Virå stationshus (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Sunday, November 15, 2009, 20:54 (5269 dagar sedan)

[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/vira.jpg[/img]
Hittade denna bild i en antikaffär idag och eftersom den är lite ojämn blev scanningen inte helt perfekt. Fotografen hette Axel Kihlberg, men vet någon när bilden är tagen?

[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/vira-detalj.jpg[/img]
Var stationen så stor att det krävdes fyra järnvägsanställda? Något bekant ansikte?

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, November 15, 2009, 20:59 (5269 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Snälla,

inte sådana bilder, det är inte bra för hjärtat!!!!

Skall man gå hädan så OK då, med ett leende på läpparna!

Tack!

rnd

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, November 15, 2009, 21:22 (5269 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

PS
Mannen med vit uniformsmössa (vitt kapell) torde vara Hjalmar Ståhl som var stf i Virå 1901-1914. Han ser här ganska ung ut så det borde vara under första decenniet av 1900-talet och förmodligen är det hans familj som står till höger om honom.

Till vänster om honom, från oss sett, bör vara K J Karlsson och sedan Ernst Rosén. Uniformgubben längst till vänster bör vara en helt úng Gustav Eriksson,lokf innan han blev stf i Stafsjobruk och som bodde kavar i Stafsjöbruks stn in på 60-talet, jag träffade honom kort före hans bortgång.

rnd

Virå stationshus

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, November 15, 2009, 21:38 (5269 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Nångång 1905-10, ja - stinsen har dom gamla spetsade galonerna på ärmarna... Damerna hava MYCKET långa klädningar.

Virå på den tiden hade förmodl. bara 1 stf + 1 stk i tjänst. Men minst en lokman bosatt däruppe, kan man förmoda. Ord. tågloket brukade ligga över där, har jag för mej - kolla gärna i boka...

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, November 15, 2009, 22:12 (5269 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Kurt,

När ändrade man från spetsiga på EJ?

Fast på en så liten bana levde väl gamla seder kavar.

rnd

Virå stationshus

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, November 16, 2009, 00:38 (5269 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

När ändrade man från spetsiga på EJ?

1921.

Fast på en så liten bana levde väl gamla seder kavar.

Säkert.

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Monday, November 16, 2009, 01:48 (5269 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Kunde inte sova så jag kommer med ytterligare funderingar utgående från Lennart Welanders utmärkta bok om Stavsjöbanan:

Hjalmar Ståhl f 1876 stf i Virå 1901-1914
Son Helge f 1892
Son Henning f 1896
Son Nils f 1900

Någon flicka finns inte i järnvägens rullor; på den tiden var ’järnvägare’ ett manligt yrke och alla tre nämnda pojkar Ståhl fick jobb på Stavsjöbanan, de två äldsta fortsatte senare vid SJ.

Pojkarna ser ut att vara ca 13 resp 9 år och då skulle kortet vara från omkring 1905? Yngsta sonen Nils borde då vara 5 år och det är inte omöjligt att det är han som står mitt i bilden även om vi i dag tänker oss att det är en liten flicka som syns. Det var nämligen på den tiden inte ovanligt att småpojkar ikläddes kolt, jag har i mina gömmor bilder på någon manlig släkting som såg ut just så här under 1900-talets första decennium.

KJ Karlsson och Gustav Eriksson var ca 1905 bosatta i Virå, därav att två fruar förutom stf-frun är med på bilden. Flickan längst till vänster kan vara piga, att vara stationsföreståndare var fint det och man fotograferade sig gärna uppklädd, med fru, barn, piga och hund för att visa sin status.

rnd

Virå stationshus

av Anders Ljung, Monday, November 16, 2009, 13:03 (5268 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Hjalmar Ståhl f 1876 stf i Virå 1901-1914
Son Helge f 1892
Son Henning f 1896
Son Nils f 1900


Pojkarna ser ut att vara ca 13 resp 9 år och då skulle kortet vara från omkring 1905? Yngsta sonen Nils borde då vara 5 år och det är inte omöjligt att det är han som står mitt i bilden även om vi i dag tänker oss att det är en liten flicka som syns. Det var nämligen på den tiden inte ovanligt att småpojkar ikläddes kolt, jag har i mina gömmor bilder på någon manlig släkting som såg ut just så här under 1900-talets första decennium.

Skulle vi kunna tänka oss 1909 och det då är de två yngre bröderna på bilden och den 17-årige Helge saknas på bilden (han har då börjat vid järnvägen och tjänstgör någon annanstans)? Den lilla flickans klänning ser lite för överarbetad ut för att vara en kolt för småbarn, hon har säkerligen iklätts finaste klänningen när det skall fotgraferas.

