Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår. (Fordon: lok)

av Niklas O, Thursday, October 22, 2009, 09:05 (5299 dagar sedan)

Jag har förmig att det tillverkades smalspårslok i Tyskland för trafik på Svenska 891mm nätet. På Gotland finns väl ett och det är loket Dalhem? Vilka mer lok fanns det, (om det fanns) runt om i Sverige? Gotland är mest intressant för mig.


[img]http://rsb.se/arena/images/smilies/coolsilver.gif[/img]

Tysktillverkade smalspårslok på Roslagsbanan.

av Johan Vinberg, Thursday, October 22, 2009, 09:31 (5299 dagar sedan) @ Niklas O

SRJ hade tre godstågslok SRJ 31,32 och 33 tillverkade av Orenstein & Koppel 1916-1918 samt tre snälltågslok "Stortyskarna" 27, 28 och 29 tillverkade 1920 av Henschel.

JV

Tysktillverkade smalspårslok

av Ante Svensson, Thursday, October 22, 2009, 10:34 (5299 dagar sedan) @ Johan Vinberg

SRJ hade tre godstågslok SRJ 31,32 och 33 tillverkade av Orenstein & Koppel 1916-1918 samt tre snälltågslok "Stortyskarna" 27, 28 och 29 tillverkade 1920 av Henschel.

JV

Henschel tillverkade fyra lok av "Dalhemtyp" 1920-21; ULB 9, SlRJ 3 samt DHJ 11 och 12. Tre av loken var av en större typ som hos SJ fick littera N2p ( fallet DHJ 11 och 12 är detta teoretiskt eftersom loken aldrig införlivades med SJ;s nummer- och litteraserier). [i]Dalhem[/i] var något mindre i måtten och fick därför ett annat littera, N5p. N2p-loken var starka och DHJ-loken fanns kvar in på tidigt 60-tal. [i]Dalhem[/i] ställdes av efter 1956 och överfördes till Jvm 1963. Loket var det enda tyskbyggda loket på de personförande banorna på Gotland.

Dessutom byggde man ett antal lok av S2p-typ; ROJ 4 och 5 samt två lok till Västergötland resp Småland, HSJ 11 samt ett KBJ-lok. S2p-loken levde rätt länge och fanns kvar i Östergötland till 1963 någon gång. ROJ 5 finns idag hos AGJ. Utöver dessa byggdes tre tenderlok VGJ 27, 28 (litt B3p) och 31 (litt B4p) samt de lok Johan nämnder. Av dessa är VGJ 31 bevarat i Anten. Man byggde också ett litet fult lok till Öland, ÖJ 5.

Många av dessa lok byggdes kring 1920. Den tyska förmågan att hålla låga priser var rätt avgörande. Även vagnar från WUMAG i Görlitz, Bautzen samt mindre kända Dolberg dyker upp i detta land vid denna tid. Banor som SlRJ, ROJ, VÅHJ och SRJ handlade tyska vagnar till förmånliga priser under denna tid. Känd är ju historien om SlRJ:s köp av [i]Dalhem[/i]: Man erlade en handpenning men sedan kom den tyska hyperinfaltionen som gjorde att detta belopp även täckte köp av två resgodsvagnar (SlRJ F 6 och 7) samt två vändskivor. Förmodligen den enda goda affär SlRJ någonsin gjorde...

O&K byggde många industrilok men också minst ett tenderlok till NKlJ, NKlJ 22. (Jag vet inte om detta hade något systerlok). Samt då ovan nämnda SRJ-lok.

