1067- repris (Fordon: lok)

av Mats örnberg @, Älmeboda, Friday, March 28, 2008, 18:50 (5844 dagar sedan)

[image]

Vislanda, 1067-spåret borta,men har alltid diggat J-tankar,synd bara att hon skulle likvideras

Masse

1067- repris

av Anders Ö/NJM, Friday, March 28, 2008, 21:06 (5844 dagar sedan) @ Mats örnberg

Vet du vilken individ det är?
En blev ju räddad, 1237.

1237

av Peter K, Hudiksvall, Friday, March 28, 2008, 22:43 (5844 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Kollade lite i gamla nummer av tåg. Finns en hel del observationer av ånglok, både de i drift och avställda.
1237 sågs avställd i Falun -711013 och i Hybo -720325.
Såld till Södra stambanans museisektion -7405.

Antar att hon inte han med en sväng till Vislanda innan Falun.
När var hon under ånga första gången som museilok?
Hade det på tal i en tidigare tråd...

/Peter K

J 1237 och 1391?

av Conny Sernfalk, Friday, March 28, 2008, 23:26 (5844 dagar sedan) @ Peter K

Bilden är ej tagen i Vislanda utan med största sannolikhet vid Gävle södra. Individen är J 1391.

Här är lite händelser på senare år från J 1237. finns även uppgifter längre tillbaks i tiden, men dom har ju NJM fått.
1953-05-01
I tjänst 35 Ms (huvudort Gävle)
1954-04-12
Revision kl. VB Östersund.
1956-06-09
Km revision i Gävle: Drivens storlager ny babbits, nya kolvringar, regulatorventilen svarvad och inslipad, ny babbits i vev och koppellager.
1957-01-31
Revision kl. B Falun. Åtgärder: - Nya ringar till slid-kolvarna- Samtliga ångventiler med ---boxars omsvarvade och slipade.- Buffertbalk bak och fotsteg uppriktade.- Säkerhetsventilerna justerade och inpassade.- Samtliga storlager ny babbits, samt i vev och koppellager.- Nya säkerhetsplugg- 420 stagbultar övernitade. - Ett fyrtiotal tuber ompressade och övernitade.- Ny blästerkona och ny fallrostm.m
1957-05
I tjänst Vansbro (foto se nedan)
1957-09-02
Nytt eldstadsvalv. Detta är den sista åtgärd som finns inskriven i lokets revisionsbok
?
Överförd till beredskapsfordonsparken
1963-04-28
Uppställd i Barkargärdet Upplagsplats (ul)
1964
Uppställd i Barkargärdet Upplagsplats (ul)
1969-09-09
Slopad för skrotning
1970 hösten-1971 våren
Transporterad Barkargärdet-Falun
1971-04-09+18
Observerad utomhus i Falun
1971-05-07
Observerad utomhus i Falun
1971-07-06
Observerad utomhus i Falun
1971-08-02
Observerad utomhus i Falun
1971-09--12
Transporterad Falun-Hybo för skrotning
1972-08-08
Observerad utomhus i Hybo
1972-12-28
Observerad utomhus i Hybo
1973-04
Observerad utomhus i Hybo
1973-12-16
Observerad utomhus i Hybo
1974
Övertagen JVM och deponerad till Nässjö järnvägsmuseum
1974-05
Anlände till Nässjö
1974-
Vad jag minns så kom loket plockat på i princip alla skyltar, ett flertal mässingdelar (jag minns inte hur mycket som var kvar av vissla och säkerhetventiler, de är ju litet svårare att plocka om det är elektrifierat) samt vevlager. Det var väl saker var lätta att ta bort. Några från museisektionen åkte till Vislanda för att skaffa delar att återställa loket med. I Vislanda fanns resterna av A 1012 (hjulsats, ramdelar mm) medan 1008 var påbörjat. Det finns uppgifter att 1008 skrotats på KVAB, i så fall måste loket ha transporterats dit senare, kanske efter demontering av vissa delar. Eftersom vevlager till J-lok inte fanns där tog man med sig lagren från 1012, kanske som ett minne också. Det mesta övrigt som behövdes fanns dock. Skyltar slipades och målades. Jag noterade att loket numera har 'riktiga', de har nog gjorts senare, det var bråttom till NOJ-jubileet. Loket målades med svart plomb rostskyddsfärg, vad jag kommer ihåg inköpta på Domus i 1L-burkar (det fanns inte större där, och Algot A var väl aktiv i partiet) medan SJ stod för den röda färgen. Varför hjulringarna målades röda vet jag inte, men även Tb 864 tror jag fick röda (h)julringar under Nässjö-tiden. Det stod våren 1974 i Eksjö lokstall och var målat på främre halvan (det stod delvis utdraget ur lokstallet där vid jubileet).Jag har ett antal bilder på J 1237, mest från provturen någon gång slutet maj 1974. Det gäller bara att scanna in dem (dia). J 1237 användes vid NOJ-jubileet som dragare för utställningsvagnarna som museisektionen då hade. Jubileumståget (lördagen efter pingst 1974) drogs av E 1042. Själv var det med nöd och näppe jag kom med på tåget, jag tillbringade sista veckan innan jubileet på sjukhus och skrevs ut två dagar innan jubileumståget gick av stapeln. J-loket gick med utställningen längs banan under några veckor runt jubileet och stod uppställt vid de olika stationerna. Jubileumsdagen tror jag det var i Oskarshamn. Det finns kanske någon av de äldre och mer involverade medlemmarna som kommer ihåg detaljerna bättre. Eftersom jag flyttade från Nässjö några år senare har jag inte så mycket info om ödet på sent 70-tal och 80-talet, men jag har för mig att det gjorde samma tjänst vid HNJ's jubileum 1982. Järnvägshistoriskt forum 2007-11-16 / Anders Sandgren
1974-06-03+08+09
I trafik Nässjö järnvägsmuseum
1975-05-03
Såld till Nässjö järnvägsmuseum för 15.000:-
1995
Såld till Nynäshamns järnvägsmuseum (NJM)
1995-11-25
Anländ till Nynäsgård (NJM)

