Rälsbuss Yo8 för VGJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Janne Starck @, onsdag, januari 06, 2010, 20:31 (3268 dagar sedan)

Specifikation och ritning på rälsbuss till VGJ.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

[image]

Rälsbuss Yo8 för VGJ

av Jakob E, onsdag, januari 06, 2010, 21:52 (3268 dagar sedan) @ Janne Starck

Jag kanske har missat något uppenbart men det framgår att det är en Scaniadiesel i GM-bussen. Varför gick GM in i tillverkning av järnvägsfordon när man inte ens hade sin egen teknik ?

Rälsbuss Yo8 för VGJ

av Anders Eriksson @, Karlstad, onsdag, januari 06, 2010, 22:13 (3268 dagar sedan) @ Jakob E

Jag kanske har missat något uppenbart men det framgår att det är en Scaniadiesel i GM-bussen. Varför gick GM in i tillverkning av järnvägsfordon när man inte ens hade sin egen teknik ?

Brist på sysselsättning när man inte kunde importera bilar samtidigt som Hilding Carlsson hade långa väntetider för leverans.

Specifikationen ovan så är sidan 5 med två gånger fast det skulle varit sidan 6:
[image]

Hälsningar Anders

Rälsbuss Yo8 för VGJ

av Torbjörn Forsman, onsdag, januari 06, 2010, 22:25 (3268 dagar sedan) @ Jakob E

En annan möjlig orsak till att GM offererade en Scaniadiesel kan ju ha varit krav på svensktillverkad motor från kundens sida eller importsvårigheter som gjorde att det blev dyrt eller medförde risk för leveransproblem med en importerad GM-diesel. Under hela andra halvan av 40-talet rådde ju diverse importrestriktioner och snåriga valutabestämmelser som försvårade och fördyrade import framför allt från USA.

Rälsbuss Yo8 för VGJ

av Kurt G. Möller @, Sthlm, onsdag, januari 06, 2010, 22:59 (3268 dagar sedan) @ Jakob E

Svar: Det kom inte längre några jänkarbilar i byggsats! Alltså började man bygga allt möjligt helt på egen hand - t ex Mustangerna på Stockholms gator!

RSS-feed av trådar
powered by my little forum