Jag har inte listorna framför mig men jag har säkert missat något.
Ante

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Granis, Thursday, October 22, 2009, 10:15 (5299 dagar sedan) @ Niklas O

På Gotland blev det endast "Dalhem", men många andra f f a smalspårsbanor passade strax efter 1:a världskrigets slut på att beställa ånglok i Tyskland tack vare den tyska valutans katastrofalt låga kurs då =billigt för oss! Oftast (?) -precis som nämnda "Dalhem" och SRJ´s "Stortyskar"- tillverkade av Henschel runt 1920. "Stor-" och "Godstågstyskarna" som Johan nämnde blev väl tillsammans med några liknande lok för 1067-banan BKB de enda tenderloken? Så annars var det tanklok i stil som "Dalhem", levererade till 891-banor i Västergötland och Småland. Och så "Lilltysken" SÖJ 5 på Öland! [i](se bild nedan från "historiskt.nu" ) [/i]

/ L G
[img]http://www.historiskt.nu/smalsp/oland/soj_lok5.jpg[/img]

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av J. O. Andersson, Thursday, October 22, 2009, 11:05 (5299 dagar sedan) @ Granis

Oj, vilken sötnos! En katastrof att det lilla charmtrollet inte finns bevarat! Är det någon som sitter på ritningar på skönheten?

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Ante Svensson, Thursday, October 22, 2009, 11:06 (5299 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Du känner väl till lokets gotländska koppling?

Ante

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av J. O. Andersson, Thursday, October 22, 2009, 11:18 (5299 dagar sedan) @ Ante Svensson

Nej, är den stark nog fär att motivera ett replikbygge? Ekonomiskt underlag kunde kanske tas fram enligt devisen "Skänken slant till Dalhems söta lillasyster!" ;-)

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Ante Svensson, Thursday, October 22, 2009, 11:25 (5299 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Nej, är den stark nog fär att motivera ett replikbygge? Ekonomiskt underlag kunde kanske tas fram enligt devisen "Skänken slant till Dalhems söta lillasyster!" ;-)

Statliga GJ erbjöds av SJ att köpa loket 1947 men det var ju inte direkt vad man hade behov av. GJ hade ju tänkt sig något större som kunde klara tyngre linjetjänst. SRJ 14 var också på tapeten men ombyggnaden av detta till tvillinglok fick GJ att dra öronen åt sig. Sen kom lokomotorerna... Det finns en hel artikel om detta i Spårstumpen, bara att gotta sig!

Ante

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Granis, Thursday, October 22, 2009, 11:55 (5299 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Jo. "En fin liten sak" på en lagom lång 891-museibana med lagom långa tåg hade det varit idag.

/ L G :-)

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 13:32 (5299 dagar sedan) @ Granis

Illa omtyckt överallt, på sin tid. Trol. för liten rostyta.

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av J. O. Andersson, Thursday, October 22, 2009, 16:33 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Illa omtyckt även på sin ursprungsbana? Den ojämförligt vanligaste orsaken när ånglok blivit illa omtyckta är att dom varit konstruerade för en viss uppgift och sedan har man försökt använda dom till något annat.

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 23:25 (5298 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Illa omtyckt även på sin ursprungsbana?

Ja!! Jag kollade upp data på loket och såg att rostytan var löjligt liten för ett 25-28-tonslok med hyfsat stora cylindrar. Har inte sparat siffran (fast den kan gå att snoka fram i gamla forumnotiser här...) Adhesionsvikt 18,4 ton, enligt str 77.

Förändrad användning? Knappast - ÖJ hade inte mycket annat än sina vanliga tåg...

Däremot KAN det ju i o f s handla om nån sorts gottköp, typ ursprungligen en maskin beställd för ex.vis en 900- eller 1000-bana med högre axeltryck, som annullerades, varvid loket erbjöds SÖJ till bra pris men med nerkrympt panna för att få ner vikten... Eller kortad hjulbas... Jag skulle tippa att denna gick in även på dom korta SÖJ-vändskivorna som byggts för lok 1-4 (SJ S11p).

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Ola Almquist, Thursday, October 22, 2009, 23:55 (5298 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Illa omtyckt även på sin ursprungsbana?