J 1237 bilder

av Anders Sandgren, Saturday, March 29, 2008, 01:17 (5844 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Några bilder från provkörningen av J1237 maj/juni 1974. Bilderna behöver städas mer.
[image]
[image]
[image]
/Anders S

J 1237 och 1391?

av Mats örnberg @, Saturday, March 29, 2008, 08:12 (5843 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det ska vara Gävle, har både Vislanda och Gävle skrivet på baksidan av korten
Loket måste vara J1391 med A6 1790 bakom

Masse

A6?

av Anders Sandgren, Saturday, March 29, 2008, 09:53 (5843 dagar sedan) @ Mats örnberg

Är inte gångbordet litet högt för en A6'a?

A6!

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Saturday, March 29, 2008, 10:00 (5843 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är inte gångbordet litet högt för en A6'a?


Glöm inte att A6:or kunde se ut lite hur som helst under den tid urvalet ännu var obeskuret.

A6!

av Anders Sandgren, Saturday, March 29, 2008, 10:23 (5843 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Visst är det en A6'a... Jag har inte kollat upp alla varianter.
Det som sorterade bort de andra A-typerna var boggien som har invändiga lagerboxar, de flesta andra A-loken har väl boggie med utvändig ram som SJ's egna A-lok mfl. A8 liksom B-varianterna har ju även utvändiga cylindrar som borde ha synts.
Intressant med den spetsiga rökskåpsfronten. Var det fler A6'or som såg ut som 1790?

A6 1803

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Monday, April 07, 2008, 23:28 (5834 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Visst är det en A6'a... Jag har inte kollat upp alla varianter.

...

Intressant med den spetsiga rökskåpsfronten. Var det fler A6'or som såg ut som 1790?

Många frejdiga försök att piffa upp exteriören hann man med. Hur många som hade spetsig sotskåpslucka återstår att utreda. Höjt pannläge, ny hytt och högt liggande gångbord hade i alla fall något till. 1803 begåvades dessutom med rökskärmar av "Witte"-typ. Vill man sedan fördjupa sig i utseendedetaljer hos tendern finner man inget brätte under vattentankens sidoplåtar.

A6 1803

av Ante Svensson, Tuesday, April 08, 2008, 02:17 (5834 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

1544, 1790 och 1803 försågs med förhöjt pannläge, modifierad hytt, förhöjda gångbord och Witte-skärmar. 1790 ombyggdes ännu en gång och fick det spetsiga sotskåpet vilket gör att bilderna visar detta loks tredje utförande. Även f d SWB 58 ombyggdes med spetsig sotskåpslucka. Tittar man på bilden av 1803 i Falun ser detta ut att ha kvar den sluttande BJ-sotskåpsluckan. 1970 var väl 1803 den enda kvarvarande ombyggda A6:an. Vid provkörningen 1970 var 1801, 1802 och 1803 ute och rörde sig, det finns ett stort repertage om detta i TÅG från detta år. Bland det snyggaste jag har sett i A6-väg är bilden av 1544 när den precis är levererad från ombyggnaden. Fantastiskt lok!

