Priser på järnvägsmateriel 1945-50? (Fordon: allmänt)

av Daniel Lans, Tuesday, April 01, 2008, 22:38 (5840 dagar sedan)

Jag söker information om hur mycket olika järnvägsfordon kostade under perioden 1945-50. All information är välkommen, men i första hand söker jag info om priser på ellok litt F, Hg och M, ånglok litt E10, Hildingrälsbussar, elmotorvagnståg Xoa5 och Xoa8/XoA, helsvetsade personvagnar, G- och O-godsvagnar.

Priserna kommer att användas som beräkningsunderlag i en pågående webbaserad kallakrigetsimulering.

Priser på järnvägsmateriel 1945-50?

av T Lager, Wednesday, April 02, 2008, 10:52 (5839 dagar sedan) @ Daniel Lans

Jag söker information om hur mycket olika järnvägsfordon kostade under perioden 1945-50. All information är välkommen, men i första hand söker jag info om priser på ellok litt F, Hg och M, ånglok litt E10, Hildingrälsbussar, elmotorvagnståg Xoa5 och Xoa8/XoA, helsvetsade personvagnar, G- och O-godsvagnar.

Det vore väl också intressant med priset i form av Kronor / Kg?

Priser på järnvägsmateriel 1945-50? SSLidJ

av Överkörmästaren, Wednesday, April 02, 2008, 22:28 (5839 dagar sedan) @ T Lager

Jag söker information om hur mycket olika järnvägsfordon kostade under perioden 1945-50. All information är välkommen, men i första hand söker jag info om priser på ellok litt F, Hg och M, ånglok litt E10, Hildingrälsbussar, elmotorvagnståg Xoa5 och Xoa8/XoA, helsvetsade personvagnar, G- och O-godsvagnar.


Det vore väl också intressant med priset i form av Kronor / Kg?

Enligt Ankarbergs bok kostade Lidingöbanans motorvagnar, levererade 1945, 165000 kr/st och manövervagnarna 105000 kr/st. Detta ger ett ungefärligt kgpris av 7,27 kr för motorvagnar och 6,56 kr för manövervagnar...

Priser på järnvägsmateriel 1945-50? SSLidJ

av mamma Ulla ⌂, Wednesday, April 02, 2008, 23:03 (5839 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag söker information om hur mycket olika järnvägsfordon kostade under perioden 1945-50. All information är välkommen, men i första hand söker jag info om priser på ellok litt F, Hg och M, ånglok litt E10, Hildingrälsbussar, elmotorvagnståg Xoa5 och Xoa8/XoA, helsvetsade personvagnar, G- och O-godsvagnar.


Det vore väl också intressant med priset i form av Kronor / Kg?


Enligt Ankarbergs bok kostade Lidingöbanans motorvagnar, levererade 1945, 165000 kr/st och manövervagnarna 105000 kr/st. Detta ger ett ungefärligt kgpris av 7,27 kr för motorvagnar och 6,56 kr för manövervagnar...

Och omräknat till dagens penningvärde blir det:
För motorvagnarna: 3 055 000 kr/st
För släpvagnar 1 944 000 kr/st

Priser på järnvägsmateriel 1945-50? - SRJ

av Kurt Möller, Wednesday, April 02, 2008, 23:54 (5839 dagar sedan) @ mamma Ulla

Några nyansk.priser ur SRJ materielförteckningar 1945-46 och 1959:

Mtv 130-137 (1946, 33 ton): 225 000:- / st. - 1949 ökat till 257.500:- !!

Mtv 1108-09 (1944, 12 ton, Hilding C., boggiv.): 62 000:- / st.

F-vagnar (1944, 9,5 ton): 17 100:- / st.

Co-vagnar (1944, 18,7 ton) 61 750:- - fr Tyskland; året innan 69 000:- - 1948 ökat till 117 000:-, 1949 till 126 000:-, tidigt 50-tal till ca 160 000:- !!

Z4 "Urtrucken" 1947: 65 000:-

Priser på järnvägsmateriel 1945-50? - Gp och Gt

av Daniel Lans, Thursday, April 03, 2008, 14:19 (5838 dagar sedan) @ Kurt Möller

Några nyansk.priser ur SRJ materielförteckningar 1945-46 och 1959:

Mtv 130-137 (1946, 33 ton): 225 000:- / st. - 1949 ökat till 257.500:- !!

