Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8 (Fordon: vagnar)

av Sid, Sunday, October 11, 2009, 14:30 (5282 dagar sedan)

Hej!

Söker komplitterande/rättande uppgifter om Bycf spårburna grävmaskiner litt Q8 med nummer enligt nedan:

1001 Q8 Tillverkad The Vulcan Works Co, Toledo USA 1909 Slopad 1930 Skrotad 1930 Ommärkt 1910 till Bycf från ??
1002 Q8 Tillverkad O&K, Berlin 1909 Slopad 1935 Skrotad 1935 Ommärkt 1910 till Bycf från ??
1003 Q8 tillverkad The BucyrusCo. S.Milwaukee, Wisconsin USA 1910 Slopad 1937 Skrotad 1939 Ommärkt 1910 till Bycf från ??
1004 Q8 tillverkad Mench & Hambrock, Altona, Hamburg 1911 Slopad 1942 Skrotad 19__
1005 Q8 tillverkad Atlas 1911 Slopad 19__ Skrotad 19__
1006 Q8 Tillverkad Atlas 1911 Slopad 1950 Skrotad 1950
1007 Q8 Tillverkad Atlas 1911 Slopad 19__ Skrotad 19__
1008 Q8 Tillverkad Atlas 1911 Slopad 1949 Skrotad 1949
1009 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1913 Skrotad 19__ Ommärkt 1911 till Bycf från ID banavdelning Bgv/Tjv?.
1010 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1930 Skrotad 1930 Inköpt 1913 från ?.
1011 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1937 Skrotad 1939
1012 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1942 Skrotad 19__
1013 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1942 Skrotad 19__
1014 Q8 Tillverkad 19__ Slopad 1942 Skrotad 1970 i Vislanda.
1015 Q8 Tillverkad 1939 Slopad 1942 Skrotad 19__
1016 Q8 Tillverkad 1940 Slopad 1942 Skrotad 19__

Detta är uppgifter mestadels från str77, men även från andra håll, tacksam om någon vet något mer om dessa tjänstevagnar:)
Mvh/Sid

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Björn Malmer, Monday, October 12, 2009, 21:02 (5281 dagar sedan) @ Sid

I ÖSJ-BLADET nr 4/2005, 1/2006 och 3/2006 finns mycket intressanta artiklar av Yngve Holmgren om ånggrävmaskinen från Fjärås, SJ BYCF litt Q8 nr 1014.

I SJK Medlemsblad nr 50 från maj 1963 har signaturen Rdt en artikel om samma ånggrävmaskin.

Sedan jag läst sistnämnda artikel fick jag min far att vända trubbnosen på Saab 93:an mot Fjärås, där jag tog denna bild år 1963. På fotot har jag skrivit
’O & K Baggermaschine nr 1243 år 1914’, så jag bör ha sett någon tillverkarskylt e dyl på maskinen.

Tyvärr vet jag inget mer om dessa grävmaskiner

[image]

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Olof W, Monday, October 12, 2009, 21:07 (5281 dagar sedan) @ Björn Malmer

Väldigt bra foto. Snygg komposition.

/Olof

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Sid, Monday, October 12, 2009, 22:11 (5281 dagar sedan) @ Björn Malmer

I ÖSJ-BLADET nr 4/2005, 1/2006 och 3/2006 finns mycket intressanta artiklar av Yngve Holmgren om ånggrävmaskinen från Fjärås, SJ BYCF litt Q8 nr 1014.

I SJK Medlemsblad nr 50 från maj 1963 har signaturen Rdt en artikel om samma ånggrävmaskin.

Sedan jag läst sistnämnda artikel fick jag min far att vända trubbnosen på Saab 93:an mot Fjärås, där jag tog denna bild år 1963. På fotot har jag skrivit
’O & K Baggermaschine nr 1243 år 1914’, så jag bör ha sett någon tillverkarskylt e dyl på maskinen.

Tyvärr vet jag inget mer om dessa grävmaskiner

[image]

Tack så mycket för den informationen, roligt att se den fina bilden också!

