DEVA i Helsingborg (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, November 19, 2009, 00:07 (5271 dagar sedan)

Vykort
[image]
En DEVA och till höger SJ ACo1, sovvagnen som gick till Stockholm. ACo1 då man inte ser någon styrning för skjutdörren vagntypen hade som AFo1. Alltså foto efter 1920. När kom DEVAn hit?

Observera vagnens märkning som ursprungligen var av mässningstecken men här verkar vara bytt till emaljerat gjutjärn. "Hålen" i de tjockare delarna av S-en saknas och det ser ut som skitig vit färg.
/tell

DEVA i Helsingborg

av Mattias Jansson @, Thursday, November 19, 2009, 01:50 (5271 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/HelsingborgDEVA.jpg[/img]
En DEVA och till höger SJ ACo1, sovvagnen som gick till Stockholm. ACo1 då man inte ser någon styrning för skjutdörren vagntypen hade som AFo1. Alltså foto efter 1920. När kom DEVAn hit?

HHJ fick en DEVA, nr 51 1916 och en till nr 52 1921. Den första var fyraxlig, den andra sexaxlig. 1928 fick man en tredje begagnad från det helägda dotterbolaget EKJ, nr 50. Men den är det nog inte för den ser ju väldigt ny ut.
Kanske i samband med leverans av nr 52 1921, men det är en ren spekulation.

DEVA i Helsingborg

av Uno P @, Thursday, November 19, 2009, 08:15 (5271 dagar sedan) @ Mattias Jansson

HHJ fick en DEVA, nr 51 1916 och en till nr 52 1921. Den första var fyraxlig, den andra sexaxlig. 1928 fick man en tredje begagnad från det helägda dotterbolaget EKJ, nr 50. Men den är det nog inte för den ser ju väldigt ny ut.
Kanske i samband med leverans av nr 52 1921, men det är en ren spekulation.

Bilden föreställer HHJ 52 som levererades 1921. Den 14 augusti 1921 står följande att läsa Nordvästa Skånes Tidningar: ’Världens största dieselmotorvagn levereras i dagarna till Helsingborg-Hessleholms Järnväg. Världens största diesel-elektriska motorvagn på 250 hästkrafter har i dagarna färdigställts vid A.S.E.A.:s verkstäder i Västerås. Och en del mindre profkörningar har redan gjorts. Någon dag i nästa vecka kommer en längre profkörning att företagas, varefter vagnen afgår till beställaren Helsingborg-Hessleholms Järnväg. Detta är den fjortonde vagn som färdigställts vid A.S.E.A.:s verkstäder för Diesel-Elektriska vagnaktiebolagets räkning.’
Det här blev den första DEVA-motorvagnen på normalspår med boggier istället för länkaxlar. Men var för tung för linjen till Eslöv. Byggdes därför om 1926 till sexaxlig. Skrotades efter en brand i lokstallet i Billinge 1932.

DEVA i Helsingborg - årtal

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, November 19, 2009, 14:16 (5271 dagar sedan) @ Uno P

OBS att [b]om[/b] årtalet 1921 stämmer så är det en tillfällighet att alla L&HJ-gubbarna till höger fortfarande har kvar sina gamla uniformsgarnityr...!!

Eller började man kanske inte byta ö h t förrän 1922? Ngn som vet?

ACo1?

av Ola Ahlström, Thursday, November 19, 2009, 08:55 (5271 dagar sedan) @ Thomas Tell

Trevlig bild men är de facto mer intresserad av vagnen till höger.

Har inte just nu tillgång till särtycken som beskriver vagnstypen i dess olika skeden men reagerar på SJ-emblemens placering i förhållande till spännstagen. Är det trots allt inte en AFo vagn i stället för en ACo?

/Ola

ACo1?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, November 19, 2009, 10:08 (5271 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Personalen är fortfarande iförda uniformer med försilvrade emblem.1921 fastställdes den nya uniformen med gula knappar och EJ vinghjul.1922 började den nog tillämpas i större skala.Detta tyder på att bilden är från 1921.:-) Sune

ACo1?

av Thomas Tell, Thursday, November 19, 2009, 11:01 (5271 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Trevlig bild men är de facto mer intresserad av vagnen till höger.

Har inte just nu tillgång till särtycken som beskriver vagnstypen i dess olika skeden men reagerar på SJ-emblemens placering i förhållande till spännstagen. Är det trots allt inte en AFo vagn i stället för en ACo?

/Ola

Men som jag skriver borde glidskenan från skjutdörren synas längst till höger om det vore en AFo. Som Uno skriver är bilden från 1921 och då var vagnarna ombyggda.
/tell

ACo1 - jovisst

av Ola Ahlström, Thursday, November 19, 2009, 14:03 (5271 dagar sedan) @ Thomas Tell

Backar från tidigar påstående om AFo efter kommentarerna ovan och dessutom en titt på särtrycket över ACo1. Tycker dock, även om särtryck kan vara lite opålitliga, att symentrin av placeringen av SJ-monogramen ser lite egendomligt ut på bilden, men - jovisst är det en ACo1.

/Ola