När kan detta ha varit? Det anges att elektrifieringen var klar till Lindholmen 1939? Kan det stämma?
Det har alltid förbryllat mig att man byggde ett motorvagnsstall i Vallentuna som jag aldrig har sett användas. Spåranslutningen togs väl bort i slutet av 50-talet när det hyrdes ut till Tegelbrukens Centallab fast det finns kvar som något lage - och klotterplank, förlåt; kanske är det ingående i Konstfacks utbildningsprogram.
Enligt "Roslagsbanan 100 år" togs eldriften i bruk:
- till Vallentuna 15/5 1939
- till Lindholmen 5/6 1944
- till Frösunda 27/7 1945
- till Rimbo 3/6 1946
- till Norrtälje 17/12 1949
"Rävarna" skaffades för att köra lokaltrafiken till Vallentuna och Österskär. Så det låter helt logiskt att låta några rävar övernatta i Vallentuna, är du säker på att motorvagnstallet inte användes på 40-talet?
Sedan var det krigsutbrottet med ökande trafik och bränslebrist, som gjorde att man fortsatte eleketriferingen på "fjärrlinjerna" till Rimbo och bortom och skaffade ellok till godståg och tunga persontåg.
Jag har svagt minne av att under kriget gick Rimbotågen genomgående med ånglok, trots eltråd till Lindholmen.
Det låter otroligt, men jag var inte med då. Just bränslebristen borde ha gjort att man så långt möjligt undvek att köra ånglok under tråd. Naturligtvis kan man varit tvungen när rävarna inte räckte till som både lokaltåg och "lok" i fjärrtågen. De första två "storloken" kom 1942, men sedan dröjde det till efter kriget innan resten av loken och "sjuorna" kom. Jag vet dock att jag läst att mötande tåg bytte lok med varandra i Frösunda, under den period när elektrifieringen slutade där.
Dessutom ett järnvägshotell med restaurant, bredvid stationshuset, där drack jag min första pilner, nu preskriberat. Vallentuna som station hade också bättre klassning (och högre ln till föreståndaren) trots att förortstågen vände i Lindholmen, kanske hade man mer gods i Vllentuna? Eller, med tanke på mv-stall och vattentorn; kanske var det planerat att vara gräns mellan lokaltrfik och långgående tåg?
Som sagt, Vallentuna var planerat som gräns för lokaltrafiken. Men en fråga, även efter att elektrfieringen förlängds till Lindolmen (och bortom) så borde undelaget varit betydligt större från Vallentuna och söderut. Förekom det inte att en del lokaltåg vände i Vallentuna även efter kriget?
/Leif