Ante

A6?

av Mattias Jansson @, Saturday, March 29, 2008, 10:03 (5843 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är inte gångbordet litet högt för en A6'a?

SJ A 1021 och 1022 skrotades i Vislanda 1970, kan det vara något av dessa?

J 1391?

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Saturday, March 29, 2008, 10:17 (5843 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Bilden är ej tagen i Vislanda utan med största sannolikhet vid Gävle södra. Individen är J 1391.

J 1391

Fler ånglok hos Nitton

Babbits?

av P.E, Saturday, March 29, 2008, 18:50 (5843 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ursäkta en novisfråga. Vad menas med ny babbits i ett lager? Är det en form av slityta på ett glidlager?

Mvh
Patrik

Babbits?

av Anders Ljung, Saturday, March 29, 2008, 20:47 (5843 dagar sedan) @ P.E

Ursäkta en novisfråga. Vad menas med ny babbits i ett lager? Är det en form av slityta på ett glidlager?

Mvh
Patrik

Precis ungefär!
Babbits är en legering av 80% bly, 13% antimon och 7% koppar (enl ånglokläran anno 1949).
Axeln är gjord i stål och axeltappen vilar mot glidytan i lagerboxen vilken är gjuten av babbits. När axeln börjar rotera dras olja in mellan tappen och glidytan och bildar en oljefilm.
Tricket med just babbits är att den erbjuder låg friktion innan oljefilmen hinner bildas, är tillräckligt mjuk för att ge jämn anliggning samtidigt som den är tillräckligt hård för att inte smälta så fort temperaturen överstiger normal drift.
mvh Anders

1067- repris

av Mattias Jansson @, Saturday, March 29, 2008, 10:18 (5843 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vet du vilken individ det är?
En blev ju räddad, 1237.

En? Det finns ju sex stycken kvar, 1237, 1296, 1298, 1338, 1393 och 1398. J-serien är rätt välrepresenterad som museilok, finns fordon som det är bra mycket mer tunnsått med...

1067- repris

av Anders Ö/NJM, Saturday, March 29, 2008, 17:30 (5843 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo visst finns det fler kvar..
Jag mindes det som att SSBms räddade loket från Vislanda men minnet lurades, jag blandade ihop det med att de hämtade delar till loket från VIslanda.

J-lok kontra andra typer

av Anders Sandgren, Saturday, March 29, 2008, 18:29 (5843 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

J1237 skulle skrotas i Hybo.
Att J är välrepresenterat beror väl dels på typens användbarhet i museala persontåg (även om det nog inte var huvudsysslan i Nässjö) samt att typen fanns kvar i gott antal till början på 70-talet. Även andra sexkopplade persontågstanklok typ S är ganska välrepresenterad även om ju inte alla varianter har överlevt.
Litet synd är det att den blivit en övervikt mot persontågslok, men vill man få in pengar genom trafik för allmänheten så är det inte godstågslok som blir förstavalet när lok skall inköpas och/eller renoveras. Tur att det finns lok kvar även av denna typ även om inte alla är körbara just nu.
När SSBmf tog hand om J1237 var det som en ersättning för Tyr som var alltför litet för att kuska omkring med utställningsvagnarna. Lokstallet - lastkajen t-o-r gick ju bra men att dra omkring tåget längs NOJ var en tuff uppgift.
Det fanns vid denna tid nog andra lok kvar som hade mer Nässjöanknytning och var borta ur beredskapslokparken, t.ex N5, G7 eller E9 men de var tunga och långsamma i jämförelse. Man tittade litet på Tb864 någon gång 1973-74 men det var en mer grannlaga uppgift att få igång det. I så fall hade det ju dessutom blivit återställt till koleldning (C-tendrar fanns det ju gott om och luftpumpen kunde suttit kvar). Jag tror inte JVM var så intresserade att bygga om loket heller.

1067- repris

av Anders Sandgren, Saturday, March 29, 2008, 01:33 (5844 dagar sedan) @ Mats örnberg

Vad är det som står bakom J-loket?