Axel med justerbar spårvidd (Arkiv/forskning/litteratur)

av Martin H, Tuesday, March 25, 2008, 19:19 (5847 dagar sedan)

En intressant lösning som gör spårviddsväxlare (som ex. i Haparanda) onödiga...
Kanske kunde räddat livet på några smalspårsbanor också...

http://runeberg.org/vetlivet/1919/0308.html

Axel med justerbar spårvidd

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Tuesday, March 25, 2008, 21:22 (5847 dagar sedan) @ Martin H

I förstone ser det ju ut som en närmast oslagbar kombination av det bästa från spårviddsväxlingssystemen från Rafil resp Talgo som lång senare provats i vid Sveriges spårviddsgänser mot Finland.
Var finns haken som gör att senare tiders konstruktörer inte har plankat denna ide fullt ut?
Går det att uppbringa mer information om denna konstruktion som även beskriver resterande anordningar som bara omnämns i texten eller helt utelämnats? Anordningar för förskjutbara axellagringar och styrning av bromsen till hjulbanan kan man i praktiken knappast ha tänkt sig att undvara.

Axel med justerbar spårvidd

av Martin Långström, Tuesday, March 25, 2008, 21:31 (5847 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Spårviddsväxlaren i Torneå fattar jag att den fungerar på liknande sätt. Skillnaden vad jag förstår är att den i Torneå har axeln även en låsmekanism som spårviddsväxladen måste låsa upp innan spåvidden ändras, sen förlängs axeln.

På länken nedan finns några bilder.

http://hem.passagen.se/fml42/train/changer/index.html

Axel med justerbar spårvidd

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Wednesday, March 26, 2008, 00:10 (5847 dagar sedan) @ Martin Långström

Spårviddsväxlaren i Torneå fattar jag att den fungerar på liknande sätt. Skillnaden vad jag förstår är att den i Torneå har axeln även en låsmekanism som spårviddsväxladen måste låsa upp innan spåvidden ändras, sen förlängs axeln.

På hjulpar för spårviddsväxling enligt Rafil system (Torneå) sker ingen ändring av axelns längd och följaktligen inte heller någon förflyttning av lagren. Det är bara hjulskivornas inbördes avstånd som ändras. En låsfunktion för inställd spårvidd finnas det nog, men det gör det även på Talgo-axlar även om verkningssätt och avaktiveringen skiljer sig betydligt. Det är i detta avseende jag tycker man anar visst släktskap mellan Rupins ide och Rafils konstruktion. Teleskopprincipen med axelhalvor däremot verkar Talgo ha anammat. Den konstruktionen, provad några år i Haparanda, visade sig medföra en sagolikt otymplig tilläggsanordning för att hänga upp och lagra axelhalvorna. Därav nyfikenheten på vad artikeln om Rupins ide inte tydligt avslöjar.


På länken nedan finns några bilder.

http://hem.passagen.se/fml42/train/changer/index.html

Axel med justerbar spårvidd

av Martin Långström, Wednesday, March 26, 2008, 14:07 (5846 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Spårviddsväxlaren i Torneå fattar jag att den fungerar på liknande sätt. Skillnaden vad jag förstår är att den i Torneå har axeln även en låsmekanism som spårviddsväxladen måste låsa upp innan spåvidden ändras, sen förlängs axeln.


På hjulpar för spårviddsväxling enligt Rafil system (Torneå) sker ingen ändring av axelns längd och följaktligen inte heller någon förflyttning av lagren. Det är bara hjulskivornas inbördes avstånd som ändras. En låsfunktion för inställd spårvidd finnas det nog, men det gör det även på Talgo-axlar även om verkningssätt och avaktiveringen skiljer sig betydligt. Det är i detta avseende jag tycker man anar visst släktskap mellan Rupins ide och Rafils konstruktion. Teleskopprincipen med axelhalvor däremot verkar Talgo ha anammat. Den konstruktionen, provad några år i Haparanda, visade sig medföra en sagolikt otymplig tilläggsanordning för att hänga upp och lagra axelhalvorna. Därav nyfikenheten på vad artikeln om Rupins ide inte tydligt avslöjar.


På länken nedan finns några bilder.

http://hem.passagen.se/fml42/train/changer/index.html

Aha, då vet man lite mer hur den funkar.
Ett problem med spårviddsväxlaren i Haparanda som var av Talgo's konstruktion klarade väl inte vintern allt för bra heller då glidytorna för vagnens stöd medans spårvidden ändrades smordes med vatten.