Mtv 1108-09 (1944, 12 ton, Hilding C., boggiv.): 62 000:- / st.

F-vagnar (1944, 9,5 ton): 17 100:- / st.

Co-vagnar (1944, 18,7 ton) 61 750:- - fr Tyskland; året innan 69 000:- - 1948 ökat till 117 000:-, 1949 till 126 000:-, tidigt 50-tal till ca 160 000:- !!

Z4 "Urtrucken" 1947: 65 000:-

Tackar för det!

Lite mer från Anders Janssons förträffliga pdf-filer:

Godsvagnar littera Gp 10885 kr/st vid beställning i aug-49 (SJ skulle tillhandahålla axlar med hjul, bärfjädrar, tryckluftsbromseffekter, takdukar, m.m.)

Ånglok littera Gt 4045-4049 229800 kr/st vid beställning i jan-47 (SJ skulle då tillhandahålla viss materiel)

Ånglok littera Gp 3132-3135 258350 kr/st vid beställning i feb-48 (SJ skulle inte tillhandahålla något material till dessa)

Priser på järnvägsmateriel 1945-50? Rälsbussar och Z4p/t

av Daniel Lans, Wednesday, April 02, 2008, 23:26 (5839 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Man tackar för den godbiten! Eget grävande har också gett några spridda resultat.

Enligt Arne Hällqvists bok Rälsbussar:
YCo4t/p 584-592/593-599 ca 123000 kr/st vid beställning i sep-46
UCFo5t 1618-1621 ca 48000 kr/st vid beställning i sep-46
UDFo5t/p 1622-1623/1624-1625 ca 42000 kr/st vid beställning i sep-46

UBFo2s 1674-78 ca 30000 kr/st vid beställning i dec-47

Yo1s 661-666 ca 74000 kr/st vid beställning i jan-48

YCo4p/t 672-676/677-681 153000 kr/st vid beställning i maj-48
UCFo5p/t 1680-1683/1684-1686 74000 kr/st vid beställning i maj-48

YCo5p 788-802 124500 kr/st vid beställning i okt-50
UCFo3yp 1791-1805 ca 90000 kr/st vid beställning i okt-50


Enligt Anders Janssons förträffliga pdf-fil om Z4p/Z4t:

Z4t 226-229 41900 kr/st vid beställning i okt-47 (SJ skulle tillhandahålla dieselmotorer, hydrauliska växellådor och bromsdetaljer)
Z4p 230-232 41500 kr/st vid beställning i okt-47 (SJ skulle tillhandahålla dieselmotorer, hydrauliska växellådor och bromsdetaljer)

Z4p 256-266 62800 kr/st vid beställning i okt-49 (SJ skulle tillhandahålla hydrauliska växellådor)

Priser på järnvägsmateriel 1945-50?

av mamma Ulla @, Stockholm, Thursday, April 03, 2008, 15:02 (5838 dagar sedan) @ Daniel Lans

Har räknat om några flera av priserna ovan till dagens penningvärde:

Godsvagnar littera Gp 10885 kr/st vid beställning i aug-49 (SJ skulle tillhandahålla axlar med hjul, bärfjädrar, tryckluftsbromseffekter, takdukar, m.m.)
[b]182 700 kr
[/b]
Ånglok littera Gt 4045-4049 229800 kr/st vid beställning i jan-47 (SJ skulle då tillhandahålla viss materiel)
[b]4 165 000 kr[/b]

Ånglok littera Gp 3132-3135 258350 kr/st vid beställning i feb-48 (SJ skulle inte tillhandahålla något material till dessa)
[b]4 423 000 kr[/b]

Mtv 130-137 (1946, 33 ton): 225 000:- / st. - 1949 ökat till 257.500:- !!
[b]4 148 000 kr, resp 4 339 000 kr[/b]

Mtv 1108-09 (1944, 12 ton, Hilding C., boggiv.): 62 000:- / st.
[b]1 143 000 kr[/b]

