Skånska vägskydd: Sövdeborg (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 06, 2009, 20:31 (5245 dagar sedan)

[image]

Bilderna från vägkorsningen vid Sövdeborgs håll- och lastplats togs i november 1957. Sövdeborg ligger mellan Sjöbo och Tomelilla

[image]

[image]

Det vita huset till vänster bör vara stationskarlens bostad, se den länkade ritningen nedan

[image]

Stationskarlsgaveln skymtar till höger, det mer synliga vita huset är banvaktstugan

[image]

På 1920-talet hade stationen en enkel T-semafor. 1957 saknades huvudsignal, och växlarna var låsta men oförreglade, så största hastighet över driftplatsen var 40 km/h

På en ritning från 1922 framgår semaforens placering, samt att det vid vägövergången fanns en bostad för stationskarl och en bostad för banvakt, sistnämnda antagligen försedd med ett uthus i rät vinkel mot bostadshuset. Ritningen är ett förslag till ändrat spårsystem, men bangårdsskissen från 1928 visar ungefär samma spårsystem som på förslagsritningen.


Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum; 1920-talsbilden från Nybergska samlingen

Skånska vägskydd: Sövdeborg

av Anders Sandgren, Monday, December 07, 2009, 09:05 (5244 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det verkar ha funnits ett mötesspår tidigare med en växel strax innanför vägövergången. Försvann möjligen semaforen samtidigt med mötesspåret? 1957 verkar det ett genomfartsspår samt sidospår för godsmagasinet.
Vad säger klassificeringen av Sövdeborg? Var den station under viss tid (20/30-talet kanske) , håll- och lastplats senare? I 1946 års avståndstabell ser det ut som att den var håll- och lastplats.

Håll- och lastplats 1938

av Gunnar Ekeving, Monday, December 07, 2009, 20:01 (5244 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad säger klassificeringen av Sövdeborg? Var den station under viss tid (20/30-talet kanske) , håll- och lastplats senare? I 1946 års avståndstabell ser det ut som att den var håll- och lastplats.

Enligt SJK-skriften Järnvägsdata 2009 blev Sövdeborg håll- och lastplats 1938. Från ca 1965 endast hållplats

Håll- och lastplats 1938

av Anders Sandgren, Tuesday, December 08, 2009, 10:56 (5243 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Var den station före 1938 då? Ombyggnationen från 1922 kan ju ha varit tillägg av sidospår på en befintig station med mötesspår eller så var det anläggande av mötesspår som skedde då.
Med minskad trafik och motorvagnar kan behovet av mötesspår ha minskat under 30-talet varför den 1938 nedklassades till hlp och mötesspåret revs.
Hösten 1939 kan nog behovet ha ökat igen, men då var spåret nog borta.

Man kan jämföra med Drevviken som var hp från början, hlp 1919 (lastspår och kaj tillkom) och stn 1952 i och med anläggande av mötespår. Stationsstatus behölls troligen även efter att mötesspåret togs bort i slutet av 60-talet tills dess att den lades ner 1973. I praktiken var den nog hållplats de sista åren.

Håll- och lastplats 1938

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 08, 2009, 22:34 (5243 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Var den station före 1938 då?

ja, enligt Järnvägsdata

Man kan jämföra med Drevviken som var hp från början, hlp 1919 (lastspår och kaj tillkom) och stn 1952 i och med anläggande av mötespår. Stationsstatus behölls troligen även efter att mötesspåret togs bort i slutet av 60-talet tills dess att den lades ner 1973. I praktiken var den nog hållplats de sista åren.

Ja, enligt Järnvägsdata var Drevviken hållplats 1967 - 1973

Håll- och lastplats 1938

av Anders Sandgren, Wednesday, December 09, 2009, 00:29 (5243 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Man kan jämföra med Drevviken som var hp från början, hlp 1919 (lastspår och kaj tillkom) och stn 1952 i och med anläggande av mötespår. Stationsstatus behölls troligen även efter att mötesspåret togs bort i slutet av 60-talet tills dess att den lades ner 1973. I praktiken var den nog hållplats de sista åren.


Ja, enligt Järnvägsdata var Drevviken hållplats 1967 - 1973

Tack!

Att Drevviken blev 'nerklassad' 1967 hade jag missat. Stations-epoken blev sålunda 15 år.

Skånska vägskydd: Sövdeborg

av Thomas F, Thursday, June 03, 2010, 01:06 (5067 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den 15/6 1960 beslutade generalpoststyrelsen att Sövdeborgs poststation skulle dras in. I och med detta så blev järnvägsstationen en obemannad håll och lastplats. Så f r o m 1/8 1960 blev Sövdeborg en obemannad håll och lastplats. Vagnslasttrafiken till och från Sövdeborg ombesörjes av Sjöbo som överordnad station. Intill Sövdeborgs station fanns ett sågverk med ganska stor verksamhet. Under lång tid var Sövdeborgs station en plats/byggnad för post-, järnvägs- och telegraf-station. Telegrafstationen upphörde först.