Ja!! Jag kollade upp data på loket och såg att rostytan var löjligt liten för ett 25-28-tonslok med hyfsat stora cylindrar. Har inte sparat siffran (fast den kan gå att snoka fram i gamla forumnotiser här...) Adhesionsvikt 18,4 ton, enligt str 77.

Inte svårt: [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=28060]Rostytan enligt Str 262[/link]


Förändrad användning? Knappast - ÖJ hade inte mycket annat än sina vanliga tåg...

Däremot KAN det ju i o f s handla om nån sorts gottköp, typ ursprungligen en maskin beställd för ex.vis en 900- eller 1000-bana med högre axeltryck, som annullerades, varvid loket erbjöds SÖJ till bra pris men med nerkrympt panna för att få ner vikten... Eller kortad hjulbas... Jag skulle tippa att denna gick in även på dom korta SÖJ-vändskivorna som byggts för lok 1-4 (SJ S11p).

Bra pris var det nog. Säkert mycket billigare än SÖJ 6. Undrar om det finns något intressant på Riksarkivet (ÖJ samt Väg och Vatten). Hade Henschel någon generalagent i Sverige? Det där med vändskivorna är intressant och bör kollas upp. Å andra sidan, köpte man nya skivor för sexan så spelade det kanske inte så stor roll.

M.v.h.
Ola

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, October 23, 2009, 00:02 (5298 dagar sedan) @ Ola Almquist

... Hade Henschel någon generalagent i Sverige?

Yessir, Jean L. Roths Eftr. i Stockholm. Rätt många av 1920-23 års H&S-lok var/är märkta med sådana skyltar.

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Ola Almquist, Friday, October 23, 2009, 00:46 (5298 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

... Hade Henschel någon generalagent i Sverige?


Yessir, Jean L. Roths Eftr. i Stockholm. Rätt många av 1920-23 års H&S-lok var/är märkta med sådana skyltar.

Jaha, det var det jag misstänkte. Har någon sett några spår efter denna firmas arkiv? Hittade inget i Sondera. Däremot [link=http://www.teknikhistoriska.nu/RAPPORTER_DOKUMENT.html]Brukskultur Åtvidaberg[/link]. Se rapporten "Från ASSA till ASSALUB".

M.v.h.
Ola

ÖJ nr 5

av Stig Lundin, Thursday, October 22, 2009, 17:11 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

När ÖJ skulle förstatligas 1947 ville SJ först inte ta över ÖJ nr 5. Det betraktades som ett dåligt lok med stora brister.

ÖJ nr 5

av Ola Almquist, Thursday, October 22, 2009, 22:55 (5299 dagar sedan) @ Stig Lundin

När ÖJ skulle förstatligas 1947 ville SJ först inte ta över ÖJ nr 5. Det betraktades som ett dåligt lok med stora brister.

Det kom till användning i alla fall. Se [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=32404]denna tråd[/link].

M.v.h.
Ola

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Christer Göransson @, Thursday, October 22, 2009, 10:26 (5299 dagar sedan) @ Niklas O

Jag har förmig att det tillverkades smalspårslok i Tyskland för trafik på Svenska 891mm nätet. På Gotland finns väl ett och det är loket Dalhem? Vilka mer lok fanns det, (om det fanns) runt om i Sverige? Gotland är mest intressant för mig.

De här loken hittade jag i mina listor:
DHJ 11-12 Henschel 1921 1D
HSJ 11 Henschel 1923 1C1
KBJ 21 Henschel 1920 1C-2
NKlJ 21-22 O&K 1917 D-4
ROJ 4-5 Henschel 1920 1C1
SlRJ 3 Henschel 1920 1D "Dalhem"
SRJ 27-29 Henschel 1920 1C1-4
SRJ 31-32 O&K 1916 D-4
SRJ 33-34 O&K 1918 D-4
SÖJ 5 Henschel 1920 1C1
ULB 9 Henschel 1920 1D
VGJ 27-28 Henschel 1922 2C-2
VGJ 31 Henschel 1941 2C-3
VÅHJ 5 Hanomag 1909 1C
ÖJ 7-8 O&K 1905 1B fd BBJ 1-2
ÖJ 9 O&K 1906 2B fd BBJ 3

Listan är säkert inte komplett, jag har bla inte tagit med lok tillverkade före 1901.

