Stäket före elektrifiering (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, January 05, 2010, 06:45 (5219 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Stäket efter elektrifiering

av BD, Tuesday, January 05, 2010, 06:49 (5219 dagar sedan) @ BD

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Som allmänt teknikfreak....

av Kent, Mariefred, Friday, April 08, 2011, 13:36 (4761 dagar sedan) @ BD

Blev jag impad av kontaktledningens konstruktion i svängbrons fästen.
Tyvärr kan jag (åldersrelaterat??) inte riktigt avgöra hur den har fungerat med hjälp av bilderna.
Någon som kan fylla i luckorna och svara på några korta frågor
Borde inte stolparna på den rörliga delen sitta på olika sidor??
Annars passerar väl en av dem väldigt nära den fasta ledningen vid öppning o stängning?
Kontakt mellan fast och rörlig kontaktledning, sköttes det genom "släpskon" i änden på den fasta delen, funkade det ok vid snö regn och slask?
Slutligen, ban och brovakt, var det två eller tre personer, om två vem manövrerade jvg-bron, bro- eller banvakten?
"Just so damned curious"

Som allmänt teknikfreak....

av Christer Fredriksson, Friday, April 08, 2011, 15:28 (4761 dagar sedan) @ Kent

Jag kan säga att brovakt var den person som skötte brons manövrerande, detta
kunde vara antingen banpersonal, dvs banvakt, eller trafikpersonal, stations-
karl, mfl, beroedne på vem som snsvarade för brons manövrering.
Vid TGOJ, Kvicksund, Strömsholm och Kungsör, så var det Trafikavdelningen som
skötte bron fram till mitten av 1950-talet då Banavdelningen tog över.
När jag bodde i Kvicksund, min fader var Stationsföreståndare där 1955, så
delades brovaktartjänsten mellan Trafiken och Banavdelningen, 2 man som delade
sin tjänst mellan stationstjänst och brovaktartjänst samt 2 man från Banavdel-
ningen som enbart tjänstgjorde som brovakter. Bron skulle ju bemannas dygnet
runt även om man telefonerade mellan Köping och Kvicksund samt Hjulstabron och
Kvicksund och man därmed kunde avgöra när båtar var att vänta.
Sedan skulle ju bron också skötas maskinellt och funktionsmässigt och dessa
arbeten skulle skötas av Banavdelningens personal.
Reservpersonal togs som regel från Banavdelningen.
Den nya bron skötes helt av vägverkets personal från det att den öppnades.

Om elektriciteten föll bort, t.ex. vid åsknedslag vilket skedde några gånger
per år, så blev det jobbigt, då fick bron öppnas manuellt. Först sänkas ned
genom att veva i båda ändarna på bron för att sänka ned bron på sin mittpelare
och den cirkelrunda rälsen som brons hjul vilade på vid öppning. Sedan fick
man sätta in en stor "nyckel" i brons mitt, dvs i körbanan, samt springa runt
för att svänga bron och det tog mycket lång tid totalt. En broöppning kunde
vid sådana tillfällen ta ca 1 timme innan tåg- och biltrafiken åter kunde
släppas på.

Att åka med på bron var mycket intressant och roligt för en tåg- och båt-
intresserad yngling och skedde mycket ofta då tid fanns efter läxläsning.

Bilder före elektrifiering

av Kent, Mariefred, Friday, April 08, 2011, 15:59 (4761 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

På en av dem ser man en man i full färd med att (som jag tror) veva runt bron för hand på det sätt du beskriver. Betyder detta att det är avbrott eller var bron manuellt manövrerad fram till elektrifieringen av jvg??

Bilder före elektrifiering

av Max Goldschmidt, Stockholm, Friday, April 08, 2011, 20:58 (4761 dagar sedan) @ Kent

Vems är dessa intressanta bilder. SJ Banavd eller järnvägsmuseums?
Bodde i trakten 1962 till 1993. Minns inget annat än att bron öppnades manuellt fram till fjb infördes 1968? Brovakten tillhörde SJ tror jag, och han manövrerade i stort alla rörliga broar, även vägverkets, i Stockholms län. Jag sysslade mycket med bron och lyckades genomdriva höjning av sth till 70 km/h.

Två av husen...

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 05, 2010, 07:15 (5219 dagar sedan) @ BD

[image]
...på kungsängensidan syns här.

Huset till höger om spåret, mellan vägen och järnvägen, måste ha varit en banvaktstuga... är det månde Stäksön?

Huset till vänster om spåret måste vara en av SWBs personalbostäder. Samma typ finns bl.a. i Lundby och längs Kolbäcksån söder om Kolbäcks station. Läcker byggnad hursomhelst!