Mvh/
Sid

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av BJ, Monday, October 12, 2009, 22:45 (5281 dagar sedan) @ Sid

Samma skopa och den ser inte ut att ha rörts sig.
Bilden från B-Å-Bengtsson.
Vagnarna i bakgrunden har dock ändrats.
De två bakre vagnarna set ut att vara ombyggda c-tendrar! För grustransport?
BJ

[img]http://i256.photobucket.com/albums/hh191/s2cab/Fjaras_skopa.jpg[/img]

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Thomas Tell, Monday, October 12, 2009, 23:34 (5281 dagar sedan) @ BJ

De två bakre vagnarna set ut att vara ombyggda c-tendrar! För grustransport?
BJ

De höga tendrarna för vattentransport är säkert från M-lok.
/tell

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Björn Malmer, Tuesday, October 13, 2009, 05:33 (5281 dagar sedan) @ Thomas Tell

De båda tendrarna i Fjärås tillhörde ursprungligen Mb 648 (Motala Verkstads Nya AB nr 276 år 1901) och Mb 800 (Atlas nr 40 år 1901).
Mvh Björn

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8. Tendrarna

av Per Ljungberg, Tuesday, October 13, 2009, 07:33 (5281 dagar sedan) @ Björn Malmer

De avbildade tendrarna var sannolikt ombyggda för ogräsbekämpning. Jag har en bild på ett Ud-lok med besprutningståg i Alingsås. Det bestod av en ombyggd tender med besprutningsaggregat samt ett par tendrar ytterligare som förrådstankar. Tyvärr har jag ingen möjlighet att visa bilder här.
PLj

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Sid, Tuesday, October 13, 2009, 17:55 (5280 dagar sedan) @ Björn Malmer

De båda tendrarna i Fjärås tillhörde ursprungligen Mb 648 (Motala Verkstads Nya AB nr 276 år 1901) och Mb 800 (Atlas nr 40 år 1901).
Mvh Björn

Vet någon vilka Bgv/Tjv nummer dessa hade?

Mvh/Sid

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Ola Almquist, Thursday, October 15, 2009, 16:28 (5278 dagar sedan) @ Sid

De båda tendrarna i Fjärås tillhörde ursprungligen Mb 648 (Motala Verkstads Nya AB nr 276 år 1901) och Mb 800 (Atlas nr 40 år 1901).
Mvh Björn


Vet någon vilka Bgv/Tjv nummer dessa hade?

Mvh/Sid

Uppenbarligen har det funnits minst tre generationer tendrar som fungerat som vattenförråd till grävmaskinen i Fjärås.
- En DK-tender som syns på bilden på sidan 8 i ÖSJ-bladet 1/06. Bilden är tagen på 1920-talet och kommer från Nybergska samlingen.
- IID 9 bs Bgv 416 (C 554) och 417 (C 613) på 1940-talet (se annat inlägg från undertecknad).
- De båda M-tendrarna.

Jag saknar tyvärr de övriga ÖSJ-bladen, liksom nr 11/91 där det skall finnas en artikel om SJ ånggrävmaskiner.

M.v.h.
Ola (nu något mindre förkyld)

Bycf Spårburna grävmaskiner litt Q8

av Sid, Thursday, October 15, 2009, 23:31 (5278 dagar sedan) @ Ola Almquist

De båda tendrarna i Fjärås tillhörde ursprungligen Mb 648 (Motala Verkstads Nya AB nr 276 år 1901) och Mb 800 (Atlas nr 40 år 1901).
Mvh Björn


Vet någon vilka Bgv/Tjv nummer dessa hade?

Mvh/Sid


Uppenbarligen har det funnits minst tre generationer tendrar som fungerat som vattenförråd till grävmaskinen i Fjärås.
- En DK-tender som syns på bilden på sidan 8 i ÖSJ-bladet 1/06. Bilden är tagen på 1920-talet och kommer från Nybergska samlingen.
- IID 9 bs Bgv 416 (C 554) och 417 (C 613) på 1940-talet (se annat inlägg från undertecknad).
- De båda M-tendrarna.

Jag saknar tyvärr de övriga ÖSJ-bladen, liksom nr 11/91 där det skall finnas en artikel om SJ ånggrävmaskiner.

M.v.h.
Ola (nu något mindre förkyld)

Okay, tack för uppgifterna:)
Mvh/Sid