Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ? (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, December 31, 2009, 07:21 (5201 dagar sedan)

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/1.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/2.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/3.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/4.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/5.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/6.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/7.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/8.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/9.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/10.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/11.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/12.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/el/SRJ/13.jpg[/img]

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ?

av NerdBoy, Thursday, December 31, 2009, 09:18 (5201 dagar sedan) @ BD

Kan det vara Molnby?

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ

av HLi, Thursday, December 31, 2009, 09:22 (5201 dagar sedan) @ NerdBoy

Kan det vara Molnby?

Javisst, Molnby på den dåvarande stationssträckan Vallentuna - Lindholmen.

/HLi

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - se det på film.

av Lars-Erik Gustafsson, Thursday, December 31, 2009, 09:45 (5201 dagar sedan) @ HLi

Detta arbetsmoment och många andra i samband med elektrifieringen av SRJ kan man se i DVD-filmen
[b]891 Stockholm-Roslagens Järnvägar del 1+2[/b].

[img]http://www.jarnvag.net/legvideo/bild/891SRJDVD.JPG[/img]

Som kan beställas [link=http://www.jarnvag.net/legvideo/default.asp]här (Järnväg.net)[/link]

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - se det på film.

av Björn Rundqvist @, Thursday, December 31, 2009, 11:14 (5201 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

När kan detta ha varit? Det anges att elektrifieringen var klar till Lindholmen 1939? Kan det stämma?

Det har alltid förbryllat mig att man byggde ett motorvagnsstall i Vallentuna som jag aldrig har sett användas. Spåranslutningen togs väl bort i slutet av 50-talet när det hyrdes ut till Tegelbrukens Centallab fast det finns kvar som något lage - och klotterplank, förlåt; kanske är det ingående i Konstfacks utbildningsprogram. Jag har svagt minne av att under kriget gick Rimbotågen genomgående med ånglok, trots eltråd till Lindholmen.

Vidare fanns i Vallentuna ett tjusigt vattentorn i tegel nära spår 1, detta revs tyvärr innan jag kom mig för att ta någon bild.

Dessutom ett järnvägshotell med restaurant, bredvid stationshuset, där drack jag min första pilner, nu preskriberat. Vallentuna som station hade också bättre klassning (och högre ln till föreståndaren) trots att förortstågen vände i Lindholmen, kanske hade man mer gods i Vllentuna? Eller, med tanke på mv-stall och vattentorn; kanske var det planerat att vara gräns mellan lokaltrfik och långgående tåg?

Dessutom hade Täby (nu Täby Kyrkby) ett trevligt stall med vattentorn som jag tror nämndes i en tidigare tråd. Kanske vände en del lokaltåg där längre tillbaka.


I övrigt tillönskas alla historiska läsare ett Gott Nytt År,

rnd

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - elektrifieringsdatum

av Leif B, Thursday, December 31, 2009, 13:50 (5201 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

När kan detta ha varit? Det anges att elektrifieringen var klar till Lindholmen 1939? Kan det stämma?

Det har alltid förbryllat mig att man byggde ett motorvagnsstall i Vallentuna som jag aldrig har sett användas. Spåranslutningen togs väl bort i slutet av 50-talet när det hyrdes ut till Tegelbrukens Centallab fast det finns kvar som något lage - och klotterplank, förlåt; kanske är det ingående i Konstfacks utbildningsprogram.

Enligt "Roslagsbanan 100 år" togs eldriften i bruk:
- till Vallentuna 15/5 1939
- till Lindholmen 5/6 1944
- till Frösunda 27/7 1945
- till Rimbo 3/6 1946
- till Norrtälje 17/12 1949

"Rävarna" skaffades för att köra lokaltrafiken till Vallentuna och Österskär. Så det låter helt logiskt att låta några rävar övernatta i Vallentuna, är du säker på att motorvagnstallet inte användes på 40-talet?

Sedan var det krigsutbrottet med ökande trafik och bränslebrist, som gjorde att man fortsatte eleketriferingen på "fjärrlinjerna" till Rimbo och bortom och skaffade ellok till godståg och tunga persontåg.

Jag har svagt minne av att under kriget gick Rimbotågen genomgående med ånglok, trots eltråd till Lindholmen.

