Mer av farfarsfars attiraljer (Järnvägspersonal)

av Anders Ljung, Wednesday, March 19, 2008, 16:44 (5875 dagar sedan)

En av de roligare sakerna jag har efter Tågmästare Carl August Ljung är den här:

[image]

Kan någon identifiera modellen, och hur skall fjädern se ut (den har gått av någon gång.

mvh Anders

Mer av farfarsfars attiraljer

av Per Ljungberg, Wednesday, March 19, 2008, 18:36 (5875 dagar sedan) @ Anders Ljung

Jag tycker att det hela ser ut som en konduktörstång med fyrkantnyckel. Den fjäder Du talar om som trasig ser jag inte var den skulle ha suttit, men jag tycker att det saknas en som håller handtaget på tången öppen. Vissa tänger gav inte runda hål utan hål av olika fason exempelvis trekantiga. Har jag rätt?
PLj

Mer av farfarsfars attiraljer

av Anders Ljung, Wednesday, March 19, 2008, 20:43 (5875 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Givetvis är det en biljettång som jag med framgång använt under några år vid ULJ. Fyrkant- och vagnsnyckel fungerar som avsett (fast jag spar lite på den och använder min moerna fyrkant för tröga lås).
Jag hittade nämligen ett fotografi märkt med årtal (1905) där någon skribent noterade att han bar galoner som om han just blivit befodrad till konduktör coh funderade då på om denna tång är den enda han någonsinn kvitterat ut. (Förr i tiden gjorde man saker som höll. :-)

Mer av farfarsfars attiraljer - just...

av Kurt Möller, Wednesday, March 19, 2008, 21:30 (5875 dagar sedan) @ Anders Ljung

...denna modell av tång tycks ha varit ganska vanlig - eler är det bara en slump att ett antal av dessa dykt upp bara nu sista två åren, dels på Tradera, dels på annat sätt...? Både Eskilstuna-tillverkade o utländska förekommer... Denna var tydligen importerad av Stilles.

Fjädern ska spärra ut tång-skänklarna igen efter klipp, ja. Märken efter fjäderns infästningar finns säkert.

Enligt uppgift ska olikformade klipp urspr. ha haft olika betydelser och/eller angivit om det var kontrollör, tm eller knr som viserat... Rätt? Vet C-A Sch. nånting om detta??