Triss i Z4p (Fordon: lok)

av Rikard Johanson @, Friday, March 28, 2008, 17:20 (5867 dagar sedan)

SJ, NKlJ och DONJ är väl de tre järnvägsföretag som haft Z4p i allmän trafik. SL/Roslagsbanans tjänstetåg kan väl uteslutas i detta sammanhang. Bilden visar SJ 321, NKlJ 2 och DONJ 5 som strålat samman framför verkstaden i Jädraås hösten 2007. Foto: Christer Lundquist, JTJ.
[image]

Triss i Z4p

av Ante S, Friday, March 28, 2008, 17:50 (5867 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Det finns ju även SRJ 1 "Urtrucken" samt GJ 1 och 2 som levererades till det statliga bolaget GJ men redan märkta som SJ Z4p. Men de gick förvisso i trafik på GJ från april till det formella införlivandet i SJ i juli 1948 så det borde kunna räknas...
Ante

Triss i Z4p

av Kurt Möller, Friday, March 28, 2008, 20:27 (5867 dagar sedan) @ Ante S

Hursom - ett utmärkt pepåkande av betydelsen av en GANSKA tidigt införd, gradvis dieseldrift på vissa speciella banor... Typ Harmånger, Eksjö osv.

Tack f det! Vi gamlingar måste undervisa ungdomarna om lite mer detaljer, tror jag. I fråga om småjärnvägarnas omställning (eller brist på sådan)... Främst då under 1950-talet.

Triss i Z4p

av Marcus, Friday, March 28, 2008, 20:34 (5867 dagar sedan) @ Ante S

Glöm inte Munkfors lokomotorn Ms 3.
Levererat som nummer 2.

Triss i Z4p - fråga

av Kurt Möller, Saturday, March 29, 2008, 10:48 (5866 dagar sedan) @ Rikard Johanson

SJ, NKlJ och DONJ är väl de tre järnvägsföretag som haft Z4p i allmän trafik.

Tjaa, i mitten av 60-talet förekom väl ingen "allmän trafik" längre på DONJ, låt vara att den formellt inte inställdes förrän ngn gång 1969, rätt nära innan nedläggning...?

Triss i Z4p - fråga

av Rikard Johanson @, Saturday, March 29, 2008, 14:44 (5866 dagar sedan) @ Kurt Möller

SJ, NKlJ och DONJ är väl de tre järnvägsföretag som haft Z4p i allmän trafik.


Tjaa, i mitten av 60-talet förekom väl ingen "allmän trafik" längre på DONJ, låt vara att den formellt inte inställdes förrän ngn gång 1969, rätt nära innan nedläggning...?

Min formulering "allmän trafik" var inte ämnad som någon strikt definition på DONJs status vid denna tidpunkt. Jag ville bara visa lok från tre olika järnvägsföretag, som väl rent historiskt i alla fall haft allmän person- och godstrafik.

Triss i Z4p

av Patric H, Saturday, March 29, 2008, 12:31 (5866 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Härlig bild!!

Nklj 2 är maskinen som jag åkte mycket med som liten pojke!!!! Underbar tid........

Tack var banförman Lars Olov From som såg mina längtande blickar.


Mer bilder på maskinen önskas

Patric.