Det låter otroligt, men jag var inte med då. Just bränslebristen borde ha gjort att man så långt möjligt undvek att köra ånglok under tråd. Naturligtvis kan man varit tvungen när rävarna inte räckte till som både lokaltåg och "lok" i fjärrtågen. De första två "storloken" kom 1942, men sedan dröjde det till efter kriget innan resten av loken och "sjuorna" kom. Jag vet dock att jag läst att mötande tåg bytte lok med varandra i Frösunda, under den period när elektrifieringen slutade där.

Dessutom ett järnvägshotell med restaurant, bredvid stationshuset, där drack jag min första pilner, nu preskriberat. Vallentuna som station hade också bättre klassning (och högre ln till föreståndaren) trots att förortstågen vände i Lindholmen, kanske hade man mer gods i Vllentuna? Eller, med tanke på mv-stall och vattentorn; kanske var det planerat att vara gräns mellan lokaltrfik och långgående tåg?

Som sagt, Vallentuna var planerat som gräns för lokaltrafiken. Men en fråga, även efter att elektrfieringen förlängds till Lindolmen (och bortom) så borde undelaget varit betydligt större från Vallentuna och söderut. Förekom det inte att en del lokaltåg vände i Vallentuna även efter kriget?

/Leif

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - elektrifieringsdatum

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Thursday, December 31, 2009, 17:19 (5201 dagar sedan) @ Leif B

När kan detta ha varit? Det anges att elektrifieringen var klar till Lindholmen 1939? Kan det stämma?

Det har alltid förbryllat mig att man byggde ett motorvagnsstall i Vallentuna som jag aldrig har sett användas. Spåranslutningen togs väl bort i slutet av 50-talet när det hyrdes ut till Tegelbrukens Centallab fast det finns kvar som något lage - och klotterplank, förlåt; kanske är det ingående i Konstfacks utbildningsprogram.


Enligt "Roslagsbanan 100 år" togs eldriften i bruk:
- till Vallentuna 15/5 1939
- till Lindholmen 5/6 1944
- till Frösunda 27/7 1945
- till Rimbo 3/6 1946
- till Norrtälje 17/12 1949

"Rävarna" skaffades för att köra lokaltrafiken till Vallentuna och Österskär. Så det låter helt logiskt att låta några rävar övernatta i Vallentuna, är du säker på att motorvagnstallet inte användes på 40-talet?

Sedan var det krigsutbrottet med ökande trafik och bränslebrist, som gjorde att man fortsatte eleketriferingen på "fjärrlinjerna" till Rimbo och bortom och skaffade ellok till godståg och tunga persontåg.

Jag har svagt minne av att under kriget gick Rimbotågen genomgående med ånglok, trots eltråd till Lindholmen.


Det låter otroligt, men jag var inte med då. Just bränslebristen borde ha gjort att man så långt möjligt undvek att köra ånglok under tråd. Naturligtvis kan man varit tvungen när rävarna inte räckte till som både lokaltåg och "lok" i fjärrtågen. De första två "storloken" kom 1942, men sedan dröjde det till efter kriget innan resten av loken och "sjuorna" kom. Jag vet dock att jag läst att mötande tåg bytte lok med varandra i Frösunda, under den period när elektrifieringen slutade där.

Dessutom ett järnvägshotell med restaurant, bredvid stationshuset, där drack jag min första pilner, nu preskriberat. Vallentuna som station hade också bättre klassning (och högre ln till föreståndaren) trots att förortstågen vände i Lindholmen, kanske hade man mer gods i Vllentuna? Eller, med tanke på mv-stall och vattentorn; kanske var det planerat att vara gräns mellan lokaltrfik och långgående tåg?


Som sagt, Vallentuna var planerat som gräns för lokaltrafiken. Men en fråga, även efter att elektrfieringen förlängds till Lindolmen (och bortom) så borde undelaget varit betydligt större från Vallentuna och söderut. Förekom det inte att en del lokaltåg vände i Vallentuna även efter kriget?

