Inlägg som inte håller måttet (Trafikchefen)

av Harald, Monday, January 07, 2008, 20:25 (5953 dagar sedan)

"Nu drar vi ett streck i debatten kring FVJ genom att vi kommer att radera alla inlägg som inte håller måttet."

Då tycker jag trafikchefen ska börja med att radera sitt eget inlägg. Att skriva ett inlägg som så tydligt tar ställning för ena sidan i konflikten och sedan radera ett inlägg som i mycket modesta ordalag ifrågasätter detta samt låsa tråden, kan inte sägas hålla måttet.

Inlägg som inte håller måttet

av Tony Martinsson, Monday, January 07, 2008, 21:11 (5953 dagar sedan) @ Harald

"Nu drar vi ett streck i debatten kring FVJ genom att vi kommer att radera alla inlägg som inte håller måttet."

Då tycker jag trafikchefen ska börja med att radera sitt eget inlägg. Att skriva ett inlägg som så tydligt tar ställning för ena sidan i konflikten och sedan radera ett inlägg som i mycket modesta ordalag ifrågasätter detta samt låsa tråden, kan inte sägas hålla måttet.

Jag vill på detta sätt ge Harald mitt stöd. Det är en udda situation med FVJ som sker just nu och för att vara helt ärlig är den intressant ur järnvägshistorisk liksom även ur föreningsmässig synpunkt.

Det är inte kul läsning, men det är definitivt nyttig läsning om man läser den med öppna ögon. Det är otroligt viktigt att det järnvägshistoriska Sverige lär sig av vad som händer i sådana här fall.

/Tony

Inlägg som inte håller måttet

av Richard Loe, Monday, January 07, 2008, 22:08 (5953 dagar sedan) @ Tony Martinsson

"Nu drar vi ett streck i debatten kring FVJ genom att vi kommer att radera alla inlägg som inte håller måttet."

Då tycker jag trafikchefen ska börja med att radera sitt eget inlägg. Att skriva ett inlägg som så tydligt tar ställning för ena sidan i konflikten och sedan radera ett inlägg som i mycket modesta ordalag ifrågasätter detta samt låsa tråden, kan inte sägas hålla måttet.


Jag vill på detta sätt ge Harald mitt stöd. Det är en udda situation med FVJ som sker just nu och för att vara helt ärlig är den intressant ur järnvägshistorisk liksom även ur föreningsmässig synpunkt.

Det är inte kul läsning, men det är definitivt nyttig läsning om man läser den med öppna ögon. Det är otroligt viktigt att det järnvägshistoriska Sverige lär sig av vad som händer i sådana här fall.

/Tony


Nu har jag läst samtliga hemsidor och de olika inläggen, och jag kan inte se att Trafikchefens inlägg tar ställning för ena sidan. Däremot så har Trafikchefen gjort klart att övertramp inte tolereras i detta forum, och jag antar att hade inlägget varit mer sakligt (ja, jag vet att det är svårt i just detta ärende med tanke på det väl befästa skyttegravarna de olika parterna sitter i) så hade det varit kvar. AGJ diskussioner här på forumet brukar ju bli rätt livliga, men där så håller sig de olika parterna inom forumsreglerna när dom skriver sina inlägg, så det borde gå även i FVJ diskussionen.

Men jag håller med om att det är viktigt att läsa de olika sidorna och försöka dra lärdomar från den konflikt som uppstått, för ska våran hobby överleva så har vi inte råd med sådana infekterade strider inom våra föreningar.

Inlägg som inte håller måttet

av Harald, Monday, January 07, 2008, 22:35 (5953 dagar sedan) @ Richard Loe

Nu har jag läst samtliga hemsidor och de olika inläggen, och jag kan inte se att Trafikchefens inlägg tar ställning för ena sidan.

Trafikchefen skriver att den ena sidans beskrivning "är ganska nära verkligheten". Om den andra hemsidan skriver han att den är anonym och att ingen verkar vilja stå för innehållet, vilket är fel. Det står klart och tydligt att det är föreningens provisoriska officiella hemsida och varför man har en sådan. Det är givetvis föreningens styrelse som som står för föreningens officiella hemsida.

... och jag antar att hade inlägget varit mer sakligt (ja, jag vet att det är svårt i just detta ärende med tanke på det väl befästa skyttegravarna de olika parterna sitter i) så hade det varit kvar.

Jag avsåg Fredrik Lundströms inlägg som raderades. Det fanns inget osakligt i det och det var skrivet i mycket måttfulla ordalag.

Inlägg som inte håller måttet

av fd FVJ medlem, Monday, January 07, 2008, 23:04 (5953 dagar sedan) @ Harald

Trafikchefen skriver att den ena sidans beskrivning "är ganska nära verkligheten". Om den andra hemsidan skriver han att den är anonym och att ingen verkar vilja stå för innehållet, vilket är fel. Det står klart och tydligt att det är föreningens provisoriska officiella hemsida och varför man har en sådan. Det är givetvis föreningens styrelse som som står för föreningens officiella hemsida.

