday, March 19, 2008, 10:17 (5875 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Här är bilden från gamla Jvmv forum:

[image]

och här är ett tolkat utsnitt av samma bild (länkad bild):

[image]

Sågen på den äldre bliden låg/ligger alltså rakt bakom dungen vid gamla kyrkplatsen på denna bild. Jag tror man ser taket på spåntornet över trädtopparna.

Beted

av Sune Nylén @, Wednesday, March 19, 2008, 10:33 (5875 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Mycket trevliga bilder .Jag förväxlade först Skillingsmarkslinjen med huvudlinjen och tänkte,"men såg det så här ut"? Tack vare den textsatta bilden klarnade det Tack ! Sune

Skillingmark

av Mattias Jansson @, Wednesday, March 19, 2008, 11:54 (5875 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mycket trevliga bilder .Jag förväxlade först Skillingsmarkslinjen med huvudlinjen och tänkte,"men såg det så här ut"? Tack vare den textsatta bilden klarnade det Tack ! Sune

Hur kom det sig förresten att slutstationen fick heta Skillingsfors och inte just Skillingmark? Jag kommer inte på någon station där det kan ha funnits någon påtaglig förväxlingsrisk?

Skillingmark

av Stefan Nilsson, Wednesday, March 19, 2008, 15:00 (5875 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hur kom det sig förresten att slutstationen fick heta Skillingsfors och inte just Skillingmark? Jag kommer inte på någon station där det kan ha funnits någon påtaglig förväxlingsrisk?

Jag skulle tro att det beror på skillnaden mellan område och plats (något som f.ö. Lantmäteriet, Vägverket och andra ofta blandar ihop!). Skillingmark heter socknen men det finns ingen plats som heter så. Däremot hette väl det gamla järnbruket på platsen Skillingsfors, med sin kännetecknande ändelse -fors, varför också stationen kallades detsamma.

Liknande hette Beted först Järnskog, i arbetshandlingarna, men döptes istället efter hemmanet där stationen hamnade. Även Koppom och andra anhalter längs DVVJ ligger ju trots allt inom socken Järnskog.

Platsen där första kyrkan låg heter Prästbol, alltså stomhemman för prästens försörjning, och det är vanligen det som på kartor och vägskyltar sammanblandas med sockennamnet; det är i alla fall vanligt i Värmland. ;-)

Beted precis före Beted

av Göran Holmertz, Wednesday, March 19, 2008, 12:17 (5875 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej Stefan!

Så sant, fantastisk bild! Har du flera från samma trakt?
Betr byn Beted så måste jag nog hävda att den ligger till vänster om kyrkan, alldeles ovanför sågen i bild. Husen ligger på rad vinkelrätt mot landsvägen mot Koppom. Hemmansnamnet är Bete och lever väl fortfarande kvar i fastighetsbeteckningarna. Annars var det väl mest stationssamhället man tänkte på som Beted.

På tal om sågen, jag hade ingen aning om att den hade legat på denna plats. Den flyttades nog ganska snart efter järnvägens tillkomst till området mellan stationen och älven. Man kan se en utplanad yta där, som måste vara förberedelse för nybygget. Sågen hade en trevlig trallebana med växlar och allt där man kunde leka järnväg på sommarkvällarna i början på 50-talet.

Hälsningar
GH

Beted precis före Beted

av Stefan Nilsson, Wednesday, March 19, 2008, 15:06 (5875 dagar sedan) @ Göran Holmertz

Hej Göran!

Du har säkert rätt om byns läge ;-) Ska kika mer på detta vid tillfälle, återkommer.

Ang. sågen så står det nåt i skriften om gårdarna i Beted när den flyttades till väster om bangården. Det finns några tidiga 30-talskort där stationen uppenbart varit igång ett tag men där sågen ännu inte "kommit på plats". Jag ska kolla upp även detta och återkomma. Kul med trallbanan! :-)