/Leif

Lite tillrättalägganden.
1. Man bytte mellan ånglok och ellok på respektive station där elen just då befann sig. Undantag fanns och det var de genomgående persontågen dragna av stortyskar från Gimo. Dessutom fick vissa godståg gå genomgående med ånglok. Orsaken till detta var utbytet av lok med Mörbyvekstad tex.
Man har berättat för mig att Miö Åke Rydbergh blev mycket irreterad om ångloken gick "extra". Han avbör tom en fisketur då han såg ett ångloksdraget persontåg där det skulle gå eldraget för att ringa lokmästaren i Rimbo för en förklaring.
2. Lokaltrafiken gick mycket riktigt till Vallentuna. Det fanns en grupp lokförare stationerade där från 1939 tills lokaltrafiken förlängdes till Lindholmen. Även en grupp konduktörer. Antalet har varierat lite beroende på tiden och trafiken. Jag är osäker på när det var. SJ-tid och början på 60-talet skulle jag tippa. Tkl Gustav Åkerblom(s) och bonden Nilsson(cp) (Elwe Nilssons pappa) var de politiker som drev frågan hårdast och lyckades. Alltså vände och tom utgick det lokaltåg från Vallentuna in till tidigt 60-tal. Gruppen försvann i och med an SRJ lokförarna kom under Hagalund med Stockholms Östra som understation. Då försvann Rimbo, Gimo, Vallentuna och Djursholms Ösby som understationer och alla hamnade under Östra. Gimo breddades då och lokförarna där underställdes Gävle lokstation.
Nu är vi långt från stolpresning förbi Molnby men i alla fall.
Einar Söderström, en banarbetare, berättade att det var banavdelningen som grävde groparna och reste stolparna samt fyllde igen hålen runt dem. Ledningen/na hängdes upp av inhyrd personal från SJ.
Detta berättades av banmästarna Martin Hedlund och Nils-Erik (Nisse) Jansson.
Dragkragterna var upp till Vallentuna SRJ 33 (godstågstysk) och sedan mest SRJ 18 (syster med Thor på ULJ) ovanför Vallentuna. Gösta From körde och Arvid Johansson (Kinesen) eldade. Enligt vad de själva har berättat.
Gott nytt år alla!
önskar Roffe Segelström. Lindholmen.


:-) :-)

SRJ - elektrifieringar m m - ??

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, December 31, 2009, 19:45 (5201 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tack f diverse förtydliganden! Ang. ånglok 33:

Detta stod fortfarande upptaget i 1940 års lokförteckning, men var inte med i driftstatistiken d.å. (Lok 18 däremot avverkade 1 376 lokkm i arbetståg; överlägset mest av alla lok under året.)

I 1945-46 års förteckning är lok 33 fortfarande kvar - men nu har driftstatistiken tagits bort!

Min fråga är: Hur mycket gick 33:an egentligen? Dels har det talats om vedtåg på Lövstabanan, dels nu, här, om ledningståg...

SRJ - elektrifieringar m m - ??

av Björn Rundqvist @, Friday, January 01, 2010, 01:23 (5201 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ack så mycken kunskap som finns bland tåg-nörd-vänner, så får jag en förklaring till varför jag har diffusa minnen av "långgående" tåg på Molnbygärdet med ånglok, stora ånglok. Jag kom till V-tuna 1942 som treåring och från våra ägor där jag fortfarande bor kvar kunde man då se tågen i fjärran, strax söder om Molnby, i dag skymt av bebyggelse och växtlighet.

Tusen tack och
Gott Nytt Tågår,
både två- och trefotingar - och alla andra!
rnd

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - lokaltrafiken till Vlt/Ldm

av Leif B, Friday, January 01, 2010, 18:56 (5200 dagar sedan) @ Rolf Segelström

2. Lokaltrafiken gick mycket riktigt till Vallentuna. Det fanns en grupp lokförare stationerade där från 1939 tills lokaltrafiken förlängdes till Lindholmen. Även en grupp konduktörer. Antalet har varierat lite beroende på tiden och trafiken. Jag är osäker på när det var. SJ-tid och början på 60-talet skulle jag tippa. Tkl Gustav Åkerblom(s) och bonden Nilsson(cp) (Elwe Nilssons pappa) var de politiker som drev frågan hårdast och lyckades. Alltså vände och tom utgick det lokaltåg från Vallentuna in till tidigt 60-tal. Gruppen försvann i och med an SRJ lokförarna kom under Hagalund med Stockholms Östra som understation. Då försvann Rimbo, Gimo, Vallentuna och Djursholms Ösby som understationer och alla hamnade under Östra. Gimo breddades då och lokförarna där underställdes Gävle lokstation.