/Christer

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Lars T. Stenson @, Hagfors, Thursday, October 22, 2009, 11:01 (5299 dagar sedan) @ Christer Göransson

Christer glömde de femton ellok (31-45), som AEG i Berlin tillverkade för NKlJ åren 1920-21.

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Lars T. Stenson, Thursday, October 22, 2009, 11:30 (5299 dagar sedan) @ Lars T. Stenson

Jag å min sida glömde SRJ 53!

Lars

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Erik K, Thursday, October 22, 2009, 11:51 (5299 dagar sedan) @ Lars T. Stenson

Och Hanomag loket i Mariestad :-)

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Bengt Ohliv, Thursday, October 22, 2009, 13:19 (5299 dagar sedan) @ Erik K

De flesta Tp-loken tillverkades i Tyskland.

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 13:28 (5299 dagar sedan) @ Bengt Ohliv

Duktigt...!!! NU tror jag alla är medtagna.

Men... kolla gärna lite till, den som orkar - jag har en svag aning, bara ett klick i bakhuvudet, om att O&K eller nån annan stortillverkare byggde en litenliten maskin för 891 oxå. Men vart? Jo, för katten, FLERA:

Hellekis cement två st O&K.

Cellulosafabr. Göta FEM st O&K! Ett är väl kvar på AGJ?

1067-nätet hade nån liten tysk en oxå - kom den med? (Ja, inte den efterfr. spårvidden, men OK...)

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 13:37 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

NUU kom jag på den - lilla tyskloket på Ågsbanan! Urspr. byggnadslok på nån bana söderöver, sen reservlok på ÅJ då lillalilla "ÅG" hade överlåtits till Vintjärns gruvor. Liten fyrkopplad, trol. byggd av Krauss eller Henschel.

Tysktillverkade 891-lok på svenska spår m m

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, October 23, 2009, 22:18 (5298 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

NUU kom jag på den - lilla tyskloket på Ågsbanan! Urspr. byggnadslok på nån bana söderöver, sen reservlok på ÅJ då lillalilla "ÅG" hade överlåtits till Vintjärns gruvor. Liten fyrkopplad, trol. byggd av Krauss eller Henschel.

Tillsammans med "ÅG" och "KÅRBERG" och "SKYLLBERG" på ASLJ trol. landets minsta lok på spårvidd 891 mm. Inkl. Hålltorpsloket fr Hbg M W.

Var det på VSBJ som Ågsloket var gruslok...?

Tysktillverkade 891-lok på svenska spår m m

av Ola Almquist, Friday, October 23, 2009, 22:44 (5298 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

NUU kom jag på den - lilla tyskloket på Ågsbanan! Urspr. byggnadslok på nån bana söderöver, sen reservlok på ÅJ då lillalilla "ÅG" hade överlåtits till Vintjärns gruvor. Liten fyrkopplad, trol. byggd av Krauss eller Henschel.


Tillsammans med "ÅG" och "KÅRBERG" och "SKYLLBERG" på ASLJ trol. landets minsta lok på spårvidd 891 mm. Inkl. Hålltorpsloket fr Hbg M W.

Var det på VSBJ som Ågsloket var gruslok...?

Det måste vara detta, enligt Janis Priedits lista:
Orenstein & Koppel 502/1901 900 B Schou & Co, København, via A.Wallich i København sålt 1901 Malmö hamnbyggnad 4, via Arvid Andersson i Råå sålt 1912 till VSBJ 3, 1918 Ågs Järnväg 3, 19?? sålt/skrot

Nu kom jag på en sak till. Fanns det inte ett byggnadslok som kallades "Knös" eller "Krös" på någon 891-bana? På Öland? Någon som vet?

