Almekärr - provisorisk station vid Aspedalen 1917 (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Sunday, January 06, 2008, 23:53 (5947 dagar sedan)

Den 17 mars 1917 gav SJ andra distrikt ut ett meddelande om att en provisorisk station, Almekärr, skulle ordnas cirka en kilometer från Lerum och fem km från Jonsered. Anledningen var att en vägport skulle byggas vid Almekärr. Mellan Almekärr och Lerum skulle det bli ett provisoriskt enkelspårigt förbigångsspår. Detta tolkar jag som att man gjorde en tillfällig linjeomläggning för att kunna bygga vägporten. Sådant har ju förekommit även på senare tid, exempelvis när bron över riksvägen nära Vårgårda kom till på 1960-talet, men där var förbifarten dubbelspårig.

Vid Almekärr ordnades en kur med telegraf och bantelefon. Stationssignatur Alm, signal .- .-.. -- Envingade infartssignaler. Säkerhetsspår. Sth 10 vid Alm, sth 40 Alm - Lr.

Är det någon som känner till hur länge stationen Alm existerade? Att det blev en kort enkelspårssträcka kanske inte hade så stor betydelse, dubbelspåret hade ju bara funnits några få år. Den kraftiga hastighetsnedsättningen måste däremot ha varit besvärande

Enkelspår och provisorisk station även vid Stenkullen1917

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, January 07, 2008, 00:07 (5947 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Samma dag som meddelandet om Almekärr utfärdade distriktsförvaltningen ett meddelande "rörande provisoriska spåranordningar och anordnande av tillfällig station vid Stenkullen"

Även här var det vägportsbygge som framtvingade borttagande av dubbelspåret. Istället skulle ett provisoriskt enkelspårigt förbigångsspår läggas ut. Stenkullen skulle tillfälligt uppgraderas från håll- och lastplasts till station med tåganmälningsskyldighet. Västra infartssignalen skulle flyttas västerut, östra infartssignalen kunde behållas. Liksom i Alm ledde man in telegraf både i slutna kedjan och klocklinjen (som användes för tåganmälan). I vanliga fall fanns kanske inte telegraf i Stenkullen?

Sth var här 20 km/h

Intressant att man samtidigt startar två stora arbeten, som kräver linjeomläggningar och enkelspårsdrift, på samma bansträcka. Och detta bara några få år efter att dubbelspåret färdigställts, verkar inte har varit någon bra framförhållning. Vad kan det ha varit som motiverade vägportsbyggena? Arbetslöshet?

Enkelspår och provisorisk station även vid Stenkullen1917

av Per Ljungberg, Monday, January 07, 2008, 08:41 (5947 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Var vid Stenkullen byggdes denna vägport? Den som Du nämner vid Aspedalen var det den vägport som gällde "stora" vägen mellan Alingsås och Göteborg? Men vid Stenkullen gick ju denna väg väster om järnvägen ända till Floda innan den gick under järnvägen och vidare mot Alingsås.
Man får väl förutsätta att man då byggde vägportar bara vid rätt hårt trafikerade vägar. Eller vid stora nivåskillnader mellan väg och järnväg. Mina minnen från dessa trakter ligger i huvudsak under 50-60-talet då jag ofta reste denna sträcka både med bil och tåg.
PLj

Enkelspår och provisorisk station även vid Stenkullen1917

av Harald, Monday, January 07, 2008, 10:07 (5947 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Vid Almekärr var det säkerligen landsvägen mellan Göteborg och Alingsås. Här är ett utsnitt ur ekonomiska kartan från 1890-talet.

[image]

Landsvägen gick inte via Floda. På utsnittet här under kan man se hur den gick. Observera att det ser ut att vara vägport vid Hede och vidukt för vägen till Stora Lundby. Vägen förbi Stenkullen bort mot Floda är bara en liten byväg som korsar banan flera gånger. NO om hållplatsen går en liten väg ned mot Säveån där det ligger ett sågverk. På ekonomiska kartan från 1962 ligger en fabrik där och det är en vägport. Kanske var det fabriken som byggdes 1917 och ville ha en vägport.

[image]

Enkelspår och provisorisk station även vid Stenkullen1917

av Per Ljungberg, Monday, January 07, 2008, 11:00 (5947 dagar sedan) @ Harald

Där ser man! Det är mycket som ändrar sig med tiden. Landsvägen mot Alingsås gick då tyligen öster om järnvägen mot Skallsjö istället för genom Floda.
Det fanns ju en hållplats "Hedefors" söder om Stenkullen på "min" tid. Om jag minns rätt låg det en textilfabrik (färgeri?) vid Säveån i närheten av hållplatsen. Längre ned mot Lerum stod det skredvarningsmärken med skyltar som angav att sth var 40 km/h för ånglok. Även sedan ångloken i praktiken ersatts av diesellok!