Tack Roffe! Får jag ställa några följdfrågor:
- Vilken fråga var det Åkerblom och Nilsson drev, att lokaltrafiken skulle förlängas till Lindholmen?
- Menar du att före 196X gick i n g e t enda lokaltåg till Lindholmen och efter 196X vände a l l a lokaltåg i Lindholmen?
- Och att för 196X övernattade några lokaltåg i Vallentuna (även motorvagnarna)?
- Och efter 196x övernattade inget lokaltåg i Vallentuna men däremot i Lindholmen (vagnar) och Östra motorvagnar)?

/undrar
Leif

SRJ - lokaltrafiken till Vlt/Ldm

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Saturday, January 02, 2010, 14:01 (5199 dagar sedan) @ Leif B

SvKomm nr 9-1955: Blandade lokaltåg, dels Öst - Vlt, dels Öst - Ldm.

SvKomm nr 2-1961: Ung. likadant, men fler o fler ToR Ldm!

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - lokaltrafiken till Vlt/Ldm

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Saturday, January 02, 2010, 20:06 (5199 dagar sedan) @ Leif B

2. Lokaltrafiken gick mycket riktigt till Vallentuna. Det fanns en grupp lokförare stationerade där från 1939 tills lokaltrafiken förlängdes till Lindholmen. Även en grupp konduktörer. Antalet har varierat lite beroende på tiden och trafiken. Jag är osäker på när det var. SJ-tid och början på 60-talet skulle jag tippa. Tkl Gustav Åkerblom(s) och bonden Nilsson(cp) (Elwe Nilssons pappa) var de politiker som drev frågan hårdast och lyckades. Alltså vände och tom utgick det lokaltåg från Vallentuna in till tidigt 60-tal. Gruppen försvann i och med an SRJ lokförarna kom under Hagalund med Stockholms Östra som understation. Då försvann Rimbo, Gimo, Vallentuna och Djursholms Ösby som understationer och alla hamnade under Östra. Gimo breddades då och lokförarna där underställdes Gävle lokstation.


Tack Roffe! Får jag ställa några följdfrågor:
- Vilken fråga var det Åkerblom och Nilsson drev, att lokaltrafiken skulle förlängas till Lindholmen?
- Menar du att före 196X gick i n g e t enda lokaltåg till Lindholmen och efter 196X vände a l l a lokaltåg i Lindholmen?
- Och att för 196X övernattade några lokaltåg i Vallentuna (även motorvagnarna)?
- Och efter 196x övernattade inget lokaltåg i Vallentuna men däremot i Lindholmen (vagnar) och Östra motorvagnar)?

/undrar
Leif

Frågan som drevs var att Vallentuna kommun skulle bestå av tre satellitsamhällen. Vallentuna, Lindholmen och Brottby. Kommundelscentra sas. Tidsmässigt började denna tanke under 1950-talets början. Hur som helst krävde man fler tåg till Lindholmen för att samhället skulle expandera. SRJ var med på noterna. Och även SJ till en början. GD Uppmark var mycket positiv till fd SRJ.
Läs mer i Svallhammars bok: Skendöd i Roslagen.
Jo det har alltid gått tåg till Lindholmen men förskjutningen dvs färre tåg som vände i Vallentuna ökade markant under under 50-talet och framåt till Lindholmens fördel.
Nja, lokaltågen övernattade inte i Vallentuna utan de utgick därifrån. Jag menar att det inte var överliggning där. Motorvagnarna var stallade i vagnhallen som fortfarande finns kvar, doch ej stationerade där. Det var däremot personalen. De började och slutade sin tjänst i Vallentuna.
Ja är svaret på din sista fråga. Dock började man med överliggning av åkande personal i Lindholmen de där åren. Följdaktligen stod någon eller några motorvagnar i Lindholmen några timmar. Man valde den lösningen när Vallentuna som stationeringsort lades ner.
Jag tror-är nästan säker-att detta år är 1963 möjligen 1964.

Hoppas att jag rätat ut lite frågetecken.

Resning av betongstolpar på smalspårsbana. SRJ - lokaltrafiken. Tack!

av Leif B, Saturday, January 02, 2010, 22:33 (5199 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tack till både Roffe och Kurt för svar!

/Leif