M.v.h.
Ola

Tysktillverkade 891-lok på svenska spår m m

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, October 24, 2009, 10:37 (5297 dagar sedan) @ Ola Almquist

Aha - bra, ganska gammalt, det förklarar varför det inte såg ut som O&K "standardlok" från ca 1905 och framåt... (Jag har flyktigt sett det på en dålig bild fr timmerupptagning ur sjön i Åg...)

Tysktillverkade 891-lok på svenska spår m m

av N G Ohlson @, Wednesday, January 20, 2010, 13:58 (5209 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det lok som på Öland kallades Knös användes som byggnadslok på BBJ och troligen också ett tag på SÖJ. Med all sannolikhet är det ett Krauss-lok, vilket man kan sluta sig till av utseendet på ett mycket fint foto framför lokstallet i Borgholm. Ett rykte säger, att det köpts från Katrinefors pappersbruk invid Mariestad - detta enligt en dagstidningsnotis i Kalmarpressen från byggnadsåret för BBJ (1905).

..glöm inte

av Johan Vinberg, Bromsten, Thursday, October 22, 2009, 13:40 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ett dussin Krauss-lok till Skånska Cement i Limhamn (varav ett finns bevarat på Malmö museum), till Katrienfors (MAriestad) och till Bläse på Gotland.
Samt O & Ks lok till Skånska Cement i Limhamn (numera att beskåda i Dalhem!)

JV

..glöm inte några till

av Erik K, Thursday, October 22, 2009, 13:49 (5299 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Om än inte lok, så hade väl åtminsotne VGJ tyska motorvagnar.
Och är inte 802 mm lockande nära, där fanns väl några mer?

..glöm inte några till

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 14:54 (5299 dagar sedan) @ Erik K

Om än inte lok, så hade väl åtminstone VGJ tyska motorvagnar.

Det är ju sant, faktiskt. Och även Roslagsbanan en, av ung. samma typ.

Och är inte 802 mm lockande nära, där fanns väl några mer?

Njaa... Bara motorloken på HFJ, isåfall - vad jag vet. Plus nån mindre maskin för HBA:s växling. Märk att dom tyska ångloken (fyra-fem stycken /?/) alla byggdes för spv 742 mm och sen spårades om här i landet. Så dom kvalificerar sej kanske inte riktigt. Eller vad tycker ni?

..glöm inte några till

av Johan S, Thursday, October 22, 2009, 15:31 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jung och Jenbach-dieselloken i Hagfors (eller är de tillverkade i Österrike?)

/Johan

..glöm inte några till

av Christer Göransson @, Thursday, October 22, 2009, 17:54 (5299 dagar sedan) @ Johan S

Jung och Jenbach-dieselloken i Hagfors (eller är de tillverkade i Österrike?)

/Johan

50% rätt, Jenbach ligger i Österrike, Jungfabriken låg i Tyskland.

/Christer

..glöm inte några till

av Torbjörn G, Thursday, October 22, 2009, 17:38 (5299 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Står det inte en mellanstor treaxlig O&K i hallarna på Gärdet hos AGJ och som är oljeeldad och som kommer från brukstrakterna runt HFJ eller Avesta? Någon som vet mer?

Torbjörn G

..glöm inte några till

av Ante vid fel dator, Thursday, October 22, 2009, 17:48 (5299 dagar sedan) @ Torbjörn G

Står det inte en mellanstor treaxlig O&K i hallarna på Gärdet hos AGJ och som är oljeeldad och som kommer från brukstrakterna runt HFJ eller Avesta? Någon som vet mer?

Torbjörn G

HBA 8. Som 802-lok finns HBA 7 kvar i (tror jag) Hällefors.