F-vagnar (1944, 9,5 ton): 17 100:- / st.
[b]315 000 kr[/b]

Co-vagnar (1944, 18,7 ton) 61 750:- - fr Tyskland; året innan 69 000:- - 1948 ökat till 117 000:-, 1949 till 126 000:-, tidigt 50-tal till ca 160 000:- !!
[b]1 138 000 kr, 1 267 000 kr, 1 979 000 kr, 2 123 000 kr resp ca 2 117 000 kr[/b]

Z4 "Urtrucken" 1947: 65 000:-
[b]1 164 000 kr[/b]

YCo4t/p 584-592/593-599 ca 123000 kr/st vid beställning i sep-46
[b]2 268 000 kr[/b]
UCFo5t 1618-1621 ca 48000 kr/st vid beställning i sep-46
[b]885 000 kr[/b]
UDFo5t/p 1622-1623/1624-1625 ca 42000 kr/st vid beställning i sep-46
[b]774 000 kr[/b]

UBFo2s 1674-78 ca 30000 kr/st vid beställning i dec-47
[b]530 000 kr[/b]

Yo1s 661-666 ca 74000 kr/st vid beställning i jan-48
[b]1 267 000 kr[/b]

YCo4p/t 672-676/677-681 153000 kr/st vid beställning i maj-48
[b]2 619 000 kr[/b]
UCFo5p/t 1680-1683/1684-1686 74000 kr/st vid beställning i maj-48
[b]1 266 000 kr[/b]

YCo5p 788-802 124500 kr/st vid beställning i okt-50
[b]2 074 000 kr[/b]
UCFo3yp 1791-1805 ca 90000 kr/st vid beställning i okt-50
[b]1 500 000 kr[/b]

Z4t 226-229 41900 kr/st vid beställning i okt-47 (SJ skulle tillhandahålla dieselmotorer, hydrauliska växellådor och bromsdetaljer)
[b]744 000 kr[/b]
Z4p 230-232 41500 kr/st vid beställning i okt-47 (SJ skulle tillhandahålla dieselmotorer, hydrauliska växellådor och bromsdetaljer)
[b]737 000 kr[/b]
Z4p 256-266 62800 kr/st vid beställning i okt-49 (SJ skulle tillhandahålla hydrauliska växellådor)
[b]1 054 000 kr[/b]

Priser på järnvägsmateriel 1945-50?

av Anders Ljung, Friday, April 04, 2008, 21:16 (5837 dagar sedan) @ mamma Ulla


Ånglok littera Gp 3132-3135 258350 kr/st vid beställning i feb-48 (SJ skulle inte tillhandahålla något material till dessa)
[b]4 423 000 kr[/b]

Fyra och en halv mille för nybyggd Gp; drägglar lite... ;-)

Priser på järnvägsmateriel 1945-50?

av Micael Lindgren, Thursday, April 03, 2008, 18:31 (5838 dagar sedan) @ Daniel Lans

SJ:s maskinbyrå arbetade i flera år med projektet, 1950 gick anbudsförfrågan ut till olika tillverkare, Hägglund & Söner fick en beställning på 40 rälsbussar, nummer: 748-787, samt 35 släpvagnar nummer: 1756-1790, som en kuriositet kan nämnas att priset för en rälsbuss var 106.550:-
och för släpen 71.650:-.

Litet data: längd:17.550mm, vikt: 18,5ton, växellåda av märket Wilson, 5-växlad som manövrerades med el, största tillåtna hastighet var 115km/tim, elsystemet var på 24 volt.
Motorn var en Scania-Vabis D815 rak 8-cylindrig diesel med turbo på 200Hk.

Med vänliga hälsningar !

Micael Lindgren - Örnsköldsviks JärnvägsSällskap.
[link=http://www.ojs.nu/]Örnsköldsviks JärnvägsSällskap[/link]

Priser på järnvägsmateriel 1945-50?

av Mikael Blom, Jönköping, Friday, April 04, 2008, 18:19 (5837 dagar sedan) @ Micael Lindgren

De första Da-loken beställdes 1950 till ett kontrakterat pris av 525 000 kr per lok enligt Lennart Wretmans bok "D-lokens historia".

/Micke