SRJ hade tre godstågslok SRJ 31,32 och 33 tillverkade av Orenstein & Koppel 1916-1918 samt tre snälltågslok "Stortyskarna" 27, 28 och 29 tillverkade 1920 av Henschel.
JV
Henschel tillverkade fyra lok av "Dalhemtyp" 1920-21; ULB 9, SlRJ 3 samt DHJ 11 och 12. Tre av loken var av en större typ som hos SJ fick littera N2p ( fallet DHJ 11 och 12 är detta teoretiskt eftersom loken aldrig införlivades med SJ;s nummer- och litteraserier). [i]Dalhem[/i] var något mindre i måtten och fick därför ett annat littera, N5p. N2p-loken var starka och DHJ-loken fanns kvar in på tidigt 60-tal. [i]Dalhem[/i] ställdes av efter 1956 och överfördes till Jvm 1963. Loket var det enda tyskbyggda loket på de personförande banorna på Gotland.
Dessutom byggde man ett antal lok av S2p-typ; ROJ 4 och 5 samt två lok till Västergötland resp Småland, HSJ 11 samt ett KBJ-lok. S2p-loken levde rätt länge och fanns kvar i Östergötland till 1963 någon gång. ROJ 5 finns idag hos AGJ. Utöver dessa byggdes tre tenderlok VGJ 27, 28 (litt B3p) och 31 (litt B4p) samt de lok Johan nämnder. Av dessa är VGJ 31 bevarat i Anten. Man byggde också ett litet fult lok till Öland, ÖJ 5.
Många av dessa lok byggdes kring 1920. Den tyska förmågan att hålla låga priser var rätt avgörande. Även vagnar från WUMAG i Görlitz, Bautzen samt mindre kända Dolberg dyker upp i detta land vid denna tid. Banor som SlRJ, ROJ, VÅHJ och SRJ handlade tyska vagnar till förmånliga priser under denna tid. Känd är ju historien om SlRJ:s köp av [i]Dalhem[/i]: Man erlade en handpenning men sedan kom den tyska hyperinfaltionen som gjorde att detta belopp även täckte köp av två resgodsvagnar (SlRJ F 6 och 7) samt två vändskivor. Förmodligen den enda goda affär SlRJ någonsin gjorde...
O&K byggde många industrilok men också minst ett tenderlok till NKlJ, NKlJ 22. (Jag vet inte om detta hade något systerlok). Samt då ovan nämnda SRJ-lok.
Jag har inte listorna framför mig men jag har säkert missat något.
Ante