Skånska vägskydd: Södergatan/Sjöbo östra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 02, 2009, 22:53 (5250 dagar sedan)

En uppmärksam forumläsare påpekade att jag kanske glömt bort att det fanns två plankorsningar i Sjöbo. Ett helt korrekt antagande, så nu låter vi tåget från Malmö mot Simrishamn backa från Spjälla till Södergatan i Sjöbo, en övergång som även benämndes Sjöbo Östra. Bilderna togs i november 1957

[image]

Bommarna med enhetsdriv kanske var nyuppsatta när bilderna togs?

[image]

[image]

I bakgrunden på bilden ovan skymtar möjligen en tvåvingad semafor

[image]

Växeln i förgrunden ser ut att eventuellt ha en mekanisk låsanordning. Troligen var detta den tågvägsskiljande växeln. Under betongblocken mellan spåren finns troligen mekaniska ledningar till semafor. Mitt antagande att stationen kanske fått en elektrisk centrallåsanläggning i slutet av 1950-talet stämmer inte; i Göran Lavessons bok "Simrisbanan på senare år" finns en bild från 1965 där en vevapparat skymtar.

Bilderna har jag reprofotograferat hos Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Södergatan/Sjöbo östra

av Ingemar J, Thursday, December 03, 2009, 07:50 (5250 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag tittar på 3:e bilden, men jag ser inte någonting som man kan tolka som en semafor.

Om inte man menar dom 2 mörka prickar till höger om spåret, men jag ställer mej tveksam i så fall.

Jag vet inte var infartsignalen var placerad innan det blev en ljussignal.
Ljussignalen var placerad en bra bit bort.

I bakgrunden så går spåret mot Spjälla i en högerkurva. Där den övergår till en kortare raksträcka, där var i alla fall ljussignalen.

Infartssignal

av Gunnar Ekeving, Thursday, December 03, 2009, 19:56 (5249 dagar sedan) @ Ingemar J

Om inte man menar dom 2 mörka prickar till höger om spåret, men jag ställer mej tveksam i så fall.

Jag vet inte var infartsignalen var placerad innan det blev en ljussignal.
Ljussignalen var placerad en bra bit bort.

kanske ljussignalen fanns redan 1957?

Infartssignal

av Ingemar J, Friday, December 04, 2009, 17:28 (5249 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Om inte man menar dom 2 mörka prickar till höger om spåret, men jag ställer mej tveksam i så fall.

Jag vet inte var infartsignalen var placerad innan det blev en ljussignal.
Ljussignalen var placerad en bra bit bort.


kanske ljussignalen fanns redan 1957?

Mycket möjligt.

Den exakta platsen kan man se på ett foto i en bok.
Jag tror den heter "Simrisbanan på senare tid" , jag tror att den är gjord av
Tom Persson men jag är inte säker.

Jag tror att dom där mörka prickarna kan vara belysningsarmaturer för belysning av någon lastkaj.

Eller, och jag kanske minns fel för det är c:a 15år sedan jag gick där förbi.
Där var kanske en obevakad övergång som då i så fall skulle ha legat inne på industriområdet och ej var tillgänglig för allmän trafik.

Infartssignal

av Jonny Saljefeldt, Friday, December 04, 2009, 18:01 (5249 dagar sedan) @ Ingemar J

Om inte man menar dom 2 mörka prickar till höger om spåret, men jag ställer mej tveksam i så fall.

Jag vet inte var infartsignalen var placerad innan det blev en ljussignal.
Ljussignalen var placerad en bra bit bort.


kanske ljussignalen fanns redan 1957?


Mycket möjligt.

Den exakta platsen kan man se på ett foto i en bok.
Jag tror den heter "Simrisbanan på senare tid" , jag tror att den är gjord av
Tom Persson men jag är inte säker.

Jag tror att dom där mörka prickarna kan vara belysningsarmaturer för belysning av någon lastkaj.

Eller, och jag kanske minns fel för det är c:a 15år sedan jag gick där förbi.
Där var kanske en obevakad övergång som då i så fall skulle ha legat inne på industriområdet och ej var tillgänglig för allmän trafik.

Bild på den östra infartssignalen i Sjöbo 1983:

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2009/83041717b.jpg[/img]

Infartssignal

av Patrik, Sunday, December 06, 2009, 23:09 (5246 dagar sedan) @ Ingemar J

Är det någon som har mer bilder ifrån Sjöbo dels när det gick tåg och när det var nerlagd. Tänkte på Jonny bilder så är dom med intressanta.

Patrik