Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland? (Fotografier/bildfrågor)

av Bo Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 09:08 (5280 dagar sedan)

Har köpt några glasplåtar på auktion i Mellerud, Dalsland och bland dessa fanns denna. Den här bilden utmärker sig från de andra då det inte är ett motiv från Dalsland eller i dess närområde. Stationsnamnet slutar på "ara" men har uteslutit både Skara och Vara i Västergötland. Har varit inne på att det kan vara Nattavara men av en norrlänning fått besked om att det inte är det. Han nämnde att det kan vara i Finland men har inte de en annan spårvidd?

[image]

[image]

/Bo

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av J. O. Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 09:46 (5280 dagar sedan) @ Bo Andersson

Kan det vara Nattavaara station, första stationsbyggnaden?

Järnvägsstation Nattavara !?

av Morshyttan, Wednesday, October 14, 2009, 11:34 (5280 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Kan det vara Nattavaara station, första stationsbyggnaden?

[image]

[image]
nattavara station ur "sveriges statsbanors stationer" 1921

huset i bakgrunden stämmer bra och bilden är ju ett tag efter invigningen så ombyggnad kan ju ha skett.:-)

hur det ser ut idag vet jag inte :-| men att vårt är väck är alltför sant:-P ;-) :-D

Järnvägsstation Nattavara !?

av Jöran Johansson, Wednesday, October 14, 2009, 11:38 (5280 dagar sedan) @ Morshyttan

Stationshuset brann 1920 och det kan ju ha förändrat utseendet.

/Jöran

Järnvägsstation Nattavara !?

av Jöran Johansson, Wednesday, October 14, 2009, 11:45 (5280 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag måste korrigera mig. Uppgiften om brand 1920 kommer ur Sveriges Järnvägsstationer (Orbis). Men i Svensk Järnvägstidning 1922:5 står att stationshuset nedbrann fullständigt 1922-02-05.

Det på 20-talet byggda stationshuset uppges ha brunnit 1960, varpå ett nytt ska ha byggts året därpå. Om det också brann vet jag inte, det finns faktiskt en uppgift att så skulle ha skett 1977, likväl som en uppgift om rivning 1980.

Om det är en eller flera bränder vet jag inte.

/Jöran

Järnvägsstation Nattavara !?

av Mattias Jansson @, Thursday, October 15, 2009, 09:58 (5279 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag måste korrigera mig. Uppgiften om brand 1920 kommer ur Sveriges Järnvägsstationer (Orbis). Men i Svensk Järnvägstidning 1922:5 står att stationshuset nedbrann fullständigt 1922-02-05.

Det på 20-talet byggda stationshuset uppges ha brunnit 1960, varpå ett nytt ska ha byggts året därpå. Om det också brann vet jag inte, det finns faktiskt en uppgift att så skulle ha skett 1977, likväl som en uppgift om rivning 1980.

Om det är en eller flera bränder vet jag inte.

/Jöran

Ja, det torde nog ha varit flera bränder, för inte ens i Nattavaara tror jag att det ligger och pyr i nära 40 år. "Nämen va f-n jag trodde vi hade släckt ordentligt, åsså blossade det upp igen!" ;-)
F'låt, kunde'nte låta bli.

Järnvägsstation Nattavara !?

av J. O. Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 13:30 (5280 dagar sedan) @ Morshyttan

Idag ser det ut såhär. Stationshuset skall enligt Sveriges Järnvägsstationer ha blivit ombyggt 1920 på grund av eldsvåda och brunnit ned tre gånger. Huset på den första bilden är mycket likt några av de andra originalstationshusen där uppe så det är troligen det första.

Hus i bakgrunden, utfarten i kurva i bortre änden och konturerna på fjället i bakgrunden samt stationsnamnets längd och att det slutar på "vara" av gavelskylten att döma tyder alla på Nattavara, men helt säker kan man ju intevara! :-D

Järnvägsstation Nattavara !?

av Mats Erdin @, Höganäs, Wednesday, December 29, 2010, 12:07 (4839 dagar sedan) @ Morshyttan

Det hus på vykortet är det stationshus som brann ned
i början av -60talet. Jag minns det så väl för det var precis
före jul och mina julklappar brann upp eftersom även postens
lokaler låg i samma hus.

Byggnaderna

av Rasmus Axelsson, Wednesday, October 14, 2009, 11:15 (5280 dagar sedan) @ Bo Andersson

Han nämnde att det kan vara i Finland men har inte de en annan spårvidd?