Två av husen...

av Jöran Johansson, Tuesday, January 05, 2010, 14:58 (5219 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Huset till höger om spåret, mellan vägen och järnvägen, måste ha varit en banvaktstuga... är det månde Stäksön?

Snarare banvaktsstugan Stäket.

/Jöran

Två av husen...

av Ola Almquist, Tuesday, January 05, 2010, 21:06 (5219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Huset till höger om spåret, mellan vägen och järnvägen, måste ha varit en banvaktstuga... är det månde Stäksön?


Snarare banvaktsstugan Stäket.

/Jöran

Jag tror att Rasmus har rätt. Stäksön är ön som ligger mellan Stäket och Kungsängen enligt kartan.

[image]

Brovaktstugan Stäket tror jag är huset som syns på bilden nedan.

[image]

M.v.h.
Ola

Till vänster?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, January 05, 2010, 22:24 (5219 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Brovaktstugan Stäket tror jag är huset som syns på bilden nedan.

Det lilla ljusa huset längst till vänster alltså?

Till vänster?

av Ola Almquist, Tuesday, January 05, 2010, 22:31 (5219 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Brovaktstugan Stäket tror jag är huset som syns på bilden nedan.


Det lilla ljusa huset längst till vänster alltså?

Ja, just det. Det ser väl järnvägsmässigt ut. Jordkällaren också. Men helt säker är jag inte. Har inte varit på platsen.

M.v.h.
Ola

Två av husen...

av Jöran Johansson, Wednesday, January 06, 2010, 21:51 (5218 dagar sedan) @ Ola Almquist

Banvaktsstugan Stäksön låg en dryg km längre västerut, eller snarare norrut, eftersom banan tidigare gjorde den stora svängen norrut runt Stäksön. På den östra sidan innan banan började sin 180-graderskurva väster/söderöver där låg bvstu Stäksön tills den revs under senare delen av 80-talet.

Den vita stugan kan säkert vara en brovaktsstuga, men då för vägbrons väktare.

/Jöran

Två av husen...

av Alf Sandell @, Thursday, January 07, 2010, 09:32 (5217 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Kan det föreligga en sammanblandning? Banvakt.se uppger att banvaktsstugan stäket finns kvar åtminstone 1983. Det gäller sannolikt brovaktarstugan för vägbron. Huset vi ser på en av bilderna direkt efter bron på stäketsön var riven då jag var på platsen första gången i mitten av 70talet och detta bör vara banvaktsstugan stäket /Alf

Två av husen...

av Jöran Johansson, Thursday, January 07, 2010, 12:04 (5217 dagar sedan) @ Alf Sandell

Kan det föreligga en sammanblandning? Banvakt.se uppger att banvaktsstugan stäket finns kvar åtminstone 1983. Det gäller sannolikt brovaktarstugan för vägbron. Huset vi ser på en av bilderna direkt efter bron på stäketsön var riven då jag var på platsen första gången i mitten av 70talet och detta bör vara banvaktsstugan stäket /Alf

Uppgiften "kvar 83" kan säkert vara felaktig. Jag vet inte så här långt efteråt varifrån den kommer. Jag ändrar i banvakt.se.

Tack för rättelsen!

/Jöran

Två av husen...

av Jonas Norrgård @, Friday, April 08, 2011, 09:02 (4761 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Den lilla stugan rakt fram i bilden är banvaktarstugan. Jag växte upp i den. Jag tror den hade nummer 757 eller 756. Jag bodde som barn även i banvaktarstugan längst upp på Stäksön, ( 757 eller 756 ). Min far jobbade på Stäkets station. Han hette Jan-Erik Eriksson. Vår granne i bostaden till vänster i bilden, Ivan Thörnberg jobbade också på stationen. Stinsen hette Nylander. Jag trampade dressin men Björk och drog skruv. MVH Jonas Norrgård.

Stäket före elektrifiering

av Granis, Tuesday, January 05, 2010, 11:01 (5219 dagar sedan) @ BD

Jätteintressant. Att det funnits ett vattentorn i Stäket är inget jag minns. Och vilken intressant konstruktion på "rören"; gjorda för att kunna ta vatten på två spår! Vanligt kan jag inte tänka mig att det var. Hur många andra vattentorn hade denna konstruktion?

/ L G

[image]

Stäket före elektrifiering efter SJ?

av Jörgen Bergfors, Tuesday, January 05, 2010, 19:33 (5219 dagar sedan) @ BD

Mycket intressanta bilder! Jag antar att bilderna är tagna efter SJs övertagande av SWB, d.v.s. 1945?