Slip Coach (Järnväg allmänt)

av Sören S, Wednesday, March 19, 2008, 14:01 (5880 dagar sedan)

Slip Coach
Att släppa av en vagn i farten strax innan stationen och bromsa den vid stationen. Kopplet drogs av med hjälp av ett rep. Detta introducerades vid Brighton Railway och South Eastern Railway år 1858. Här släppte man personvagnar i Ramsgate, Margate och Canterbury från tåget från London kl 12.30 pm.
Redan i december samma år började GWR göra samma sak och år 1860 även SER.
Detta kom att sprida sig till de flesta engelska järnvägar som GWR, SER, LCDR, LBSC, LNWR, MR, Furness, Caledonian, LYR, GNR, GER, GSWR med flera.
I tidtabellen för år 1914 finns 200 sådana här avkopplingar, därav 72st vid GWR.
Fortfarande år 1934 höll GWR på med detta (23st i tidtabellen)

En nackdel med systemet är att "slip" vagnarna saknar genomgång, och passagerarna därför inte kan komma in i restaurangvagnen. En annan nackdel är att vagnarna inte kan få värme från ångvärmeledningen.

Min Fråga: Har detta förekommit utanför England?

Kanske något för de svenska tågoperatörerna?

Slip Coach

av Rg, Wednesday, March 19, 2008, 15:10 (5880 dagar sedan) @ Sören S

Ja eller Järnvägsstyrelsen!
:-|
Rg

Slip Coach

av Micke Carlsson, Wednesday, March 19, 2008, 17:55 (5880 dagar sedan) @ Sören S

På Munkedals järnväg gjordes något liknande, men kanske inte med avkoppling under gång. Personvagnen hängdes av vid en skiljeväxel och släpptes till plattform medan resten av tåget fortsatte.

Och danskarna gör väl något konstigt med sina IC-tåg?

Slip Coach

av Richard Loe, Wednesday, March 19, 2008, 21:28 (5880 dagar sedan) @ Sören S

Slip Coach
Att släppa av en vagn i farten strax innan stationen och bromsa den vid stationen. Kopplet drogs av med hjälp av ett rep. Detta introducerades vid Brighton Railway och South Eastern Railway år 1858. Här släppte man personvagnar i Ramsgate, Margate och Canterbury från tåget från London kl 12.30 pm.
Redan i december samma år började GWR göra samma sak och år 1860 även SER.
Detta kom att sprida sig till de flesta engelska järnvägar som GWR, SER, LCDR, LBSC, LNWR, MR, Furness, Caledonian, LYR, GNR, GER, GSWR med flera.
I tidtabellen för år 1914 finns 200 sådana här avkopplingar, därav 72st vid GWR.
Fortfarande år 1934 höll GWR på med detta (23st i tidtabellen)

En nackdel med systemet är att "slip" vagnarna saknar genomgång, och passagerarna därför inte kan komma in i restaurangvagnen. En annan nackdel är att vagnarna inte kan få värme från ångvärmeledningen.

Min Fråga: Har detta förekommit utanför England?

Kanske något för de svenska tågoperatörerna?

Vissa faktafel här, tyvärr.

En slip coach får sin värme från ångvärmledningen, och kan även ha genomgång till andra vagnar (jag har foto på detta). Det fanns en fast rutin för att skilja vagnen, som började med att vagnens konduktör gick igenom tåget för att kolla att ingen passagerare fanns på annat håll. Sedan så låste man korridorförbindelsen kopplade isär denna, stängde och kopplade isär ångvärmeledningen och slutligen så stängde och delade man vakuumbromsledningen. Sedan så lyfte konduktören den specialla kopplingskroken och bromsade försiktigt in vagnen så att den stannade vid stationen. Slip coaches hade särskilda baklampor (en röd, en vit), och det kunde finnas flera slip portions (bestående av en eller fler slip coaches) i ett tåg.

Sista slip coach användes 1960 vid Bicester, och resan finns bevarad på film (som går att köpa).

Slip coaches förekom i hela Storbirtannien och även i Indien, men var mest vanliga på GWR.

Slip Coach

av Kurt Möller, Wednesday, March 19, 2008, 21:47 (5880 dagar sedan) @ Richard Loe

Tack, RL. Indikationer finns på att systemet använts försöksvis även på en del andra håll, ja.

Speciell slip guard behövde alltså finnas ombord på varje tågdel som kopplades av!

BRs Rulebook från ca 1956 beskriver fortfarande procedurerna ganska utförligt...!!