De två sidorna representeras av olika delar av styrelsen. Den ena av kassören och den andra av ordföranden och en styrelsemedlem tillika fd sekreterare. Dessa två hävdar att man uteslutit kassören ur föreningen. Dock har detta skett i strid med stadgarna. Tyvärr är det inte första gången som man praktiserar detta sätt för att göra sig av med folk med avvikande åsikt!

I det läge som råder kan ingen av sidorna hävda att man har föreningens officiella hemsida. I bägge fallen torgför man sin sak.

... och jag antar att hade inlägget varit mer sakligt (ja, jag vet att det är svårt i just detta ärende med tanke på det väl befästa skyttegravarna de olika parterna sitter i) så hade det varit kvar.
Jag avsåg Fredrik Lundströms inlägg som raderades. Det fanns inget osakligt i det och det var skrivet i mycket måttfulla ordalag.

Problemet kanske var att han fortsatte tråden trots att Tc satte stopp...

Inlägg som inte håller måttet

av Fredrik Lundström, Monday, January 07, 2008, 23:31 (5953 dagar sedan) @ fd FVJ medlem

Trafikchefen skriver att den ena sidans beskrivning "är ganska nära verkligheten". Om den andra hemsidan skriver han att den är anonym och att ingen verkar vilja stå för innehållet, vilket är fel. Det står klart och tydligt att det är föreningens provisoriska officiella hemsida och varför man har en sådan. Det är givetvis föreningens styrelse som som står för föreningens officiella hemsida.

De två sidorna representeras av olika delar av styrelsen. Den ena av kassören och den andra av ordföranden och en styrelsemedlem tillika fd sekreterare. Dessa två hävdar att man uteslutit kassören ur föreningen. Dock har detta skett i strid med stadgarna. Tyvärr är det inte första gången som man praktiserar detta sätt för att göra sig av med folk med avvikande åsikt!

I det läge som råder kan ingen av sidorna hävda att man har föreningens officiella hemsida. I bägge fallen torgför man sin sak.

... och jag antar att hade inlägget varit mer sakligt (ja, jag vet att det är svårt i just detta ärende med tanke på det väl befästa skyttegravarna de olika parterna sitter i) så hade det varit kvar.
Jag avsåg Fredrik Lundströms inlägg som raderades. Det fanns inget osakligt i det och det var skrivet i mycket måttfulla ordalag.

Problemet kanske var att han fortsatte tråden trots att Tc satte stopp...

Det framgick inte av JVMV TC att inlägg om FVJ var förbjudna att diskutera i denna järnvägshistoriska vagn. Därav inlägget från min sida. Hade det framgått att FVJ-relaterade inlägg inte var önskvärda och omedelbart skulle raderas, hade jag inte skrivit något. Det stod endast att "inlägg som inte håller måttet" skulle raderas. Om inlägget på något sätt inte "höll måttet" ber jag om ursäkt för detta, men skulle gärna får det motiverat.

Det jag reagerade på var formuleringen i inlägget och att det inte var 100% neutralt, vilket jag tycker att en administratörs inlägg ska vara, annars ska det framgå att det är privat åsikt, speciellt i en sån infekterad fråga. Det gäller att veta i vilken roll man skriver, speciellt i internetvärlden, speciellt om man är administratör på ett internetforum som detta.

Jag vill också poängtera att jag inte tar ställning till den ena eller andra sidan, jag är bara en simpel åskådare som tycker det är trist när en förenings inre liv fläks upp på internet...

//Fredrik Lundström

Debatt i FVJ ?

av Johnny Engström, Monday, January 07, 2008, 23:25 (5953 dagar sedan) @ Harald

All debatt som rör FVJ i Klippan är välkommet att föras på Veteranjärnvägen i Klippan

Eller direkt i debattforumet: Debattforum

Alla förslag som kan öka demokratin i FVJ, hjälpa föreningen i konstruktivt hänseende eller skapa förutsättningar för tågtrafik mottages tacksamt.

Jag har personligen förstått - efter att ha läst ett antal meddelanden i detta fina forum - att det finns många duktiga personer som har en samlad och gedigen kunskap.

Ni kan faktiskt vara till stor hjälp! Låt oss använda denna gedigna och samlade kunskap för att föra utvecklingen framåt vad anbelangar FVJ.

Med detta meddelande så menar jag absolut inte, att ni skall sluta att skriva i detta forum ! Men det kanske kan vara bättre att föra olika debattfrågor om FVJ hos oss?

Avslutningsvis så är jag av uppfattningen att moderatorn för detta forumet inte under några omständigheter gjort några fel.

Med vänliga hälsningar
Johnny Engström, Firmatecknare / Kassör / Ledamot i FVJ