Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts. (Järnväg allmänt)

av Kurt Möller, Wednesday, April 02, 2008, 15:41 (5839 dagar sedan)

"Brukstågsbilden" på sid 10 uppe t v är en prima bildgåta. Obs. att det var rätt gott om lok av just denna O&K-typ, ända in på tidiga 50-talet. Vagnarna tyder på att det handlar om en bana som hade ont om ordentliga flakvagnar - den mittersta, klena vagnen här är trol. förfärdigad för detta speciella tillfälle. Eller?

Årtal? 1945-50? Ev. ngt senare - obs. mannen närmast kameran, som har ljus slips o mörk skjorta; knappast vanligt... Vagnarna i bakgrunden är normalspåriga.

Ngt järnverk/motsv.? Smedjebacken? Dom hade flera lok av detta utseende. Kan deras spårnät ha varit av ngt intresse i sb med en utfärd? Eller är det bara fråga om nån 500-meterstransport från bruket till en festlokal eller picknick...?

Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts.

av Christer Hammare, Wednesday, April 02, 2008, 17:02 (5839 dagar sedan) @ Kurt Möller

"Brukstågsbilden" på sid 10 uppe t v är en prima bildgåta. Obs. att det var rätt gott om lok av just denna O&K-typ, ända in på tidiga 50-talet. Vagnarna tyder på att det handlar om en bana som hade ont om ordentliga flakvagnar - den mittersta, klena vagnen här är trol. förfärdigad för detta speciella tillfälle. Eller?

Årtal? 1945-50? Ev. ngt senare - obs. mannen närmast kameran, som har ljus slips o mörk skjorta; knappast vanligt... Vagnarna i bakgrunden är normalspåriga.

Ngt järnverk/motsv.? Smedjebacken? Dom hade flera lok av detta utseende. Kan deras spårnät ha varit av ngt intresse i sb med en utfärd? Eller är det bara fråga om nån 500-meterstransport från bruket till en festlokal eller picknick...?

Bilden är tagen vid Åkernäs lastplats på GDJ (Rättvik-Vikarbyn) i juni 1943. Det är alltså banan till Kullsbergs kalkbruk. Ägaren till kalkbruket var själv järnvägsintresserad och fotograferade detta tåg (kanske hans bild) och han har angett det som "SJK" provåker Kullsberg-Åkernäs. Vad SJK står för i detta sammanhang vet jag inte.

/Christer

Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts.

av Kurt Möller, Wednesday, April 02, 2008, 17:39 (5839 dagar sedan) @ Christer Hammare

Nix!

Antingen är året 1943 helt fel eller oxå är " SJK åker" ett sentida skämt!

SJK tillkom först 1958 - och endast en handful kvinnliga deltagare förekom i början.

Fler förslag?

Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts.

av Christer Hammare, Wednesday, April 02, 2008, 19:45 (5839 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nix!

Antingen är året 1943 helt fel eller oxå är " SJK åker" ett sentida skämt!

SJK tillkom först 1958 - och endast en handful kvinnliga deltagare förekom i början.

Fler förslag?

Att Svenska Järnvägsklubben (SJK) inte fanns 1943 är jag väl medveten om, och det var därför jag skrev att jag inte visste vad SJK stod för i detta fall. Har det inte funnits någon annan organisation med järnvägsanknytning som haft den förkortningen?

Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts.

av Granis, Thursday, April 03, 2008, 08:33 (5839 dagar sedan) @ Christer Hammare

Att Svenska Järnvägsklubben (SJK) inte fanns 1943 är jag väl medveten om, och det var därför jag skrev att jag inte visste vad SJK stod för i detta fall. Har det inte funnits någon annan organisation med järnvägsanknytning som haft den förkortningen?

Det är kanske Stockholms Modelljärnvägsklubb Du tänker på? Numera använder väl dom SMJK (?), men det kanske var annorlunda förr? Dessa organiserade ju också utflykter och anses väl lite som en föregångare för just SJK; men detta kanske är lite väl tidigt?

/ L G

Sidospår nr 1/08 m bilagor - forts.

av Kurt Möller, Thursday, April 03, 2008, 18:57 (5838 dagar sedan) @ Granis

Låter rätt troligt, Lasse. Minns jag rätt så kallade dom sej oftast "SMJ". Enligt veteranmedlemmarna Gunnar Norén (nyligen avliden), Sven Lagerberg m fl så var dom ute o rörde på sej en hel del... Det var f ö två mj-medlemskärnor som utgjorde start-stocken i SJK: En från SMJ och en från Järnvägs-Sällskapet, båda (då) H0-byggare i Stockholm. Ett par man fr GMJS i Gbg (0-byggare) var med fr början oxå, bl a Stig Nyberg.