Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 8 (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, tisdag, november 03, 2009, 06:35 (3297 dagar sedan)

[image]

KYJ lok nr 8 i Hällabrottet den 25 februari år 1964. Loket tillverkades av Motala Verkstad år 1908 för Nora Bergslags Järnväg som dess lok nr 4. Skrotat år 1964.
Björn

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 8

av RJa, tisdag, november 03, 2009, 07:59 (3297 dagar sedan) @ Björn Malmer

Ett av KYJs senare ånglok såldes till Frövifors Bruk, och skrotades där 1968-69.
När det avsåldes fr KYJ vet jag inte men vid ett tidigt barndomsbesök i början av 1960, fanns det på ett stickspår vid g.a bruket. Var uppe i hytten och klättrade men minns inte så mycket av det hela. Loket stod avställt under ett skyddstak av trä, inte långt fr g.a lokstallet, som finns kvar ännu att beskåda idag.
MvH
RJa

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 8

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, november 04, 2009, 00:10 (3296 dagar sedan) @ RJa

Ett av KYJs senare ånglok såldes till Frövifors Bruk, och skrotades där 1968-69.
När det avsåldes fr KYJ vet jag inte men vid ett tidigt barndomsbesök i början av 1960, fanns det på ett stickspår vid g.a bruket. Var uppe i hytten och klättrade men minns inte så mycket av det hela. Loket stod avställt under ett skyddstak av trä, inte långt fr g.a lokstallet, som finns kvar ännu att beskåda idag.
MvH
RJa

Jag hittade detta i Janis lista:
N&H 930/1910 C WbÄJ 3, 1937 SJ (ej SJ-nr), 1937 KYJ 6 via C.O. Kling, 1944 Frövifors Bruks AB, 1962 skrot

Var det ett sadeltanklok?

M.v.h.
Ola

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, onsdag, november 04, 2009, 00:38 (3296 dagar sedan) @ Ola Almquist

WbÄJ 1-3 var sadeltanklok.
Systerloket nr 2 blev via LyJ 5 och UWHJ 23 så småningom SJ K9 1552 och skrotades 1958.
Fd KYJ 6 skrotades enligt historiskt.nu 1962. WbÄJ skrotades 1937, dvs direkt efter att SJ tagit över trafikeringen och WbÄJ's lok därmed skrotades eller såldes. fd KYJ 6 torde varit det sista WbÄJ-loket som fanns kvar.

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av RJa, onsdag, november 04, 2009, 07:27 (3296 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Låter lite konstigt att lok KYJ 6 skulle ha skrotats av FF Bruk 1962 ?!
Vet bestämt att bruket skrotade ett ånglok (Fd KYJ-ånglok) ca 1968.
Ångloket användes under Suez-krisen 1966-67..! En fd lokeldare fr TGOJ i Vanneboda hjälpte dåtida växlingspersonal att få igång loket.
Och loket användes i det dåtida växlingsarbetet till Frövi stn.
Och det lok som skrotades ca 1968 skulle varit det sista ånglok(?) man köpte fr KYJ....
MvH
RJa

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av Björn Malmer, onsdag, november 04, 2009, 08:20 (3296 dagar sedan) @ RJa

I SJK Medlemsblad nr 42 som kom i augusti 1962 står:
"Frövifors Bruk lät skrota sitt gamla ångväxellok i april i år. Det var ursprungligen KJ nr 1 "Kalmar". Men, och detta är viktigt Uppgiften om loket som skrotats har sedan ändrats till WbÄJ nr 3. Det var alltså WbÄJ nr 3 som skrotades i april 1962.
Mvh Björn

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av RJa, onsdag, november 04, 2009, 09:20 (3296 dagar sedan) @ Björn Malmer

OK, kan det vara då KYJ 6, som gick till skrotning 1968?
Har för mig att Fjeld hade någon uppgift....
Vem vet mera?
MvH
RJa

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av Björn Malmer, onsdag, november 04, 2009, 09:29 (3296 dagar sedan) @ RJa

Fjelds uppgift finns i "Tåg 7/76" sid 158. Men det är också här som uppgiften finns som säger att KYJ nr 6 (f.d. WbÄJ nr 3) skrotas år 1962.
Mvh Björn

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 6

av RJa, onsdag, november 04, 2009, 12:47 (3296 dagar sedan) @ Björn Malmer

Årtalet 1962 måste vara totalt fel. Eftersom Suezkrisen var under 1966-67 och
då användes ångloket i tjänst!
Om det nu var fd KYJ nr 6 vill säga?
Men har läst i gamla papper att FF bruk alltid köpte KYJ uttjänta ånglok. Har bilder på 1:a och andra ångloket. FF no 2 var en sadeltank av engelsk modell.
Måste kolla om någon har foton från skrotningen, här på bruket 1968.
MvH
RJa

historiska aspekter

av Morshyttan @, horndal, onsdag, november 04, 2009, 15:05 (3296 dagar sedan) @ RJa

Årtalet 1962 måste vara totalt fel. Eftersom Suezkrisen var under 1966-67 och
då användes ångloket i tjänst!

Mittåt, suez-krisen anses historiskt sett vara den halvkatastrofala engelsk-fransk-israeliska ockupationsförsöket av suez-kanalen 1956, avslutat under 1957.

1967 års krig anges som sex-dagarskriget, så machinen kan således ha brukats under sagda period för att sedan vandra in i någon smältugn:-P 1963

säges från horndal som för övrigt vet väldans lite om olika ångloks öden, förutom "vårat" som nynäshamnarna räddat!:-) :-)

--
är egentligen Staffan Granath utanför horndal

Medlem i föreningen järnvägsmuseets vänner, med gävle som närmaste helgedom

Motto; \"skriv om idag - imorgon är det historia\"

Kumla-Yxhults Järnväg lok nr 8

av Thomas Tell @, Vallentuna, tisdag, november 03, 2009, 12:10 (3297 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

KYJ lok nr 8 i Hällabrottet den 25 februari år 1964. Loket tillverkades av Motala Verkstad år 1908 för Nora Bergslags Järnväg som dess lok nr 4. Skrotat år 1964.
Björn

Dina bilder är för populära för photobucket, Björn.
/tell

RSS-feed av trådar
powered by my little forum