Sliperavstånd (Bana)

av tuff-tuff @, Linköping, Thursday, March 20, 2008, 21:58 (5879 dagar sedan)

Hur har det varit egentligen i Sverige med sliperavstånd och slipergrovlek genom tiderna. Har det funnits några nämnvärda variationer också mellan olika järnvägsbyggare som använt samma spårvidd, och samma rälgrovlek? Några variationer mellan tidsperioder?

Sliperavstånd

av Stefan Nilsson, Thursday, March 20, 2008, 23:18 (5879 dagar sedan) @ tuff-tuff

Här ett exempel från Skillingmarksbanan:

[image]
Plan för DVVJ. Landsarkivet Göteborg. Foto Johan Stenson.

450 - 550 - 650 och sen likadant till andra änden av 10-metersrälerna.

Skillingmarksbanan byggdes redan från början med klenare räls än huvudlinjen DVVJ (18 kg mot 27-32,5 kg), och det är väl därför det specificeras särskilt här hur det skulle se ut. Bland annat medförde det lägre axeltryck för lok på bibanan. Det påverkar ju också slipersens dimensioner och inbördes avstånd.

Det har nog funnits variationer snarare än strikta regler, både beroende på tid, förvaltning och byggare. Mängden olika rälsskarvar, bl.a. vad gäller slipersplacering samt rälsbefästningar i slipers har säkert också påverkat.

Glad påsk!

Sliperavstånd

av Rolf Segelström @, Lindholmen, Sunday, March 23, 2008, 23:14 (5876 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej!
Det finns ett tabellvek utgivet av SJ på 1950-talet där beroendet av bla axeltryck, rälsvikt och rälslängd avgjorde avståndet mellan varje slipers. Jag har en kopia på denna.
De kan väl höra av dig om du är intresserad av en kopia.
Mvh: Roffe Segelström

Sliperavstånd

av Jan Frelin, Monday, March 24, 2008, 10:44 (5876 dagar sedan) @ tuff-tuff

Den gamla banläran har många varianter, varierande efter rälsvikt och rälslängd.