Mannen med vit uniformsmössa (vitt kapell) torde vara Hjalmar Ståhl som var stf i Virå 1901-1914. Han ser här ganska ung ut så det borde vara under första decenniet av 1900-talet och förmodligen är det hans familj som står till höger om honom.
Till vänster om honom, från oss sett, bör vara K J Karlsson och sedan Ernst Rosén. Uniformgubben längst till vänster bör vara en helt úng Gustav Eriksson,lokf innan han blev stf i Stafsjobruk och som bodde kavar i Stafsjöbruks stn in på 60-talet, jag träffade honom kort före hans bortgång.
rnd
[img]http://www.brakulturmiljo.se/pv/vira-detalj.jpg[/img]
Var stationen så stor att det krävdes fyra järnvägsanställda? Något bekant ansikte?
Stationen var inte så stor att det krävdes fyra järnvägsanställda för att sköta stationen, men tågen utgick därifrån. De uniformerade personerna är från vänster troligen lokeldare, konduktör, lokförare och banmästare, tillika stationsföreståndare. Hjalmar Ståhl var ensam på stationen förutom att det fanns en lokputsare under några år efter 1902 då banan öppnades. 1905-1908 fanns även en extra stationskarl, Carl August Carlsson. Ståhl står som banmästare hela tiden fram till 1914 då han flyttar.
Från vänster: Damen med förkläde vet jag inte något om.
Sedan bör det vara lokeldare Carl Johan Carlsson, född 1877. Kom från Krokek 1902 där han var brädgårdsarbetare. Åter till Krokek 1914. Hans hustru Anna Matilda Malmgren, född 1880. Deras dotter Valborg Matilda, född 1904.
Okänd herre med hatt Därefter konduktör Ernst Rosén, född 1878, gift 1909 men inga barn.
Familjen med den lilla flickan bör vara lokförare Gustaf Eriksson, född 1879. Han kom till Virå 1905 och var tidigare lokeldare i Norrköping. Hans hustru Hedvig Värn, född 1883. Deras dotter Dagny Viola, född 1909.
Banmästarfamiljen är redan utredd. Äldsta dottern flyttade från Virå redan 1904. Flickan på bilden bör vara den yngre dottern, född 1898.