Virå stationshus

av NerdBoy, Tuesday, November 17, 2009, 08:23 (5268 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag hittade familjen i Furingstad 1895 och där uppges Hjalmar Ståhl vara född 1867, inte 1876. Han uppges vara gift 23/12 1888.


Karl Hjalmar Ståhl, född 18/1 1867 i Drothem
Hedvig Cecilia Ahlstrand, född 13/1 1868 i Södra Vi

Ester Cecilia Kristina, född 27/12 1889 i Östra Eneby
Helge Hjalmar, född 7/12 1892 i Hedvig (Norrköping)
Henning Valentin, född 16/1 1896 i Furingstad

Furingstads husförhörslängd tar slut 1895, men i födelseboken finns de här två:

Anna Katarina, född 1/8 1898
Nils Gustaf, född 6/7 1900

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Tuesday, November 17, 2009, 09:52 (5268 dagar sedan) @ NerdBoy

Tusen tack för dessa uppgifter, två siffror har således blivit omkastade i Welanders bok.

rnd

Virå stationshus

av Dag Bonnedal, Tuesday, November 17, 2009, 10:39 (5268 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Drothem: en av de två stadsförsamlingarna i Söderköping.
(Om nu alla detaljer ändå skall utredas...)

Dag B

Virå stationshus

av Stig Lundin, Tuesday, November 17, 2009, 21:05 (5267 dagar sedan) @ NerdBoy

Detta bekräftas i "Sveriges befolkning 1900". Då var Ståhl banvakt vid Vikbolandsbanan. 1890 var han snickeriarbetare i Norrköping.

Ståhl, Karl Hjalmar
Banvaktare
f. 1867 i Drothem (Östergötlands län, Östergötland)
Gift man, far i familjen
Waktstugan Vikbol:s jernv.
Norrköpings Sankt Johannes (Östergötlands län, Östergötland)
Födelseort i källan: Drothem Östergötlands län

Ståhl, Karl Hjalmar 1867 Far
Ahlstrand, Hedvig Cecilia 1868 Mor
(Barn), Ester Cecilia Kristina 1889 Barn
(Barn), Helge Hjalmar 1892 Barn
(Barn), Henning Valentin 1896 Barn
(Barn), Anna Katarina 1898 Barn
(Barn), Nils Gustaf 1900 Barn

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Tuesday, November 17, 2009, 22:54 (5267 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack för den upplysningen.

Snickare, banvakt på VB, stationsföreståndare i Virå på Stavsjöbanan. Intressant karriär, efter Virå hamnade han väl vid Kolmården, Stavsjöbanans andra ändstation, där han enligt Lennart Welanders bok sean fick titel stationsinspektor, stins. En inte så vanlig titel på 600-banorna, var väl närmast förbehållet den som i praktiken var TC.

rnd

Virå stationshus

av Anders Ljung, Tuesday, November 17, 2009, 23:21 (5267 dagar sedan) @ Stig Lundin


Ståhl, Karl Hjalmar 1867 Far
Ahlstrand, Hedvig Cecilia 1868 Mor
(Barn), Ester Cecilia Kristina 1889 Barn
(Barn), Helge Hjalmar 1892 Barn
(Barn), Henning Valentin 1896 Barn
(Barn), Anna Katarina 1898 Barn
(Barn), Nils Gustaf 1900 Barn

Då skulle 1909 vara möjligt; far, mor och de tre yngsta barnen till höger i bild.

Virå stationshus

av Stig Lundin, Wednesday, November 18, 2009, 02:06 (5267 dagar sedan) @ Anders Ljung

Ståhl, Karl Hjalmar 1867 Far
Ahlstrand, Hedvig Cecilia 1868 Mor
(Barn), Ester Cecilia Kristina 1889 Barn
(Barn), Helge Hjalmar 1892 Barn
(Barn), Henning Valentin 1896 Barn
(Barn), Anna Katarina 1898 Barn
(Barn), Nils Gustaf 1900 Barn


Då skulle 1909 vara möjligt; far, mor och de tre yngsta barnen till höger i bild.

Verkar mycket troligt att det är de tre yngsta barnen. Flickan ser ut att vara 11-12 år och då hamnar vi på 1909-1910.
Den lilla flickan mitt i bild borde gå att identifiera, likaså den lite större flickan till vänster.
Det får bli ett besök på Landsarkivet när vädret tillåter.

Virå stationshus

av Pluggis, Monday, November 16, 2009, 12:27 (5269 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

När ändrade man från spetsiga på EJ?


1921.

Fast på en så liten bana levde väl gamla seder kavar.


Säkert.