[image]

Huset längst till vänster i bild och huset bortom det förmodade stationshuset liknar hus som byggdes längs Malmbanan och som åtminstone delvis användes som banvaktstugor...

Finland har 1524 mm spårvidd och Sverige 1435. Går det att bedöma spårvidden på detta avstånd?

Byggnaderna

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, October 14, 2009, 11:26 (5280 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

När man ser detaljförstoringen så är det väl fantastiskt vad som går att dra upp ur ett gammalt negativ. Denna fotografering måste ha varit årets stora händelse att döma av den stora uppslutningen av finklädda personer.

Tack för denna fina bild!

rnd

Byggnaderna

av Niklas Bygdestam, Wednesday, October 14, 2009, 12:57 (5280 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Han nämnde att det kan vara i Finland men har inte de en annan spårvidd?


[image]

Huset längst till vänster i bild och huset bortom det förmodade stationshuset liknar hus som byggdes längs Malmbanan och som åtminstone delvis användes som banvaktstugor...

Finland har 1524 mm spårvidd och Sverige 1435. Går det att bedöma spårvidden på detta avstånd?

Jag försöker avgöra spårvidden. Ryssland och alla fd sovjetstater har ju samma spårvidd som Finland och i några av de länderna har jag åkt en del. När jag tittat på bredspåret i t ex Ukraina så inbillar jag mig att spåret ser en aning bredare ut än det gör hemma. Men jag kan aldrig bestämma mig för om det verkligen är iögonfallande bredare eller om jag bara tycker det just för att jag vet det. Skillnad är i Spanien där deras bredspår är så brett att jag verkligen hajar till över hur brett det verkligen är. Men ryskt bredspår tycker jag mest att det ser lite bredare ut men ändå inte så mycket som man tror

När jag synar bilden så lutar jag ändå på att det borde vara europeiskt normalspår. Jag tror att jag hade anat en aning större bredd om det varit ryskt bredspår

På bilden syns några godsvagnar. Kanske någon duktig expert kan avgöra om dessa är svenska eller inte? Är det svenska godsvagnar så kan vi vara helt säkra på att det inte är någon bredspårstation i varken Finland, Ryssland eller någon fd sovjetstat. På den tiden spårades inte några europeiska normalspårsvagnar om till bredspår

Byggnaderna

av WS, Wednesday, October 14, 2009, 13:19 (5280 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Han nämnde att det kan vara i Finland men har inte de en annan spårvidd?


[image]

Huset längst till vänster i bild och huset bortom det förmodade stationshuset liknar hus som byggdes längs Malmbanan och som åtminstone delvis användes som banvaktstugor...

Finland har 1524 mm spårvidd och Sverige 1435. Går det att bedöma spårvidden på detta avstånd?


Jag försöker avgöra spårvidden. Ryssland och alla fd sovjetstater har ju samma spårvidd som Finland och i några av de länderna har jag åkt en del. När jag tittat på bredspåret i t ex Ukraina så inbillar jag mig att spåret ser en aning bredare ut än det gör hemma. Men jag kan aldrig bestämma mig för om det verkligen är iögonfallande bredare eller om jag bara tycker det just för att jag vet det. Skillnad är i Spanien där deras bredspår är så brett att jag verkligen hajar till över hur brett det verkligen är. Men ryskt bredspår tycker jag mest att det ser lite bredare ut men ändå inte så mycket som man tror

När jag synar bilden så lutar jag ändå på att det borde vara europeiskt normalspår. Jag tror att jag hade anat en aning större bredd om det varit ryskt bredspår

På bilden syns några godsvagnar. Kanske någon duktig expert kan avgöra om dessa är svenska eller inte? Är det svenska godsvagnar så kan vi vara helt säkra på att det inte är någon bredspårstation i varken Finland, Ryssland eller någon fd sovjetstat. På den tiden spårades inte några europeiska normalspårsvagnar om till bredspår

Tycker ändå att bilden känns svensk. Flera byggnader har bekanta drag.
Godsmagasinet med sina stora gavelfönster är ganska typiskt för sin tid.

Kan inte det 2-portade "rundstallet" långt bort i bild ge en ledtråd? WS.

Byggnaderna

av Uno P @, Wednesday, October 14, 2009, 14:02 (5280 dagar sedan) @ WS

Kan inte det 2-portade "rundstallet" långt bort i bild ge en ledtråd? WS.

Enligt "Sveriges lokstastioner" så fanns det mellan 1888 och 1926 i Nattavara ett rundstall med två platser. Samt ett fristående vattentorn.

