Finn fem "fel" (eller färre) (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Saturday, March 22, 2008, 13:00 (5873 dagar sedan)

[image]

[image]

Finn fem "fel" (eller färre)

av Ante Svensson, Saturday, March 22, 2008, 14:57 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vem är byggaren?

Finn fem "fel" (eller färre)

av Micke Carlsson, Saturday, March 22, 2008, 15:04 (5873 dagar sedan) @ Ante Svensson

"F-loket" är byggt av en firma i Göteborg, minns ej namnet, på ASEA:s uppdrag någon gång på 60-talet. Det andra vet jag ej. Skala, gissar 1:20.

Någon som kan peka ut vad som "inte stämmer" med modellerna?

Finn fem "fel" (eller färre) Taken?

av Patrik E, Saturday, March 22, 2008, 15:58 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Taken på modellerna verkar ha bytt plats(?) Fronten på F loket verkar jui vara fel på nåt sätt d.v.s taklyktans placering.

Finn fem "fel" (eller färre)

av Jörgen Bergfors, Saturday, March 22, 2008, 17:14 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Taken, som sagt.
F-lokets front verkar vara för mycket rundad.
D-loket verkar ha för mycket överhäng utanför löphjulen.
Den som gjorde modellerna kan inte ha haft tillgång till originalritningar.

/Jörgen

Finn fem "fel" (eller färre)

av mamma Ulla @, Stockholm, Saturday, March 22, 2008, 17:19 (5873 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Taken, som sagt.
F-lokets front verkar vara för mycket rundad.
D-loket verkar ha för mycket överhäng utanför löphjulen.
Den som gjorde modellerna kan inte ha haft tillgång till originalritningar.

/Jörgen

De första skisserna till F-loken påminde mera om den tyska förebilden E18, alltså med ungefär det här utseendet.

Finn fem "fel" (eller färre)

av Micke Carlsson, Saturday, March 22, 2008, 17:32 (5873 dagar sedan) @ mamma Ulla

Ytterlagrad löpboggi precis som tysken. D-lokstaket, och jag tycker att hela D-korgen verkar lite för lång?

Tror det är modeller gjorda efter prototypritningar. Men F är som sagt gjord på 60-talet, och det är inga hobbybyggen. Så lite märkligt är det, jag vet inget om bakgrunden i övrigt...

Finn fem "fel" (eller färre)

av HJP @, Saturday, March 22, 2008, 18:36 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/Picture009.jpg[/IMG]

[IMG]http://i160.photobucket.com/albums/t184/s100ck/Picture005-1.jpg[/IMG]

****
Jag tror inte att det finns några fel. Modellerna ska vara byggda så som dom är, gissar jag.

HJP

Finn fem "fel" (eller färre)

av Micael Lindgren, Saturday, March 22, 2008, 18:37 (5873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

F-Loket är jag nästan säker på att det är byggt av Fleishmann, Pappa har ett likadant som jag såg häromdagen.
Rätta mig om jag har fel.:-D

/Micael.

Finn fem "fel" (eller färre)

av Bertil Bengtsson, Saturday, March 22, 2008, 19:45 (5873 dagar sedan) @ Micael Lindgren

F-loket är byggt enligt en tidig skiss till F-lok, med lutande frontrutor och utvändiga lagerboxar på löpaxlarna. Så om man relaterar till "riktiga" F-lok, är det två fel på den i övrigt mycket snygga modellen av F-lok. Det kanske finns fler, antalet sidofönster osv. Taket är antagligen också fel.

Den andra modellen, av vad som ser ut som ett trä-D, verkar vara en Oe/Of-halva som fått kortkopplingsänden ersatt med löpaxel, hytt och strömavtagare, lika som "hyttänden". Ansatsen på taket är "Oe/Of" men dubbelriktad. Axelavstånd och överhäng till buffertar är helt och hållet "Oe/Of".
Så vad som är "fel" är svårt säga; det är ju inte någon modell av något lok som överhuvudtaget funnits. Om man säger att det är en "trä-D" så blir de saker jag räknat upp ovan felaktiga. Sidofönstren stämmer ju för en trä-D, men det är nästan det enda! Men en snygg lokmodell är det! Vilken skala är det?
Berra

F-tak

av Olle E, Saturday, March 22, 2008, 20:55 (5873 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

F-loket är byggt enligt en tidig skiss till F-lok, med lutande frontrutor och utvändiga lagerboxar på löpaxlarna. Så om man relaterar till "riktiga" F-lok, är det två fel på den i övrigt mycket snygga modellen av F-lok. Det kanske finns fler, antalet sidofönster osv. Taket är antagligen också fel.

Taket på "F-loket" är definitivt fel, eftersom F har en stor upphöjning på mitten.

Förslag?

av Per Ljungberg, Sunday, March 23, 2008, 17:53 (5872 dagar sedan) @ Olle E

Kan det vara så att modellerna ska visa förslag till utförande som gjorts av ASEA?. D-loket kan ju vara en Malmbaneanpassad modell med plats för stor snöplog. Den har förvisso drag av Oef-loken och kan ju vara ett förslag till persontågslok för norra Sverige.
Det byggdes ju ibland modeller för att visa förslag till utförande. Exempelvis har jag i någon gammal Signalen(?) sett en bild på en "D"-loksmodell i enhyttsutförande och med huvar liknande amerikanska GG1.
PLj

Förslag?

av Bertil Bengtsson, Sunday, March 23, 2008, 19:30 (5872 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Stämmer, kommer jag också ihåg. Det var ett förslag till Da-lok, det såg ut som en "mini-GG1"!
Någon som kan leta upp Signalen för 1950, 1951, 1952?
Berra