Lok på High Chaparall (Fordon: lok)

av z750asn, Wednesday, October 07, 2009, 13:09 (5317 dagar sedan)

Det har tidigare frågats efter bilder på de lok som står på High Chaparall, så därför kommer det två bilder från sommaren som har gått.
[image]

Detta lok kom ursprungligen från BJ om jag har förstått rätt med litt N3.
Är det någon som vet vilket nummer det hade hos BJ?
Har loket varit stationerat någon annanstans efter SJ övertagandet 1948?

[image]

Denna G9 1842 fanns urspungligen i två exemplar hos GDJ med litt N3 57 och 58.
De övertogs av SJ med nummren 1841 och 1842 så därför har jag antagit att 1842 hade N3 58 hos GDJ. Är det någon som kan bekräfta detta?
Finns det någon dokumentation som talar om var loket har trafikerat efter SJ övertagandet.

Mvh
Anders Svensson, Kalmar

Lok på High Chaparall - stationeringsort G9

av Max Jüdel, Wednesday, October 07, 2009, 17:42 (5317 dagar sedan) @ z750asn

G9-loken blev sin hemmabana och trakt trogen även under SJ-tiden. Stationerade i Falun gjorde de god tjänst till slutet av 50-talet på de f.d GDJ och SDJ - sträckorna Falun - Rättvik - Mora, Borlänge - Rättvik. Loken var dock inte i tjänst de sista åren med reguljär ånglokstrafik i Dalarna (i början av 60-talet) utan stod då avställda i Falu-trakten.

Loken utomhus på High Chaparral

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, October 07, 2009, 18:13 (5317 dagar sedan) @ z750asn

Det har tidigare frågats efter bilder på de lok som står på High Chaparall, så därför kommer det två bilder från sommaren som har gått.
[image]

Detta lok kom ursprungligen från BJ om jag har förstått rätt med litt N3.
Är det någon som vet vilket nummer det hade hos BJ?
Har loket varit stationerat någon annanstans efter SJ övertagandet 1948?

Enligt min egen notering, troligen efter omnämnande i "TÅG", i SJK-bok nr 13 "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" från 1973, så är detta lok SJ E4 1827, ursprungligen BJ N3 66 (Motala 495/1914).


[image]

Denna G9 1842 fanns urspungligen i två exemplar hos GDJ med litt N3 57 och 58.
De övertogs av SJ med nummren 1841 och 1842 så därför har jag antagit att 1842 hade N3 58 hos GDJ. Är det någon som kan bekräfta detta?

Enligt likaledes egen notering, troligen också efter omnämnande i "TÅG", i "Normalspåriga ånglok ...", så är detta lok SJ G9 1842, ursprungligen GDJ N3 58 (Nohab 996/1912).

Båda loken befann sig på dåvarande skrotplatsen, "SJ Filialverkstad", i Vislanda 1/1 1976 och kom till High Chaparral 15/11 1977 och såldes av SJ för 30 000kr/st, alltså samma pris som sedan betalades av intresserade föreningar när beredskapsångloken såldes ut på 1990-talet.
28/9 1977 sålde SJ också SJ B 1148 (Nohab 1005/1913, 3-axlig tender) för 42 000kr. Detta ställdes upp inomhus och har nog diskuterats i en tidigare tråd i samband med en brand vid anläggningen.

/CEO

Loken utomhus på High Chaparral

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, October 07, 2009, 20:19 (5316 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Det har tidigare frågats efter bilder på de lok som står på High Chaparall, så därför kommer det två bilder från sommaren som har gått.
[image]

Detta lok kom ursprungligen från BJ om jag har förstått rätt med litt N3.
Är det någon som vet vilket nummer det hade hos BJ?
Har loket varit stationerat någon annanstans efter SJ övertagandet 1948?


Enligt min egen notering, troligen efter omnämnande i "TÅG", i SJK-bok nr 13 "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" från 1973, så är detta lok SJ E4 1827, ursprungligen BJ N3 66 (Motala 495/1914).


[image]

Denna G9 1842 fanns urspungligen i två exemplar hos GDJ med litt N3 57 och 58.
De övertogs av SJ med nummren 1841 och 1842 så därför har jag antagit att 1842 hade N3 58 hos GDJ. Är det någon som kan bekräfta detta?


Enligt likaledes egen notering, troligen också efter omnämnande i "TÅG", i "Normalspåriga ånglok ...", så är detta lok SJ G9 1842, ursprungligen GDJ N3 58 (Nohab 996/1912).

Båda loken befann sig på dåvarande skrotplatsen, "SJ Filialverkstad", i Vislanda 1/1 1976 och kom till High Chaparral 15/11 1977 och såldes av SJ för 30 000kr/st, alltså samma pris som sedan betalades av intresserade föreningar när beredskapsångloken såldes ut på 1990-talet.
28/9 1977 sålde SJ också SJ B 1148 (Nohab 1005/1913, 3-axlig tender) för 42 000kr. Detta ställdes upp inomhus och har nog diskuterats i en tidigare tråd i samband med en brand vid anläggningen.

/CEO

Bild på 1842 i Vislanda sommaren 1976:

[image]

Lok på High Chaparall

av Fredrik Anderson, Wednesday, September 01, 2010, 09:05 (4988 dagar sedan) @ z750asn

Loken vid infarten till High Chaparrall hade fått lite ny färg till säsongen 2010

[image]

[image]

Foton från säsongens sista dag 29 augusti 2010
mvh Fredrik Anderson, Borgholm

Lok på High Chaparall

av Anders Sandgren, Wednesday, September 01, 2010, 13:18 (4988 dagar sedan) @ Fredrik Anderson

Ser ganska välvårdade ut numera.
Synd att de inte är uppkopplade. Finns vevstakar o dyl kvar till loken?
Sedan kan man tycka vad man vill om den röda målningen, men på HC passar ju en litet mer amerikansk look, förvisso.
Är det sättningar i marken som gör att E4'an står i en dalgång? Det verkar dock inte ha ökat jämfört med den äldre bilden.

Lok på High Chaparall

av Björn Arvidsson, Wednesday, September 01, 2010, 13:43 (4988 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ser ju mycket bättre ut nu, än när jag var där och jobba 1993, då stog loken i varsit dike vid ena infarten tillsammans med div vagnar, bla 1st nitad F5.
Vad har hänt med den?

Björn A (kringflackande servitör)

Lok på High Chaparall

av Fredrik Anderson, Wednesday, September 01, 2010, 20:54 (4987 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Har också undrat var normalspårsvagnarna på High Chaparrall tog vägen,
har inte sett några där de senaste åren, ngn som vet ?

E2 1072 såg ut så här på sommarens sista dag:

[image]

Fick väl lite målning efter att det kommit på räls till Värnamo 2007 ?

Lok på High Chaparall

av Anders Ö / NJM, Wednesday, September 01, 2010, 14:55 (4988 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När vi var där för en 6-7 år sen så vill jag minnas att det saknades nån koppelstång vid en snabb inventering...nån låg på gångbordet å några i hytterna...

Lok på High Chaparall

av Kurt G Möller, Wednesday, September 01, 2010, 15:19 (4988 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sedan kan man tycka vad man vill om den röda målningen, men på HC passar ju en litet mer amerikansk look, förvisso.

Klart olämpligt med rött i så fall - vitt eller silverbrons hade varit bättre!! Det här handlar ju inte om några speciellt gamla lok...