Uno P

Byggnaderna

av Bo Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 19:49 (5280 dagar sedan) @ Uno P

Har lagt orginalplåtarna i ett arkiv så jag gjorde en förstoring av lokstallet och vattentornet ur bilden jag har i min dator.

[image]

/Bo

Datering

av Mats Björkelund, Wednesday, October 14, 2009, 23:27 (5280 dagar sedan) @ Bo Andersson

Hitersta vagnen till höger verkar vara en N1 med bromsarsäte ut över buffert och med fyra trästolpar. I par med annan N1 för transport av räls, väl.

Dessutom några I-vagnar och troligen en NN1 med bromshytt.

Allihop indikerar 1890-tal, innan 1898-års vagnar började bli vanliga.

Och är det inte ställningar runt vattentornet. Månne är det strax efter byggnation.

/Mats B

Datering

av Thomas Tell, Thursday, October 15, 2009, 02:03 (5279 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Hitersta vagnen till höger verkar vara en N1 med bromsarsäte ut över buffert och med fyra trästolpar. I par med annan N1 för transport av räls, väl.

Dessutom några I-vagnar och troligen en NN1 med bromshytt.

Allihop indikerar 1890-tal, innan 1898-års vagnar började bli vanliga.

Och är det inte ställningar runt vattentornet. Månne är det strax efter byggnation.

/Mats B

Är det inte en bromskur på en vagn m98 som syns på lokstallsbilden?
/tell

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Mattias Jansson @, Wednesday, October 14, 2009, 13:26 (5280 dagar sedan) @ Bo Andersson

Har köpt några glasplåtar på auktion i Mellerud, Dalsland och bland dessa fanns denna. Den här bilden utmärker sig från de andra då det inte är ett motiv från Dalsland eller i dess närområde. Stationsnamnet slutar på "ara" men har uteslutit både Skara och Vara i Västergötland. Har varit inne på att det kan vara Nattavara men av en norrlänning fått besked om att det inte är det. Han nämnde att det kan vara i Finland men har inte de en annan spårvidd?

[image]

[image]

/Bo

Om man jämför med nutida bilder så ser ju i a f bild 4 och 6 ut att passa hyfsat bra in...

http://www.malmbanan.se/Trafikplatser/Nattavaara/nattavaara.html

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, October 14, 2009, 13:41 (5280 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Just det faktum att det av stationsskylten framgår att stationens namn slutar på VARA, inte VAARA, pekar på att det är frågan om Nattavara i Sverige, dvs. en försvenskad version av det finska namnet. När bytte förresten stationen namn till Nattavaara?

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Jöran Johansson, Wednesday, October 14, 2009, 16:49 (5280 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

När bytte förresten stationen namn till Nattavaara?

1966 har det sagts, någonstans.

/Jöran

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Bo Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 19:57 (5280 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Aha! Mannen jag talade med sa att det inte kunde vara Nattavara på grund av att orten stavades Nattavaara men har de bytt stavning på 1960-talet så faller ju hans resonemang.
/Bo

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, October 14, 2009, 19:35 (5280 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Varför bytte man namn? Kunde man inte låtiti det vara.:-D Som Ka´l sa´till Osborne," Varbildning´Åssbonn, de e´ den enda bildning som varar.:-D :-D :-D
För övrigt ser både hus, natur och människorna genuint nordiska ut.I Ryssland hade man knappast haft så eleganta kläder.Kortet kan väl vara taget mellan 1900 1910 av damernas klädsel att döma.:-) Sune

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av J. O. Andersson, Wednesday, October 14, 2009, 23:08 (5280 dagar sedan) @ Sune Nylén

Varför bytte man namn?

Man ändrade väl antagligen stavningen på stationsnamnet eftersom ortsnamnets stavningen ändrades. Stora frågan är väl varför stationen bytte så sent när stavningen på ortsnamnet ändrades redan i början av niddertonhundratalet, om man skall tro hembygdsföreningen på orten.

Järnvägsstation i Norrland, ev. i Finland?

av Lars Olof Lidmo, Thursday, October 15, 2009, 06:15 (5279 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Varför bytte man namn?


Man ändrade väl antagligen stavningen på stationsnamnet eftersom ortsnamnets stavningen ändrades. Stora frågan är väl varför stationen bytte så sent när stavningen på ortsnamnet ändrades redan i början av niddertonhundratalet, om man skall tro hembygdsföreningen på orten.

Postverket gjorde namnändring till Nattavaara från den 1 mars 1966. Poststationen i Nattavara inrättades den 1 januari 1892.:-) :-) :-)