Eh, galonerna var ju vinklade även efter 1921?! Vinkeln var måhända spetsigare före -21.

Virå stationshus

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, November 16, 2009, 13:03 (5268 dagar sedan) @ Pluggis

Jaa... förresten... du har nog rätt! Men sen ändrades detdär IGEN. Jag trodde det var -21. Vi får fråga Göran Enqvist...!

Beklagar

av Rasmus Axelsson, Sunday, November 15, 2009, 21:43 (5269 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag får väl beklaga att jag skadade ditt hjärta med denna bild... Sveriges järnvägsmuseum är tillfrågade om de har bilden.

[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/vira-detalj.jpg[/img]

Mannen med vit uniformsmössa (vitt kapell) torde vara Hjalmar Ståhl som var stf i Virå 1901-1914. Han ser här ganska ung ut så det borde vara under första decenniet av 1900-talet och förmodligen är det hans familj som står till höger om honom.

Till vänster om honom, från oss sett, bör vara K J Karlsson och sedan Ernst Rosén. Uniformgubben längst till vänster bör vara en helt úng Gustav Eriksson,lokf innan han blev stf i Stafsjobruk och som bodde kavar i Stafsjöbruks stn in på 60-talet, jag träffade honom kort före hans bortgång.

Intressant! Jag hittade ett annat foto i samma antikaffär som visade en av de tre herrarna med mörk uniformsmössekulle med sin familj framför en byggnad som skulle ha kunnat vara deras privata hem - det syntes inga spår av skyltar eller dylikt på huset... personerna har samma kläder på bilderna de är troligen tagna samma dag... jag köpte inte det andra fotot, men är någon intresserad av den andra är det bara att höra av sig, så förmedlar jag kontakt med affären!

Troligen sålde man bilderna för ramarnas skull. Ramen till bilden med Virå stationshus på var nämligen något skadad men kostade en hundring mindre än den jag inte köpte...

Beklagar

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, November 15, 2009, 22:04 (5269 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

För böfvelen Rasmus,

Jag är klart intresserad, ber att Du förmedlar kontakten. Maila mig gärna birgitpunktbjorn hos teliapunktcom

Förrexten kan jag smöra och påpeka att Dina insatser för Bv-stugor och Svartåbanan är hedervärda!

rnd

Virå stationshus

av Stig Lundin, Wednesday, November 18, 2009, 22:47 (5266 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Mannen med vit uniformsmössa (vitt kapell) torde vara Hjalmar Ståhl som var stf i Virå 1901-1914. Han ser här ganska ung ut så det borde vara under första decenniet av 1900-talet och förmodligen är det hans familj som står till höger om honom.

Till vänster om honom, från oss sett, bör vara K J Karlsson och sedan Ernst Rosén. Uniformgubben längst till vänster bör vara en helt úng Gustav Eriksson,lokf innan han blev stf i Stafsjobruk och som bodde kavar i Stafsjöbruks stn in på 60-talet, jag träffade honom kort före hans bortgång.

rnd

[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/vira-detalj.jpg[/img]
Var stationen så stor att det krävdes fyra järnvägsanställda? Något bekant ansikte?

Stationen var inte så stor att det krävdes fyra järnvägsanställda för att sköta stationen, men tågen utgick därifrån. De uniformerade personerna är från vänster troligen lokeldare, konduktör, lokförare och banmästare, tillika stationsföreståndare. Hjalmar Ståhl var ensam på stationen förutom att det fanns en lokputsare under några år efter 1902 då banan öppnades. 1905-1908 fanns även en extra stationskarl, Carl August Carlsson. Ståhl står som banmästare hela tiden fram till 1914 då han flyttar.

Från vänster: Damen med förkläde vet jag inte något om.

Sedan bör det vara lokeldare Carl Johan Carlsson, född 1877. Kom från Krokek 1902 där han var brädgårdsarbetare. Åter till Krokek 1914. Hans hustru Anna Matilda Malmgren, född 1880. Deras dotter Valborg Matilda, född 1904.

Okänd herre med hatt Därefter konduktör Ernst Rosén, född 1878, gift 1909 men inga barn.

Familjen med den lilla flickan bör vara lokförare Gustaf Eriksson, född 1879. Han kom till Virå 1905 och var tidigare lokeldare i Norrköping. Hans hustru Hedvig Värn, född 1883. Deras dotter Dagny Viola, född 1909.

Banmästarfamiljen är redan utredd. Äldsta dottern flyttade från Virå redan 1904. Flickan på bilden bör vara den yngre dottern, född 1898.

Virå stationshus

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, November 19, 2009, 15:06 (5265 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tack för fullödigt svar, verkar troligt.

rnd