På Gotland fanns ett antal Krausslok vid Bläse, alltså spv 891 som det ju var under kalkbrottstiden där.

Ante

..glöm inte några till

av Torbjörn G, Thursday, October 22, 2009, 17:58 (5299 dagar sedan) @ Ante vid fel dator

HBA 8;an är en spännande liten maskin som skulle vara häftig i mindre tåg vid stor brandrisk om man behöll oljeeldningen och därmed slapp köra med motorlok. Har bara sett den en gång inne i hallarna på Gärdet.

Torbjörn G

..glöm inte några till; Norrsundet

av Stefan Olsson, Thursday, October 22, 2009, 20:29 (5299 dagar sedan) @ Torbjörn G

Fabrikskomplexet i Norrsundet hade ett eget diesellok byggt av Schoema.

..glöm inte några till

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 22, 2009, 23:31 (5298 dagar sedan) @ Torbjörn G

Detta är ett av dom f d 742 mm-loken jag nämnde förut.

..glöm inte 891 i Limhamn?

av Mats J, Thursday, October 22, 2009, 18:44 (5299 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Ett dussin Krauss-lok till Skånska Cement i Limhamn (varav ett finns bevarat på Malmö museum), till Katrienfors (MAriestad) och till Bläse på Gotland.
Samt O & Ks lok till Skånska Cement i Limhamn (numera att beskåda i Dalhem!)

Var MLJ smalspårig från början? visste jag ej.

..glöm inte 891 i Limhamn?

av Mats Dahlström, Thursday, October 22, 2009, 19:44 (5299 dagar sedan) @ Mats J

MLJ var normalspårig hela tiden men brottets bana var smalspårig hela tiden. Brottets bana gick från kalkbrottet till cementfabriken och ersattes av ett transportband!

Mats Dahlström

..glöm inte 891 i Limhamn?

av Uno P @, Thursday, October 22, 2009, 21:01 (5299 dagar sedan) @ Mats Dahlström

MLJ var normalspårig hela tiden men brottets bana var smalspårig hela tiden. Brottets bana gick från kalkbrottet till cementfabriken och ersattes av ett transportband!

Mats Dahlström

MLJ byggdes på ett ovanligt sätt. Man utgick från Limhamn och använde fyllnadsmassor från kalkbrottet. Järnvägen byggdes med 891mm men när man kom till Malmö så vände arbetståget åter och spikade ut den ena rälen till normalspår.

..glöm inte

av Jan Frelin, Friday, October 23, 2009, 21:27 (5298 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Ett dussin Krauss-lok till Skånska Cement i Limhamn (varav ett finns bevarat på Malmö museum), till Katrienfors (MAriestad) och till Bläse på Gotland.
Samt O & Ks lok till Skånska Cement i Limhamn (numera att beskåda i Dalhem!)

JV

Och "NVHJ"s första uppsättning lok, allihopa ramtanklok från Krauss tror jag.

..glöm inte

av Ola Almquist, Friday, October 23, 2009, 22:27 (5298 dagar sedan) @ Jan Frelin

Och "NVHJ"s första uppsättning lok, allihopa ramtanklok från Krauss tror jag.

Dessa har jag listat [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=40591]här[/link]. Återkommer när jag kollat uppgifterna.

M.v.h.
Ola

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Christer Göransson @, Thursday, October 22, 2009, 21:46 (5299 dagar sedan) @ Lars T. Stenson

Christer glömde de femton ellok (31-45), som AEG i Berlin tillverkade för NKlJ åren 1920-21.

Glömde och glömde, jag tog bara med ånglok köpta av "riktiga" järnvägar".

Vi kan ju ta en del andra blandade lok från mina listor.

