Vad pågår här? (Fordon: lok)
Ur min lilla samling okänt
[img]http://farm3.static.flickr.com/2189/2371370656_d53b71c7ca_b.jpg[/img]
[img]http://farm3.static.flickr.com/2381/2371370800_4bb5a6d7f0_b.jpg[/img]
av Staffan Eriksson, Saturday, March 29, 2008, 16:03 (5866 dagar sedan)
Ur min lilla samling okänt
[img]http://farm3.static.flickr.com/2189/2371370656_d53b71c7ca_b.jpg[/img]
[img]http://farm3.static.flickr.com/2381/2371370800_4bb5a6d7f0_b.jpg[/img]
av Mats örnberg , Saturday, March 29, 2008, 16:26 (5866 dagar sedan) @ Staffan Eriksson
lastning av lok littera Q ??
Masse
av Staffan Eriksson, Saturday, March 29, 2008, 16:51 (5866 dagar sedan) @ Mats örnberg
Kan detta vara "kaffebrännarn" fd BJ F-R3 104, GDJ S3 96, i Falun inför transport till Vislanda -56?
av Kurt Möller, Saturday, March 29, 2008, 17:07 (5866 dagar sedan) @ Staffan Eriksson
Visst är det ett Q-lok! Frågan är vilket?
Skrotades det två sådana i Vs? Obs. att det ena var o-ommärkt!!!
av Staffan Eriksson, Saturday, March 29, 2008, 17:12 (5866 dagar sedan) @ Kurt Möller
Jag tycker att det står 1908 på det här, och enl "Normalspåriga ånglok vid SJ" skrotades 1907-1909 i Vislanda -56.
av Martin Långström, Sunday, March 30, 2008, 10:42 (5865 dagar sedan) @ Staffan Eriksson
Bägge bilderna är tagna i Boden. Byggnaden i bakgrunden är gammla vagnverkstaden som återfinns i södra änden av stationen. Jag kommer inte ihåg om dessa bilder föreställer lastning eller lossning, men loken gick ett kort tag på skopkransväxlingen i Luleå.
Efter att loken tjänstgjort i Luleå så skickades dom för skrot, men om dom hamnade någon annanstans före Vislanda vet jag inte.
Bilderna har varit publicerade i MBV:s medlemstidning Karven med en tillhörande förklaring. Kommer dock inte ihåg vilket nummer.
av Peter Sandström, Sunday, March 30, 2008, 11:35 (5865 dagar sedan) @ Martin Långström
Den här byggnaden alltså?
[img]http://web.telia.com/~u60303354/IMG_5650.JPG[/img]
av Martin Långström, Sunday, March 30, 2008, 11:51 (5865 dagar sedan) @ Peter Sandström
Den här byggnaden alltså?
[img]http://web.telia.com/~u60303354/IMG_5650.JPG[/img]
Det stämmer. Samma byggnad. Banverket har byggnaden numera som förråd samt hyr ut ena spåret till GC för att ställa in den T66:a som dom hyr av TGOJ.
av Staffan Eriksson, Sunday, March 30, 2008, 13:37 (5865 dagar sedan) @ Martin Långström
Tack. jag förstod att nån skulle känna igen byggnaden. Nu vet jag att det är Boden och inte Falun.
av Kurt Möller, Sunday, March 30, 2008, 13:16 (5865 dagar sedan) @ Martin Långström
Aha - tack. Då har maskinen trol. varit värmelok åt vst - kanske pajade deras värmepanna plötsligt, eller nånting... Man har ju svårt att föreställa sej att loket skulle dugt till så värst mckt annars.
av Bertil Bengtsson, Sunday, March 30, 2008, 18:28 (5865 dagar sedan) @ Kurt Möller
Bilderna har varit visade på gamla forumet. Om jag inte missminner mig användes loken av NJA? Eller var det LKAB?
Bilderna visar lastning av loket inför transport till skroten. Det var den allra första uppgiften som Bodens då sprillans nya Krupp-kran fick, man tog det som en övning.
Berra
av Bobo L, Sunday, March 30, 2008, 18:49 (5865 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Bilderna visar lastning av loket inför transport till skroten. Det var den allra första uppgiften som Bodens då sprillans nya Krupp-kran fick, man tog det som en övning.
Berra
Ja, det syns på sättet som kättingkrokarna anbringats på. Man lyfter i gångborden, vilket innebär att lyftet tenderar att vika ihop loket. Frågan är dessutom hur mycket belastning gångborden kunde ta innan de gav upp, med risk för att loket skulle rasa i backen. Fast om loket ändå skulle till skrot, så...
Hoppas bara att ingen lekte hjälte och envisades att bryta mot den gängse uppmaningen "Häng ej under gående last"..? :-|
av Kurt Möller, Sunday, March 30, 2008, 18:42 (5865 dagar sedan) @ Kurt Möller
Aha - tack. Då har maskinen trol. varit värmelok åt vst - kanske pajade deras värmepanna plötsligt, eller nånting... Man har ju svårt att föreställa sej att loket skulle dugt till så värst mckt annars.
Eller kanske upptiningslok för skadade malmvagnar m frusen last (som stått undanslängda på ngt sidospår en vecka)...?? Hur gjorde man m sånt egentligen? Förr??
av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 01, 2008, 10:16 (5863 dagar sedan) @ Kurt Möller
"Tiningslok". Ja, kanske det, jag har alltid undrat vad i allsin dar ett sådant litet lok gjorde hos "järnmalmsföretag".
Någon hos Malmbanans vänner som vet mer?
Berra