Som du skrev:
AEG NKlJ 31-45 1920-21 1C1-el
Vi fortsätter så här:
tlv nr år köpt av typ
Deutz 10113 1931 Sanesson & Co, Malmö Bd

Hanomag 4922 1907 Vattenfall "CF2" B
7949-50 1917 Skånska Cement 17-18 C
10487 1926 Katrinefors Bruk "Katrinefors I" D

Henschel 17642 1920 NoHAB B

Jung 2400 1916 Holmens Bruk 2 "Tjocka Berta" Cfl

Krauss 532-33 1877 HWJ 11-12 C
534 1877 NBJ 2 "Åtvidaberg" C
535 1877 WÅB 1 "Gamleby" C
709 1878 HWJ 3 C
710 1878 NBJ 1 "Björsäter" C
2030 1888 Skånska Cement 3 B
3361 1896 Skånska Cement 4 B
3626 1898 Skånska Cement 5 B
3871 1898 Skånska Cement 6 B
4221 1900 Skånska Cement 7 B
4728 1902 okänd "Flink" B
5367 1905 Skånska Cement 8 B
5583 1906 Skånska Cement 9 B
5721 1907 Skånska Cement 10 B
5835-36 1907 Skånska Cement 11-12 B
6051 1908 Skånska Cement 13 B
6136 1908 Skånska Cement 14 B


fortsättning följer

/Christer

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av Ola Almquist, Thursday, October 22, 2009, 22:48 (5299 dagar sedan) @ Christer Göransson

När det gäller ånglok är det enklast att titta på historiskt och sedan välja Tyskland.

[link]http://www.historiskt.nu/rullande/lokbyggandet_2/index.html[/link]

Det finns dock fel i Krausslistan. Enligt min mening bör det vara så här (fritt ur minnet från Yngve Holmgrens bok Östgötaånglok):

Kr 532 891 1877 OOO HWJ 1 WESTERVIK 188?: HWJ 11
Kr 533 891 1877 OOO HWJ 2 ANKARSRUM 188?: HWJ 12
Kr 534 891 1877 OOO NBJ 1 1879: VÅBJ 5
Kr 535 891 1877 OOO VÅBJ 1 GAMLEBY
Kr 709 891 1878 OOO NBJ 2 ÖRTOMTA 188?: NBJ 8; 19??: NVHJ 8
Kr 710 891 1878 OOO NBJ 3 BJÖRSÄTER 188?: NBJ 9

Kollar årtalen innan jag skickar rättelserna till Rolf.

M.v.h.
Ola

Tysktillverkade smalspårslok på Svenska spår.

av korvtiger, Thursday, October 22, 2009, 16:18 (5299 dagar sedan) @ Christer Göransson

Storugns 3 finns (eller fanns?) ju på WFJ.
Byggt av O&K 1930

Vet dock ej varifrån loket kommer, men en gissning är ju någon kalkbana på Gotland eller Öland.

Storugns 3

av Jöran Johansson, Thursday, October 22, 2009, 20:25 (5299 dagar sedan) @ korvtiger

Loket kom 1947 från Boliden till Storugns (eller Storungs, båda varianterna varkar lika vanliga) kalkbrott på norra Gotland, var i bruk till 1957, stod sedan ute i kalkbrottet tills det överfördes till fastlandet 1969. Om det varit i Bolidens ägo sedan det var nytt vet jag inte.

/Jöran

Tack för svaren, det fanns tydligen några.

av Niklas O, Thursday, October 22, 2009, 13:37 (5299 dagar sedan) @ Niklas O

Intressant lista nu ska jag bara hitta info om loken i boken SJ:s Ånglok. Det är den ända litteraturen jag tyvärr har om ånglok, hoppas någon finns på bild där.

Dessa tillverkades i Tyskland finns det då några Tyska lok som har något gemensamt med de Svenska. Som löpverket (kallar man underredet så?) tänkte om man kan hitta ett snarlikt underrede, med rätt axelföljd, för att kunna göra ett Svenskt i modell.

[img]http://rsb.se/arena/images/smilies/coolsilver.gif[/img]